Vill du stötta Rejsa? Besök våra annonsörer för att se om de har något för dig!
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
166280 besök totalt
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Dags för en tråd om min Westfield!

Bakgrund: Jag har alltid gillat supersjuor. Små lätta bilar som kör ifrån de stora monstren i kurvorna, det är det coolaste som finns. Dessutom så är en sjua ett praktiskt och billigt sätt att få massor av prestanda och en helt ohyggligt kul bil att köra. Efter många år av track days och 3 år i Roadsport C dök en annons om en Westfield Aerorace upp på Pistonheads.




Jag ringde en trevlig snubbe som heter Paul, som äger Strata21 och gav ett skambud. Först tyckte han det var lite väl lågt, men då jag förklarat att vi inte tänkte fisa omkring på track days med den utan skulle utmana Porschar, BMWs, Lotus och Corvetter i Modsport, då fick jag svarat "That is assume, mate! It is yours, come get it." Så jag och farsan tog båten över till Harwich och plockade hem Westy.



Min trogna krigare till Miata såldes alltså (men rullar fortfarande i Roadsport C)...



...och under vintern "modsportifierades" Westfielden lite för att köras i Modsport II.



Fakta om bilen:
Westfield Aerorace, dvs förstärkt ram och något lättare kaross. Ursprungligen beställd 2009 av MacG Racing i York och byggd av Autopro i Drury.
Motor: Ford Zetec 2.0 med 4 Mikuniförgasare. Ger ca 170Hk
Växellåda: Type9 med Quaife rakskuren drevsats (ej dogbox)
Diff: Vanlig sabla öppen Sierra diff.
Racingvikt i Modsport 2 enl reglemente: 544kg. Nuvarande faktiska racingvikt: 606kg)
Stötdämpare från Protech
Körde på Michelin slicks 2013, men byter nog till Kumho 2014...

Teamet:
- Torkel Kristensson - Förare, mekaniker
- Kaj Kristensson - Mekaniker, kock, farsa
- Kyra von Weiherhof - Stallchef, gridgirl, säkerhetsansvarig (Blandras)

Tack till Sponsorerna: Autoexperten i Enköping, Swärds Däckservice i Torsvik och HJCC i Kattarp.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Så nu har vi kört ett år med bilen i Modsport! Det har varit riktigt kul. Några riktigt bra tillfällen och några riktigt frustrerande.

Årets High: Vinst på Kinnekulle och ny låda på Mantorp.
Japp, första tävlingen vi körde var på Kinnekulle och vi vann andra heatet. Det var riktigt riktigt kul det. Tyvärr så dog kameran i lineup, så min enda seger med Westfielden finns endast dokumenterad av Leif i Celican bakom istället.

Kinnekulle, heat 1:



Kinnekulle, heat 2:



Årets Low: SSM på Knutstorp.
När man har ny bil kan man lätt skruva bort sig och det gjorde jag med besked inför SSM. Efter kinnekulle gjorde jag ett par snabba justeringar i garaget som jag trodde skulle vara bra. De var de inte. Bilen var fruktansvärt understyrd och hur vi än skruvade och mekade blev det inte bättre. Understyrningen grillade framdäcken och allt blev bara kass därifrån. Det var vansinnigt frustrerande att köra en bana jag älskar i en bil jag VET kan gå fort, men med korsade armar i kurvorna och en bil som bara ville ploga som en pråm.

Jag vägrar lägga upp film från SSM!

Efter fiaskot på SSM gick farsan och jag "back to basic" så att säga. Vi körde två track days och ställde in bilen hela vägen från grunden. Avslutade med ett varv på 0.55.9 runt Kinnekulle, vilket jag var riktigt nöjd med. När det var dags för Anderstorp hade jag en bil som betedde sig som racingbilar ska igen. Det var inte helt lätt att hänga med de stora bilarna runt Anderstorp. men inställningarna var i alla fall OK.

Falkenberg var kul och det gick fint under kvalet, men sedan var det bara regnrace för hela slanten och det var riktigt svårt att få grepp i vätan. Men en kul helg, kul att sladda och tramsa lite och som alltid: ett lysande arrangemang på Falkenberg classic.

Finalen på Mantorp gick lite si och så. Växellådan pajade, vi bytte den, jag körde ut på race 1 och körde av, men livet var ganska OK ändå.




Slutgiltiga resultatet blev att jag slutade 4a i Modsport II. Helt OK för att vara första året med ny bil i ny klass, men ett tag hade jag hopp om bättre. Jag var nämligen kort uppe i ledning i serien... mycket kort. Motståndet i Modsport II är inte vilka duvungar som helst inte.

Planer för vintern är... att göra den snabbare! Det ni, det hade ingen gissat...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2409



Det var på tiden Torkel... thumbs up
Kul läsning!

Blir det Modsport 2 även nästa år?
Ska du trimma eller lätta?

Jag hade definitivt köpt en liknande bil, om jag bara fick plats i den...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Kvar i modsport2, absolut.

Motorn förblir orörd och klassad som Originalmotor i Modsport. Men färre kg ska det bli och en bredare framvagn från rallydesign ligger redan hemma och väntar.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Westfield
Danderyd - Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



Om man får fråga...vad var den stora boven i understyrningen?

_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Westfield skrev:
Om man får fråga...vad var den stora boven i understyrningen?
Jag har kört på begagnade slicks 2013. Inför SSM gjorde jag misstaget att slå till på ett par från en annan källa än den jag brukar köpa av. Det var mycket gummi kvar på däcken, men de var klart torrare och gav sämre grepp än tidigare par jag kört med - förmodligen äldre än angivet och/eller lagrade fel . Kombinerat med för hårt ställda framdämpare blev det ganska illa.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Westfield
Danderyd - Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



thumbs up

_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Hoppas du kör på nya slicks inför 2014... Däck är ju enligt experterna 50% av bilen... Ska bli spännande att följa vinterns projekt... Hoppas bara jag kan få min klar också att rastas... Annars får jag hänga i depån

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Henke_HJCC skrev:
Hoppas du kör på nya slicks inför 2014... Däck är ju enligt experterna 50% av bilen... Ska bli spännande att följa vinterns projekt... Hoppas bara jag kan få min klar också att rastas... Annars får jag hänga i depån
Jo, planen är att köra nya Kumho-slicks 2014.

Att hänga i depån ser inte jag som ett rimligt alternativ, Henke. Kämparåå! Ingenting ää oomöjlii i ESPÄÄVEEÄM!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Någonting har låtit "klang klang klang" från bakdelen av bilen, speciellt i låga farter. Jag har letat som en tok efter källan, men allt sitter fast som det ska. Sista stället att leta är tyvärr i diffen...

Här bor vanligtvis både diff och bränsletank:


Och här står pandoras ask. Hur trögt ska det vara att dra runt en diff (utan diffbroms) för hand? Oljepluggens magnet hade i alla fall mycket lite spån på sig. Jag måste köpa en sats stoora torx innan jag kan öppna diffen.


Kvällens prestation tillägnas Warsteiner och Bandits Rocks Webradio.


En stämingsbild från garaget...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1062



Torkel K skrev:
...Hur trögt ska det vara att dra runt en diff (utan diffbroms) för hand?...


Jag drar runt min Corvette C4 med diffbroms med tummen och pekfingret så det kan nog vara på sin plats och öppna pandoras ask och ta en titt...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Fyfabian Bobbycar

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Så är diffen öppnad och... allt ser perfekt ut. Det är mycket lite spel i den, allt är helt, allt sitter fast, allt går lätt att dra runt, inga sprickor, skador etc. Ser ut som ny...


Jaha.... Jag får ta och kolla över mina CV-joints igen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1735



Lite nyfiken på garageträff. Vi skall köra lånlopp med Ginetta G20 och drivlinan verkar snarlik.



Bor i Jkp så det är nästgårds!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
JohnC skrev:
Lite nyfiken på garageträff. Vi skall köra lånlopp med Ginetta G20 och drivlinan verkar snarlik.



Bor i Jkp så det är nästgårds!
Om du vet något om lagom spel i diffar är du extra välkommen!

Du har PM.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Shit 55.9 på kullen är snabbt! Inbillade mig lite naivt att jag skulle ha en sportkeps till chans där men icke!

Bra kört och bra dokumenterat! Ser fram emot framtida uppdateringar!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 444



Torkel K skrev:
Om du vet något om lagom spel i diffar är du extra välkommen!


Kanske till hjälp

http://www.fordscorpio.co.uk/manual/rearaxle/DiffOverhaul.pdf

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Torkel K skrev:
Om du vet något om lagom spel i diffar är du extra välkommen!


Kanske till hjälp

http://www.fordscorpio.co.uk/manual/rearaxle/DiffOverhaul.pdf
Perfekt! Tack så mycket! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Hmm... Ibland så ÄR den enklaste förklaringen också sann. Ljudet försvann ju faktiskt då jag bromsade. Så jag gick igenom allt igen och... när jag ruckar på bromsklossarna upp och ned låter det "klang klang klang". Min nya gissning är att bromsskivan på ena sidan är lite skev eller har fått lite beläggning på sig och därför ruskar den om bromsbeläggen en gång per varv.



Stallchefen säger att jag skulle fått sparken som mekaniker om hon bara haft tummar och kunnat hålla verktygen själv. Nåja, jag fick i alla fall kollat att diffen mår bra och vad den har för utväxling.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 444



Bra med lätta fel, synd att man börjar i fel ände ibland bara

Vilken typ av belägg kör du på bak?

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1588


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Vilken typ av belägg kör du på bak?
Jag kör carbone lorraine. De satt på bilen då jag köpte dem och funkar bra. Köpte nya likadana fram. Bak finns gott om dem kvar.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
Folkrace-Voopeln (såld)
Svenne-Roden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jonas Svensson
Stenungsund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Kul att se och läsa om din bil Torkel thumbs up

Som jag sagt till dig förut, ett riktigt smart köp!

Så nära man kan komma en Clubman också

/Jonas

_________________
Jonas Svensson

Clubman #54
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 - Såld
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
166280 besök totalt
Vill du stötta Rejsa? Besök våra annonsörer för att se om de har något för dig!