Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum krängningshämnarens vara och icke vara | 6637 besök totalt |
Funderade lite efter att ha surfat diverse forum nu när jag saknar krängare bak för tillfället. En del säger att det funkar bra men bilen blir lite 'tail happy' utan , vilket för mig känns som min Evo skulle må bra av. Alternativet är en riktigt arg krängare antar jag ?
Nu kanske det är fel forumdel, men det är mest jag som är nybörjare på bilchassin Förutsätter att det är olika mellan typ alla bilar, chassifrågor blir lätt en 'hur långt är ett snöre' frågor. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||||
Är bilen FWD, RWD eller AWD? Finns en bra lathund här på rejsa https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Evo's är generellt 4wd Ska kolla setuptabellen, den hade jag helt missat _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||||
Det är förvisso sant Men jag har varken nån Alfa eller Opel _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||||
Avsaknad av bakre krängningshämnare gör din bil mer understyrd ('tail unhappy'). Väldigt förenklat gäller för både fjädrar och krängare: - Hårt fram/mjukt bak=understyrt - Mjukt fram/hårt bak=överstyrt. Berätta gärna lite mer om bilen. - Vad är det för chassi (standard/sänkfjädrar/coilovers)? - Om det inte är standardchassi, vet du hur hårda fjädrar fram/bak? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Jo det är väl min uppfattning att den blir understyrd utan krängare bak. Mest fundersam eftersom ett gäng jänkare , med diverse bilar , körde utan med gott resultat. Det kommer, om dagens skruvande går bra, monteras Öhlins R&T på den med okända fjädrar, måste ta o maila killen jag köpte av o fråga om han vet Krängare kommer monteras en 24mm H&R verkar det som just nu. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||||
Bara för att fyllla på hur det gick sedan då
Krängaren visade sig vara 27mm, för det var tydligen det enda som H&R gjorde till Evo8 Chassit känns bra och bilen beter sig som jag vill än så länge, det är nog mest jag som inte är van att det kanar fram när man svänger. Det gjorde det ytterst ställan på MC 2 vändor på Gelleråsen har avverkats samt lite konbana på det lokala flygfältet. Fick veta att bilen precis lyfter inre bakhjul i kurvorna, kollegan var inte säker på om det var nära eller om det faktiskt lyfte. Så krängaren bak gör nog susen Mer annat som behöver fixas i chassi sättningen _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||||
För att spinna vidare på det här med krängare. Har läst lite av Mark Ortiz artiklar, men tror jag behöver repetera det ett par gånger tills jag faktiskt förstår på ritkigt
Nu under 'vintermekande' så funderar jag slå till på o byta krängare fram när lådan ändå är ur. Försöker reda ut om det faktiskt är ide att göra det eller inte. Om jag försått allt rätt så kommer den bli mer understyrd om jag styvar upp den fram. Men om jag har en relativt grov, 27mm, krängare bak och byter orginal fram mot en 26mm så borde bilen bli ganska neutral i uppträdandet ? Målet är såklart att ha så mycket däck i marken som möjligt i kurvorna _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum krängningshämnarens vara och icke vara | 6637 besök totalt |