Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1
<<   1, 2, 3 ... , 36, 37, 38   >>
154 besök senaste veckan (297356 totalt)
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Den där är smidig, förutom att det är 4 tums anslutning ut ifrån den.

Kjell 944 skrev:
Kan tänka mig att denna skulle funka bra men det blir en dyr lösning.
Man kan ta in kall luft från fronten med hjälp av en slang.
Dock inte så sexigt, som det blir med bara trattar





Hej Johan,

Vad tänker du med 4 tum? Är det för litet, eller för stort?
Ser väldigt stort ut på din bil.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



På insugssidan kan det väl knappast bli "för stort" när man talar om tillförsel före trattarna?

Däremot kan man ju givetvis få platsbekymmer och det är väl det som Johan tänker på, antar jag.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Tror att hans silikonslang lurar ögat, detta är också 4 tum/100 mm med tunnare slang. I mitt fall ska den bara leda in luft från fronten till spjällhusen med ett öppet skumfilter.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Min tanke var att om man skär av slangen i lagom vinkel så den mynnar fram mot vänster framlampa och lägger på en rak rörbit så skulle man kunna få plats med mer filter area och suga mindre varmluft?
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
Original insugsplats är på plåten bakom grillen, till hö i motorrummet. Men det "röret" är inga 100mm.
Men en tanke är att dra en slang, dit bort, likt originalet.
Dra ett rör rakt fram kan bli trångt eftersom det numera sitter en oljekylare där.



Här ser man den lilla rörstumpen där luften tas in i original utförande.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Christian Jansson skrev:
På insugssidan kan det väl knappast bli "för stort" när man talar om tillförsel före trattarna?

Däremot kan man ju givetvis få platsbekymmer och det är väl det som Johan tänker på, antar jag.


Precis det med utrymmet jag tänker på. Just att stosen sitter rakt fram riskerar att skapa problem med utrymme.

Min silikonslang är 4"

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
Tack för inputs
Det kan även bli så att det "bara" blir ett filter över förgasarna.
Vi får se när motorn är i och är uppstartad, vad som passar bäst.
Alternativet med luft burken är det i särklass dyraste, så mycket är klart

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Kjell 944 skrev:
Tack för inputs
Det kan även bli så att det "bara" blir ett filter över förgasarna.
Vi får se när motorn är i och är uppstartad, vad som passar bäst.
Alternativet med luft burken är det i särklass dyraste, så mycket är klart


Det finns ju många bilar som kör Historic Racing och där man klarar ljudkraven med den lösningen så jag kommer själv att prova den först.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
Som du är inne på Mats, så är nog insugningsljudet det ljud som kommer att vara det största hotet mot att komma under 95dB. Där är det säkert en fördel med den dyra luft burken.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



För min del så handlar det också om att mc förgasarna verkar fungera bäst med en luftburk motsvarande vad det sitter original på mcn. Sett flera med förgasare motsvarande dom jag monterar som har haft problem när dom sitter helt öppet.

Där verkar det dock skilja sig en del när det kommer till förgasare för bil.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Pratade med Lennart för några veckor sedan ang. att klara 95dB. Då jag håller på att bygga avgassystemet.

Han åker 2½ avgassys. med endast en ljuddämpare längst bak (Simons största) och med öppet filter som du kanske vet. Han sa att det mesta ljudet kommer från insugssidan.Blir som en resonanslåda i motorutrymmet, så han har satt en ljuddämpningsmatta under motorhuven (typ1x1m) på vänster sidan. Kommer inte ihåg hur många dB det gjorde, men den gjorde stor skillnad.
Med detta så ligger han runt 90-92dB. Men beror lite på väder/vind som han sa. Men han har aldrig haft problem med för högt db med denna setup.

Jag kommer att åka med samma prylar på min.....Varför uppfinna hjulet en gång till

_________________
Jonas Götesson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
Götesson skrev:
Pratade med Lennart för några veckor sedan ang. att klara 95dB. Då jag håller på att bygga avgassystemet.

Han åker 2½ avgassys. med endast en ljuddämpare längst bak (Simons största) och med öppet filter som du kanske vet. Han sa att det mesta ljudet kommer från insugssidan.Blir som en resonanslåda i motorutrymmet, så han har satt en ljuddämpningsmatta under motorhuven (typ1x1m) på vänster sidan. Kommer inte ihåg hur många dB det gjorde, men den gjorde stor skillnad.
Med detta så ligger han runt 90-92dB. Men beror lite på väder/vind som han sa. Men han har aldrig haft problem med för högt db med denna setup.

Jag kommer att åka med samma prylar på min.....Varför uppfinna hjulet en gång till


Då är vi 3st med samma uppsättning. Har också 2.5" avgas (Martelius rostfritt) med en dämpare. Kanske det räcker med strumpor över trattarna då? Fick tips att det förmodligen inte är godkänt att besiktiga med öppna trattar? Detta för att förhindra att gnistor flyger ur trattarna. Verkar det rimligt?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Kjell 944 skrev:

Då är vi 3st med samma uppsättning. Har också 2.5" avgas (Martelius rostfritt) med en dämpare. Kanske det räcker med strumpor över trattarna då? Fick tips att det förmodligen inte är godkänt att besiktiga med öppna trattar? Detta för att förhindra att gnistor flyger ur trattarna. Verkar det rimligt?


Är inte dämparen rätt liten på Martelius systemet. Kan kanske bli problem om du har otur. "Öppna" trattar i SBP tror jag inte går någe vidare, utan du får skaffa luftfilter. En annan sak som de inte tycker om, är öppen vevhusvetilation, tänk på det.

_________________
Jonas Götesson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
Som Jonas skriver så behöver jag fixa sluten vevhus ventilation för besiktningen .
Tips på lösningar...
Olje Catch tank. En slang från ventilkåpan till tanken. Var går sedan den andra slangen från tanken?
Hur stor tank behövs?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
Lite bilder från en tidigare ägare.
Ser fin ut på dessa bilder. Sedan plockades bilen ner i sina beståndsdelar och en annan person köpte projektet i delar, som sedan köptes av mig. Förra ägaren köpte väl egentligen bilen som en "reservdelsbil" till sin Alpina tävlingsbil. Men ångrade sig och sålde till mig. Kommer ihåg när jag var i förra ägarens garage, som var fylld av
BMW godis. Längst in stod Skalman som ett tomt skal och jag sa direkt "fan, den skulle jag ju kunna köpa" och så blev det någon månad senare.













_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
Idag kom det lite "graajjor" från andra sidan pölen
Så nu ska det gasas, som bara den



_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Alltid kul med nya delar! thumbs up

Har inte orkat plöja hela tråden så jag frågar istället - blir det fortsatt en 1600 eller blir det en större motor.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Appropå grejjor från andra sidan atlanten, kolla in Forrest Kooglewerks på Instagram.
Han tillverkar en hel del snygga grejor till BMW 02:or.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
Det blir en 2 liters motor som blir med mycket special/egen tillverkade delar. Mycket lättade delar och allt balanserat.
Antal hk ger sig vid test. Kommer att begränsa vartalet vid 8000rpm. (Så är tanken innan uppstart
Dubbla italienska Weber 48 dcoe.
Så det kommer att bli en mycket intressant motor

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369


Trådstartare
bop skrev:
Appropå grejjor från andra sidan atlanten, kolla in Forrest Kooglewerks på Instagram.
Han tillverkar en hel del snygga grejor till BMW 02:or.


Hej, ja där finns det en del "kuliga" saker
Men det blir dyrt att plocka hem saker därifrån

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30



Fina grejer som dök upp thumbs up och trevliga bilder från tidigare ägare. Såg ju väldigt fin ut där

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1
<<   1, 2, 3 ... , 36, 37, 38   >>
154 besök senaste veckan (297356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande