| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljor. Växellåda samt bakaxel
|
25 besök senaste veckan (4320 totalt) |
|
Har en Sellholm dogbox och har fått rek att köra på en GL5 olja med LS tillsats 80w-90. Vad finns det för exempel på en sådan olja? Googlade lite men är inte helt klar på vad jag ska ha. I bakaxel så har jag en Danadiff, Rek är en petroliumbaserad 80-140 olja. Samma där inte helt 100a på vad jag ska ha. Finns det några oljegurus som kan guida mig rätt. _________________ Dan End |
||||||||||
|
Re: Oljor. Växellåda samt bakaxel
Jag har kört många olika oljor min M45 från Sellholm och där jag tyckt jag prickat mest rätt har varit med. http://www.demon-tweeks.co.uk/motors I bakaxeln har det gått absolut bäst med (Sellholmdiff). http://www.rallysportdirect.com/Motu Gear 300 finns med LS-tillsats men den har jag inte provat. Skit i mineraloljorna... _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
|
Sellholm säger "GL5 olja med LS tillsats 80w-90" Osäker exakt vad jag har i min bakaxel med danadiff med frihjulning på avsläpp är vad jag fick reda på av tidigare ägare. Har då läst mig till följande
http://bakaxel.se/index.php/guider#t
I lådan kör jag på Sellholms rek men jag har inte lyckats hitta rätt olja. Är Motul Gear 300 LS 75w90 rätt rek? Det är en olja med LS. I min bakaxel med en vad jag tror är en Danadiff så gissar jag denna är rätt? "Motul GEAR competion SAE 75w140 är en helsyntetisk Ester baserad " _________________ Dan End |
||||||||||
|
Den finns med både ock!
I min bakaxel med en vad jag tror är en Danadiff så gissar jag denna är rätt? "Motul GEAR competion SAE 75w140 är en helsyntetisk Ester baserad "[/quote] Står hypoid (LS) så den funkar nog bra. Kan kolla vad för sifforWsiffror jag har på hyllan
_________________ Daniel Steiner |
||||||||||
|
Det finns en hel del matnyttiga trådar om detta här på rejsa om man orkar söka faktiskt. Inte sällan så orkar de som verkligen kan nåt inte gå igenom en lång "övertygelsediskussion" ännu en gång.
Är det en rakskuren låda? Är det inte lite mer glidning i en rak kugg än i en snedskuren? Skulle förklara en LS tillsats och hypoidolja menar jag. Jag som har växellåda och diff/slutväxel (hypoid) i samma hus har alltid kört med GL5+LS och har inte haft några problem alls men vill minnas att det var diskussioner om att vissa tillsatser i GL5 inte var bra för gulmetall, något som finns i vissa växellådor men sällan i bakdiffar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
|
Vad jag inte blir klok på är ju att de säger ju här att jag inte ska ha en LS olja till min axel om det är en Dana diff????
Denna olja är ju en LS olja enligt specen. Vilket jag inte bör ha min axel. Motul GEAR Competition 75W-140 Racing lubricant for limited slip differential integrated in the gearbox or not. 100% Synthetic - Ester based TYPE OF USE Specially designed for racing vehicle gearboxes : speed way, rally, raid. All hypoid differentials with limited slip system, gearbox with integrated limited slip differential, mechanical transmission, synchronized or not synchronized gearboxes, transfer gearboxes operating under shocks, heavy loads and low revolution speed or moderate loads and high revolution speed. [/quote] _________________ Dan End |
||||||||||
|
Re:
Tydligen ska jag ha det enligt rek från den som byggt lådan. Det litar jag på.
Sellholms M4700 dogbox bör väl vara med rakskurna drev. I den kör jag enligt rek men bakaxel är jag mera osäker på. _________________ Dan End |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
25 besök senaste veckan (4320 totalt) |