Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
motorplacering kontra arbetet
4388 besök totalt
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare

behöver tips och råd angående min bil bmw 2002 -73, den ska jag nu byta motor i och jag kommer antingen bygga om tråget så jag får större delen framför framvagnen och då kommer cirka 20% av motorn vara framför framvagnsbalken, mitt andra alternativ är definitivt mera rejsinspirerat, då använder jag tråget jag har nu och flyttar sedan motor växelåda, torpedvägg m.m. cirka 15cm bakåt och får mitten av motorn strax bakom balken , men då är det ju torpedvägg, kardantunnel, spakställ samt kardanaxel som måste göras om, minst.

jag ska ju använda bilen till mest gata men även konbana samt bana och jag vill ju inte ha en bil som understyr något så förbaskat, meen kommer den att göra detta nu tror ni?

motorn vägen cirka 170kg startklar alltså ungefär 50-60kg mer än original vars motor hamnar ganska precis i mitten av balken.

jag vet ju vad jag egentligen borde göra meeen det är otroligt mycket mer arbete och ja undrar om det är värt det

Jönköping
Här sen Apr 2003

Det är mindre jobb att svetsa om tråget vilket innebär att bilen blir klar fortare och du får mer körtid!

Visst blir det bättre instyrning med motorn långt bak, jag har själv haft en bil där framaxeln hamnade strax bakom 1ans cylinder.
Men jag tror det är lätt att bygga bort sig så man aldrig får köra, been there.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Kapa!

Det är snabbt gjort o lappa igen det där,!

Blir såå mycket bättre!

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Jag skulle definitivt flytta motorn bakåt.
Du ska ju ändå fram med kap och svets. Risken finns ju att oljemängden blir mindre och att det blir fel utformat och jag vet av erfarenhet att det ej blir så tätt av en vanlig mag-svets( jag vet att folk kallar det mig men det är ju mag som man använder).
Då är det bättre med tig eller gas, och om man tex inte har det blir det jobbigare.
Bygga om kardan, torped, tunnel och ev spakställ tycker jag i alla fall blir enklare och behöver ej ta så lång tid( kör på i full fart så tappar du ej fokus och då blir det klart).
Lycka till. Ps. Kolla noggrant på bilen och planera innan så blir det lättare ds.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

När jag har funderat på liknande saker i mitt bygge, så har jag också försökt tänka på om delarna som modifieras är slitdelar eller sådant som man kan räkna med byts ut under bilens livslängd.

Oftast har det handlat om enklare grejer som bromsskivor och nav men det kan ju tillämpas här också. Min tanke är att det är klokt att försöka använda slitdelar som inte behöver modifieras för att passa, utan hellre modifiera delen som den sitter på. För bromsskivor är det rätt logiskt - skivorna behöver man byta emellanåt och då är det grymt skönt att bara kunna handla och montera, istället för att svarva och fräsa varje gång.

Om du genom att flytta bak motorn kan använda original oljetråg kanske det i framtiden blir mycket lättare att lägga i en reservmotor om det skulle behövas.

/Gustaf

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

GÖR EN MOMENTJÄMNVIKT ÖVER BILEN *CAps-lock* med batteriet.

På min cheva (lätt för att vara cheva, 13xx kg) som ändå har en tung motor så skulle en flyttnng av batteriet till bagaget motsvara en tilbakaflyttning av motorn med 5 cm

kan ju vara en bit på väg ....

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Jag håller med föregående så lättast är nog att du byter håll startmotorn och vänder förarstolen

......

Kapa i bilen.
Pinto har rätt med det han säger.

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Jag håller med föregående så lättast är nog att du byter håll startmotorn och vänder förarstolen

......

Kapa i bilen.
Pinto har rätt med det han säger.

Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
ja det verkar ju onekligen som det blir att kapa sönder bilen. huuga, men ja tror att en halv vinter med plåtarbete kommer göra bilen mycket roligare.

tyvärr så är blir endå båda trågen omgjorda i slutändan meen som sagt.

det verkar då bli
flytta bak torpedvägg
kapa kardantunneln
bygga om spakställ
bygga om kardan
byta pedalställ
flytta kupefläkten
+annat smått som förmodligen kommer upp

tack för synpunkterna!

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bra beslut, jag har kört audi och det är framtungt
Motorn ska inte sitta framför bilen

Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Planera det ordentligt och var inte rädd för att ändra om det behövs.
Det där kan du göra mycket snabbare än en halv vinter.
Boka upp 2 helger och kvällarna där i mellan så märker du hur lång tid det tar.
Lycka till!

Varberg
Här sen Maj 2005

Det extra jobbet retar man sig bara på när man gör det. Kompromisser kan man få reta sig på i många år framåt.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Jag hade dragit buren som en 8:a runt bilen för att öka vridstyvheten på bilen till 100000%...

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

GÖR DET SOM ÄR LÄTTAST FÖR FAN, DET ÄR EN JÄVLA BMW FRÅN 70 TALET, Annars köp en Porsche

Du ska inte köra Wtcc med den och tävla om WM medaljer.

OM du Ska vinna WM så sälj skiten och KÖP en CHEVA.

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sebbe

Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Babbe skrev:
GÖR DET SOM ÄR LÄTTAST FÖR FAN, DET ÄR EN JÄVLA BMW FRÅN 70 TALET, Annars köp en Porsche

Precis, det är en tysk RWD-bil från 70-talet med en SJÄL Det kan du varken få i en Posse över disk för ~1,5 mille eller i en Skoda-wannabe från Spanien

Lägg ner PRECIS så mycket tid, pengar och arbete som passar just din situation i din 02-a thumbs up Tiden för lätta, enkla och roliga bilar i nybilshallarna till rimliga priser är sedan länge förbi...

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Olofson skrev:
Det extra jobbet retar man sig bara på när man gör det. Kompromisser kan man få reta sig på i många år framåt.

Att ta sig vatten över huvudet och få en halvklar bil som bara står i flera år kan man också reta sig på i många år.

Svaret vet du nog själv egentligen. Är du den typen som har disciplin och fixar jobbet relativt enkelt så gör det men vet du med dig att det finns risk att projektet blir stående alldeles för länge skit i det och ha roligt med bilen som den är istället.

Göteborg
Här sen Jan 2009

Vad är det för motor? En 4a eller v6 kanske är att föredra framför en rak 6a då det automatiskt hamnar längre bak. gjutjärn eller aluminium m.m Lättar att välja en mer passande motor än att svetsa om halva bilen.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Babbe, din avsky till bmw kan det vara så att den finns för att du blir ifrånkörd lite för frekvent av dessa kebabräsers eller

Ja jag lägger ifrån mig den seriösa karosslagningen inför lack till året efter.
på så vis kan jag förhoppningsvis få bilen på vägarna till sommaren.

Det är faktiskt inget av de motoralternativen. Jag är inte så "smart" att jag riktar in mig på de små lätta motorerna bara för att de är lätta och små utan jag väljer endast efter mitt eget tokiga tycke.

jag har bestämt mig och det blir att flytta bak paketet, men det blir kanske bara 10 ist för 15 cm, får se hur det blir

4388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande