Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta GT 16V -87 - Dvala och stillestånd.
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (15493 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Hallå alla.
Här kommer lite info om bilen.

Det är en VW Jetta CL ursprungligen.
Bilen inköptes i Januari -04.
Min förra banbil såldes pga bruksbilsbehov.'

Nu fick jag äntligen chansen att bygga mig en egen leksak för bana och gata.

Bilden visar en nyhämtad Jetta.


_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



fräckt med jetta som busbil thumbs up

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Japp , Jetta är coool.

Motorn blir en VW GTi-motor.
En 16V KR utan katt 139 Hk orginal.
orginal Låda till Golf/Jetta 16V.

Bilen kommer att Regbesiktas som tvåsitsig med Bur , Riktiga stolar och plastrutor (pc).

Inredning och div är rensat ut ur bilen.




Chassie blir till att börja med en vanlig sportsats.
Bak sitter just nu Sachs Advanced Sport dämpare och fjädrar.
Fram blandad kompott , vad somfanns hemma
Just nu iaf , VR6 sportfjädrar och Kortare Dämpare till GTi.

Bromsar blir till att börja med GTi orginal.
Skivor runt om.

Samt att buren är beställd men har inte anlänt ännu
Mer kommer väl så småning om

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Såg en Vento här i Avesta med en

_________________
Absolute beginner
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Vento på ringen skulle vara något de thumbs up
VR6:an skulle få sträcka ut lite då.

En sådan Ringendekal skulle jag vilja ha på min bil åxå.
Men det får vänta till man besökt och kört på banan. thumbs down

Här är en bild til iaf.



Motorn urplockad tidigare men nu åxå det andra på G att rensas ur.



Skärmar bort och lite fix där åxå.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Här några nya/gamla bilder.

Instrumentbrädan mm åxå lös på denna bild.



Dessa bilder är dock lite gamla nu.
Har hållit på sedan början på februari med bilen.
Bilder kommer allt eftersom..........

Här en till.



Blir ju ganska rent innunder all skit och gammalt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
oj oj , glömde alldeles av att jag fått denna nu idag!!! :woot:




_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Känner igen dedär knippet

Svets&smide månne?
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare


Stämmer bra det!!
Längtar till at få börja.

Skall läsa lite trådar angående detta åxå.
Nån som har några tips angående montage?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag samlade på mej rätt många tips, sen slutade det med att jag lämnade iväg alltihopa och fick det byggt åt mej har inte tid helt enkelt.

Något speciellt du tänker på?
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Nja vet inte?

Jag har både tid och ork. thumbs up
Plats i en bilverkstad och alla verktyg. thumbs up thumbs up thumbs up

Men tillvägagångssättet är det man funderar lite på.
Har ju läst igenom en monteringsanvisning på Svets o Smide lite snabbt!
Så en kort liten uppfattning om läget finns.
Men har inte gjort det tidigare bara.

Har åxå många års rally intresse och har i princip varit på rally och rallycross sen barnsben.
Så jag har ju iofs en bra uppfattning om HUR det skall se ut. thumbs up
Men mindre koll på HUR det skall monteras.

Bara allmänna knep och tips bara!? thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Detta är lite vad jag lyckats samla ihop:

Börja med framdelen. Fäst stagen från främre bågarna fram till fjäderbenstornen svetsa utanför bilen. Ställ in främre bågarna. Punkta fast strävan över framrutan. Fäll ner hela rasket (så främre bågarnas tänkta fästpunkter i huvudbågen vilar mot golvet). Svetsa båda fogarna på strävan över rutan.

Huvudbågen kan man antingen ta hål i golvet och sänka ner (så man kommer åt att svetsa övertill vid infästningarna mot främre bågarna) eller så kan man bygga små lådor av 3 mm plåt och mha spännband dra ihop huvudbågen så den kommer ner och man kan svetsa ovan på.

Använd spännbandsmetoden för att komma åt att svetsa dörrsträvorna. Montera nedre tvärsträvan på huvudbågen sist. Dörrsträvorna blir enklare om man gör dom demonterbara. Svets&Smide har detaljer för att göra dom demonterbara.
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6277

där finns några bilder på bur!!! förvisso en mk1..... glömde göra hål i golvet för huvudbågen så jag fick ta hål i taket istället.. men det gick ändå!!!

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Tackar killar för era svar!

Men varför skall man ta hål i golvet??????

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lillen skrev:
Tackar killar för era svar!

Men varför skall man ta hål i golvet??????


Ett av sätten man kan göra för att komma åt att svetsa runt HELA buren uppe vid taket..... ett annat sätt är att ta bort hela taket och sen svetsa dit det igen......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Ett givet svar naturligtvis
Tack för snabba svar!

Tänkte inte så långt

Då blir det ju hål i golvet så klart!!
Ta av taket finns inte tid att tänka på ens

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Har åxå en annan fråga om nån kan svara på den?

På min bil sitter det ju fyra dörrar.
Detta blir lite problem ju.

Jag har fått för mig att ha bågen stående på kanten där sätet tidigare satt.
Inte i försänkningen dörr de tidigare passagerarna hade fötterna.

Men då kommer den mitt för dörrarna.
Det medför att den främre bågen blir lite lång vid en första anblick?
Sen så står den ju en god bit bakom dörrstolpe mm.

Varför jag vill ha den till att stå där bak är för att det inte blir mycket rum mellan stolar och dörrstolpe.
Då kommer det inte att gå så bra att justera stolarna i längsled?
Sen ryms ej plattorna inte för att fästa buren där heller?

Blir nog till att montera ett hjälmkrossarstag åxå för lite extra förstärkning på främre burdelen??

Låter detta bra eller bör jag tänka om??

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Normalt så sitter huvudbågen bakom B-stolpen även på en tvådörrars bil så i ditt fall med fyra dörrar så kommer huvudbågen att hamna "i dörrhålet" på bakdörren för att komma bakom dina stolar.

Dessutom kommer du lättare till att svetsa genom dörröppningen där bak thumbs up

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Fredrik - SLC skrev:
Lillen skrev:
Tackar killar för era svar!

Men varför skall man ta hål i golvet??????


Ett av sätten man kan göra för att komma åt att svetsa runt HELA buren uppe vid taket..... ett annat sätt är att ta bort hela taket och sen svetsa dit det igen......


Ett tredje är att punkta fast bakåtsträvorna och eventuellt bältessträvan på huvudbågen och sen lyfta ur allt ur bilen och helsvetsa på bänken. Där kan man även bygga på snestaget och "stumparna" till främre bågen. Bra med stora dörrar ibland...

_________________
David Lindblom
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Lillen, Det där ser bra ut, om du kämpar lite har du ju bilen ute snart. (Är skapligt avundsjuk på dig!)
Jag har långt kvar på mitt projekt...

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
En bild till.


_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Jetta GT 16V -87 - Dvala och stillestånd.
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (15493 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande