Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
AN koppling och kompatibla kopplingar?
1, 2, 3   >>
1304 besök senaste veckan (30165 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare

Tjena!

Finns det något alternativ till AN kopplingar för bränslesystem? Behöver bygga om mitt system med catchtank och har krav från min SBF besiktnigsman att jag msåte ta bort slangklämmorna och ersätta med "riktiga" grejer. Och det är väl helt rätt både med tanke på säkerhet och reglemente. Men som sagt, finns det något alternativ i tex stål att använda istället för AN kopplingar som verkar vara gjorda av guld? Är hydraulkopplingar ett alternativ, eller är det inte tätt nog?

Dumma frågor från en som inte vet bättre.

Ändrade topic till en bättre passande ämnet.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Alternativ till AN koppling?

Gustav_H78 skrev:
Tjena!

Finns det något alternativ till AN kopplingar för bränslesystem? Behöver bygga om mitt system med catchtank och har krav från min SBF besiktnigsman att jag msåte ta bort slangklämmorna och ersätta med "riktiga" grejer. Och det är väl helt rätt både med tanke på säkerhet och reglemente. Men som sagt, finns det något alternativ i tex stål att använda istället för AN kopplingar som verkar vara gjorda av guld? Är hydraulkopplingar ett alternativ, eller är det inte tätt nog?

Dumma frågor från en som inte vet bättre.

Det finns ju kopplingar som är helt täta för vätskor och gaser... Din närmaste hydralikfirma typ hydroscand borde kunna ge dig alternativ i alla fall.

Bengtsfors
Här sen Feb 2008

http://catalogue.camozzi.com/Explorer.aspx?u_code=4_2_5_P&type=Con . . . .
Rapid funkar bra kolla med besiktnings mannen först då teknikerna är lite insnöade på AN-kopplingar

denna firman har bra pris på AN om du väljer det.
http://www.myranesracing.com/store/category.php?id_category=22

MVH Tommy

Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

tommy karlsson skrev:
http://catalogue.camozzi.com/Explorer.aspx?u_code=4_2_5_P&type=Context
Rapid funkar bra kolla med besiktnings mannen först då teknikerna är lite insnöade på AN-kopplingar

denna firman har bra pris på AN om du väljer det.
http://www.myranesracing.com/store/category.php?id_category=22

MVH Tommy

Tack för tipset, det ju halva priset för AN kopplingar jämfört med övriga världen.

@Rolle: Det var just hydralikgrejer jag tänkte på. Får kolla vidare om man kan hitta nåt vettigt. Har lite AN kopplingar i bilen redan. Finns ju inget som hindrar att man har två olika kopplingar i varje ände av slangen iofs.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

På hydraulspråk heter AN-kopplingarna JIC. Dvs det är samma standard på konor, gängor osv.
De finns hos hydraul-firmorna. Är ofta lite klumpigare och gjorda i stål (dvs tyngre).
Lite billigare, men inte mycket tycker jag av det lilla jag köpt än så länge.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Kanske inte ett direkt svar på din fråga, men Nitroz.se körde ett intressant program om AN-kopplingar; "Motorsoffan #103, Slang & koppling AN"
http://www.nitroz.se/motorny/visa.asp?file=motorsoffanny/

Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
På hydraulspråk heter AN-kopplingarna JIC. Dvs det är samma standard på konor, gängor osv.
De finns hos hydraul-firmorna. Är ofta lite klumpigare och gjorda i stål (dvs tyngre).
Lite billigare, men inte mycket tycker jag av det lilla jag köpt än så länge.

Tack för tipset! Bara att leta JIC grejer om man inte vill köra med AN prylar med andra ord. Prylarna skall sitta i bagaget med tank, catchtank, pump, filter med mera, så utrymme finns. Att stål är tyngre än alu var inte så svårt att räkna ut Är inte prisskillnaden så farlig så blir det nog AN grejer ändå. Myranes verkar billigast med råge än så länge.

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Nästa 10000kr fråga då. Vilken tumstorlek hos JIC motsvarar tex AN-8? Kanske 3/8"???

Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Här har du en tabell.

zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Hoppas den här sidan kan hjälpa dig!

http://www.h2mracing.se/webbutik/sidor/h2msidortips.html

Med vänlig hälsning,

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Gustav_H78 skrev:
Nästa 10000kr fråga då. Vilken tumstorlek hos JIC motsvarar tex AN-8? Kanske 3/8"???

AN-8 är Jic-8 i gänga, 3/8" är slang storleken.

http://en.wikipedia.org/wiki/AN_thread

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

AN-kopplingar är inte billigt men motsvarande kopplingar i stål hos Hydroscand känns ibland lika dyrt..

sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

För fast installation under bil och i bagage skulle jag använda mig av bockade stålrör. Så mycket snyggare och ser mycket proffsigt ut!
Men det är jag de. Det är ju också mycket svårare att göra en sån anläggning och blir nog lite ojsan-böjar innan man får kläm på bockradier osv.
Skulle funka med o-glödgade kopparrör eller koppar/nickel.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Min 1:a tanke är att köra med "nipplar" o enkelkonade rör. Är gastäta och relativt trycktåliga eftersom man har det till värmepumpar.

Eller om man är riktigt snål/lat/bekväm vanliga klämringskopplingar för vatten

Täby
Här sen Aug 2009

Lite OT kanske men varför är det inte ok med slangklämmor? Eller var det en bedömning i just det här fallet?

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Knodde skrev:
Lite OT kanske men varför är det inte ok med slangklämmor? Eller var det en bedömning i just det här fallet?

I SBF's gemensamma regler så är slangklämmor tillåtna om det är samma montering som av bilfabrikant är det modifierat så ska det vara skruvade anslutningar på högtrycksledningar.

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Knodde skrev:

I SBF TR står det någonstans att slangklämmor bara är ok om det är så original på bilen. I motorrummet är det fortfarande original, så där är det ok med slangklämmor, men i bagaget där det är ombyggt är det inte ok. Där är det förresten inte slangklämmor original heller iofs. Rätta mig någon om jag har fel.

Tror att man vill få bort risken för att en slangklämma skall "klättra" av röret den är klämd runt. Lätt hänt om det inte är någon krage på röret eller om klämman sitter för löst.

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Johan Lekås skrev:
Kanske inte ett direkt svar på din fråga, men Nitroz.se körde ett intressant program om AN-kopplingar; "Motorsoffan #103, Slang & koppling AN"
http://www.nitroz.se/motorny/visa.asp?file=motorsoffanny/

Klart sevärt, man får sig en tankeställare kring koppling och koppling Dags att leta rätt på bästa stället med "rätt" sorts kopplingar. Och att man ska nog jorda slangen om man inte får "rätt" teflonslang.

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Då jag är i hydraul branschen så kan jag säga att en JIC är iaf 50% billigare än motsvarande AN koppling.

Enda fördelen AN har är att den är lätt samt ev har nån form av bling faktor.
Nackdelar är att de lätt börjar läcka efter ett par mont/demont då tätningsytorna deformeras vilket stålkopplingar inte gör.

Köpte på mig en ny projektbil där det satt AN och eftermarknadsslang som ska va kompatibel med alla bränslen. Såg häftigt ut men så gott som alla kopplingar läckte mer eller mindre och slangen som va ca 3 år gammal läckte som ett durkslag. Släpte även invertes och satte igen spridarna.
Den slangen ligger på dryga 200:-/m vilket mer eller mindre motsvarar PTFE som garanterar sin prestanda.

Har alltid förespråkat PTFE slang och har god erfarenhet av den, men nytt för i år är att tillverkaren som vi saluför har gjort 2 nya typer av slangar som är av NBR gummi som ska va E85 kompatibla bla. 10 resp 25bar i maxtryck vilket räcker till de flesta. Priset va runt 50:-/m om jag inte mins helt galet nu men är säkert ett vettigt budget alt.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Du som är i branschen då, har du någon kommentar till det NBM säger i Motorsoffan om att använda PTFE-slang som inte är antistatbehandlad?

Liksom min namne Gustav funderar jag på soppasystem, vikt och bling är inte det viktigaste så stålkopplingar skulle funka men jag vill inte riskera urladdningar av statisk elektricitet. Annars har jag rätt hyfsad tumme med Hydroscand som säkert kan plocka ihop bra saker. Men jag ser också ett värde i att kunna handla allt på samma ställe.

Gustaf

Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Jag har PTFE slang från Hydroscand och många av mina vänner kör den till E85.
Med pressade JIC kopplingar, anledningen till att jag valde JIC är att det inte är i alu, alugänga är lätt att dra sönder, blingiga AN kopplingar i flashiga färger läcker ofta och drar man hårt så går gängorna sönder.

Värt att flika in, Hydroscand kan ge riktigt bra rabatter mot deras "listpriser".

AN6= JIC 9/16 som jag använder med 3/8" slang, för 3/8" slang har samma innerdiameter som JIC 9/16 kopplingarna så att kopplingarna inte blir en strypning.

AN8= JIC 3/4 som jag använder med 1/2" slang, för 1/2" slang har samma innerdiameter som JIC 3/4 kopplingarna så att kopplingarna inte blir en strypning.

Det finns AN svetsmuttrar i stål att köpa, de brukar kosta ca 60kr/st på bilföretag.
Swedol har en dubbelsidig hane/hane, tror den kostade 12kr. Kapar man den på mitten så får man 2st svetsmuttrar thumbs up
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
1304 besök senaste veckan (30165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande