Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Prisvärd värmetålig olja för bankörning? (E85)
1, 2   >>
12769 besök totalt
AD7

Här sen Jul 2013

Trådstartare

Fått rek att köra med Motul 300V 15W50 men priset är vansinning högt samt att jag inte hittar den hos
någon av de tyska sidor jag tänkt köpa ifrån. Någon annan olja
som tål värme bra och tål E85 bra?

Är Castrol EDGE 10W-60 värmetålig och gillar E85?

Göteborg
Här sen Jan 2009

Jula har regelbundet rabatt på mobil 1 5-50 4l för 399kr.
Priset och prestandan är bra men det är väl ingen olja som gillar att bli utspätt med E85?

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Swedol har ju 5w-40 helsyntet för 50kr litern plus moms.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Jag kör Castrol 10w60 tillsammans med E85. Efter tre säsonger kunde jag inte se några som helst lagerskador eller slitage samt att oljan håller sig ljus och fin. Har som max 110 grader oljetemp. Byter oljan inför och mitten på säsongen. Köper från www.mapodo.de eller www.levoil.de.

www.MSCC.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Har kört tre dagar på Gotland ring med Biltema helsyntet och E85. Oljetemp mellan 130 och 140 grader. Inga problem med motorn.

Tystberga
Här sen Mar 2004

En rak olja är att föredra om det blir varmt för den innehåller inga förtjockningsmedel som bryts ner av värmen.
en 5w-50 olja som blivit rejält varm blir en rak 5 olja.

Sök reda på EKTA i Nyköping han kan rekomendera något bra om du vet vad du har för motor osv. Är återförsäljare av GULF i första hand men har tillgång till diverse kunskap och oljor.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

En rak olja är att föredra om det blir varmt för den innehåller inga förtjockningsmedel som bryts ner av värmen.
en 5w-50 olja som blivit rejält varm blir en rak 5 olja.

Sök reda på EKTA i Nyköping han kan rekomendera något bra om du vet vad du har för motor osv. Är återförsäljare av GULF i första hand men har tillgång till diverse kunskap och oljor.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Kör också på Biltemad 5w-50, med luftkylt så kan oljan bli rejält varm och det är definitivt ingen rak 5 olja efter 100 banmil...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Kärt Biltema's 5-50 under 3års tid i EVOn, aldrig några problem

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

"en 5w-50 olja som blivit rejält varm blir en rak 5 olja. "

mja... så är det inte

Jag tror att jag vet vad du är ute efter. En del multigrade-oljor (mineral, framför allt 10w40 om jag inte minns fel)) har s.k. viskositetsförbättrare som är ensamma pmma-kedjor, ja plexiglas, fast molekylerna är utspädda i oljan).
Dessa kan brytas ned och resultera i en tunnare olja än det stod på dunken, så en sån olja gillar nog inte att bli överhettad. Om jag inte fattat/kommer ihåg fel så skall de också brytas ner av den mekaniska misshandel den får i motorn, så rek oljebytesintervall är bra att följa. Men de bryts inte ned och blir som symaskinsolja. Det är inte möjligt.

Vinterviskositeten är inte samma sak och mäts inte på samma sätt som sommarviskositeten, så man kan inte relatera dem till varandra så där rakt av. Kommer inte ihåg exakt, men det handlar mer om pumpbarhet än viskositet när den är kall. Pumpbarhet och viskositet har ett samband, men är inte samma sak.

Alltså tar man bort 50-"delen" i en 5w50 olja så får man inte en 5-olja.

Täby
Här sen Aug 2009

http://www.mapodo.de/
http://www.opieoils.co.uk/
http://www.levoil.de/

Kör Shell Helix Ultra RACING 10W-60, brukar bli ca 90 kr/l inkl. frakt. Olja till bruksbilen verkar inte vara nån ide att handla utomlands dock.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag bytte från Biltemas 5W50 helsyntet till 10W30 halvsyntet pga. blåst topplockspackning (det är enda dom hade på macken på Gotland). När jag körde på GR nästa dagen var oljetempen cca 10 grader lägre. Dock var trycket på tomgång sämre = slammer från tryckare.

Täby
Här sen Aug 2009

Re:

beepbeep skrev:
Jag bytte från Biltemas 5W50 helsyntet till 10W30 halvsyntet pga. blåst topplockspackning (det är enda dom hade på macken på Gotland). När jag körde på GR nästa dagen var oljetempen cca 10 grader lägre. Dock var trycket på tomgång sämre = slammer från tryckare.

Tyvärr en effekt av högre "sommarklass". Tjockare olja, mer friktion, mer värme.

Flen
Här sen Mar 2013

Re:

Knodde skrev:
Olja till bruksbilen verkar inte vara nån ide att handla utomlands dock.

Hurså? Senast köpte jag 5 liter av någon Gulf-olja med rätt cert till min Sharan 1.8T för under 200:-. Man sparar till och med 50-70% på filter från t.ex. Opie, för att inte nämna stift, bromsbelägg, skivor, etc. 20 liter Shell Helix Ultra 5w40 för 800:- också.

Köpte även lite växellådsolja från NielsenCDG, Tranself NFP. Rekommenderat utpris i Sverige är 330:- litern, jag köpte fem liter för 550:- inkl frakt (och frakten var drygt 200 pix).

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
AD7

Här sen Jul 2013

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Har kört tre dagar på Gotland ring med Biltema helsyntet och E85. Oljetemp mellan 130 och 140 grader. Inga problem med motorn.

Är inte det väldigt högt?

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

beepbeep skrev:

Whärner har jag för mig märkte av detta med när han bytte bort 5-50 oljan till en annan.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Nikel skrev:
beepbeep skrev:

Whärner har jag för mig märkte av detta med när han bytte bort 5-50 oljan till en annan.

Är rätt logistk att man får lägre oljetemperatur med tunnare olja.

En oljepump pumpar i princip en viss volym per varv, beroende på viskositet resulterar det i ett visst tryck. Är trycket för högt öppnar tryckreduceringen i oljepumpen och släpper tillbaka en del olja till sumpen. Detta sker framförallt vid kallstart men även vid varm motor om man har en olja med hög viskositet. Byter man till en tjockare olja än vad motorn är designad för så får man jättehögt oljetryck men ett lägre oljeflöde då mer olja går genom tryckreduceringen.

Att oljetempen sjunker om man byter till en tunnare olja är inget konstigt då oljeflödet genom motorn ökar, samma mängd värme tas upp i en större oljevolym vilket ger en lägre temperatur. Man får även ett högre oljeflöde genom oljekylaren vilket också hjälper till att sänka temperaturen.

Det är alltid bäst att använda den viskositet som motorn är designad för då lagerspel, tryckare mm är anpassat för det. Har man problem med hög oljetemperatur får man montera större oljekylare. Man tjänar även inte mycket på att byta från en 5W40 olja till en 5W50 då den högre viskositeten har åstakommits med viskositetsförbättrare som bryts ner av värme och belastning.

Man kan få ner E85 i oljan vid kallstart men den försvinner när oljan kommer upp i temperatur. Castrol 10W60 kör man bara om man har en motor med galna lagersped (BMW M motor t.ex.) för att undvika oljud i motorn.

Kör på en olja som är anpassad efter din motor och dina lagerspel. Att hälla i sirap (50*60 viskositetsolja) i motorn ger jättehögt oljetryck men problem med hög temperatur på oljan och risk för lagerskador pga höga temperaturer i lagren.

Naturligtvis en förenkling av verkligheten men en märkesolja med rätt viskositet och klassning fungerar alltid bra sålänge oljekylningen är vettigt dimensionerad.

meantek
Flen
Här sen Mar 2013

Hehe, apropå oljehistorier... Var inne på min absoluta favoritåterförsäljare (not), Upplands Motor och skulle höra vad de tog för oljefilter. Frågade även vad de rekommenderade för olja, bara för att roa mig själv. Svaret jag fick var "Castrol TWS 10w60. ALLA som kör Megane RS kör med det!". På svaret vad som händer med garantierna om man inte kör med RN0710-specad olja (5w40) fick jag inget svar heller, vare sig av honom eller Renault självt. Tror priset på 229:- litern hade en del att göra med hans rekommendation, jag kände mig inte så sugen på att köpa olja för närmare 1400:- just då.

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

AD7 skrev:
beepbeep skrev:

Är inte det väldigt högt?

Det var inga problem under fem år jag körde bilen på diverse bilträffar och GR. När bilen blev för rostig såldes den och nu sitter motorn i denna bil: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63703

Enda som har hänt var att (original) topplockspackningen gick sönder när jag blev överentusiastisk med laddtryck och förtändning. SAAB byggde slitstarka motorer då...

;D

Lund
Här sen Jun 2004

Slettet

Citera
AD7

Här sen Jul 2013

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Nikel skrev:
beepbeep skrev:

Är rätt logistk att man får lägre oljetemperatur med tunnare olja.

En oljepump pumpar i princip en viss volym per varv, beroende på viskositet resulterar det i ett visst tryck. Är trycket för högt öppnar tryckreduceringen i oljepumpen och släpper tillbaka en del olja till sumpen. Detta sker framförallt vid kallstart men även vid varm motor om man har en olja med hög viskositet. Byter man till en tjockare olja än vad motorn är designad för så får man jättehögt oljetryck men ett lägre oljeflöde då mer olja går genom tryckreduceringen.

Att oljetempen sjunker om man byter till en tunnare olja är inget konstigt då oljeflödet genom motorn ökar, samma mängd värme tas upp i en större oljevolym vilket ger en lägre temperatur. Man får även ett högre oljeflöde genom oljekylaren vilket också hjälper till att sänka temperaturen.

Det är alltid bäst att använda den viskositet som motorn är designad för då lagerspel, tryckare mm är anpassat för det. Har man problem med hög oljetemperatur får man montera större oljekylare. Man tjänar även inte mycket på att byta från en 5W40 olja till en 5W50 då den högre viskositeten har åstakommits med viskositetsförbättrare som bryts ner av värme och belastning.

Man kan få ner E85 i oljan vid kallstart men den försvinner när oljan kommer upp i temperatur. Castrol 10W60 kör man bara om man har en motor med galna lagersped (BMW M motor t.ex.) för att undvika oljud i motorn.

Kör på en olja som är anpassad efter din motor och dina lagerspel. Att hälla i sirap (50*60 viskositetsolja) i motorn ger jättehögt oljetryck men problem med hög temperatur på oljan och risk för lagerskador pga höga temperaturer i lagren.

Naturligtvis en förenkling av verkligheten men en märkesolja med rätt viskositet och klassning fungerar alltid bra sålänge oljekylningen är vettigt dimensionerad.

Tack för bra förklaring thumbs up

1, 2   >>
12769 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande