Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 SÅLD
4488 besök totalt
lilldanne
Vagnhärad
Här sen Dec 2007

Trådstartare
BMW 323ti -99 SÅLD

Hejsan, då var det dags att komma ut ur garderoben!

Jag är nybörjare vad gäller bankörning, min erfarenhet sträcker sig till några hundra varv på isbana med gamla volvos och ett par varv på 2009 med farsans 3-cyl polo tdi..
Där och då insåg jag att himlen ligger i (det gröna) helvetet.

Suget efter en bil värdig så snabb asfalt kom och gick i vågor, och 2012 när jag var pappaledig så hittade jag Johan Sjöströms biltråd - då var det kört! Självklart skulle jag ha en compact. (tack Johan)

Hur som helst inhandlades en 323ti för ganska precis ett år sedan, efter mycket letande efter rostfria objekt.
Jag börjar som alla andra: bilen är tänkt att vara en brukis/trackday-bil med inredning och alla bekvämligheter kvar. Nåja vi får väl se hur det blir med den saken.

Bilen har bruksats hela vintern och i brist på tid och ekonomi, i kombination med att bilen blev påkörd i höstas och intresset svalnade när bilen såg ut som skit och man ficka jaga försäkringsfolk och plåtsalgare, har inte mycket alls hänt ännu.

Men nu är det dags att göra en insats!

Äntligen ligger nu detta ligger i garaget och väntar, tillsammans med ett avgassystem från Ulter Sport och en påse från PPF med excenterbult och brickor till bakvagnen.

Montering ska ske under veckan, åtminstone demontering så jag kan pressa lite bussningar på jobbet nästkommande vecka.

Input, råd & dåd mottages tacksamt!

VW Polo TDI -10
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Rätt bil, rätt motor (jag har fel motor... ). Kommer bli bra detta. thumbs up

Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re: BMW 323ti -99

lilldanne skrev:

Input, råd & dåd mottages tacksamt!

Smart bilval. Mitt råd blir att skruva inte isär mer än att du hinner skruva ihop och åka på Sviestad Linköping 18 aug. Ett jättebra tillfälle att testa nya bilen på bana.
Ny bromsvätska är väl no1, resten kan du fixa eftersom.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trevligt bilval thumbs up Kommer ge dig många roliga timmar på banan. Efter som du efterlyser lite tips; Har själv kört med Ulter avgas och samma bussningar som du har. Funkar kanon och är prisvärda grejor men kräver modifiering för att passa. Mitt Ulter avgas var för kort och fick förlängas ca 1 dm. Trevligt ljud i systemet.
Bussningarna, strongflex,är hårda och ett bättre val än powerflex, men kräver lite massage med dremmel. Speciellt gäller detta främre excenterbussningen och bakre krängarbussningen. Länkarmsbussningarna i bakvagnen behöver kapas ca 1 cm styck. Resten funkade för mig. Följ Marcus råd och ge dig på dessa större modifikationer när banorna stängt för vintern

Toyota Supra -84
Citera
lilldanne
Vagnhärad
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Trevligt bilval thumbs up Kommer ge dig många roliga timmar på banan. Efter som du efterlyser lite tips; Har själv kört med Ulter avgas och samma bussningar som du har. Funkar kanon och är prisvärda grejor men kräver modifiering för att passa. Mitt Ulter avgas var för kort och fick förlängas ca 1 dm. Trevligt ljud i systemet.
Bussningarna, strongflex,är hårda och ett bättre val än powerflex, men kräver lite massage med dremmel. Speciellt gäller detta främre excenterbussningen och bakre krängarbussningen. Länkarmsbussningarna i bakvagnen behöver kapas ca 1 cm styck. Resten funkade för mig. Följ Marcus råd och ge dig på dessa större modifikationer när banorna stängt för vintern

OJ jag somnade ifrån lite här va.. Garagebrist tyvärr och destomer glädjande har jag blivit pappa igen -tvillingar! Men nu börjar det bli dags att inleda SM i pallbock.

Hur passade ultersystemets singelblås i bakre stötfångarns urtag?

Jag har hört att diffbussningen är klurig att få i eller rättare sagt det ska vara lätt att spräcka kåpan?

VW Polo TDI -10
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

lilldanne skrev:

Jag har hört att diffbussningen är klurig att få i eller rättare sagt det ska vara lätt att spräcka kåpan?
Med rätt verktyg ganska enkelt. Ta en gängstång och två rejäla brickor på varsin sida och skruva ihop dem, den behövde i mitt fall lite övertalning men till slut satte den sig på plats. Jag tror dem som har sönder fästet använder sig av slående våld = klubba. Att skruva in bussningen med med gängstång och brickor kan aldrig ha sönder något.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Hej!

Skoj att man inspirerat fler till compactmaffian det gillas, jag tror ni kommer att ha massor av skoj ihopa!

Som dom andra säger kom ut och kör lite innan du börjar skruva, du kan ge dig tusan på att inspirationen är lättare att hitta då!

både Marcus och fredrik är kloka gubbar att lyssna på då dom i regel snackar mindre och verkställer desto mer, jag är exakt likadan fast tvärtom, bara titta på vem som har längsta tråden men trots det bara kört en träff i sverige i år

Dom gula bussningarna vållade mig lite huvudbry, dom 4 små i bakvagnen passade så dåligt så vi konsulterade samuel på Millway i stället och dom gled in HELT PERFEKT direkt.

Gäller det delar till compacten så ta del av oss andra i maffian, vi har gjort misstagen, hittat dom rätta prylarna och kanske har saker du vill ha som vi växt ur. missa inte en snabb kik på fartfabriken.se om du skall ha bla. underreden till åkafortstolar. Jag vet att du skriver typ "vi får väl se hur det går" läs mina första inlägg så skriver jag samma sak men bered på att har du väl fått smak på det är det bara en fråga om NÄR urspårningen börjar inte OM

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Mer råd

Fråga gärna andra och ifrågasätt också. Några av oss tycker det är kul att modda men det är inte självklart att det ger så mkt
Tex lättning och effektökning skulle jag undvika att lägga pengar på. Sekunder får du av schyssta däck, bra chassi och förarträning. Alla dar i veckan skulle jag välja friska sulor framför glasfiberdelar. ( men både och är ju inte fel förstås )

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Man kan trots det lätta en compact ganska brutalt utan att det kostar en krona och utan att tillföra ett gram glasfiber. Och vikten gör sitt, både acc,broms och kurvtagning.

Ut och kör med dig innan tvillingarna kommer så kan du skruva i vinter eller nåt

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Johan Sjöström skrev:

Dom gula bussningarna vållade mig lite huvudbry, dom 4 små i bakvagnen passade så dåligt så vi konsulterade samuel på Millway i stället och dom gled in HELT PERFEKT direkt.
Det är väl lite av det det berömda faktumet att man får vad man betalar för, jag hade också problem med dessa. Som Fredrik nämnt så löser det sig om man kapar dem på längden (på de sidorna som sitter inåt), då glider dem i fint. I mitt fall kapade jag ca 3mm per halva. Då får man också en fin ficka inv. att proppa med medföljande smörjfett. thumbs up

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Davve skrev:
Johan Sjöström skrev:

Det är väl lite av det det berömda faktumet att man får vad man betalar för, jag hade också problem med dessa. Som Fredrik nämnt så löser det sig om man kapar dem på längden (på de sidorna som sitter inåt), då glider dem i fint. I mitt fall kapade jag ca 3mm per halva. Då får man också en fin ficka inv. att proppa med medföljande smörjfett. thumbs up

hjälpte inte i mitt fall, jeeesus vad jag och Z3janne höll på innan vi gav upp. Förstår inte hur svårt det skall vara att få till vettig passform på en sådan grej thumbs down

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Kul med fler compacter. Kolla över bromsarna, finns inget tråkigare när man åkt ett varv och bromsarna fadar. Kolla med Pean så hjälper han dig till en lösning som passar just dig. Tänk på att om du ska köra aggressiva belägg typ pfc98 xp10 osv så kan skivorna slipas hårt om du ligger och bromsar "vanligt" i trafik. Medans dom bettar fruktansvärt bra på bana. Att bromsarna inte kommer funka på gata bara för att det är racebelägg är lite bs, visst dom kräver lite temp för att funka normalt men det finns alltid bromsverkan. Kör igenom hela systemet med riktig bromsvätska också annars har du ingen större glädje av riktiga belägg.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 SÅLD
4488 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande