Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förstör Drifting våra banor ?
1, 2, 3   >>
7637 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Med full respekt för de som tycker drifting är roligt undrar jag om ned-malandet av gamla plastdäck på banor förstör greppet ?

Tänker som exempel på Mantorp som är nyasfalterad...

Joachim

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Nej

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Förstör Drifting våra banor ?

Josen skrev:
Med full respekt för de som tycker drifting är roligt undrar jag om ned-malandet av gamla plastdäck på banor förstör greppet ?

Tänker som exempel på Mantorp som är nyasfalterad...

Joachim

kortsiktigt tror jag ja..... dvs en stund efter så ligger det kvar...

långsiktigt tror jag det inte.... kör man med slicksbilar så drar man ur deras gummi och ersätter med klibbigare racegummi.....

sen hur länge det är så vet jag inte.... men det tar nog lite tid att få bort driftarnas gummi...

men det finns ju en enkel lösning... kräv r-däck på alla driftare

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Ja.

Vi har kört rally tävling dagen efter de körde drifting på sturup och det var väldigt halt i högern efter gamla rakan som de drifta i.

Sedan hur länge det ligger kvar skall jag inte uttala mig om

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Babbe skrev:
Vi har kört rally tävling dagen efter de körde drifting på sturup och det var väldigt halt i högern efter gamla rakan som de drifta i.

Torrt eller blött när ni körde?

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Upplever också det mycket halare efter drift-övningar

Atrop förra året var bra halare efter åken - men hur länge det ligger kvar att svårt att bedöma
Tur att vi har slicks åkare som städar upp

SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Och?
Förstör?
Fjantigt.
Anpassa.
Tolerera.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

SRyLul skrev:
Och?
Förstör?
Fjantigt.
Anpassa.
Tolerera.

Det är väl det som görs?
Frågan var väl om det förstör greppet, mao om tiderna är sämre om man kör en dag efter det körts drifting tex.

Kompis som kört go-cart klagade åtminstone på när man kört med hyrkartar med hårda däck dagen innan de skulle köra, det tog halva dagen innan man fick fäste då.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

SRyLul skrev:
Och?
Förstör?
Fjantigt.
Anpassa.
Tolerera.

Vem ska anpassa sig till vem då anser du?

Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007

Kortsiktigt problem är ju t.ex när man kör på samma event som driftarna och får halka omkring i vissa böjar, lösningen på det är ju dock att inte köra på dessa event eller gilla läget såklart.

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

Bosse L skrev:
SRyLul skrev:
Och?
Förstör?
Fjantigt.
Anpassa.
Tolerera.

Vem ska anpassa sig till vem då anser du?

Tror inte du kan få ett vettigt svar Med tanke på att hans inledande huvudargument lyder "Och?"

Men håller med om att det är halar efter driftarna, även tråkigt med däcksrester, men det e tydligen fränt att spränga däck
Men att dom förstör (dvs orsakar att det behövs asfalteras oftare) det tror jag inte.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Förstör på vilket sätt? det blir halare så att varvtiderna kanske inte blir lika som förra tävlingen....ja troligtvis...men det är ju samma förutsättningar för alla som du tävlar med den dagen så det är väl inget problem? Att tävla handlar väl om att göra det bästa av förutsättningarna på en given dag....om kaffet är slut på morgonen eller att det ösregnar hela dagen påverkar väl lika mycket?

Ev banslitage kan jag inte svara på men det känns väl troligt att det kan vara så.

(rubriksättningen kanske borde vara "orsakar drifting ökat banslitage?")
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Vad är problemet med om det skullle bli lite halare? Det blir det när det regnar också!
Nöjet med att köra bana är att kunna ta ut max under de omständigheter som råder. Är det halt så släpper det lite tidigare bara.... Har man inte fått släpp i kurvan så har man nte kört tillräckligt fort!
Som Mats säger så är det ju lika för alla i heatet.

Slitaget på själva banan borde väl ändå vara minimalt. Dock är det ju trist om man inte tra reda på skräp efter sig, t ex sprängda däck.

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Mycket utropstecken Göran ?

Håller inte med dig man skall inte behöva få "kast" och ju mera slumpmässigt grepp desto sämre och faktisk farligare för oss som kör racing med korta avstånd mellan bilar

Med vänlig hälsning,

Joachim

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Fredrik Nyström skrev:
Babbe skrev:

Torrt eller blött när ni körde?

Torrt 18+

Tveksam till att de förstör asfalten, tror nog ett riktigt asfalt slicks frestar mer på asfalten.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tycker greppet på tex Mantorp alltid har varierat enormt mycket under alla år. Så det här att greppet varierar beroende på vad som körts dagarna innan är ju på inget sätt något nytt.

Fagersta
Här sen Aug 2010

Nu börjar det likna något.
Jag blev både förvånad och besviken igår.
Trådrubriken och en halvdålig problemanalys fick mej att lyfta det mittersta fingret.

Till att börja med så består bilsport av väldigt snabb analys för att i varje ögonblick göra rätt.
Så låt oss resonera om vad som kan förbättras istället.

Min uppfattning är att det kan vara en del skräp och framförallt sand kvar efter en drifting-runda.
Deras bilar har större antal besök i sanden, sen uppstår det en viss frustration och önskan om att rädda det som går i poängväg.
Städkraven efter alla sorters körning borde definitivt vara högre.

Dessutom skiljer spårvalet så pass mycket att det inte borde vara ett stort problem med eventuellt inbränt gummi/plast?

Kärnfrågan är väl ändå om det finns permanent eller semipermanent påverkan på asfalten. Finns det någon som kan verifiera detta?
Eller om det bara beror på för dålig städning?
Eller om det är helt andra förutsättningar, tex fuktighet eller temperatur?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Wankelsport skrev:
Vad är problemet med om det skullle bli lite halare? Det blir det när det regnar också!
Nöjet med att köra bana är att kunna ta ut max under de omständigheter som råder. Är det halt så släpper det lite tidigare bara.... Har man inte fått släpp i kurvan så har man nte kört tillräckligt fort!
Som Mats säger så är det ju lika för alla i heatet.
Det är samma sak med olja/glykol...
Regn är normalt väldigt förutsägbart, förutom när det kommer en skur i bara en kurva (som var torr varvet innan).
Det är lite olustigt när man tränar fram (genom ett antal år) ett körsätt för att efter lunch bli hejsan hoppsan överraskad i just en kurva där det känns som om du bytt rdäcken till nödreservhjul, sen är det nästan ok i kurvan efter.

Oljeutsläpp är det som är den närmaste beskrivningen. Tom halare än efter heat av gammelformel och tvåtaktare (och då är det jämnhalt över hela banan).

Visst är det lika halt för alla, men W2Wracing bygger på en viss förutsägbarhet (annars finns det inga hjärnceller över att tänka på de runtomkring).

Lera/gräs/sand/karossdelar etc gör det inte bättre, men det är det nerbörnade gummit som märks mest (det tar ett antal slicksheat innan det är återställt).

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Äsch, var ju bara två utropstecken, var väl inget.

Jag syftade på att få sladd eller understyrt på en hal bana (beroende på hur ens bil tgenderar att uppföra sig) eftersom man ju ligger så nära gränsen för grepp som man kan. Fläckvis halt som ger oväntade kast är inte det jag syftade på. Menar du att det blir ungefär som när det ligger i oljefläckar på banan av drifting?

Dock är det ju ändå så att man alltid får anpassa sig till de omständigheter som råder. Vissa kör närmare gränsen än andra. Vissa ligger väldigt nära varandra och gillar att gå i bredd i kurvorna. Andra gör det inte utan släpper av. Säkerheten beror ju på väldigt många faktorer.
Innan man ligger på stenhårt och krymper marginalerna till de andra så bör man ju i görligaste mån ha försökt "känna av" hur greppet är på olika ställen på banan.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Skillnaden mot olja- eller glykol-fläckar är ju att dessa kan uppstå när som helst under racet. Halka som uppstått av drifting är konstant (eller minskar) under racets gång, även om den är fläckvis. Olja/glykol är däremot helt oberäknerligt och därmed betydligt farligare, tyvärr är det dessutom också väldigt mycket vanligare.
I det sammanhanget tycker jag att driftinghalka är ett väldigt litet problem för säkerheten.

Jag är väl annorlunda än vissa andra tydligen. Jag försöker att inte köra på gamla meriter utan testar först hur mycket grepp jag har på olika platser på banan. Det är som bekant många faktorer som påverkar, däcken på din bil, temperatur, fuktighet, oljefläckar osv. Eventuell drifitinghalka är bara en av många parametrar man får ta hänsyn till för att köra säkert.

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Tack Göran

Håller med om att man måste bedömma grepp gång till gång

Men jag upplever klart att drifting skapar en skum greppbild på banan och speciellt i högfarts kurvor som Atrop exempelvis, jag skulle gissa regn + tidigare drift ger lite väl spännande grepp

Om det finns någon lösning vet jag inte - kanske skulle vi r-däcks åkare sponsra alla driftare med våra beg r-däck

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
7637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande