Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Kul vägar
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (61381 totalt)
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56


Trådstartare
Håller med Sundfeldt om 1:an på hans topp 5-lista i dagens program (19 april). Sträckan Tisselskog-Håverud i Dalsland är Sveriges absolut roligaste väg. Det är verkligen ett Nürburgring i miniatyr.

Sträckan börjar efter start i Tisselskog med en utförsbacke med över 20% lutning i kombination med vänster-, högerböj. För de som kommer köra vägen för första gången bör en varning utfärdas för denna kombination då inte utförsbacken och kurvorna märks förrän bromspunkten för längesedan passerats... Känns som att flyga ner för en avgrund. Efter denna hårresande upplevelse börjar en orgie i kurvor och backar. De flesta böjar forceras på tvåans, eller alternativt ettans växel då de kniper rejält. Ofta förekommer kombinationer av svängar vilket gör att njutbara överstyrningar är ett rent nöje då "pendlingseffekten" kan utnyttjas in i nästa sväng. Mycket harmoniskt.

Vägsträckan är cirka 15 km lång.

Naturligtvis bör Håverud med dess berömda akvedukt avnjutas efter den svettiga åkturen. Akvedukten består av en plåtbro för båtar som används i ett sinnrikt slussystem. Båtbron går över en ström tillsammans med en separat tågbro och bilbro. Ett stycke ingenjörskonst av rang.

För att få ut max körupplevelse bör vägsträckan avnjutas på våren eller hösten. Under semestermånaderna invaderas vägen av turister som har en förmåga att inte hålla samma tempo med sina husbilar...

om en sträcka lika rolig som den till Håverud anläggs mot Tisselskog så har Dalsland fått en ny Dalsland Ring.

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Någon som kan fixa en karta så man fattar var det är? Skolkade nog på just den geografilektionen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Magnus Thomé skrev:
Någon som kan fixa en karta så man fattar var det är? Skolkade nog på just den geografilektionen


Ett lamt försök med Gulasidorna

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56


Trådstartare
Magnus:

Vik av riksväg 45 vid Tösse (1 mil söder om Åmål) och kör mot Dals-Långed. Sväng vänster strax före Dals-Långed och den underbara vägsträckan som skyltas Tisselskog och Håverud börjar strax därefter.

Sträckan utsågs för några år sedan till Sveriges roligaste och tillika kurvigaste väg av Teknikens Världs redaktion.

När Saab hade världspremiär för nya 900 år 1993 skedde det vid Håverud med ovan nämnda väg som teststräcka. Jippot slutade med att en stackars motorjournalist dammade in i en ek så kronverket dallrade. Snacka om att utmana ödet genom att förlägga provkörningen av Saab 900 på Sveriges kurvigaste väg... För min del slutade jippot då min burduse morfar började håna Saabens utseende i presstältet inför Sveriges förenade journalistkår och Saabs PR-folk. Fast det är en annan historia...

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



bjoerck skrev:
När Saab hade världspremiär för nya 900 år 1993 skedde det vid Håverud med ovan nämnda väg som teststräcka.
Äntligen får jag veta varför jag mötte 31 st Eucalyptusgröna 900:or där i slutet av sommaren 1993. thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Utav någon underlig anledning kör jag bara FRÅN Håverud mot Tisselskog när jag åker där...
otroligt nog är ju även beläggningen bra oxo. En klar favorit!
Någon mer än jag som lagt märke till att det är förbud mot att köra med släpvagn på den vägen...?

En liknande sträcka finns f.ö mellan Ed och Nössemark bara 3 mil väst därifrån, fast med sämre beläggning.

Småvägar från Göteborg till Strömstad, lämnar en del åt fantasin eftersom det finns trevliga vägar på båda sidor E6 (inte E20!) !


F.ö jobbade jag på Saabs montering när 900:an "kom fram" 91-92, när det första exet visades internt på fabriken så grät islänningen som designat bilen när kommentarerna, som inte var hmm.. positiva, haglade.

_________________
/Mathias
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8012



Vägen från Trollhättan till Kungälv via Hjärtum och Lilla Edet är ganska rolig.
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 175



Sa jag E20??? Vilken full nollkoll! Klart jag menar E6, och då mot havet till. Tipsa gärna om fler fina vägsträckor så kan jag kanske använda de till en roliga-vägar-lista-nummer-2 i höstens MJ.

_________________
Peter Sundfeldt
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter Sundfeldt skrev:
Sa jag E20??? Vilken full nollkoll! Klart jag menar E6, och då mot havet till. Tipsa gärna om fler fina vägsträckor så kan jag kanske använda de till en roliga-vägar-lista-nummer-2 i höstens MJ.


Södertälje-Nynäshamn, finns även en avstickare till Västerhaninge mitt på den sträckan

_________________
/Kristian Elisson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det finns en bra sträcka utanför Karlstad. Mellen Väse och Molkom.

Jag provkörde nybyggda Cobror där......och dom som bor efter vägen måsta ha haft samma känsla som dom som bor nära Ferrarifabriken......dom satt på trappen och vinkade på våren.

Klarar bilen den vägen i hårt tempo......så klarar den vadsom helst...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Bobergsudde strax söder om Falkenberg till Halmstad. Hela kustvägen där är kanonkul. Mycket varierande åkning med bra beläggning. Man kör på alla växlar utom ettan. Har haft en hel del kul där.
Nästan helt biltomt där under lågsäsong (alla säsongen förutom sommaren).

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Ducceklubbens kuligavägarkarta är ett MYCKET bra biltillbehör thumbs up om jag går ner till bilen och kollar så slår jag vad om att jag kommer se att vägen till Tisselskog är märkt i deras karta.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här finns lite roliga vägar:
http://www.autopower.se/vagval/default.asp

Sen tror jag att Alpinaklubben har en förteckning lik (plankad ) Ducceklubbens.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3443



Magnus Thomé skrev:
Ducceklubbens kuligavägarkarta är ett MYCKET bra biltillbehör thumbs up om jag går ner till bilen och kollar så slår jag vad om att jag kommer se att vägen till Tisselskog är märkt i deras karta.


Jag tror att jag är enda personen här som hatar denna väg. Har nämligen åkt buss fram och tillbax till skolan ungefär tre miljoner gånger (gick på gymnasiet i Åmål och bodde ute i bushen ett tag )

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. finns en kort vägsträcka som går längs med E20 från Partille upp mot Lerum. (tror den heter "jonseredsvägen")
vägen går längs med sjön Aspen och är väldigt populär bland hojåkare...

_________________
MackeMaehlum
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Nu har den här tråden spårat ur liiiiite va?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Nu kanske jag är lite partisk eftersom jag tillbringade andra delen av förra veckan bakom ratten i en Merca 220S-61 och därmed börjat uppskatta gamla kvalitetsbilar, men jag gillade Pagodainslaget skarpt.

Mitt bidrag till roliga vägar är väg 119 mellan Broby och Ryd (mitt i mörkaste småland). Ett stående inslag på vägen mot Knutstorp om somrarna, och jag kan aldrig hålla mig lugn där Sen har vi ju sträckan mellan Högsby och Virserum som kan få den mest härdade passagerare att be om nåd. Eller den vägen som går innåt landet ifrån Fårbo (en mil norr om oskarshamn) mot bråbo eller vad det nu hette...Ja listan kan göras mycket längre...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Stockholmstips:

257:an från Tungelsta (mot Sö-tälje) fick göra tjänst när polaren och jag utforskade
hans Pegga (206 RC) för några veckor sedan. Tar man sedan första vänster vid Uringe och nästa
vänster (tillbaka mot Tungelsta) så är det nästan så roligt man kan ha, med kläderna på.

Naturligtvis gick det aldrig snabbare än 70...


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Det går att åka en jävligt rolig alternativ väg Karlstad-Kristinehamn-Gelleråsen oxo.
Det är en kombo men från e18 rastplats "Stolpen" så håller man sig på norra sidan hela tiden om e18.
Vertygslåda/lösa grejor i skuffen, bil på släp rekomenderas INTE på denna väg

Slog rekord btw i går när jag cyklade (ja det är sant.... > ) från garaget i går. Bilvägen tar normalt sett 10 min. Lyckades på cykel trampa hem på 17min. Missade tyvärr första 20min och Quattroporten

MJ thumbs up

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Mathias Johansson skrev:
Utav någon underlig anledning kör jag bara FRÅN Håverud mot Tisselskog när jag åker där...
otroligt nog är ju även beläggningen bra oxo. En klar favorit!
Någon mer än jag som lagt märke till att det är förbud mot att köra med släpvagn på den vägen...?

En liknande sträcka finns f.ö mellan Ed och Nössemark bara 3 mil väst därifrån, fast med sämre beläggning.


Vi åkte en väg Mathias när vi skulle till Rudskogen en gång. Är det möjligtvis den du skriver om? om inte så bör den helt klart finnas med på listan! Det kanske var samma som på KulTuren i somras förresten?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Magnus Thomé skrev:
Ducceklubbens kuligavägarkarta är ett MYCKET bra biltillbehör thumbs up om jag går ner till bilen och kollar så slår jag vad om att jag kommer se att vägen till Tisselskog är märkt i deras karta.


Den finns väl än så länge bara över 'mittsverige' och inte för oss som bor i bushen?

Har inte sett MJ än, har inte femman

Men tjejen spelade in det åt mig, så jag ska kolla det imorgon kväll!
Citera
Sparade trådar/FAQ
Kul vägar
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (61381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande