Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36 besök senaste veckan (78137 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
elCrillo skrev:
Hejsan!
Efter gammelSaabar och Alfa Romeo så sneglar jag på en MGB GT...! Är det nåt att ha, har den själ om du förstår vad jag menar? Jag är inte på jakt efter ett fartvidunder utan en bil jag blir glad av, som är rolig att köra även som original. Jag har hittat en bil som jag är sugen på men gillar inte ekerfälgar - hur bökig och dyr blev din konvertering!? Är det svårt och dyrt att få tag i delar, bilen som lockar är från 66 och saknar bla innertak. Svårt med pris men tycker att 49' verkar billigt, vad är haken!?

http://www.bilmarknaden.net/inventory/mgb-gt-overdrive-nybesiktigad/


Jag är absolut partisk eftersom min bil även är ett minne efter farsan, men visst har den en själ! Den helt mekaniska känslan av att köra dessa jämfört med modernare bilar ger mig mycket - att den luktar bil och att till och med doften följer med kläderna när man kommer hem gillar jag.

Om bilen är helt original så märker man tydligt att utvecklingen av bilar har utvecklats mycket på 50+ år. Det kränger och kasar om man försöker pressa på, men som en bil att köra med på slingriga 70-vägar med rutorna nere är det mer passande. Med de modifieringar jag gjort så ligger den mycket säkrare på vägen utan att den tappar gammelbilskänslan.

Konverteringen från ekerfälgar till plåtfälgar blev inte speciellt dyr eftersom naven köptes begagnat och hjullager etc hade ju bara gått några 100 mil sedan de byttes. Det mest omständliga var att bygga om fälgarna - resten av bytet skulle man kunna gjort på två helger, ena helgen fram och andra bak. Om du kan tänka dig att byta hela bakaxeln så finns det många som vill byta TILL ekerfälgar och då behöver den smalare bakaxeln.

Allt finns att köpa som reservdelar, och då menar jag ALLT. Det nytillverkas fortfarande hela karosser i England! I Sverige finns fortfarande MG Center i Kungsbacka där jag brukar handla ifrån, men jag tror inte Gert kommer att köra många år till. Annars är det via eBay eller direkt från de olika företagen i England jag köper delar ifrån. Skulle kunna tänka mig att Brexit tillfälligt försvårar men att det ganska snabbt dyker upp alternativ inom EU. Dessvärre finns det en del nya delar av tveksam kvalité så i många fall är det bättre att renovera befintlig än att köpa nytt.

Priset - ja dessa kommer aldrig att komma upp i Porsche 356-nivå vilket i min värld är ett plus. Haken är väl att det finns så sjukt många av dessa fortfarande och att de flesta engelska bilmodellerna inte lockat till sig inverterare... I ditt fall så skulle jag kanske försökt hitta en färdigrenoverad, för precis som Janne skriver så finns det nästan garanterat mer rost är den som syns på utsidan. Växellådan på -66 och -67 är bara tre-synkad (2-3-4) och är lite klenare än den fyr-synkade som kom -68.

På Blocket dyker körklara upp för runt 70 kkr ganska regelbundet så lägg en bevakning.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



SAAB-fälgar till 99:an har samma bultdelning som MGB (114,3x4) men navhålet är lite större. Jag har behållit ekerfälgsbakaxeln och låtit tillverka spacers för att för rätt ET och för att få fälgen att centrera på navet. Fixade spacers även till framhjulen av samma anledning. Kör med SAABs (Ronal) Silver spoke som är ganska lika de klassiska Minilite-fälgarna.

_________________
Per Sjöberg
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Min kommentar om att byta bakaxel bygger på att om man vill använda original fälgar så behöver man spacers på 19 mm och det blir svårt utan att byta till längre skruvar till naven.

Vill man ha fälgar med lägre ET så är den smalare axeln helt klart att föredra. thumbs up

Navstyrning skulle givetvis vara bäst, men jag har faktiskt inte märkt några vibrationer utan. När/om jag river ner hjulupphängningen skulle navstyrning vara kul att veva fram i svarven.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Motorn jag tingade var från en Lotus Elise S2 - en 1.8 med original 118 hästar - dock var skicket enligt säljaren tveksamt och priset därefter.



Dessa motorer har en förmåga att göra slut på topplockspackningar och om man inte är noga vid arbetet återkommer felet snabbt igen och så var det även med denna - men i mitt fall spelar det ingen större roll eftersom jag dels ville åt ett tomt motorblock för att ha som mula för motorbytet, dels ville jag använda vevpartiet för att öka motorvolymen från 1.6 till 1.8 om de delarna var i bra skick vilket de var!



Jag velade fram och tillbaka angående vilken väg jag skulle välja för slavcylinder men fastnade till slut för en från Titan som fått bra betyg och som har ett kit för att passa till Ford typ 9-lådan jag ska använda. https://www.motorsport-tools.com/titan-universal-hydraulic-clutch-slav . . . .
Den tjockaste spacer de hade var på 25 mm för att nå fram till tryckplattan men jag behövde ytterligare 11 mm så några timmar vid svarven så var det löst.







Dessa motorer fanns i en mängd olika utförande - bland annat i en variant på 135 hk där enda skillnaden på hårdvara är kamaxlar med högre lyft och längre duration så ett set av dem köptes. Kul att se hur effekten fortsätter att stiga upp till 7000 rpm jämfört med original som kroknar redan vid 5500.



Efter mer läsande så insåg jag att det fanns mer att plocka från dessa kammar om man ställer in dem bättre så då fick det bli ställbara kamdrev också.


En sak jag är svag för är ett riktigt brölande från insugstrattar och efter att ha diskuterat med mig själv fram och tillbaka så kom jag fram till att det är bättre att bygga motorn som jag vill ha den från början än att behöva mappa om bilen gång på gång - i samband med Black Friday blev det ett kit med separata spjällhus från Suzuki GXSR 1000 men insug anpassat för Rovers K-motor från https://danstengineering.co.uk/



Enligt http://www.dvapower.co.uk/ så ska liknande uppdateringar kunna ge runt 160 hk men jag får se om jag kommer så långt, men det ska låta vacker i alla fall!

Igår lyftes den gamla motorn och växellådan ut - kanske för sista gången! Hade tidigare fundering på att kunna lyfta i den igen för sommarsäsongen men just nu är det så roligt att skruva att jag misstänker att den inte åker i igen. I alla fall inte för denna säsongen - får se hur lång tid arbetet tar och om köra-suget blir för stort längre fram.







Nu står i alla fall den nya motorn/växellådan och väntar på att lyftas i för första gången.



Ungefär 100 kg lättare och minst 50 hk mer!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10629



Trevligt!
Viktminskningen fram kommer nog göra underverk för svängkänslan! thumbs up

Kommer du ändra fjädrar på en gång, eller väntar du och kollar hur det blir först?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Jag kommer att behöva göra något för att den inte ska bli för hög fram men jag väntar med att köpa nya fjädrar till jag kommer längre fram i bygget.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Följer med spänning..

Försöker hitta tid till min egen bil, bygger på Albins E46 A-traktor nu.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Det finns en egen gruppe for k-serie og zetec konvertering på facebook om du ikke allerede har funnet den 👍

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Där finns jag såklart! 🏁 Det tar för lång tid om man måste göra alla misstag själv.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Kul val av motor.

Trevliga trattar!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt kul motorbyte thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Idag gjordes det första testet med att lirka i den nya motorn och den får plats, vilket inte är speciellt förvånande med tanke på att det finns många som gjort detta innan jag.









Till och med växelspaken verkar kunna hamna rätt utan att göra åverkan på originalplåten.

Nu när motorn kunde komma längre ner så gick det att vinkla upp växellådan tillräckligt för att kardanen jag köpte här på Rejsa för några år sedan kunde provmonteras och den ser ut att passa bra.

En annan sak som glädjer mig är att det ser ut att fungera att ha kvar fläktpaketet bakom motorn. Många byggen jag sett har behövt ta bort detta för att motorn ska få plats, men eftersom jag kommer att köra utan fördelare på motorn så blir det mer plats över.

Nästa uppgift var att markera var ingreppen i framvagnsbalken skulle läggas - vill gärna ha kvar så mycket som möjligt för att slippa för mycket extra förstärkningar i balken efteråt. Än räknar jag med att det ska räcka med att svetsa en 40x40x3 i botten och sedan täcka med plåt igen.









Ska bli skönt när jag kan börja bygga på motor- och växellådsfästen för att kunna bestämma motor/växellådans position istället för att ha det att hänga och gunga i motorlyften eller balansera på domkraften.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Mycket trevlig konvertering, kommer att bli en bra GT som gillar långa resor, Nice nästa!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Detta kommer bli skitbra!

_________________
Calle Olsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Du får bygga den som den klassiska men ganska okända LE-specen...

https://www.youtube.com/watch?v=YVcWQ4N3RdA
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Såg den innan idag! Kul försök till aprilskämt tills han öppnar huven och visar motorn.

Jag brukar annars visa denna som har samma typ av motor som jag bygger med.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10150



Sonett7 skrev:
Såg den innan idag! Kul försök till aprilskämt tills han öppnar huven och visar motorn.


Jag blev också lite fundersam när jag såg spridarna och ändå har jag ingen direkt koll på de bilarna. Jag har bara kört en MG en gång och då fick den gashäng vid fullgas på trean när en rondel närmade sig raskt.

Det visade sig att väghållningen var helt okej.

_________________
Anders Hansson
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Mats Karlsson skrev:
Du får bygga den som den klassiska men ganska okända LE-specen...

https://www.youtube.com/watch?v=YVcWQ4N3RdA


Schyssta ägor att åka runt på, nu när de också sitter i karantän. thumbs up

Verkar vara en mycket körglad kärra.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Vilket spännande motorbyte! När vi väl passerat karantän får jag passa på att besöka och studera!
Kan vara så att jag har en extra sådan motor under arbetsbänken

_________________
Pontus Fyhr
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Ser ju jättetrevligt ut Kan nog gå fint sen.
De där motorerna låter så fint också.

Här är min Elise S2 med likadan motor på Knutstorp. Brölar hyfsat gött 171 hk/200 Nm. Går dock inte så fort men jag har fått upp farten lite sedan dess i alla fall Senare på dagen vågar man mer och slutar ligga en växel för högt


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
@Lars
Trevlig film - vad är gjort med din motor?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36 besök senaste veckan (78137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande