Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilket styrsystem ska man välja till Långloppsbil ?
1, 2   >>
7931 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Vi kommer förmodligen att byta styrsystem i BMW GTR:en.

Motorn är en standard 4.0 M3 maskin, alltså en S65.
Idag sitter det ett SODEMO med display på instrumentbrädan.

Vi har div. problem och med det, vi har ingen dokementation.... och har väl tappat förtroendet för det.
Suporten i Sverige är obefintlig och dom som gått in och tittat på filerna, har svårt att fatta hur det är uppbyggt.

Så vad väljer man istället ?
Ägarna/förarna har kört Porsche Cup.....så dom vill ju gärna ha MoTec logg och display.
Min kamrat som har bromsbänk, har lättast att få en mappare till Nira......

Kom gärna med förslag på helhetslösning på styr- och logg-system

EDIT: Vi har el-spjäll.

EDIT 2: El-gas med två styrdon...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Hej Håkan,

Skulle jag idag köpa ett standalone skulle jag def. kolla upp maxxecu ett par gånger extra. Låt inte extern logg och display fälla avgörandet. Går fint med vanliga hederliga analoga mätare och logg funktion i boxen som man i efterhand kan analysera, under race har man inte tid med sånt ändå.

Har inget själv så det är endast åsikter men kanske värt nått iaf

En sak är iaf säker, det är lätt att bli missnöjd med boxar, chipp, piggybacks, obd kablar och standalones. Reklamen lovar brett men produkten svarar inte alltid upp.

thumbs down

Bridgemill
Här sen Apr 2009

Re:

Fastlane skrev:
Hej Håkan,

Skulle jag idag köpa ett standalone skulle jag def. kolla upp maxxecu ett par gånger extra. Låt inte extern logg och display fälla avgörandet. Går fint med vanliga hederliga analoga mätare och logg funktion i boxen som man i efterhand kan analysera, under race har man inte tid med sånt ändå.

Har inget själv så det är endast åsikter men kanske värt nått iaf

En sak är iaf säker, det är lätt att bli missnöjd med boxar, chipp, piggybacks, obd kablar och standalones. Reklamen lovar brett men produkten svarar inte alltid upp.

thumbs down

Maxxecu-info kör du ju via en surfplatta för att få direkt info så det är ju som en display + att du kan få en hel hög med "app prylar" som logging osv....
Men Håkan, kör ni Wire gas eller original elektiska spjäll? För maxxecu kan inte styra dubbla DBW som de är på s65.. har varit i kontakt med dem om min s65 flera ggr men i övrigt låter deras jävligt prisvärt o bra Bra support då Nathanael är GRYMT duktig på de han gör o Ärtan på PPF är ju en jävel han också...

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

V.E.M.S lägger jag alla mina på.

Finns mycket bra svensk support norr till söder, mycket kunskap & know-how från många riktiga race bilar som både kör sommar som vinter cuper. Inte bara de som vill få max effekt för minst peng... ingen nämd ingen glömd.
Ta en titt på hur många på Sävarturbo förespråkar VEMS före övriga?

Men visst, skal ni köpa proffs grejor finns det väll igentligen bara två fabrikat: MoTech & Autronic som är absolut bäst!

MEN! när det kommer till krita hur bra en bil funkar så beror det nog på kunskapen bakom tagentbordet och hen's förmåga att lyssna/förstå motorn/användningsområdet över +12h

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ja...just det. Vi har el-gas.

I detta fall gäller det inte pengarna, men det finns ju gränser.
Det ska vara bra, det ska finnas support, det ska finnas kunniga mappare att tillgå.
Som sagt....ägarna vill ha MoTec logg....och det kommer inte jag att svara imot..

Köhler har ju MoTec och då har vi ju fördelen av att han kan BMW.
Men det finns, som sagt, gränser vad det får kosta...

Men.....systemet som sitter i är ihopkopplat med en växlingsdator och tryckluft-paddel, så det borde gå att sälja till någon grod-ätare. Bara växlingsdatorn lär ha kostat 5000 eu.
Så vi har en hyfsad summa att leka med.

Citera
Barrdahl
Bridgemill
Här sen Apr 2009

Re:

ButterflyRacing skrev:

Det ska vara bra, det ska finnas support, det ska finnas kunniga mappare att tillgå.
Som sagt....ägarna vill ha MoTec logg....och det kommer inte jag att svara imot..

Men.....systemet som sitter i är ihopkopplat med en växlingsdator och tryckluft-paddel, så det borde gå att sälja till någon grod-ätare. Bara växlingsdatorn lär ha kostat 5000 eu.

Du har 2x el-gas dessutom. Sitter separata motorer till var topp vilket är de som är problemet för spruten att styra ..... Maxx ecu har en tillsats/ box för DBW men endast enkel som på s54 tex.

Antingen köper du rullar av mig för o bygga om till wire , vilket jag rekommenderar då du kan välja mellan fler sprut , eller ringer du Lennart ( köhler ) o snackar med honom om hans egna sprut till s65 / s85 där du har ALLA orginalfunktioner bibehållna så som elgas etc... O du styr alla 4 vanosarna också om du vill . Vet flertalet som kör de systemet på s85 med mycket gott resultat nu efter att han fick rätt på tomgångsproblemen.

Några länkar

http://www.twinkam.co.uk/shop/article_SC231/SC-Tornado-2-BMW-S65-V8-En . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=56x9Tr5BlhI

Torsby
Här sen Feb 2010

Har du kollat Pectel SQ6? Sitter på de flesta supercar bilar i rallycross.... Det är helt ok att använda.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

erikkihl skrev:
Har du kollat Pectel SQ6? Sitter på de flesta supercar bilar i rallycross.... Det är helt ok att använda.

Vem säljer ?

Citera
erikkihl
Torsby
Här sen Feb 2010

Re:

ButterflyRacing skrev:
erikkihl skrev:

Vem säljer ?

Prata med Frank eller Henrik på Trollspeed.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Piddan skrev:
ButterflyRacing skrev:

Du har 2x el-gas dessutom. Sitter separata motorer till var topp vilket är de som är problemet för spruten att styra ..... Maxx ecu har en tillsats/ box för DBW men endast enkel som på s54 tex.

Antingen köper du rullar av mig för o bygga om till wire , vilket jag rekommenderar då du kan välja mellan fler sprut , eller ringer du Lennart ( köhler ) o snackar med honom om hans egna sprut till s65 / s85 där du har ALLA orginalfunktioner bibehållna så som elgas etc... O du styr alla 4 vanosarna också om du vill . Vet flertalet som kör de systemet på s85 med mycket gott resultat nu efter att han fick rätt på tomgångsproblemen.

Några länkar

Ok....det ska inte vara för enkelt.
Men el-gasen blir nog kvar.

Jag pratade med Köhler idag......och bad om en offert.
Så vi får se vad han föreslår.

Även vanosarna är kvar....och ska vara det.

Citera
erikkihl
Torsby
Här sen Feb 2010

Det funkar bra ihop med Pi Dash loggar, vilket också är Cosworth grejor så det funkar bra.
Citera
Barrdahl
Bridgemill
Här sen Apr 2009

Re:

erikkihl skrev:

när jag kollade detta var de snordyrt och kunde inte styra alla gräddfunktioner som s65an har. Mycket tas ju bort på racemaskinerna tyvärr Men det kanske har uppdaterats sen dess

Bridgemill
Här sen Apr 2009

Re:

ButterflyRacing skrev:
Piddan skrev:
ButterflyRacing skrev:

Några länkar

Ok....det ska inte vara för enkelt.
Men el-gasen blir nog kvar.

Jag pratade med Köhler idag......och bad om en offert.
Så vi får se vad han föreslår.

Även vanosarna är kvar....och ska vara det.

Okej , ja jag tycker ni gör klokt i att behålla vanosarna iaf .. Elgasen ser jag dock ingen anledning till att ha kvar om det är DEN som hindrar er från att välja vettigt sprut Men de köhler knåpat ihop verkar jävligt smutt o funkar bra för dem ja sett... lycka till i djungeln :P

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Piddan skrev:
.............. Elgasen ser jag dock ingen anledning till att ha kvar om det är DEN som hindrar er från att välja vettigt sprut .....................

Har du provat en vire-gas med 8 st separata spjäll ?

Det gäller att få rullen exakt rätt....tex som den sitter på Volvo B21.
Det är ett sånt jävla sug bakom spjällen på tomgång, så dom vägrar öppna sig.
När dom väl rör sig....blir det halv gas....

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Ja då vart det ännu värre med val.

Glad att jag inte har en sån motor, byt till S62?

Blir väl bara de riktigt dyra alternativen kvar? Link är något jag gillar interfacen på men klara säkert inte heller ny BMW motorer.

Kör Köhler Alpha N med SC box på de nyare motorerna med?

Bridgemill
Här sen Apr 2009

Re:

ButterflyRacing skrev:
Piddan skrev:
.............. Elgasen ser jag dock ingen anledning till att ha kvar om det är DEN som hindrar er från att välja vettigt sprut .....................

Har du provat en vire-gas med 8 st separata spjäll ?

Det gäller att få rullen exakt rätt....tex som den sitter på Volvo B21.
Det är ett sånt jävla sug bakom spjällen på tomgång, så dom vägrar öppna sig.
När dom väl rör sig....blir det halv gas....

8 spjäll?? Har du inte orginalspjäll ( 1 arm per topp)? man monterar 1 hjul på var axel som man kopplar vajer till, så då kan du välja ett riktigt pedalställ med stående eller hängande pedaler , vilket jag trodde ni redan hade i den bilen?... Har kört en s65 med de hjulen o vajergas ja funkade prima. Dock inte kört min egen maskin ännu Det är ju mycket bättre känsla med mekanisk gas än elektisk dito, om jag får säga min åsikt
Slå mig en signal imorgon om du har mer frågor om ombyggnaden från el till mekanisk

Bridgemill
Här sen Apr 2009

Re:

Fastlane skrev:
Ja då vart det ännu värre med val.

Glad att jag inte har en sån motor, byt till S62?

Blir väl bara de riktigt dyra alternativen kvar? Link är något jag gillar interfacen på men klara säkert inte heller ny BMW motorer.

Kör Köhler Alpha N med SC box på de nyare motorerna med?

nej precis, link har också bara e-trottle för 1 modul :P o tror inte link kan styra 4 separata vanos heller, dock inte helt hundra på den punkten.

Här sen Jan 2004

Hur ligger det till med AEM Infinity? Klarar det vanos + e-gas?

Bridgemill
Här sen Apr 2009

Re:

Big Al skrev:
Hur ligger det till med AEM Infinity? Klarar det vanos + e-gas?

Kollade inte just infinity men var i kontakt med AEM när jag var ute o letade och DÅ hade dem inget som klarade dubbel e-gas iaf.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Styrsystem och dash är egentligen två olika frågor.
Vad gäller styrsystem skulle jag säga att det viktigaste är att det fungerar beprövat med den motorn och att det finns erfaret folk som kan de motorerna som kan mappa det systemet.

Vad gäller dashen så kan de flesta riktiga styrsystem kopplas ihop med de flesta dash-modulerna men här är det mycket viktigare med rätt gränssnitt jämfört med styrsystemet som man mest jobbar i under mappningsfasen.

Dashen och loggning från själva körningarna är ju något som förarna kommer (borde) vilja jobba med hela tiden och då är det förstås bökigt att byta till nytt system som man inte är van vid.
Har själv denna säsong gått över från PerformanceBox till AIM i min loggning från körningen och i början saknar man helt känslan.

Vill förarna ha Motec och har budgeten så känns det solklart iaf vad gäller dash.

jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

jag kör motec m84 med låst vanos och vajer gas på min s65 funkar hur bra som helst för mig.
köhler har gjort arbetet på min bil det va den första s65 han gjorde.

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
7931 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande