Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 42 besök senaste veckan (167753 totalt) |
Dags för en tråd om min Westfield!
Bakgrund: Jag har alltid gillat supersjuor. Små lätta bilar som kör ifrån de stora monstren i kurvorna, det är det coolaste som finns. Dessutom så är en sjua ett praktiskt och billigt sätt att få massor av prestanda och en helt ohyggligt kul bil att köra. Efter många år av track days och 3 år i Roadsport C dök en annons om en Westfield Aerorace upp på Pistonheads. Jag ringde en trevlig snubbe som heter Paul, som äger Strata21 och gav ett skambud. Först tyckte han det var lite väl lågt, men då jag förklarat att vi inte tänkte fisa omkring på track days med den utan skulle utmana Porschar, BMWs, Lotus och Corvetter i Modsport, då fick jag svarat "That is assume, mate! It is yours, come get it." Så jag och farsan tog båten över till Harwich och plockade hem Westy. Min trogna krigare till Miata såldes alltså (men rullar fortfarande i Roadsport C)... ...och under vintern "modsportifierades" Westfielden lite för att köras i Modsport II. Fakta om bilen: Westfield Aerorace, dvs förstärkt ram och något lättare kaross. Ursprungligen beställd 2009 av MacG Racing i York och byggd av Autopro i Drury. Motor: Ford Zetec 2.0 med 4 Mikuniförgasare. Ger ca 170Hk Växellåda: Type9 med Quaife rakskuren drevsats (ej dogbox) Diff: Vanlig sabla öppen Sierra diff. Racingvikt i Modsport 2 enl reglemente: 544kg. Nuvarande faktiska racingvikt: 606kg) Stötdämpare från Protech Körde på Michelin slicks 2013, men byter nog till Kumho 2014... Teamet: - Torkel Kristensson - Förare, mekaniker - Kaj Kristensson - Mekaniker, kock, farsa - Kyra von Weiherhof - Stallchef, gridgirl, säkerhetsansvarig (Blandras) Tack till Sponsorerna: Autoexperten i Enköping, Swärds Däckservice i Torsvik och HJCC i Kattarp. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Så nu har vi kört ett år med bilen i Modsport! Det har varit riktigt kul. Några riktigt bra tillfällen och några riktigt frustrerande.
Årets High: Vinst på Kinnekulle och ny låda på Mantorp. Japp, första tävlingen vi körde var på Kinnekulle och vi vann andra heatet. Det var riktigt riktigt kul det. Tyvärr så dog kameran i lineup, så min enda seger med Westfielden finns endast dokumenterad av Leif i Celican bakom istället. Kinnekulle, heat 1: Kinnekulle, heat 2: Årets Low: SSM på Knutstorp. När man har ny bil kan man lätt skruva bort sig och det gjorde jag med besked inför SSM. Efter kinnekulle gjorde jag ett par snabba justeringar i garaget som jag trodde skulle vara bra. De var de inte. Bilen var fruktansvärt understyrd och hur vi än skruvade och mekade blev det inte bättre. Understyrningen grillade framdäcken och allt blev bara kass därifrån. Det var vansinnigt frustrerande att köra en bana jag älskar i en bil jag VET kan gå fort, men med korsade armar i kurvorna och en bil som bara ville ploga som en pråm. Jag vägrar lägga upp film från SSM! Efter fiaskot på SSM gick farsan och jag "back to basic" så att säga. Vi körde två track days och ställde in bilen hela vägen från grunden. Avslutade med ett varv på 0.55.9 runt Kinnekulle, vilket jag var riktigt nöjd med. När det var dags för Anderstorp hade jag en bil som betedde sig som racingbilar ska igen. Det var inte helt lätt att hänga med de stora bilarna runt Anderstorp. men inställningarna var i alla fall OK. Falkenberg var kul och det gick fint under kvalet, men sedan var det bara regnrace för hela slanten och det var riktigt svårt att få grepp i vätan. Men en kul helg, kul att sladda och tramsa lite och som alltid: ett lysande arrangemang på Falkenberg classic. Finalen på Mantorp gick lite si och så. Växellådan pajade, vi bytte den, jag körde ut på race 1 och körde av, men livet var ganska OK ändå. Slutgiltiga resultatet blev att jag slutade 4a i Modsport II. Helt OK för att vara första året med ny bil i ny klass, men ett tag hade jag hopp om bättre. Jag var nämligen kort uppe i ledning i serien... mycket kort. Motståndet i Modsport II är inte vilka duvungar som helst inte. Planer för vintern är... att göra den snabbare! Det ni, det hade ingen gissat... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Det var på tiden Torkel...
Kul läsning! Blir det Modsport 2 även nästa år? Ska du trimma eller lätta? Jag hade definitivt köpt en liknande bil, om jag bara fick plats i den... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Kvar i modsport2, absolut.
Motorn förblir orörd och klassad som Originalmotor i Modsport. Men färre kg ska det bli och en bredare framvagn från rallydesign ligger redan hemma och väntar. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Hoppas du kör på nya slicks inför 2014... Däck är ju enligt experterna 50% av bilen... Ska bli spännande att följa vinterns projekt... Hoppas bara jag kan få min klar också att rastas... Annars får jag hänga i depån
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Att hänga i depån ser inte jag som ett rimligt alternativ, Henke. Kämparåå! Ingenting ää oomöjlii i ESPÄÄVEEÄM! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Någonting har låtit "klang klang klang" från bakdelen av bilen, speciellt i låga farter. Jag har letat som en tok efter källan, men allt sitter fast som det ska. Sista stället att leta är tyvärr i diffen...
Här bor vanligtvis både diff och bränsletank: Och här står pandoras ask. Hur trögt ska det vara att dra runt en diff (utan diffbroms) för hand? Oljepluggens magnet hade i alla fall mycket lite spån på sig. Jag måste köpa en sats stoora torx innan jag kan öppna diffen. Kvällens prestation tillägnas Warsteiner och Bandits Rocks Webradio. En stämingsbild från garaget... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Jag drar runt min Corvette C4 med diffbroms med tummen och pekfingret så det kan nog vara på sin plats och öppna pandoras ask och ta en titt... _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Så är diffen öppnad och... allt ser perfekt ut. Det är mycket lite spel i den, allt är helt, allt sitter fast, allt går lätt att dra runt, inga sprickor, skador etc. Ser ut som ny...
Jaha.... Jag får ta och kolla över mina CV-joints igen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Du har PM. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Shit 55.9 på kullen är snabbt! Inbillade mig lite naivt att jag skulle ha en sportkeps till chans där men icke!
Bra kört och bra dokumenterat! Ser fram emot framtida uppdateringar! _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Kanske till hjälp http://www.fordscorpio.co.uk/manual/ |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Hmm... Ibland så ÄR den enklaste förklaringen också sann. Ljudet försvann ju faktiskt då jag bromsade. Så jag gick igenom allt igen och... när jag ruckar på bromsklossarna upp och ned låter det "klang klang klang". Min nya gissning är att bromsskivan på ena sidan är lite skev eller har fått lite beläggning på sig och därför ruskar den om bromsbeläggen en gång per varv.
Stallchefen säger att jag skulle fått sparken som mekaniker om hon bara haft tummar och kunnat hålla verktygen själv. Nåja, jag fick i alla fall kollat att diffen mår bra och vad den har för utväxling. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Bra med lätta fel, synd att man börjar i fel ände ibland bara
Vilken typ av belägg kör du på bak? |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Kul att se och läsa om din bil Torkel
Som jag sagt till dig förut, ett riktigt smart köp! Så nära man kan komma en Clubman också /Jonas |
||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 42 besök senaste veckan (167753 totalt) |