Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36 besök senaste veckan (78137 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
lalaw skrev:
Har du sett denna sida?
http://www.ingemarlindblad.se/sida4.htm


Det har jag och har även pratat med honom, men tack ändå för tipset! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Fejlep skrev:
Rover 1.6 K-serie säger du - varför inte välja en 1.8 VVC när du ändå är i gång? Kanske är svårt att få tag i sådana dock.


Det är i grunden en kostnadsfråga - köpte motor inkl elsystem, insprutning m givare, insug och avgas, generator och startmotor, växellåda och svänghjulskåpa för vad bara en naken 1.8 VVC gissningsvis skulle kosta. Skulle jag vilja byta till en 1.8 eller VVC längre fram är det lätt gjort. Körde en MX-5 med motsvarande vikt och effekt innan och vet att det går att ha kul med lägre effekt.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Sonett7 skrev:
Har sedan jag tog över bilen haft en idé om att jag i framtiden skall byta ut gjutjärnsklumpen fram mot något lättare och modernare. Igår blev jag lite oplanerat ägare till en Rover 1.6 K-motor, adapterkåpa från Caterham och en Typ 9-låda från en Ford Capri 2.8 (lite roligare utväxling på lägre växlar). Skulle tro att det skiljer ca 50 kg mellan dessa drivlinorna och då har K-motorn ca 20 hästars övertag och bättre trimpotential också - ska bli intressant att se om jag slipper de topplockspackningsproblemen som denna motor har rykte om sig lida av. Finns en uppdaterad termostat och bättre packning som jag tänkte montera för säkerhets skull.


När du skall montera den nya packningen finns det lite trix att använda, hör av dig när det är dags!


Det ska jag absolut göra! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Har åter haft möjlighet att mysa med bilen. Har dessvärre upptäckt att jag troligen måste lyfta ut motor och växellåda eftersom den droppar olja mest överallt. Eftersom motorn inte fått smaka olja ännu och det inte finns vätska i kopplingskretsen så är det en enkel slutledning att det måste komma från växellådan... En positiv sak i sammanhanget är ju att inget har hunnit rosta fast i alla fall och det mesta är fortfarande rent och snyggt.

Kanske syns dåligt men alla de lägsta punkterna på växellådan har oljedroppar hängande...






_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Efter lite rentorkande och observerande så blir det till att lyfta ut motor och växellåda - det ser ut att läcka ända framme vid ingående axel i växellådan och även i bakre gaveln på lådan.

I övrigt så har jag gått igenom det elektriska och hittat några kablar som inte var kopplade och jordpunkter som behövde fixas, men nu är det inget större problem där. Hade det inte varit för oljeläckaget så hade jag börjat förbereda för att kunna starta motorn, men nu får de vänta. Nästan så det är frestande att strunta i att registreringsbesiktiga bilen med originalmotorn och gå på K-motorn/Typ9-lådan direkt.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Sonett7 skrev:
Efter lite rentorkande och observerande så blir det till att lyfta ut motor och växellåda - det ser ut att läcka ända framme vid ingående axel i växellådan och även i bakre gaveln på lådan.

I övrigt så har jag gått igenom det elektriska och hittat några kablar som inte var kopplade och jordpunkter som behövde fixas, men nu är det inget större problem där. Hade det inte varit för oljeläckaget så hade jag börjat förbereda för att kunna starta motorn, men nu får de vänta. Nästan så det är frestande att strunta i att registreringsbesiktiga bilen med originalmotorn och gå på K-motorn/Typ9-lådan direkt.

Do it!!! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



För en regbesiktning gör det väl inget om lådan droppar lite olja?
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Kom på att jag absolut bör göra regbesiktningen med rätt motor. Bilen har nämligen fel chassinummer i papperna och de dokument jag har som styrker bilens rätta identitet gör det med hjälp av originalmotorns nummer.

Med tanke på att allt är rent och fint bör det inte vara något större besvär att lyfta ut motorn. Oljedroppandet är dessvärre av sådan mängd att jag faktiskt tror att jag skulle få en anmärkning vid besiktningen - fastän det är en engelsk bil!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Provmonterade de stolarna som farsan tänkte använda till bilen idag - avsmalnade stolar från en Ford Sierra. Blev inget bra, satt med huvudet i taket och ratten för långt ner. Dessvärre går det inte att sänka stolarna mer så det blir till att skaffa andra lämpliga stolar av "sitta på golvet"-typ. Har originalstolarna kvar men utan klädsel och istället för att lägga pengar på att få dessa i ordning så känns det vettigare att köpa något modernare.

Har börjat kolla efter stolar från MX5 89-97 men tar gärna emot tips på andra lämpliga stolar om någon har något.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Sonett7 skrev:
Provmonterade de stolarna som farsan tänkte använda till bilen idag - avsmalnade stolar från en Ford Sierra. Blev inget bra, satt med huvudet i taket och ratten för långt ner. Dessvärre går det inte att sänka stolarna mer så det blir till att skaffa andra lämpliga stolar av "sitta på golvet"-typ. Har originalstolarna kvar men utan klädsel och istället för att lägga pengar på att få dessa i ordning så känns det vettigare att köpa något modernare.

Har börjat kolla efter stolar från MX5 89-97 men tar gärna emot tips på andra lämpliga stolar om någon har något.


Jag hade dessa:
http://www.moss-europe.co.uk/classic-seats-triumph-mg/classic-seat-ass . . . .

De var väldigt bekväma och tillräckligt låga för mig, 185cm.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Hade - vad har du nu?

De ser schyssta ut men lite dyrare än vad jag tänkt mig för närvarande. Kollar för närvarande på stolar liknande dessa för att ge lite mer stöd och ändå passa in med 60-talsstuket. Eftersom jag inte har något baksäte längre så är behovet av att komma åt där bara när man ska nå batteriet och då kan man ju krypa in genom bagageluckan...


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Sonett7 skrev:
Hade - vad har du nu?

De ser schyssta ut men lite dyrare än vad jag tänkt mig för närvarande. Kollar för närvarande på stolar liknande dessa för att ge lite mer stöd och ändå passa in med 60-talsstuket. Eftersom jag inte har något baksäte längre så är behovet av att komma åt där bara när man ska nå batteriet och då kan man ju krypa in genom bagageluckan...


Ingenting

Jag kommer att köra med Sparco sprint eftersom min bil bara blir för bankörning. Men jag var väldigt nöjd med de skinnsätena. Jag och min fru gjorde en del långresor med bilen innan jag började renovera, och jag kunde sitta 10 timmar i sträck utan problem. Det är inte alla säten man kan göra det i.

Bara du kommer ner tillräckligt i höjd så blir de du postade säkert bra.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Fick hem stolarna igår och de verkar välbyggda med tanke på priset - 2636 kr för ett par inkl monteringssats. Utseendemässigt passar de i mitt tycke riktigt bra i en bil från 60-talet.



Dessvärre är även dessa stolarna för höga så med dessa bara ställda direkt på golvet så sitter jag med huvudet ända uppe i taket.



Dubbelkollade innan köpet att de ska gå bra att skicka tillbaka dem om de inte passar eftersom de inte kunde presentera uppgifter på sitthöjden.

[EDIT]
På bilden står stolen på resterna av originalstolarnas underrede, och utan detta så är det nästan OK... Ska se om jag kan klura ut något som gör att jag kan montera dem direkt i golvet med minimalt mellanlägg i bakkant och uppvinklad i framkant för att få ner huvudet ytterligare.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Riktigt fin MGB du har, jag blev själv med en GT nyligen, en -69.

Skall bli kul att se när du fått bilen klar och får komma ut och åka.





[/img]

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Såg din på Blocket, ser också fin ut. thumbs up

Blev kontaktad en annan medlem här på Rejsa som hade en oanvänd kardan till en MGB med Ford Typ9 växellåda liggande sedan ett tidigare projekt så det passade mig bra! Skönt att samla delar efter hand så att inte allt behöver komma i klump, svider mindre i plånboken då...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Småpillar med bilen mellan varven. Har satt upp som mål att jag ska kunna köra med bilen till Sportvagns Meeting på Knutstorp 2016 och det känns som klart rimligt med tanke på hur långt bilen faktiskt är kommen.

Har gett mig i kast med att bygga underrede till stolarna jag köpte och har SketchUp:at ihop en idé som jag ska testa. Det blir en ganska rejäl vinkel på stolen för att få ner huvudet och samtidigt få till något som liknar stöd för låren.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Sonett7 skrev:
Småpillar med bilen mellan varven. Har satt upp som mål att jag ska kunna köra med bilen till Sportvagns Meeting på Knutstorp 2016 och det känns som klart rimligt med tanke på hur långt bilen faktiskt är kommen.

Har gett mig i kast med att bygga underrede till stolarna jag köpte och har SketchUp:at ihop en idé som jag ska testa. Det blir en ganska rejäl vinkel på stolen för att få ner huvudet och samtidigt få till något som liknar stöd för låren.



Ser bra ut, hojta till om du behöver hjälp att rita upp något..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Insåg att jag inte uppdaterat här på lång tid.

Jag har fått färdigt stolsunderredena och jag tycker att förställningen blev riktigt bra.






Började även det otäcka jobbet att mäta, mäta igen, kontrollera och dubbel kontrollera för att borra hål i dörrar och skärmar för att kunna montera sidolisterna. Måste dock bättra lacken på några ställen där det försvunnit flisor innan jag kan avsluta detta jobbet. Är det någon som vet hur man bäst bättrar lacken när det är 2K-lack?






_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Efter info här på Rejsa så har jag fått reda på att bromsskivor från Peugeot 505 ihop med bromsok från Volvo 240 är lätt att få att passa med mindre modifieringar. Fördelen är ventilerade skivor och klart större yta på brons beläggen. Dock kommer denna modifiering att få vänta tills bilen är inregistrerad.







Jag påbörjade arbetet med att lyfta ut motor och växellåda förra helgen och hade som mål att få ut motorn till nästa helg men det gick fortare än jag trodde så jag "råkade" lyfta ut motorn på egen hand idag trots att jag hade bokat hjälp till nästa helg. Nästa steg är att dela motor och växellåda för att försöka hitta orsaken till att lådan läcker olja.







Har satt som mål att ha bilen körklar och inregistrerad till Sportvagnsmeeting på Knutstorp i början på Juli och det känns som ett rimligt mål.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Som jag kommer ihåg det är MGB GT riktigt trevliga långfärdsbilar. Kompisen hade en som vi tog när vi skulle kolla på racing, min egen 66:a blev dock aldrig färdig och såldes som objekt.

Lycka till med resten!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Den saken har jag ingen aning om eftersom jag fortfarande inte har åkt eller kört en MGB GT - samma sak som när jag började bygga en Se7en . Det var därför jag blev lite förvånad när jag insåg hur små det är invändigt..

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
36 besök senaste veckan (78137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande