| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Få bussningar i 240-bakvagn att hålla för Krutcupen?
|
1206 besök totalt |
|
Hej, Vi kör Krutcupen med vår Volvo 245 och vi har återkommande problem med bussningarna i de övre fyrlänkstagen (inget ombyggt, originalmodell). Vi har avverkat en omgång originalbussningar, en omgång egentillverkade solida gummibussningar och nu gick även polyuretanbussningarna sönder. Alla gånger har de sett ut så här:
PUR-bussningen på bilden var hårdhet 80A. Själva stagen är egentillverkade med grövre gods och diametern på hålet för bussningarna är något mindre, annars är dimensionerna och infästningar original. Jag ser tre alternativ: 1-Hitta nån bussning som pallar. 2-Flytta infästningen på axeln längre ut från axelns centrum, dubbla avståndet = halva kraften + vi får mer anti-squat då staget får en neråtlutande vinkel. 3-Skippa de övre stagen och bygga 3-länk med en "stege" skruvad i diffklumpen som hålls framme vid växellådsbalken. Nu sitter nån BMW-bussning itryckt till nästa race, vi tog de som såg tuffast ut av Biltemas sortiment. Kanske håller det, men att vara förberedd med en annan lösning är inte fel... Nån som har erfarenhet av detta och vet hur man brukar göra? /David _________________ David Vestgöte Insomnad Saab 900 T8 med Megasquirt och E85. Pågår: Peugeot 403 -1959 |
|
Med reservation för att jag minns fel - när jag åkte 240 i forntiden körde jag med stag från någon 140-modell. (Finns i lite olika längder beroende på modell) De äldre stagen har mindre diameter på "öglan" och betydligt hårdare bussningar. Höll bättre utan att man behövde bygga om nå't.
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
1206 besök totalt |