Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 40 besök senaste veckan (78141 totalt) |
Jag är absolut partisk eftersom min bil även är ett minne efter farsan, men visst har den en själ! Den helt mekaniska känslan av att köra dessa jämfört med modernare bilar ger mig mycket - att den luktar bil och att till och med doften följer med kläderna när man kommer hem gillar jag. Om bilen är helt original så märker man tydligt att utvecklingen av bilar har utvecklats mycket på 50+ år. Det kränger och kasar om man försöker pressa på, men som en bil att köra med på slingriga 70-vägar med rutorna nere är det mer passande. Med de modifieringar jag gjort så ligger den mycket säkrare på vägen utan att den tappar gammelbilskänslan. Konverteringen från ekerfälgar till plåtfälgar blev inte speciellt dyr eftersom naven köptes begagnat och hjullager etc hade ju bara gått några 100 mil sedan de byttes. Det mest omständliga var att bygga om fälgarna - resten av bytet skulle man kunna gjort på två helger, ena helgen fram och andra bak. Om du kan tänka dig att byta hela bakaxeln så finns det många som vill byta TILL ekerfälgar och då behöver den smalare bakaxeln. Allt finns att köpa som reservdelar, och då menar jag ALLT. Det nytillverkas fortfarande hela karosser i England! I Sverige finns fortfarande MG Center i Kungsbacka där jag brukar handla ifrån, men jag tror inte Gert kommer att köra många år till. Annars är det via eBay eller direkt från de olika företagen i England jag köper delar ifrån. Skulle kunna tänka mig att Brexit tillfälligt försvårar men att det ganska snabbt dyker upp alternativ inom EU. Dessvärre finns det en del nya delar av tveksam kvalité så i många fall är det bättre att renovera befintlig än att köpa nytt. Priset - ja dessa kommer aldrig att komma upp i Porsche 356-nivå vilket i min värld är ett plus. Haken är väl att det finns så sjukt många av dessa fortfarande och att de flesta engelska bilmodellerna inte lockat till sig inverterare... I ditt fall så skulle jag kanske försökt hitta en färdigrenoverad, för precis som Janne skriver så finns det nästan garanterat mer rost är den som syns på utsidan. Växellådan på -66 och -67 är bara tre-synkad (2-3-4) och är lite klenare än den fyr-synkade som kom -68. På Blocket dyker körklara upp för runt 70 kkr ganska regelbundet så lägg en bevakning. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
SAAB-fälgar till 99:an har samma bultdelning som MGB (114,3x4) men navhålet är lite större. Jag har behållit ekerfälgsbakaxeln och låtit tillverka spacers för att för rätt ET och för att få fälgen att centrera på navet. Fixade spacers även till framhjulen av samma anledning. Kör med SAABs (Ronal) Silver spoke som är ganska lika de klassiska Minilite-fälgarna.
_________________ Per Sjöberg |
||
Min kommentar om att byta bakaxel bygger på att om man vill använda original fälgar så behöver man spacers på 19 mm och det blir svårt utan att byta till längre skruvar till naven.
Vill man ha fälgar med lägre ET så är den smalare axeln helt klart att föredra. Navstyrning skulle givetvis vara bäst, men jag har faktiskt inte märkt några vibrationer utan. När/om jag river ner hjulupphängningen skulle navstyrning vara kul att veva fram i svarven. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Motorn jag tingade var från en Lotus Elise S2 - en 1.8 med original 118 hästar - dock var skicket enligt säljaren tveksamt och priset därefter.
Dessa motorer har en förmåga att göra slut på topplockspackningar och om man inte är noga vid arbetet återkommer felet snabbt igen och så var det även med denna - men i mitt fall spelar det ingen större roll eftersom jag dels ville åt ett tomt motorblock för att ha som mula för motorbytet, dels ville jag använda vevpartiet för att öka motorvolymen från 1.6 till 1.8 om de delarna var i bra skick vilket de var! Jag velade fram och tillbaka angående vilken väg jag skulle välja för slavcylinder men fastnade till slut för en från Titan som fått bra betyg och som har ett kit för att passa till Ford typ 9-lådan jag ska använda. https://www.motorsport-tools.com/tit Den tjockaste spacer de hade var på 25 mm för att nå fram till tryckplattan men jag behövde ytterligare 11 mm så några timmar vid svarven så var det löst. Dessa motorer fanns i en mängd olika utförande - bland annat i en variant på 135 hk där enda skillnaden på hårdvara är kamaxlar med högre lyft och längre duration så ett set av dem köptes. Kul att se hur effekten fortsätter att stiga upp till 7000 rpm jämfört med original som kroknar redan vid 5500. Efter mer läsande så insåg jag att det fanns mer att plocka från dessa kammar om man ställer in dem bättre så då fick det bli ställbara kamdrev också. En sak jag är svag för är ett riktigt brölande från insugstrattar och efter att ha diskuterat med mig själv fram och tillbaka så kom jag fram till att det är bättre att bygga motorn som jag vill ha den från början än att behöva mappa om bilen gång på gång - i samband med Black Friday blev det ett kit med separata spjällhus från Suzuki GXSR 1000 men insug anpassat för Rovers K-motor från https://danstengineering.co.uk/ Enligt http://www.dvapower.co.uk/ så ska liknande uppdateringar kunna ge runt 160 hk men jag får se om jag kommer så långt, men det ska låta vacker i alla fall! Igår lyftes den gamla motorn och växellådan ut - kanske för sista gången! Hade tidigare fundering på att kunna lyfta i den igen för sommarsäsongen men just nu är det så roligt att skruva att jag misstänker att den inte åker i igen. I alla fall inte för denna säsongen - får se hur lång tid arbetet tar och om köra-suget blir för stort längre fram. Nu står i alla fall den nya motorn/växellådan och väntar på att lyftas i för första gången. Ungefär 100 kg lättare och minst 50 hk mer! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Idag gjordes det första testet med att lirka i den nya motorn och den får plats, vilket inte är speciellt förvånande med tanke på att det finns många som gjort detta innan jag.
Till och med växelspaken verkar kunna hamna rätt utan att göra åverkan på originalplåten. Nu när motorn kunde komma längre ner så gick det att vinkla upp växellådan tillräckligt för att kardanen jag köpte här på Rejsa för några år sedan kunde provmonteras och den ser ut att passa bra. En annan sak som glädjer mig är att det ser ut att fungera att ha kvar fläktpaketet bakom motorn. Många byggen jag sett har behövt ta bort detta för att motorn ska få plats, men eftersom jag kommer att köra utan fördelare på motorn så blir det mer plats över. Nästa uppgift var att markera var ingreppen i framvagnsbalken skulle läggas - vill gärna ha kvar så mycket som möjligt för att slippa för mycket extra förstärkningar i balken efteråt. Än räknar jag med att det ska räcka med att svetsa en 40x40x3 i botten och sedan täcka med plåt igen. Ska bli skönt när jag kan börja bygga på motor- och växellådsfästen för att kunna bestämma motor/växellådans position istället för att ha det att hänga och gunga i motorlyften eller balansera på domkraften. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Du får bygga den som den klassiska men ganska okända LE-specen...
https://www.youtube.com/watch?v=YVcW _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Såg den innan idag! Kul försök till aprilskämt tills han öppnar huven och visar motorn.
Jag brukar annars visa denna som har samma typ av motor som jag bygger med. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag blev också lite fundersam när jag såg spridarna och ändå har jag ingen direkt koll på de bilarna. Jag har bara kört en MG en gång och då fick den gashäng vid fullgas på trean när en rondel närmade sig raskt. Det visade sig att väghållningen var helt okej. _________________ Anders Hansson |
||
Schyssta ägor att åka runt på, nu när de också sitter i karantän. Verkar vara en mycket körglad kärra. _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||
Ser ju jättetrevligt ut Kan nog gå fint sen.
De där motorerna låter så fint också. Här är min Elise S2 med likadan motor på Knutstorp. Brölar hyfsat gött 171 hk/200 Nm. Går dock inte så fort men jag har fått upp farten lite sedan dess i alla fall Senare på dagen vågar man mer och slutar ligga en växel för högt _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||
Våra race- och banåkarbilar MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 40 besök senaste veckan (78141 totalt) |