Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 49880 besök totalt |
Torsdagen 3 juli
Anlände till Ring Knutstorp kl 15.30 i strålande väder Rullar in efter en kollega och finner en plats för min Caterham Jag har inget tält så bilen får stå under bar himmel, vädret skulle ju bli bra Hans Egonsson kommer senare med tält så jag knör in bilen under hans tält vilket visar sig vara bra för det kom regn på natten Jag åkte hem till Oxie på kvällen för att vara tillbaka på fredag morgon inte så vansinnigt tidigt då vår fria träning var på eftermiddagen, två stycken Fredag Första åket var mer för att känna på bilen och skrubba in nya däck, tiderna hamnade för min del på mediokra höga 1.12 tider Andra åket gick lite fortare 1.10 tider Vädret var HETT, jag kämpade med nya hjälmen och hybridskyddet som legat i garderoben hemma i snart 2 år, j---a bökigt då jag måste klättra i bilen uppifrån genom buren, måste ha hjälmen uppe på hjässan då jag sätter på bältena som skall ligga rätt i skyddet som är avsett för 2 tums axelband men jag har 3 tums, dessutom måste jag i nya hjälmen knö in glasögonen sist då dessa inte går att ha på då hjälmen trycks på plats HETT skugga söktes hela tiden Vätska gick i mängd jag tror jag drack 8 halvlitersflaskor vatten på fredagen Gärde Wesslau bjöd frikostigt på gulaschsoppa, bulle och dryck framåt kvällen Soppan var fantastiskt god med det där rätta stinget och två tallrikar samt nån bulle slank ner, kall lättöl var också helt rätt, jag tackar sponsorn för detta initiativ Lördag Tidsträning på eftermiddagen Bilen går kanon, lite olja, bränsle sen är det bara o åk Tiden hamnade på 1.08.5 som jag blev helt nöjd med, tiden är INTE konkurenskraftig nog för att slåss med värstingarna i klassen (ca 1.05) Jag blev helnöjd trots detta Gärde Wesslau bjöd frikostigt på goda baguetter med olika pålägg och kall dryck, tack igen Verkar som maten var den för mig dominerande behållningen av helgen men det som toppade allt är stämningen, gemenskapen kring en (dyr) hobby men f-n så roligt På kvällen var det underhållning med en trio musiker som inte gick av för hackor, beställ musik och den levererades, otroligt duktiga musiker som levererade INTE Lasse Stefans utan Pop o Rock från 60-talet 0ch framåt KANON, tack Robin Körde hem sent till Oxie nykter o fin, vilket jag alltid är då det tävlas Söndag Race Race 1 Fick till en rätt bra start, lite stökigt som vanligt men ingen krasch eller så Håller min position i stort genom hela Racet, Stackars Joachim Osbeck som så småningom hamnar i dödens (eller vad det kallas på travspråk) dvs bakom en viss Metz, Joachim talar om Metzfaktorn när jag åker i Roadsport A/B Joacim och jag åker olika klasser, jag lite långsam i A och Osbeck rätt snabb i B Bättrar på min tid till 1.08.3 i Racet startar och går i mål som 9-10a Race 2 Fick till en bra start även här startar 10a och kommer i mål på samma position Däcken behövde inte värmas, lufttemperaturen räckte, lite stökigare race Summa ett kanon SSM, som vanligt Filmer kommer / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
Stort tack till alla Funktionärer, frivilliga ,som gör ett kanonjobb,Tävlingsledning ,medtävlare. Vädret var också med oss. För egen del första racehelgen med ny bil, ska väl vara mer än nöjd men man vill alltid mer. 4 träningstid, 1,02 , 6 första racet 6 andra racet. Bilen går fint men behöver mer pulver för att hänga med rakt fram, väghållningen är helt fantastiskt. så summeringen, väldigt nöjd.
![]() _________________ Sten Jarl |
_________________ Sten Jarl |
Lite film från min körning i Roadsport A.
I första racet gick jag i mål som 2:a. Edlund fick dock 30s tillägg för tjuvstart så jag fick segern lite till skänks. I andra racet startade jag 4:a. Egonsson skulle stått på 3:e plats men kom ej till start pga motorproblemen som han fick i första racet. Låg 3:a länge men efter att Henric Månsson snurrat på slutet gick jag i mål som 2:a efter Edlund som inte gick att hänga på denna gången heller ![]() Resultatlistor: http://www.raceconsulting.se/Test/Fi http://www.raceconsulting.se/Test/Fi Kommer en lite längre racerapport senare. _________________ Lotus 2-Eleven replika projekt |
Tyckte 2014 års upplaga var ganska avslappnad. Höll mig som vanligt bland transpondrarna och hade riktigt bra sällskap
![]() Mycket trevligt folk att hälsa på ![]() Racet som fastnade i mitt minne: Henrik Månssons uppkörning i första rejset Roadsport A+B, reeespekt ![]() Sedan var det kul att se Niklas Mårtensson 951 i Modsport III, sjukt vad han fått fart på den kärran ![]() ![]() Grattis till alla som tog sig upp på pallen under helgen ![]() SSM är rikets bästa bilevent, full stopp!! _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Ett mycket trevligt SSM och förändringarna lyfte det väldigt mycket. Jag tänker mest på utspridningen av körpass så det tom fungerade att köra tre klasser om man verkligen ville. Nu nöjde jag mig med två och stod i speakertornet för en tredje, allt utan stress (värmestressen kan ju inte MSCC påverka).
Nu blev det iofs lite stress när mitt främre diffäste gick av under kvalet för RoadsportAB, så Race1 i ModIII fick skippas (lagningen tog lite längre än tre körpass). Men ett plattjärn och fyra M8or så gick det bra att köra söndagens tre race. Jag försökte vara lite snällare vid nedväxlingar och det lyckades oftast, men lagningen höll iaf. Trots att det inte alls var så varmt som för några år sen (det var väl under 30 iaf) så var värmen ett problem. Ny finns det tyvärr inga FIAklassade kylvästar som jag känner till (till rimliga priser), men att kyla ner sig före och efter körpass med PCMkylväst borde hjälpa rejält. Efter sista racet så tog det en dryg timme innan jag orkade börja packa ihop, och jag åkte inte hemåt förrän midnatt (tack Kent för grill och F1eftersänding). Hoppas att det kan bli samma trevliga mix av körpass och fulla startfält även 2015. Stort tack förresten till det utökade antalet hjälpfunktionärer, vatten och äpplen utkörda under söndagen var ett mycket uppskattat tillskott. ![]() Även lineup verkade ha fler personer och jag upplevde ingen brist på information, eller så var det bara väldigt mycket färre och effektivare bärgningar. Och Gärde Wesslaus mat i Mazdatältet gladde hela Roadsport (och det tältet var dessutom lite svalare än resten av nån anledning). ![]() Racemässigt hade jag bra fighter med Per Johansson i sin TT i alla tre racen jag körde, men i det sista racet hade jag roligast tillsammans med Ström-Dahlgren i sin nybyggda blå M3a, vi bytte platser varv efter varv i stort sett hela racet. Jag var snabbare Hårnålen-Lito, medan M3an självklart var snabbare på rakan. De kommer jag inte vara i närheten av på Gelleråsen som är deras hemmabana. Resultatlistor |
En riktig skit-helg i min vy, sämsta SSM jag varit på
![]() ![]() In i rikta-plåt-plasta-laga-måla dimman igen... ![]() I övrigt varmt tack till Gärde, och andra in Miata-gänget som ger för oss andra för tält och förtäring ![]() ![]() Lite från Bengan http://www.svenskracing.se/?page_id= _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
|
Tyckte det var ett väl utfört SSM, precis som vanligt. Förändringarna från förra året var bra, precis som Niklas nämnde.
Min racinghelg... suck... var ska jag börja? Bilen kändes sladdrig och saknade helt grepp bak. Svarade inte på ändrade inställningar alls. Vi upptäckte sprickor och brott på ramen vid diffens infästningar efter sista träningen! Fick snabb hjälp av duktiga kompisar (Ronnie, Pihl och speciellt Stefan - stort tack för hjälpen) med reparationen. Men bilen var lika knäpp ändå och min kvaltid var ljusår efter konkurrenterna. Race 1 slutade med en snurrning och näst sist i mål. Under sista varven på Race 2 var bilen snudd på okörbar och jag beslutade att gå i depå för att inte köra av igen och ställa till det för Mod1-täten som jag gissade snart skulle varva mig. Packade och åkte hem på rekordtid. Har börjat plocka isär bilen i jakt på orsaken till psykosen nu. ![]() _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "In my defence, I was left unsupervised". |
Kom ner på torsdagseftermiddagen och ställde mig i kön som väntade på att grindarna skulle öppna, när de öppnades så gled jag in och mutade in en yta för mig och mina Corvette kollegor.
Fredagens två testpass var det inte mycket att säga om mer än att det var betydligt bättre med klassindelning än open pit som förra året. ![]() Lördagen var ett kvalpass och mycket chilla och umgås vilket passade mig utmärkt, visade sig att jag gjorde PB och det är ju en bra början på helgen. Ser man Roadsport A som helhet och på en bana som denna som i princip består av en halv vanlig bana och andra halvan av kurvor som i ett parkeringshus så är det knappast möjligt att vara ens nära till att vara konkurrenskraftig mot svärmen av lätta sjuor, så fokus blir stället på att kämpa mot andra karossbilar. Helgen var attans så varm och AC:n gick för fullt hela helgen (vi med jämförelsevis standardmässiga Corvetter är sannolikt de enda som kör Roadsport med lite korvkioskklass, vi har ju både AC och Bose system i bilarna ![]() Race 1 Fick en bra start ur blocken men körde på säkerhet in i första sväng och hängde på pärlbandet. Redan efter ett par varv dök Månsson upp efter sin sista startposition, var inte mycket att bråka om då han var oerhört mycket snabbare så han fick ta sig om utan större besvär. Till min förvåning avslutade han omkörningen med att köra av så jag passerade igen vid gamla depån före Liton, dock dök han upp igen ochpasserade igen och sedan såg jag inte honom mer. Försökte hänga på min Corvettekollega Fredrik och Kenneth med sin Porsche men de segade sig ifrån på varje varv samtidigt som Klorofyll (?) sjuan och Fredrikssons röda Porsche smög upp bakom. Blev sedan en kamp där jag byggde lucka på banans 1:a halva och de kom ikapp på banans 2:a halva och så höll det på. Avslutningsvis så fick jag en usel utgång över bäcken på sista varvet, Porschen kom upp jämnsides, jag växlade ner och vann dragracet mot målflaggan. Race 2 blev ganska likt det första, saknade det som krävdes för att hålla samma tempo som Fredrik och Kenneth. Däcken visade på alla sätt hur plågade de kände sig i värmen och det var rejält slirigt under galoscherna under den senare halvan av racet. ![]() Denna gång kom en grå Elise och utmanade, vi hade en god kamp där Elisen tog sig förbi på näst sista (?) varvet. Jag gjorde ett seriöst ombromsningsförsök efter rakan på sista varvet, Elisen valde placering inner till mitten och jag blev tvungen att välja yttern där jag kom jämnsides men fick ge mig i utgången och därefter målgång bakom Elisen. Efter målgång så blev det att dricka före transformation från tävlingsbil till packåsna och hemfärd. Tycker att tävlingshelgen var bästa SSM hittills, bra organiserat, bra tidschema som gjorde helgen riktigt avstressande. ![]() |
Denna helgen blev debuten för min racing karriär och tyckte tävlandet, depån och sällskapet var helt fantastiskt!
Sjukt mycket nya intryck, lärt mig massor och hittat många nya vänner. Bästa tipset måste vara nog att ta med sig ordentligt med kalsonger för det finns inget värre än att gnida svettiga skinkor i skalstolen ![]() Klassen är Roadsport C och i denna körs också MX5cuppen. Jag kör en "Standard" MX5, detta innebär att jag är lite tyngre än resten av C fältet för bilen har hårda krav på att vara så lik en fabriksbil som möjligt. Tycker standard passar mig bra då bilen används som Daily Driver hela sommaren och tom tjejen kan åka med i den både till vardag och semester ![]() I sann roadsport anda körde jag ner bilen fredag morgon och anlände till Knutstorp grindar. Det var inte svårt att hitta vart jag skulle slå upp läger, ett 20 tal MX5or var redan på plats fint uppställda på rad ![]() Träningarna gick bra, gjorde stor nytta bara att få köra med väldigt lika bilar, bättra på spåren och våga satsa i vissa kurvor för dessa bilar går fort i kurvorna. Första träningen hade jag en del hjulspin ut ur de tajta kurvorna så jag testade utan krängare bak på andra träningen men då tyckte jag den blev lite ostabil bak i de snabbare kurvor och fick en del sladd. Krängaren åkte på igen för jag ville ha en stabil bil där det gick snabbt och hjulspinn får jag helt enkelt justera med höger foten. Fick lite bekymmer med att bilen och jag gick varm på bana. Försökte åtgärda detta lite med att tejpa ordentligt runt kylen för att tvinga luften igenom kylaren och tänka igenom banan vart jag kan åka en växelhögre för att inte skapa så mycket värme. Väl tillbaka i depån är alla helt öppna med att diskutera tider, spårval, växel, inställningar m.m med vad borde vara ens konkurrenter ![]() Fredag morgon. Startar bilen och hör att det brötar ordentligt under den. Downpipen är nästan helt av. Frågar runt lite och hittar en lift och svets att låna. Det blir som nytt, nästan. Men hålla borde det göra och det gjorde det. RACE 1. Start plats nr 21 av 26. Blev lite fintad i starten då det var någon i ögonvrån som gjorde en liten skutt framåt innan det var dags ![]() Full fart mot första kurvan och hänger med klungan, tom kör om några som i flera bilar, detta va racing på riktigt ![]() ![]() Som första race någonsin var jag mycket nöjd med med min insats, tider och placering men jag vill och kan bli snabbare! Då vi va 5 stycken standard bilar räckte detta till en 3dje plats i MX5cup klass standard som var oväntad och skoj! Pallplats och pokal ![]() https://www.youtube.com/watch?edit=v RACE 2. Här börjar det gå lite utför. 3 dagars 30+ hetta börjar ta ut sin rätt på mig som inte är helt återställd från en förkylning. Erik Blixt's downpipe går av på samma ställe som min så jag hjälper honom med svetsen och får ihop hans bil till race 2. Börjar bli lite vana nu, han lånade min kyl på Kinnekulle så han kunde ta hem en 2a placering ![]() Bakdäcken är snart helt slut, ena lite mer än den andra så jag tar beslutet att rotera min däck då jag måste ha nåt kvar att åka 30mil hem med ![]() Starten går bra, jobbar mig sakta men säkert ikapp till Ulf i nr 65 som jag jagade hela förra rejset och känner att jag är snabbare och jämnare tills greppet börjar försvinna, speciellt bak som nu gör att jag börjar få lite kast med bakvagnen. Får inte alls samma bett i kurvorna som jag haft hittills. Så när jag så gott som kommer ikapp Ulf tar jag hela svägen efter lipo på bredden och misstänker att däcken har för lite gummi och börjar bli för varma. Detta konstarerar jag efter rakan där jag gör en 180 graders över kurbsen. Får låta några bilar passera så tar jag mig ut på banan och koncentrerar mig att avsluta racet helskinnad. Slutar som nr 22. Side by side racing när det är som bäst! ![]() ![]() ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
Racerappport SSM 2014 Ring Knutstorp
Hade för en gång skull bara 30 min körning till banan. Annars går SPVM tävlingarna i år med ganska långa resor för en skåning. Kom till banan torsdag kväll och började etablera depåplats i den vanliga röran innan alla kommit på plats. Fri träning på fredag på gamla soft-slicks gick förvånansvärt bra men ganska halt. Det togs inga officiella tider och min iphone tidtagning hade ingen mottagning, så inga tider blev tagna. För första gången i min korta SPVM karriär så hade Modsport 3 ett eget heat med 20 startande. På kvalet blev det nya slicks och full satsning. Jag tyckte att bilen understyrde mycket och att det var inte riktigt det klipp i motorn jag brukar känna igen. Slutade kvalet på en 5:e plats. Nicklas Mårtensson satte bästa tid med imponerande 1,05,659 vilket är under varvrekord för klassen. Tyvärr räknas bara varvrekord under race. Gjorde lite justeringar för att få bort understyrningen och upptäckte att gasspjället inte öppnade fullt, det saknades 5 mm till full gas, inte konstigt jag tyckte det kändes konstigt. Startade femma i race 1 och lyckas prestera karriärens sämsta start. Det var inte långt ifrån att funktionärerna satte parkeringsböter på mig i starten. Tappade massvis med placeringar. Understyrningen var borta och bilen gick som den skulle och jag slutade 6:a efter en batalj med Per Fredriksson i en Porsche 944 S2 som slutade i hans favör med 1 tiondels sekund, ca en halv Porsche. Vann gjorde Niklas Mårtensson i Porsche 944 Turbo S och tvåa Per Gustavsson i sin fina BMW M3 GTR och Fredrik Hedberg knep tredjeplatsen med Porsche 944 Turbo, Grattis. Startade femma även i race två och hade fullt fokus på att göra en bra start. Och en bra start fick jag, var trea in i första böjen och blev förbibromsad av Karl-Arne Källström i sin gröna Ginetta på korta rakan, dessvärre snurrade Karl-Arne framför mig i idioten och jag tappade lite moment och då smet Fredrik Hedberg om på yttern. Jag låg då fyra och på tredje varvet gick Niklas Mårtensson i depån med trasig växellåda. Det blev ett race i ingenmansland för mig då Per Gustavsson och Fredrik Hedberg fajtades om ledningen och jag låg halva rakan bakom utan att ta in något. Det var ganska tomt bakom så jag passade på att prova med lite olika växelval i olika kurvor med skiftande resultat. Sista varvet efter liton innan vänstern ut på målrakan rasslar det till i vänster fram. Jag tänkte att nu kan jag inte bryta, i mål ska jag. Så jag rullar i mål och styr direkt ut i gräset med en vänster fram som protesterar vilt. Jag slutar i alla fall trea och presterade helgens bästa tid för mig med 1,08,1. Rasslet i framvagnen visade sig vara ett hjullager som skar. Vann gjorde Per Gustavsson och två Fredrik Hedberg, grattis. Tack till alla som gjort tävlingen möjlig, inte minst alla som anmält sig och gjort det möjligt för Modsport 3 att köra i eget heat. Nu ser vi fram emot nästa deltävling som gå på Karlskoga Motorstadion i mitten av Augusti. Länk till filmen från Race 2: http://www.youtube.com/watch?v=5Nf6t _________________ Thomas Larsson |
Nu kommer det en lång racerapport. Jag har ju ingen egen tråd för den här bilen, så den får ligga här.
Det här var mitt första SSM som tävlande och det var en riktig höjdare! Jag håller med övriga om att det är en imponerande insats som alla frivilliga funktionärer genomför och det är verkligen hatten av för dem. Jag har ju varit och tittat i stort sett varje år sedan 1998, så det var riktigt häftigt att få stå på starten och dumpa kopplingen för första gången. Jag körde en lånad Lotus 61 Formel Ford 1600 från 1970 och fria träningen på fredagen var första gången jag körde formelbil, bortsett från licenskursen då vi puttrade runt Sviesta i några gamla Formel Renault på gatdäck. Jag har kört enklare Roadsportbilar tidigare och det är en jäkla skillnad att sitta i en bil som väger under 500 kg och är byggd för racing från början. För mig kändes det helt rätt och jag kan bara rekommendera klassen. Lite synd är det ju att det inte är fler i klassen, men eftersom jag var ny i bilen, gjorde det inte så mycket. Jag hade som mål att bli bekväm med bilen och känna att jag kör den på gränsen. Helst ville jag förstås komma ner i konkurrenskraftiga tider, men det fick vara en bonus. Tyvärr blev det inte mycket träning för oss på fredagen, då det bara var två pass på schemat och det första blev väldigt kort. Förra året kördes det tydligen open pitlane med karossbilar och friliggande hjul separerade. Det hade funkat bättre för mig, men många var tydligen missnöjda med det upplägget, på grund av fartskillnaderna. Första passet handlade mest om att hitta rätt i växellådan och känna på bilen, så det gick aldrig fortare än 1.12. Andra passet gick bilen lite varm, vilket var ok med tanke på vädret, men eftersom det inte är min bil, var jag lite försiktig. Jag fick höra att man i stort sett åker fullt över NGK med de här bilarna och kände att jag har lite att jobba på. Lite obehagligt är det, trots allt. Men det är knappast värre än fullt i Fuchsröhre, så det var bara att bita ihop. Jag lyckades att åka under 1.09, vilket jag var rätt nöjd med. Jag fick en del bra tips inför kvalet av bilens ägare, med av dataanalys från DL1an. Den där loggern är lätt min bästa investering när det gäller bankörning. Det var stenhårt fokus inför kvalet, eftersom jag vet hur svårt det kan vara att få till fria varv. Alla i klassen åker ju inte lika fort och trots att jag var ny, så var jag faktiskt inte långsammast. Jag råkade klanta till det lite i början och tappade några varv, vilket gjorde att jag kom ut igen, något förbannad på mig själv och fast fokuserad att göra några riktiga attackvarv. Jag var sjukt nöjd när jag lyckades dra till med femte bästa tid, på 1.07.4 och något. Nu gick det endast med ett gasuppsläpp och lite överstyrning över NGK och jag kände att jag vågade ladda så att bilen "levde" och att jag inte direkt coastade med gasen någonstans. Jag hade dock fortfarande problem med understyrning på mänga ställen, särskilt i Lito där jag förlorade en del tid. Jag tänkte att jag med mer känsla för bilen skulle kunna kompensera genom att trailbraka, men fick inte riktigt till det. Snett framför mig på race 1 på lördagen stod Björn med sin Merlyn, som är jämförbar i ålder. Plats ett till tre togs upp av 80-talsbilar, vilka vi inte hade så mycket hopp om att hänga på. Formel Ford är relativt enkla att starta med, men jag hade ju aldrig ens provat tidigare, så jag var rätt så nervös, fast på det bra sättet. Jag kom iväg ok och lyckades slinka förbi Björn på utsidan i Ronnie Peterson och få en bra utgång. Tyvärr klantade jag mig lite och missade växlingen till 3an, men lyckades hålla mig före resten av varvet. Jag minns inte riktigt hur resten av racet gick, för dessvärre gick vattentempen upp alldeles för långt och jag fick slå av på tempot och föll efter hand ner i fältet. Det kändes skit att gå i mål och jag var förbannad och sur. Med sådana här gamla bilar kan det ju vara strul ibland och jag var inte missnöjd med skötseln av bilen, men var förstås arg för att racet gick om inget när jag var så laddad och haft sådan medgång i övrigt. Mycket ältande blev det kring det här och Cédric, mitt moraliska stöd för helgen fick höra mycket om det här. Skam den som ger sig! Kylsystemet spolades genom, kylaren tätades och de nära utslitna däcken byttes. Nu jävlar skulle det satsas! Jag lade en del tid på att utradera oron om att bilen skulle överhetta och ville tänka att jag kör hundra procent tills något annat visas på mätaren. Som tur var, hade jag i race 1 satt femte bästa tid även nu och slipat av en tiondel på min bästa tid. Jag kom ut fast besluten om att det gick att åka ännu fortare och att ta revansch från lördagen. Visst tusan skulle det gå att åka 1.06-tider? Ägaren själv hade åkt låga 1.06 förra året, så det borde jag väl fixa? Det fanns lite att kapa i Kvällsposten och i Lito. Och överallt i övrigt, förstås! Jag kom iväg ganska på starten, men inte i närheten av lika bra som Atte snett bakom mig. Han försökte att gå till höger om och förbi Björn, eftersom jag täckte upp hans vänstersida, men kom aldrig förbi. Framför mig missade en nyare bil troligen en växling till trean och jag fick slå av lite, men kom ur Ronnie Peterson före Björn och laddade hårt för att dra ifrån. Det går inte att se rakt bakåt i backspeglarna på Lotusen, beroende på att den är formad som en dörrkil, så jag var lite oförberedd på att Björn dök upp på innern efter rakan. Men han hade bättre fart med sig ut på rakan, så han hade nog lyckats oavsett. Han kom förbi och jag iglade mig fast på hans växellåda resten av varvet, men lyckades inte att komma förbi. Efter något varv fick jag bättre fart med mig över NGK och lyckades att göra en rätt snygg omkörning i vänstern innan hårnålen. Vilken jäkla känsla! Sedan hakade han på resten av, eller något varv till, innan han snurrade bakom mig i Lito. Jag kunde inte se någon i backspeglarna, men var inte säker och laddade för fullt för att jaga ikapp den nyare bilen som låg en bit före. Men jag hade troligen kört däcken lite för hårt i början och med understyrningen blev framdäcken rätt såsiga, så jag lyckades inte att närma mig mer. Men det var väl rätt rimligt när den bilen var tillverkad 19 år efter min. ![]() Racet gick ju bra och det visade sig att jag dragit till med en tid under 1.06.5, vilket var tredje bästa tid i racet, vilket var långt över mina förväntningar inför helgen. Nu gick det nästan fullt över NGK och på de flesta ställena utnyttjade jag lagom mycket curbs vid apex och utgång, utan att misshandla bilen. Det kändes härligt att våga satsa ordentligt. Tydligen lyfte bilen på innerhjulet över NGK och jag hade tydligt problem med understyrning, så det hade funnits mer att ge med lite annan setup. Och med mer träning bakom ratten, förstås. Nu är jag jäkligt sugen på en gammal formel Ford, men det är ju mycket som ska klaffa för att man ska ha tid att köra ordentligt. Drömmen lever! Film från heat 2 på söndagen: https://www.youtube.com/watch?v=1XszrPhSNhM&feature=youtu.be En annan fördel med formelbil är att filmerna ser så mycket mer dramatiska ut med alla vibrationer som inte syns i täckta bilar. Så det ser nästan ännu snabbare ut på film! Lite synd var det att jag var så upptagen med min egen racehelg att jag inte hann se alla andra bra race och prata med alla som jag hade velat, men det ju rätt kul att köra själv också. ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
Matar på med film
Race 1 ( kort ) Lite struligt,med missade växlar och Mr Metz faktorn ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
Slänger in min racerapport här också, ganska lång så hoppa över om ni inte orkar läsa...
SSM 2014: Fantastisk helg, vill ge ett stort tack till så många: - MSCC med funktionärer samt SPVM och RHK för årets bästa helg! ![]() - Alla mina medtävlare i Roadsport C, underbar gemenskap både på banan och i depån. - MX-5 Racing Club med Hdzon i spetsen för support, tält, kall dricka, mm. - Sponsorn Gärde Wesslau för mat och dricka, mycket uppskattat. Fick inte den bästa uppladdningen inför SSM pga två sena mekkvällar med bara 5 resp 3 timmars sömn. Dessutom började inte fredag morgon särskilt bra då bilen började misstända när jag kom ut på motorvägen. Hade motortvättat den kvällen innan och efter avtorkning av tändstiften så gick den bättre, hjärtat kunde trilla ner från halsgropen igen... ![]() Träning: Hade inte kört en meter på bana på två år så rattrosten satt rejält fast, de två passen på fredagen var uppskattade. Bilen kändes OK, bra balans direkt och Kumho höll kvar greppet bättre över varven än Toyo. Tyvärr är min styrning fortfarande väldigt trög trots att jag nu har rensat styrväxeln helt. Får byta grepp på ratten för att dra/trycka bilen runt kurvorna, inte helt optimalt... Kapade 1.2 sekunder till pass 2, fick bättre koll på vilka däcktryck som passade Kumho. ![]() Kval: Sänkte kalltrycket något innan kvalet, i övrigt inga ändringar. Gick ut som sista bil med 4-5 snabbare bilar framför mig så jag fick flera fria varv innan Blixt och Hallbig kom ifatt. Släppte förbi dem i Idioten och hängde på men hade inte en chans genom vänstern, tror det framför allt berodde på utväxlingen, jag har 5-växlad låda och är tvungen att shortshifta till 3:an innan kurvan och tappar flera meter direkt trots fullgas... Lyckats plocka ytterligare en halv sekund till 1.12.6 vilket räcker till 13:e plats, ganska exakt där jag hade räknat med att hamna. Lite intressant jämförelse, om jag hade satt samma tid 2012 hade jag startat 8:a, Roadsport C blir bara tightare och tuffare för varje år. Race 1: Tyckte jag kom iväg OK men det kommer bilar förbi på båda sidorna. Tar ytterspår efter Alexander Mullart men han glider ut i gruset och jag följer nästan efter, klarar hålla två däck kvar på asfalten, tappar dock några positioner. Hamnar bakom Bertil och är nog lite frustrerad för jag kör ganska aggressivt, försöker bla dyka på insidan ner i Liton med resultatet att Bertil svänger in mot apex och vi går ihop. Inte så farligt men onödigt, det var mitt eget fel (även om jag inte tyckte det just då... ![]() ![]() ![]() Får dålig utgång på rakan och Jan-Erik i NC:n smiter förbi. Tar mig ett par varv innan jag lyckas ta tillbaka positionen och då har Bertil och Olle fått en lucka på några sekunder. Närmar mig under de följande varven och är så gott som ikapp på sista varvet, dock har en röd Miata med Alexander dykt upp i backspegeln och jag får köra lite defensivt på korta rakan. Vid Idioten kommer Johan Hedström ut på banan från gräset mellan mig och Bertil och jag tappar fart. Försöker gå om honom på insidan ner mot Liton men kollar snabbt i backspegeln och ser att Alexander är borta. Eftersom jag inte har en aning om var han är så svänger jag ut igen och mycket riktigt, han går om på insidan och jag går i mål på 15:e plats. Inte helt nöjd med min insats i detta race, framför allt inte kontakten med Bertil och att skänka bort en position i näst sista kurvan... ![]() Men så här i efterhand så var det ganska kul ändå! ![]() Race 2: Björn Niklasson byter tillbaka till servostyrning under kvällen så jag tänkte testa hans styrväxel för att se om den är bättre men det visar sig att den är trögare än min, så det är nog inte där felet ligger. Justerar lite förspänning på pinjongen och monterar tillbaka. Inför starten vrider jag upp bakre stötdämparna bak två steg för att få bilen att rotera lite bättre och få bort den lilla understyrning jag hade i race 1. ![]() Startar på 15:e plats, får en ganska OK start men hamnar ännu en gång i ytterspår som tredje bil. Finns inte tillräckligt med asfalt så jag hamnar ganska långt ut på gräset och tappar 3-4 positioner. Sedan följer ett antal intesiva varv, ligger bakom Hans Nordström som i sin tur har Jan-Erik och Björn Mullart framför sig. Jag och Hans har en grymt bra fight där det vid några tillfällen är väldigt tight där tom backspeglarna överlappar varandra, men jag tror inte det var kontakt någon gång. Riktigt kul! ![]() ![]() Hans lyckas ta sig förbi Jan-Erik vid inbromsningen på korta rakan och jag försöker hänga på, får gå på utsidan i Idioten och det blir mycket tight i utgången, är delvis ute i gräset men lyckas till slut ta mig om. Nu börjar bilen bli ganska överstyrd, känns som bakdäcken har överhettat något pga min justering innan start. Lyckas till slut ta mig om Hans vid inbromsningen efter korta rakan, ganska sen dykning, bra av Hans att se mig och inte svänga in. Får köra defensivt några kurvor men börjar sedan ladda på för att skapa en lucka. Nästa varv så släpper bakänden oväntat redan vid instyrningen i Kvällsposten, försöker hålla den på ställ men bakdäcken greppar igen och jag skickas rakt fram av banan. Hoppas fortfarande kunna hålla bilen men till slut går det runt och jag får gå på broms, stannar inte förrän asfaltssträngen där ambulansen står parkerad. Fem bilar smiter förbi innan jag kommer ut på banan igen, kommer ut på 19:e plats bakom Ulf Wärnberg, tar det lite lugnt för att se att bilen är OK så det tar ett par varv innan jag kan ta mig förbi Ulf. Har en lucka fram till Andreas Eckemark och Jan-Erik som tar mig något varv att köra ikapp. Kommer ifatt på sista varvet, går på insidan upp mot Idioten och jag och Andreas går jämsides genom tre kurvor innan jag till slut är förbi. ![]() I mål är jag 17:e, ganska långt ifrån topp 12 som var mitt mål, men racet var så fantastiskt kul att resultatet inte spelar någon roll alls. Här är filmen från Andreas bil, ska försöka få upp mina egna filmer så snart som möjligt. Som sammanfattning kan man väl säga att pga att jag fick dåliga starter så hamnade jag lite längre ner i fältet men det betydde samtidigt att jag var snabbare än bilarna framför vilket gav otroligt roliga race, vilket faktiskt är det viktigaste för mig. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
![]() |
Eftersnack
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 49880 besök totalt |