| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Kan Bridgestone RE540 va' nått? (plus lite om Toyo)
|
3578 besök totalt |
|
Kan Bridgestone RE540 va' nått? (plus lite om Toyo)
Hej, Kör idag på Toyo 881'or. Tyvärr är dessa ej DOT eller E märkta och därmed ej godkända i Roadsport. Vad kan vara en lämplig ersättare? Någon påstod att Bridgestone RE 540S var DOT märkta och därmed godkända. Kan dessa vara ett bra alternativ? Är Toyo 881'orna kända för att slitas fort? 4 "aktiva" körkvällar på Sturup Raceway och några turer till korvkiosken så är mönstret nästan nere i slitagevarnarna (däcken köptes nya). Fredrik |
||||
|
1.
Sök och du skall finna (finns massa skrivet)
2. DOT är normalt helt irrelevant. E-märkning är viktigt för helbilsgodkända bilar. Men en racingserie kan naturligtvis ställa vilka krav som helst, från specifikt vilka modeller du får ha, DOT-märkning, E-märkning, profil och bredder eller precis vad som helst, färgen på däcken typ
Roadsport kräver väl att bilen är legal för gatan? om det är så så är DOT-märkningen som sagt helt irrelevant. Men om det står inskivet i reglementet om krav på just DOT-märkning så är det ju en annan sak.... Svar från roadsportkunniga kan nog dyka upp i tråden om vi väntar lite
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jag kommer ca 1000 mil på mina RE540S med massa banköra och tung bil...
Enligt rdäckssdatabasen här på Rejsa (som jag förutsätter att du läst igenom innan du frågar ) står att 881'orna tvärtom ska ha relativt bra livslängd. Där står också att RE540S inte är emärkta och inte är okej på helbilsgodkända bilar.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Vissa storlekar av RE540 är faktiskt E-märkta. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tack för info! Ska uppdatera! Jag vet att flera går mot att e-märka sina rdäck. Tror det är Yokohama som också har både med och utan beroende på dimension (står på rdäcksidan men nu är det bara reklampaus i motrojournalen så det hinner jag ju inte kolla
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Här står vilka storlekar som är E-märkta och vilka som är på gång.
http://www.bridgestone-motorsport.de _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Hur mycket av dom 1000 milen är banåka ungefär...? Är själv i funderingar på att skaffa RE540 eller Dunlop D01J och jag tänkte ha dom för båda gata och bana.. så det skulle vara lite intressant att veta.. |
||||
|
Med Pirellis PZero C brukar jag komma 1000 mil totalt varav ca 100 mil är bana. MenjJag är fortfarande på min första omgång RE540S så jag har inte lika mycket erfarenhet där även om de börjar närma sig sluttampen nu på den här uppsättningen. Men så här långt verkar det vara snarlikt slitage, möjligtvis lite kortare livslängd. Sen beror det ju på hur man kör, vad man har för bil, vilka banor man lägger mest mil på osv...
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Har uppdaterat. Tack för infot!!!! _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Här är ju ett jäkla drag på detta forumet!
Tack för svaren så långt! Citat SBF's Sportvagnsreglemente (2003-10-30) Roadsport: "Däck. Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg "E eller DOT" märkta. Minsta mönsterdjup är 1,6mm mätt på 75% av ...Bla. Bla Bla." RE 540S ska vara DOT märkta enligt vad jag läst någon stans När kom helbilsgodkännande? Ska det inte stå något med T14A.... i regbeviset då det är en helbilsgodkänd bil? Min kärra är av årsmodell 1988 och dessutom importerad från USA. Står inget T14A i mitt regbevis. 881'orna monterade jag i fjol somras. Har kört på 4 av KAK,s måndagskörningar på Sturup med dessa däck. Varje körtillfälle har innehållit ca 3 körpass a 15-20 min, i och för sig med mycket "aktiv körning". Däcken har även fått utstå körning till och från bana samt en del turer till korvmojen, totalt max 200 mil. Speciellt högerdäcken börjar närma sig slitagevarnarna (made by Sturup Raceway). Slitbilden är för övrigt ovanligt jämn för att vara bankörd. Fredrik |
||||
Tajtare banor (o att man har bråttom runt ) påverkar självklart slitaget. Sturup får väl anses som tajt Svenska banor sliter ju normalt mer än tex Nürburgring (om man nu inte kör ringen under 8 minuter eller så.... )
Helbilsgodkännande på bilar är tio år senare än din bil typ... så det är tvärlugnt. Intressant att de har DOT inskrivet i reglementet! Det var kul o veta. Jag skriver inte in det om däcken i rdäcksdatabasen eftersom det annars egentligen inte är relevant. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jag körde två säsonger med mina R881:or och dom höll kanonbra. Flera träffar kördes också i högsommarvärme.
Det enda som var dåligt med dom var att dom slets på mitten. Alla som kört 205/50-15 verkar ha haft samma problem och däckstryck och fälgbredd verkar inte ha så mycket med saken att göra. Innan jag ställde om till 2.5-3 grader negativ camber slet dom ytterkanterna kraftigt. Nu har jag beställt RE540S i 195/55-15. Får se hur dom funkar på min bil. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det är samma här, de slits mest på mitten, samt lite avrundade på ytterkanterna. Jag kör ca 2 grader negativ camber både fram och bak. (Triangellänkar fram och fjäderben bak) 195/55 15 fram 6" fälg och 205/50-15 bak 7" fälg. (Motor och drivning i bakändan). 5 grader caster samt 3mm toeOUT fram och 3mm Toe IN bak. Samtliga hjulvinklar enl. flerfaldig mästare i BLA BLA BLA i USA med samma bilmodell som min. Toe out fram skulle ge bättre "turn in". Jag misstänker att toe inställningen ev. kan vara "boven i dramat" då det gäller däck slitaget, några tipps om detta? Fredrik |
||||
|
Det sliter nog både på gata och bana, fast i förhållande mindre på bana då det ofta finns en massa kurvor där toe inställningen ska göra lite nytta.
Dessutom rullar bilen märkbart "tyngre" med denna toe inställning då däcken "plogar" mot asfalten. Man ska kanske återgå något mot normalare inställning. Ska man ha bredare däck bak än fram på en bakhjulsdriven "mittmotor" bil med viktfördelning 46% fram resp 54% bak? Bilen är relativt motorsvag med ca 140hk till 1200kg. om jag kommer ihåg rätt så har en gammal M3'a ungefär samma viktfördelning fast med den tyngre ändan fram och här kör man väl ofta med samma däck runt om eller?
Fredrik |
||||
|
Toyo's Trampio R888 kommer snart i e märkt version under namnet Proxes R888.
Tyvärr så verkar det som att första leveransen inte kommer förräns i slutet av sommaren ;( Men den som väntar på något gott väntar aldrig för längen eller hur.... P.s jag körde 2säsonger på mina r881 med perfect slitage, varma däck med ca 2kg 1080kg bil _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||||
Intressant! Är det ett identiskt däck annars? _________________ Magnus Thomé
|
||||
om det är M3 E30 (första generationen M3) du tänker på, stämmer det att man oftast kör med samma däck och fälg-dim. runt om. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
|
Ja, enligt NDI som är leverantören för dessa, så skall de vara identiska.
Jag vet inte i fall de skall ersätta vanliga Trampio i framtiden... _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||||
![]() |
Däck för banåka
Kan Bridgestone RE540 va' nått? (plus lite om Toyo)
|
3578 besök totalt |
