Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Transponder - inkoppling?
1658 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Har monterat transpondern igår men har inte el-lopplat den än.

Funderar på om den kan ta någon skada eller om livslängden på den förkortas, om man kopplar in den på konstant ignition utan någon strömbrytare ?

Eller bör man koppla in den via en strömbrytare?
Strömbrytar-varianten har nackdelen att man kan glömma bort den, om man är stressad.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag tänkte koppla min på huvudbrytaren, den drar ju ingen ström.
Kan man ens stänga av de batteridrivna?

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

MaZ skrev:

drar den ingen ström? Jag har kopplat så den slås på med huvudbrytarn men kanske missförstår MaZ, för om den är direkt på batteriet så drar den väl ur det?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Tord skrev:
MaZ skrev:

drar den ingen ström? Jag har kopplat så den slås på med huvudbrytarn men kanske missförstår MaZ, för om den är direkt på batteriet så drar den väl ur det?

"Den drar så lite ström att det är löligt"

Trodde vi pratade tävlingsbilar, på en gat/racebil kanske man vill ha den på separat brytare för att inte dra ur batteriet eller liknande.

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

MaZ skrev:
Tord skrev:
MaZ skrev:

"Den drar så lite ström att det är löligt"

Trodde vi pratade tävlingsbilar, på en gat/racebil kanske man vill ha den på separat brytare för att inte dra ur batteriet eller liknande.

Tror vi är på samma spår, men när jag bryter huvudbrytaren så bryter jag transpondern har ingen extra brytare till den. Jag tycker det är trist att ladda batteriet, även om det är en racebil...

Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Sjävklart så tänker jag inte koppla den direkt till pluspolen på batteriet, utan via tändningen/huvudströmbrytaren.

Fast min fråga är: Slits den, förkortas livslängden på den om den alltid är på när man kör med bilen på gatan ?
Min bil är ju en "gatbil" också. :-)

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Benci skrev:
Sjävklart så tänker jag inte koppla den direkt till pluspolen på batteriet, utan via tändningen/huvudströmbrytaren.

Fast min fråga är: Slits den, förkortas livslängden på den om den alltid är på när man kör med bilen på gatan ?

Utan att veta så verkar det konstigt att den ska slitas, förutom av yttre åverkan... Det är väl bara en sändare med inga rörliga delar i? Det är väl mer temperaturväxlingar som dödar elektronik till slut, men dom verkar ju vara inbakade i epoxi eller liknande så det borde vara ok. Svårt att tro att om den har spänning eller ej bidrar till åldrandet. Sitter den så den blir varm av nåt kanske det är lite varning. Men det baserar jag helt på att jag varit produktchef för elpryttlar i jobbiga miljöer med stora temperaturväxlingar (-10 - +80)

Jag har en gammal lånad av Bisting och den har varit mig på över 200 timmar race, och jag gissar han har använt den minst lika mycket innan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Tord skrev:
Benci skrev:

Utan att veta så verkar det konstigt att den ska slitas, förutom av yttre åverkan... Det är väl bara en sändare med inga rörliga delar i? Det är väl mer temperaturväxlingar som dödar elektronik till slut, men dom verkar ju vara inbakade i epoxi eller liknande så det borde vara ok. Svårt att tro att om den har spänning eller ej bidrar till åldrandet. Sitter den så den blir varm av nåt kanske det är lite varning. Men det baserar jag helt på att jag varit produktchef för elpryttlar i jobbiga miljöer med stora temperaturväxlingar (-10 - +80)

Jag har en gammal lånad av Bisting och den har varit mig på över 200 timmar race, och jag gissar han har använt den minst lika mycket innan.

Nu blir inte en transponder direkt varm av sig självt, men elektronik som ändå blir lite varm åldras. Tex gamla datorsystem som stått igång i tex 10 år kan fungera perfekt, tills du stänger av och försöker starta igen. Startar aldrig mer.
En som utvecklat inom elektronik.

Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Ni är sköna åsiktsfäktare.

Då skippar jag strömbrytaren, så man slipper råka glömma sätta på , eller råkat komma åt och stängt av den.

Men sätter en säkringshållare på matningen, lättilgängligt, så kan man rycka ut säkringen mellan tävlingarna.

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Varför inte koppla så den har ström när tändningen är på?

Direkt på batteriet laddar ur det och över brytare glömmer man som många redan vet.
Tändningen är svår att glömma om man inte har byggt bort den.

EDIT: Kanske rentav har kvar stereokablaget? Där är finns oftast både konstant 12V och tändningsstyrd 12V. thumbs up

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Johan Rius skrev:
Varför inte koppla så den har ström när tändningen är på?

Det blir via tändningsström, fast säkrar av den, så jag kan slå av strömmen till transpondern genom at ta ut säkringen.

Citera
Skruva banåkabil
1658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande