Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Innetempskillnad med färgval ?
2562 besök totalt
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Innetempskillnad med färgval ?

Undrar om färgval på bil påtagligt påverkar innertemperatur i banåkarbilen.
Gäller färgval invändigt såväl som utvändigt. Är skillnaden mellan ljusa och mörka färger i praktiken försumbar eller påtaglig ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8351



Mythbusters har provat det, finns säkert på youtube.

Edit: A fan wrote in and asked a follow up question: "Does the color of a car affect the way it heats up?". The MythBusters used two identical cars, one black the other white and left them both out in the summer heat with thermometers in both. By mid-afternoon the black car had heated up to a temperature of 135 °F while the white car topped off at 126 °F, almost 10 degrees cooler.
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Mythbusters har provat det, finns säkert på youtube.

Edit: A fan wrote in and asked a follow up question: "Does the color of a car affect the way it heats up?". The MythBusters used two identical cars, one black the other white and left them both out in the summer heat with thermometers in both. By mid-afternoon the black car had heated up to a temperature of 135 °F while the white car topped off at 126 °F, almost 10 degrees cooler.



Hört nångång att en ljus interiör skulle göra större skillnad än ljus exteriör. Jämfört med mörka alternativ.
Om det är sant vet jag inte förstås

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2408



Re:

Mats Karlsson skrev:
Mythbusters har provat det, finns säkert på youtube.

Edit: A fan wrote in and asked a follow up question: "Does the color of a car affect the way it heats up?". The MythBusters used two identical cars, one black the other white and left them both out in the summer heat with thermometers in both. By mid-afternoon the black car had heated up to a temperature of 135 °F while the white car topped off at 126 °F, almost 10 degrees cooler.


Så typ 57 mot 52 grader. I stort sett lika illa bägge två då.

Tror den stora skillnaden är hur mycket ljus som släpps in, tonade rutor gör en hel del. En mörk inredning kan ju göra upplevelsen av en varm bil mer obehaglig, tänk svart skin och skjorts... Med det kanske inte påverkar själva temperaturen i bilen så mycket.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Tror inte det gör så stor skillnad vilken färg man har. Den stora anledningen till att det blir väldigt varmt i en banåkabil är värme strålar in i kupen ifrån de varma avgassystemet och igenom torpedväggen. Värmeisolering av grenrör och avgassystem gör nog större skillnad. Samt att fixa exta luftinsläpp i kupen eller fönsternät.

Sen är det en bra ide att parkera bilen med öppna dörrar så att man inte börjar passet med att hoppa in i en väldigt varm bil (det är isf i detta fall det kan göra lite skillnad med färgen på inredning/kaross)

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Tror inte det gör så stor skillnad vilken färg man har. Den stora anledningen till att det blir väldigt varmt i en banåkabil är värme strålar in i kupen ifrån de varma avgassystemet och igenom torpedväggen. Värmeisolering av grenrör och avgassystem gör nog större skillnad. Samt att fixa exta luftinsläpp i kupen eller fönsternät.

Sen är det en bra ide att parkera bilen med öppna dörrar så att man inte börjar passet med att hoppa in i en väldigt varm bil (det är isf i detta fall det kan göra lite skillnad med färgen på inredning/kaross)


På tal om det.. Nån som sett nån lämplig friskluftsventil till extra luftinsläpp ?
Överväger att dra en aluslang el nåt utifrån. Men det kan ju va trevligt att kunna stänga/rikta flödet.
Borde väl finnas nåt universal.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2408



Re:

Marcus S skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tror inte det gör så stor skillnad vilken färg man har. Den stora anledningen till att det blir väldigt varmt i en banåkabil är värme strålar in i kupen ifrån de varma avgassystemet och igenom torpedväggen. Värmeisolering av grenrör och avgassystem gör nog större skillnad. Samt att fixa exta luftinsläpp i kupen eller fönsternät.

Sen är det en bra ide att parkera bilen med öppna dörrar så att man inte börjar passet med att hoppa in i en väldigt varm bil (det är isf i detta fall det kan göra lite skillnad med färgen på inredning/kaross)


På tal om det.. Nån som sett nån lämplig friskluftsventil till extra luftinsläpp ?
Överväger att dra en aluslang el nåt utifrån. Men det kan ju va trevligt att kunna stänga/rikta flödet.
Borde väl finnas nåt universal.


Det enklaste är väl en vvs 90 graders krök i plast som man sågar ett jack i och klämmer i sidorutan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1662

Namndispens
Namndispens

Jag hade en gång en svart golf som blev stulen och köpte därefter en vit likadan golf. Jag upplevde stor skillnad i innertemperatur i bilen på sommaren. Dessutom blev den svarta bilen mycket varmare en varm molnig dag än den vita. Kände man då på lacken/taket på den svarta brände man sig, på den vita var lacken endast ljummen. Jag undviker svarta bilar efter det. Däremot var det en fördel på våren när solen tittade fram, då upplevde jag att den svarta bilen tinade upp lättare.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Bra ventilation och begränsad solinstrålning är det som ger resultat. En stängd bil fungerar som ett växthus en solig dag.

Färgen kan dock göra stor skillnad. Bring Frigo mätte upp skillnaderna mellan gröna lastbilsskåp och vita. Med gröna skåp ökade kylbehovet 45% jämfört med vita. Detta då yttemperaturen sprider sig in i skåpet. Nu gäller detta kyltransporter så något mer "extremt", men visst gör det skillnad.

_________________
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Re:

safe skrev:
Marcus S skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tror inte det gör så stor skillnad vilken färg man har. Den stora anledningen till att det blir väldigt varmt i en banåkabil är värme strålar in i kupen ifrån de varma avgassystemet och igenom torpedväggen. Värmeisolering av grenrör och avgassystem gör nog större skillnad. Samt att fixa exta luftinsläpp i kupen eller fönsternät.

Sen är det en bra ide att parkera bilen med öppna dörrar så att man inte börjar passet med att hoppa in i en väldigt varm bil (det är isf i detta fall det kan göra lite skillnad med färgen på inredning/kaross)


På tal om det.. Nån som sett nån lämplig friskluftsventil till extra luftinsläpp ?
Överväger att dra en aluslang el nåt utifrån. Men det kan ju va trevligt att kunna stänga/rikta flödet.
Borde väl finnas nåt universal.


Det enklaste är väl en vvs 90 graders krök i plast som man sågar ett jack i och klämmer i sidorutan.


Fast det förutsätter att arrangören tillåter fönster på glänt väl.
Jag tänker mig ventil som går fästa slang på. Måste väl finnas universal ventutblås till hemmabyggebilar mm

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2408



Re:

Marcus S skrev:
safe skrev:
Marcus S skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tror inte det gör så stor skillnad vilken färg man har. Den stora anledningen till att det blir väldigt varmt i en banåkabil är värme strålar in i kupen ifrån de varma avgassystemet och igenom torpedväggen. Värmeisolering av grenrör och avgassystem gör nog större skillnad. Samt att fixa exta luftinsläpp i kupen eller fönsternät.

Sen är det en bra ide att parkera bilen med öppna dörrar så att man inte börjar passet med att hoppa in i en väldigt varm bil (det är isf i detta fall det kan göra lite skillnad med färgen på inredning/kaross)


På tal om det.. Nån som sett nån lämplig friskluftsventil till extra luftinsläpp ?
Överväger att dra en aluslang el nåt utifrån. Men det kan ju va trevligt att kunna stänga/rikta flödet.
Borde väl finnas nåt universal.


Det enklaste är väl en vvs 90 graders krök i plast som man sågar ett jack i och klämmer i sidorutan.


Fast det förutsätter att arrangören tillåter fönster på glänt väl.
Jag tänker mig ventil som går fästa slang på. Måste väl finnas universal ventutblås till hemmabyggebilar mm


Brukar man inte göra det på passagerarsidan?

Det är ju kontraproduktivt att inte tillåta det, i alla fall på bilar utan AC. Har man AC bör man köra med den på.

Har man plastrutor finns det såna där runda ventiler som man kan snurra på.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Re:

safe skrev:
Marcus S skrev:
safe skrev:
Marcus S skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tror inte det gör så stor skillnad vilken färg man har. Den stora anledningen till att det blir väldigt varmt i en banåkabil är värme strålar in i kupen ifrån de varma avgassystemet och igenom torpedväggen. Värmeisolering av grenrör och avgassystem gör nog större skillnad. Samt att fixa exta luftinsläpp i kupen eller fönsternät.

Sen är det en bra ide att parkera bilen med öppna dörrar så att man inte börjar passet med att hoppa in i en väldigt varm bil (det är isf i detta fall det kan göra lite skillnad med färgen på inredning/kaross)


På tal om det.. Nån som sett nån lämplig friskluftsventil till extra luftinsläpp ?
Överväger att dra en aluslang el nåt utifrån. Men det kan ju va trevligt att kunna stänga/rikta flödet.
Borde väl finnas nåt universal.


Det enklaste är väl en vvs 90 graders krök i plast som man sågar ett jack i och klämmer i sidorutan.


Fast det förutsätter att arrangören tillåter fönster på glänt väl.
Jag tänker mig ventil som går fästa slang på. Måste väl finnas universal ventutblås till hemmabyggebilar mm


Brukar man inte göra det på passagerarsidan?

Det är ju kontraproduktivt att inte tillåta det, i alla fall på bilar utan AC. Har man AC bör man köra med den på.

Har man plastrutor finns det såna där runda ventiler som man kan snurra på.



Njae, BMWSC brukar vilja ha stängda rutor. Vid ett tillfälle var helt öppen passagerarruta ok. Men det blev lite väl turbolent
Numera har jag stelopererade glasrutor så det innebär lite trix att ha dem på glänt hursom.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

Marcus S skrev:
safe skrev:
Marcus S skrev:
safe skrev:
Marcus S skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tror inte det gör så stor skillnad vilken färg man har. Den stora anledningen till att det blir väldigt varmt i en banåkabil är värme strålar in i kupen ifrån de varma avgassystemet och igenom torpedväggen. Värmeisolering av grenrör och avgassystem gör nog större skillnad. Samt att fixa exta luftinsläpp i kupen eller fönsternät.

Sen är det en bra ide att parkera bilen med öppna dörrar så att man inte börjar passet med att hoppa in i en väldigt varm bil (det är isf i detta fall det kan göra lite skillnad med färgen på inredning/kaross)


På tal om det.. Nån som sett nån lämplig friskluftsventil till extra luftinsläpp ?
Överväger att dra en aluslang el nåt utifrån. Men det kan ju va trevligt att kunna stänga/rikta flödet.
Borde väl finnas nåt universal.


Det enklaste är väl en vvs 90 graders krök i plast som man sågar ett jack i och klämmer i sidorutan.


Fast det förutsätter att arrangören tillåter fönster på glänt väl.
Jag tänker mig ventil som går fästa slang på. Måste väl finnas universal ventutblås till hemmabyggebilar mm


Brukar man inte göra det på passagerarsidan?

Det är ju kontraproduktivt att inte tillåta det, i alla fall på bilar utan AC. Har man AC bör man köra med den på.

Har man plastrutor finns det såna där runda ventiler som man kan snurra på.



Njae, BMWSC brukar vilja ha stängda rutor. Vid ett tillfälle var helt öppen passagerarruta ok. Men det blev lite väl turbolent
Numera har jag stelopererade glasrutor så det innebär lite trix att ha dem på glänt hursom.


Om du kan byta till plast ruta så finns ju lite bra alternativ.
http://www.lexan-windows.com/accessories/pop-it-vent-small.html

Finns mycket dumt att hitta på via den sidan
Samma som gjorde mina & Martins, tror du såg dem senast du var nere i garaget.

_________________
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4169



Finns takintagslösningar också.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Re:

Ulrich skrev:
Marcus S skrev:
safe skrev:
Marcus S skrev:
safe skrev:
Marcus S skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tror inte det gör så stor skillnad vilken färg man har. Den stora anledningen till att det blir väldigt varmt i en banåkabil är värme strålar in i kupen ifrån de varma avgassystemet och igenom torpedväggen. Värmeisolering av grenrör och avgassystem gör nog större skillnad. Samt att fixa exta luftinsläpp i kupen eller fönsternät.

Sen är det en bra ide att parkera bilen med öppna dörrar så att man inte börjar passet med att hoppa in i en väldigt varm bil (det är isf i detta fall det kan göra lite skillnad med färgen på inredning/kaross)


På tal om det.. Nån som sett nån lämplig friskluftsventil till extra luftinsläpp ?
Överväger att dra en aluslang el nåt utifrån. Men det kan ju va trevligt att kunna stänga/rikta flödet.
Borde väl finnas nåt universal.


Det enklaste är väl en vvs 90 graders krök i plast som man sågar ett jack i och klämmer i sidorutan.


Fast det förutsätter att arrangören tillåter fönster på glänt väl.
Jag tänker mig ventil som går fästa slang på. Måste väl finnas universal ventutblås till hemmabyggebilar mm


Brukar man inte göra det på passagerarsidan?

Det är ju kontraproduktivt att inte tillåta det, i alla fall på bilar utan AC. Har man AC bör man köra med den på.

Har man plastrutor finns det såna där runda ventiler som man kan snurra på.



Njae, BMWSC brukar vilja ha stängda rutor. Vid ett tillfälle var helt öppen passagerarruta ok. Men det blev lite väl turbolent
Numera har jag stelopererade glasrutor så det innebär lite trix att ha dem på glänt hursom.


Om du kan byta till plast ruta så finns ju lite bra alternativ.
http://www.lexan-windows.com/accessories/pop-it-vent-small.html

Finns mycket dumt att hitta på via den sidan
Samma som gjorde mina & Martins, tror du såg dem senast du var nere i garaget.


Tjena!

Jo jag klämde och kände på Martins rutor. Fina men lite dyra kan jag tycka. Jag har nog najsprajs på släta lexanbitar men det är ju lite pyssel med ramlösa framdörrar.
Får se vad man hittar på i vinter.
Nån slags friskluft blir det och kanske borde man piffa till insidan med nån ljus kulör

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Allmänt banåkaforum
Innetempskillnad med färgval ?
2562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande