Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2418 besök totalt |
Shit va kör dom på för däck egentligen, ser ju ut att vara såphala
![]() Han får ju motstyra hela tiden och ändå verkar det ju gå sketfort ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Däcken i historisk racing när det handlar om bilar i klasserna upp till 1965 är Dunlop Racing. i det här fallet M-sektion och CR65 mönster. De tillverkas i sina tidstypiska dimensioner med diagonaluppbyggnad och nada lågprofil. Däremot är gummiblandningen helt up to date som racingdäck. Diagonaluppbyggnaden kräver att man man kör med lite lagom drift för att få ut det bästa av däcken, men greppet är inte ett dugg dåligt. Däremot kan de överhetta om man överkör dem. En annorlunda körstil krävs, som rätt många av dagens raceråkare inte är helt bekväma med ;-) Har jagat en ganska framgångsrik stcc/tta förare runt Gelleråsen trots nästa 100 hk svagare bil och i stort sett samma vikt. Han upplevde det rätt svårt att ställa om från moderna slicks... Imponerad av killen i 911:an. Observera hur lugnt han balanserar bilen i alla situationer! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vill man få intressanta referenser ska man kolla på kojjor som framförs på de däcken.
Stora driftvinklar ser skumt ut på korta bilar ![]() Det blir att vänta med att passera i några kurvor innan man fattar att det inte går åt skogen; "fullt" rattutslag 100m innan, full driftvinkel 50m innan och sen perfekt kurva ![]() |
||||
Jag misstänkte nästan det. Tycker ändå att det är skumt att du skriver att det inte är dåligt grepp, med tanke på de svarta långa spåren han lägger i en av filmerna så tycker jag att det ser ut som han överkör däcken till överhettning men då borde det inte gå så rackarns fort? Coolt hur som helst ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jag har kört kojja i BMC motorsport/4-timmars och maken till bil att vara lätt att balansera mellan under och överstyrning har jag aldrig upplevt förut på en FWD-bil. När man gick fullt över NGK-krönet så ville det understyra lite ibland, då lättade man bara några millimeter på gasen för att få ut rumpan lite och sedan kunde man reglera överstyrningen med hjälp av gasen. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
||||
Självklart beror inte den spektakulära körstilen på däcken. Men det är inte dåligt grepp i dem.
Dock kräver som sagt däcken att man åker på lite mer drift än på moderna R-däcken: Lite över 100 race på Dunlop Racing CR65 och samtidigt 9 år i långlopp på R-däck gav mig gott om tillfällen att analysera däck och hur man fick ut mest av dem i både varvtider och livslängd. Vår vän i den röda 911 prioriterar som synes inte däckens livslängd. Tror dock att han inte överhettar dem lika mycket som varit fallet på våra Mickey mousebanor. På Spa hinner man kyla däcken betydligt mer än på t.ex. i sammanhanget långsamma Anderstorp eller Mantorp. Jag är tämligen övertygad att han fått mer fart med sig med en något mer moderat approach i sin körning. Men någon som tror han brydde sig? Racing ska vara kul, annars kan man lika gärna köra gatbil ;-) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Tycker det ser ut som han missar lite och tar i för mycket? Riktigt såå aggresivt tyckte jag inte han körde på ombordfilmen. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2418 besök totalt |