Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3393 totalt)
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning

Jag har suttit och funderat lite över fenomenet Banbil VS. SBP.
Det jag funderade över var hur långt man kan gå med att bygga en bil för bana utan
att de säger åt en att vända innan man komit igenom porten...

Jag har tänkt att bygga en bil att ha enbart att åka på bana med, men för att
få åka på alla fina banträffar som finns så är det ju krav på att bilen skall vara besiktigad,
skattad och försäkrad.

Så jag tänkte höra om det är någon vet hur långt man törs gå
med obyggnad av en bil för att den fortfarande skall gå igenom SBP.

Givetvis skall jag använda en äldre bil för att inte råka ut för det där helbilsgokännandet...


Lite inledande frågor:

*Kan jag flytta kylaren till bagageutrymmet?
*Kan jag fimpa instrumentpanelen helt?
*Är det ok för dom om de inte hittar någon vägmätarställning?
*Bältena tillbaksätet, när baksätet är borta?
*Passargerarsätet, blir dom ledsna om jag lämnar det hemma?
*Avgasutblås, får det mynna ut strax före vänster bakhjul?
*Innertaket, det bryr de väl sig inte i?


Så, ös på med era erfarenheter och kunskaper!
Jag tror denna tråd kan vara bra för många andra som bygger banbil.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Re: Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning

Håller på med något liknande. Kan svara på dom som jag vet eller iaf har hyffsad koll på.

Sebastian Petersson skrev:

*Kan jag fimpa instrumentpanelen helt?

Har hört att det kan bli problem iom att den är stötupptagande om man ska krocka. Jag har fimpat underdelen på min och hoppas att det ska funka. Men jag vet inte till 100%

Sebastian Petersson skrev:

*Bältena tillbaksätet, när baksätet är borta?

Dom kan du kasta ut om du regbesiktigar bilen till bara 1 passagerare.

Sebastian Petersson skrev:

*Passargerarsätet, blir dom ledsna om jag lämnar det hemma?

Det är ok om du regbesiktigar bilen till 0 passagerare vad jag vet. Om det nu går?

Sebastian Petersson skrev:
*Innertaket, det bryr de väl sig inte i?

Det ska nog inte vara några som helst problem att fimpa det.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



Vägmätarställning vill dom nog hitta eftersom försäkringsbolagen vill kunna kolla hur långt du kör per år och gör detta via besiktningsprotokollet.

Innertak behöver du inte ha men du måste ha nåt stötdämpande i taket, dvs ren plåt godkänns inte.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Vägmätare är inget som SBP bryr sig om. På min 924a så har den märkligt nog haft samma miltal de sista 5 besiktningarna pga standard 924-fel med ett litet kugghjul som spricker och stoppar mätaren... Ingen anmärkning på den iaf.

Baksäte + bälten till dessa: Instämmer med Andreas M, om reggad för 1 passagerare kan dessa monteras ur.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13283



SciroccOMats skrev:
Vägmätarställning vill dom nog hitta eftersom försäkringsbolagen vill kunna kolla hur långt du kör per år och gör detta via besiktningsprotokollet.

Innertak behöver du inte ha men du måste ha nåt stötdämpande i taket, dvs ren plåt godkänns inte.


jag har besiktigat två gånger med naken plåt i taket... de hade inget att säga...
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Re: Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning

Sebastian Petersson skrev:
*Avgasutblås, får det mynna ut strax före vänster bakhjul?

Inte om din bil inte utrustades med "sidepipes" original, tyvärr ...
Då skall det peka ut bakom bilen, och får inte peka åt sidan!
Polarn hade problem med ett Bubbla-avgas som pekade åt sidan, så fick han minsann inte ha!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag byggde en bil endast för banåka och trodde lite naivt att det bara var att köra in till SBP och köra igenom, allt var ju nytt och snyggt och mycket bättre än original....... tjena >

Redan innan SBP gubben hade klivit in i bilen så sa han att det kunde jag glömma med en gång, han gillade inte hemmabyggda pedalställ. Hissade upp bilen och tyckte ännu sämre om mina jättefina Porsche Boxter bromsok. Sen ifrågasatte han om det verkligen var original med 16ventils motor i Porsche 924....

Han tyckte dock att det var bra att instrumentpanelen var kvar, dörrsidorna i aluminium och makrolon sidorutor var tydligen inget problem.

"Problemen" löstes genom SFRo som bes. som ombyggt fordon där alla förändringar skrevs in i protokollet, tror dock att en sådan bes. kräver icke originalmotor.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



Hmmm, då måste det skilja mellan olika SBP-personer vad de godkänner och inte.
Har exempel i bekantskapskretsen där det blev ombesiktning pga avsaknad av trippmätare och
inget stötupptagande material i taket. Som vanligt med SPB, alla har sin åsikt om vad som är ok/not ok.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om man får tvetydiga anmärkningar kan man be dom kolla i den "regelbok" som finns. Hjälper inte det går man till stationschefen, då löser sig det mesta, om detär möjligt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



enligt min lokala SBb "anstalt"

så går det EJ att regga ett fordon för gatbruk med 1pass.

(ingen främre passagerarstol)

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Ring SBP:s tekninska så får ni svar!!

Man FÅR regbesikta om till att bilen får ha två stolar iaf. thumbs up
Dvs förar och passagerar stolar.

Lexan = polycarbonat i rutorna går åxå fint! thumbs up
Enligt SBP så får man ha detta i alla rutor UTOM framruta.

Innertak går åxå att ta bort så länge islagspunkter är vadderade ifall sådana finns! thumbs up
Inga skarpa , vassa eller utstickande saker får finnas!

Instrumentbrädan Vet JAG inte säkert!
Men Det bör gå att kringgå eller modifiera så att SBP inte har invändningar..
Mätar hus är ju bara att bygga om man vill så att t.ex orginal passar.
Jag låter min bräda sitta kvar ännu iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Då var det som jag misstänkte...
Att mycket av dessa "problem" beror på den personen som besiktigar bilen.

Men vad tror ni dom säger om man rullar in bilen med
kylaren i fel ända av bilen?

Bakdörrarna, måste man kunna öppna dom?
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Sebastian Petersson skrev:
Men vad tror ni dom säger om man rullar in bilen med
kylaren i fel ända av bilen?

Bakdörrarna, måste man kunna öppna dom?

Kylarens placering tror jag inte inverkar på trafiksäkerheten, så det skiter de nog i ...

Däremot MÅSTE man kunna öppna bakdörrarna om det finns ett baksäte innanför ...
Svetsar du igen dörrarna kanske det går att riva ur baksäte och regga om till 2-sits ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17967



Re: Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning

Folxam skrev:
Sebastian Petersson skrev:
*Avgasutblås, får det mynna ut strax före vänster bakhjul?

Inte om din bil inte utrustades med "sidepipes" original, tyvärr ...
Jag vill påstå att du har fel. Man får ha röret mynnande framför bakhjulet om det inte är en dörr där. Det ska dock vara riktat bakåt och inte rakt åt sidan.
Sticker det ut för mycket åt sidan (bredare än backspegeln) så kan polisen stoppa en och påstå att man har breddat bilen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Re: Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning

Lennart Mäkinen skrev:
Folxam skrev:
Sebastian Petersson skrev:
*Avgasutblås, får det mynna ut strax före vänster bakhjul?

Inte om din bil inte utrustades med "sidepipes" original, tyvärr ...
Jag vill påstå att du har fel.


Det var det grövsta

Men jo, så kan det nog vara

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lillen skrev:
Ring SBP:s tekninska så får ni svar!!

Lexan = polycarbonat i rutorna går åxå fint! thumbs up
Enligt SBP så får man ha detta i alla rutor UTOM framruta..


har både ring mejlat dem om denna fråga .. & svaret var detsamma - OLAGLIGT.

dörr-rutorna måste gå att KROSSA om bilens dörrar ej går att öppna vis en olycka.

Lexan är inte krossbart - & plexiglas är totalförbjudet (det förstår jag)

var snäll & förklara hu du gjorde med din fråga

MVH/
:.......Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jag har hört samma om framrutorna som KristianAE86

och enligt therealpinto så gäller detta för våra seven iaf...
-"Du får köra ut avgaserna på vilken sida du vill, och det bör vara högts 45 graders vinkel mot längdaxeln, och riktat nedåt eller åt sidan (inte uppåt...)."

_________________
MackeMaehlum
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



KristianAE86 skrev:
Lillen skrev:
Ring SBP:s tekninska så får ni svar!!

Lexan = polycarbonat i rutorna går åxå fint! thumbs up
Enligt SBP så får man ha detta i alla rutor UTOM framruta..


har både ring mejlat dem om denna fråga .. & svaret var detsamma - OLAGLIGT.

dörr-rutorna måste gå att KROSSA om bilens dörrar ej går att öppna vis en olycka.

Lexan är inte krossbart - & plexiglas är totalförbjudet (det förstår jag)

var snäll & förklara hu du gjorde med din fråga

MVH/
:.......Kristian


Ähh , är det så??
Jag ringde till SBP.s tekninska och frågade!
Då sade han att de var OK. thumbs up

Fasen att man inte skriver upp namn vid sånna tillfällen.
Men nu måste jag ju kolla det igen då??

Jag har dock inte alls fått det på papper så?
Men i annat fall så får jag ju ändra mina planer?
Då får det bli baktill om detta stämmer?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

Många av sakerna ni vill göra är bara okej om man reggar som ombyggt fordon, där plastrutor kanske är det tydligaste exemplet.

Ska man bygga en seriös banräser tycker jag helt klart att man ska se till att regga den som ombyggt fordon. Då blir det SFRo som får göra de flesta bedömningarna och det kan vara mer lyckosamt än om Bilprovningen gör det. Läs mer i FAQ-forumet om detta.

Ringer man Bilprovningens kundtjänst får man ofta snabba svar men tyvärr inte alltid 100% korrekta. Bland annat är det vanligt att man "glömmer" informera om att bilen måste reggas som ombyggt fordon för att ändringarna ska vara okej.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



denna Gubben har besiktigat och reggat för gatan så visst går det

http://www.btracing.se/main.html

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hur reggas rallybilar då? Kanske kan vara ett alternativ, eller?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande