Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frågor om hållbarhet i spindlar
4083 besök totalt
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare

Hej,

jag har en driftbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=89218 som jag vill ha mera styrvinkel på. Till min bil finns inget färdigt bolt on att köpa så vi tittar på lösningar. En lösning är att korta armen till styrningen på spindeln. Detta verkar vara vanligt förekommande på andra bilmodeller, men har inte hittat mycket info om det på Rx7an.

Kapa bort 20mm och svetsa ihop igen.

Dock har jag ifrån flera håll fått höra att detta inte kommer hålla, medans andra säger att det kommer fungera hur bra som helst.

Jag undrar om någon VET hur det ligger till, antingen för ni gjort detta många gånger, eller för ni jobbar med material så ni VET hur det funkar. (Så inga "Jag har hört att..." eller "Min kompis..." svar tack )

Mer info

* Spindeln ser ut så här: http://www.rhdjapan.com/mazda-oem-right-steering-knuckle-021-fd3s-6253 . . . .
* Tråd om detta, med massa info: http://www.rx7club.com/drifting-226/fd-angle-mod-issues-907242/

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Frågor om hållbarhet i spindlar

Tobias Nyström skrev:
Hej,

jag har en driftbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=89218 som jag vill ha mera styrvinkel på. Till min bil finns inget färdigt bolt on att köpa så vi tittar på lösningar. En lösning är att korta armen till styrningen på spindeln. Detta verkar vara vanligt förekommande på andra bilmodeller, men har inte hittat mycket info om det på Rx7an.

Kapa bort 20mm och svetsa ihop igen.

Dock har jag ifrån flera håll fått höra att detta inte kommer hålla, medans andra säger att det kommer fungera hur bra som helst.

Jag undrar om någon VET hur det ligger till, antingen för ni gjort detta många gånger, eller för ni jobbar med material så ni VET hur det funkar. (Så inga "Jag har hört att..." eller "Min kompis..." svar tack )

Mer info

* Spindeln ser ut så här: http://www.rhdjapan.com/mazda-oem-right-steering-knuckle-021-fd3s-6253 . . . .
* Tråd om detta, med massa info: http://www.rx7club.com/drifting-226/fd-angle-mod-issues-907242/

Enkelt och grundläggande på en järnkomponent du inte vet vilken legering det är, SVETSA ABSOLUT INTE. Speciellt inte om det är en bärande eller styrande komponent och det kan bli rejält dumt om den går sönder.

Vet du legeringen, då kollar du upp egenskaperna och om det är en bra svetsbarhet och hållbarhet.

Sedan kommer du säkert över internet att hitta flera som gjort denna operation, och säger att det är helt riskfritt. Fråga om de pröjsar eventuella skador som kan uppstå om denna arm sedan går av.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

På gamla 911or så värmde och böjde man armarna i ett Z för att kompensera bump-steer vid kraftigt sänkt bil.
Då kortas också armen, kanske ett alternativ?

Men det kanske också går bort på samma grund som svetsningen?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Svårt att se på bilderna. (segt internet)

Men det är inte så att du kan fräsa av hela armen och göra en egen. Som du sedan borrar och gängar i spindeln.

Utgår då ifrån att det är tillräckligt med gods i spindeln för denna operation. Men på så sätt kan du labba med egna längder sedan.

Bara en idé...

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Jättekass bild:

Men Daniel Sterner postade för flera år sedan i en liknande tråd, en bild från en svensk rallybil som hade gjort liknande detta.

Det blåa är alltså bultar som håller ett typ plattjärn med flera hål i för att välja styrutslag.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag har något liknande på mina fjäderben.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Spjuvern (heter han så?) har ju svetsat om sina m3 spindlar på ett ganska elegant sätt. Jag fick för mig att stålgjutgods är ganska okej att svetsa i ändå - men jag minns inte var jag läste det.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

jo, det är säkert nått "höglegerat" segjärn. Till eftermarknads vevaxlar kan kan få brottgräns på runt 700 MPa med sådant.

Men för att återgå till knuten.... det är en så pass kritisk komponent att det inte rekommenderas när man inte VET vad för material det är

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

SevenEight skrev:
Spjuvern (heter han så?) har ju svetsat om sina m3 spindlar på ett ganska elegant sätt. Jag fick för mig att stålgjutgods är ganska okej att svetsa i ändå - men jag minns inte var jag läste det.

Det finns väl något hundratal olika gjutgodslegeringar så att säga att det nog går bra att svetsa i blir lite farligt. Visst finns det svetsbara gjutgods, men VET du att det är bra svetsbarhet och hållbarhet sedan?

Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Verkar som om man svetsar om även på företagsnivå:

https://www.rhdjapan.com/satoru-works-turning-angle-up-knuckles-fd3s-j . . . .

Hur går man reda på vilket material det är i spindeln? Kan en expert titta på dem och berätta?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag rekommenderar inte heller att svetsa i spindeln. Verkligen inte.

Men...förutom att lämna spindeln på analys så kan man ju prova, helst då i en extra spindel. Ett förstörande prov på en svetsfog visar ganska tydligt var och hur det ger med sig - och vid vilken belastning. Jag skulle ändå inte vilja använda en svetsad styrarm (i alla fall inte på en gatbil).

Gustaf

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Tobias Nyström skrev:
Verkar som om man svetsar om även på företagsnivå:

https://www.rhdjapan.com/satoru-works-turning-angle-up-knuckles-fd3s-j . . . .

Hur går man reda på vilket material det är i spindeln? Kan en expert titta på dem och berätta?

OM nu en firma går ut med att de gör det, så har de troligtvis testat fram lämpligt tillsatsmaterial och sedan testat att det håller etc.

Hur du tar rätt på material, enklast är att fråga tillverkaren...

När du vet material kan du börja fundera ut lämpligt tillsatsmaterial vid svetsning etc. Men återigen, det bör inte svetsas. Hur mycket du än vill. Skaffa en annan spindel med kortare styrarmar eller gör ett skruvbart förband med kortare styrarmsläge.

Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Ja ni gör det ju inte lätt att välja.

Förutom svaren här har jag även fått svar via PM, pratat med folk jag känner osv.

Alla säger olika.

Jag använder bara bilen på Gröndal och Sala, banor där risken för kroppskador är liten pga den låga hastigheten när vi driftar, så på banan är jag inte så orolig att nått ska gå sönder (sånt händer ju ändå).

Han som ska häjlpa mig svetsa har gjort detta på sin egen bil med, och flera andra, utan porblem, och dessa bilar går hårt i driftsvängen. såg även en rx7a med denna mod på gröndal senast.

Ni som tycker detta är en dålig idé får gärna visa på (med länkar) till tillfällen det gått sönder, för nu har jag hittat massor av bilar som gjort detta, men ingen har kunnat visa på att någon faktist gått sönder (även om det blir sämre hållbarhet än orginal).

Det känns välidigt konstigt att folk skulle göra detta om det var farligt...

När jag har racebilen så kollade vi varenda bult i hjulupphängningen efter varje dag på banan, detta efter att orginalbultar lossnat av sig själva. En del av lösningen kan vara att kolla att det sitter ihop som det ska efter varje dag på banan?

Det jag är mest orolig för är om det kan gå sönder på väg dit/hem i höst. Lösningen på det kan vara att köra bilen på kärra? (bilen kommer ändå inte gatreggas, så nästa år blir det kärra/transporter hela tiden).

Måste bestämma mig ikväll om hur jag ska göra...

MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004

Det är bara du som kan avgöra hur du ska göra.

Du kommer aldrig få ett unisont ja eller nej på denna frågan. Att många gör det tyder ju på att det funkar, Eller att många har tur

Den som svetsar åt dig, gör han det som privatperson eller företag?

Jag personligen hade försökt göra en lösning såsom den Kristian Hesselmark visar ovan. Jag hade känt mig tryggare så än med svetsat gjutgods i styrningen.

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Trådstartare
Mer ino: Med största sannolikhet kommer detta ersättas med ett riktigt styrvinkelkit redan i vinter, problemet är att det finns inte att köpa än, då det inte är färdigutvecklat... så jag bryr mig inte om det går sönder med tiden heller, bara det håller, säg 4-5 dagar i år.

Han som gör det gör det privat, men jag förstår inte hur det har med saken att göra? Hade ett företag gjort det hade det nog blivit lika dyrt som att köpa dom färdigsvetsade ifrån japan...

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Tobias Nyström skrev:
Mer ino: Med största sannolikhet kommer detta ersättas med ett riktigt styrvinkelkit redan i vinter, problemet är att det finns inte att köpa än, då det inte är färdigutvecklat... så jag bryr mig inte om det går sönder med tiden heller, bara det håller, säg 4-5 dagar i år.

Han som gör det gör det privat, men jag förstår inte hur det har med saken att göra? Hade ett företag gjort det hade det nog blivit lika dyrt som att köpa dom färdigsvetsade ifrån japan...

Det finns många fall där folk mekat dumt och sedan kört av banan.

Inte samma sak nu, men en kille vi hjälper lite med tvåhjulsåkat. Vi berättar för honom att det är väldigt viktigt att ha tillräckligt spel i handtaget till bromspumpen, då saker kan svälla lite i värme och att vi tycker han har för lite spel.
Han säger ja, men tycker själv det är ok.
Nästa körpass slog han i backen rejält då bromsen aldrig släppte när han släppte handtaget, utan det låste upp precis när han började luta cykeln.
Nu finns det inte några hemsidor och internetlänkar för detta...

Jag vet en del fall där hålborrade bromskivor körts alldeles för länge, och i minst ett av dessa fall försvann allting vad heter hjulupphängningar, fästen etc ifrån bilen ihop med skärm och huv när skivan gick i flera delar. Hur många sådana fall hittar du när du söker?

Privat eller firma är väl mest med ansvarsbiten om något händer, har det gjorts privat så ska du dra igång en herrejösses civilprocess om det går sönder... Är det gjort av en firma kan man förvänta sig fackmannamässigt arbete.
Nu kanske du tycker att jag pröjsar väl mina skador om något händer, men om du på väg till banan orsakar skada på andra? Och det framkommer att det hänt för att du byggt om bilen? Det är inte helt säkert rättsläge och riskfritt då...

Var det inte du som inte ville åka på en plogad isbana för osäkerheten om något hände? Det är mer harmlöst

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det som är ganska läskigt med att svetsa i olika former av gjutgods är att risken att saker blir spröda är stor, och då kommer brotten så väldigt fort. Även om man kollar efter sprickor före och efter varje stint kanske det inte räcker.

Å andra sidan, om det finns empiriska "bevis" för att det håller ett tag kan du ju ha det som underlag för att värdera om du vågar chansa några månader.

Gustaf

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Tobias Nyström skrev:
Ja ni gör det ju inte lätt att välja.

Förutom svaren här har jag även fått svar via PM, pratat med folk jag känner osv.

Alla säger olika.

Jag använder bara bilen på Gröndal och Sala, banor där risken för kroppskador är liten pga den låga hastigheten när vi driftar, så på banan är jag inte så orolig att nått ska gå sönder (sånt händer ju ändå).

Han som ska häjlpa mig svetsa har gjort detta på sin egen bil med, och flera andra, utan porblem, och dessa bilar går hårt i driftsvängen. såg även en rx7a med denna mod på gröndal senast.

Ni som tycker detta är en dålig idé får gärna visa på (med länkar) till tillfällen det gått sönder, för nu har jag hittat massor av bilar som gjort detta, men ingen har kunnat visa på att någon faktist gått sönder (även om det blir sämre hållbarhet än orginal).

Det känns välidigt konstigt att folk skulle göra detta om det var farligt...

När jag har racebilen så kollade vi varenda bult i hjulupphängningen efter varje dag på banan, detta efter att orginalbultar lossnat av sig själva. En del av lösningen kan vara att kolla att det sitter ihop som det ska efter varje dag på banan?

Det jag är mest orolig för är om det kan gå sönder på väg dit/hem i höst. Lösningen på det kan vara att köra bilen på kärra? (bilen kommer ändå inte gatreggas, så nästa år blir det kärra/transporter hela tiden).

Måste bestämma mig ikväll om hur jag ska göra...

Tobias: nästan alla säger att det aldrig kommer hålla, men efter många års körande & "nätande" på diverse drifting-forum har iaf aldrig jag sett nån som kört sönder eller krashat pga ombyggda framhubbar iaf.

Dock kördes ett Wisefab-kit sönder för ett litet tag sedan i skåne... inget snack nånstans om detta heller.

För de som undrar vad Wisefab är så är det ett polskt företag som tar fram 60+ graders styrkit til E30-E36-E46, supra m.m bärarmar o tillbehör.

Skruva banåkabil
4083 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande