Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
40 besök senaste veckan (78141 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Började plocka med växellådan en stund i söndags och har hittills inte hittat något uppenbart fel, de packningar jag kollat är hela men utan packningsklister - enligt original verkstadshandbok så ska man inte ha något packningsklister men i Haynes etc så rekommenderar det detta så det får bli så.



Jag misstänker att man skulle kunna ersätta befintliga papperspackningar i växellådan med modernare packningar på tub men eftersom vissa lager i växellådan shimsas in och att man då tar hänsyn till packningarnas tjocklek så kommer jag fortsätta med papperspackningar och komplettera dessa med Loctite 5922 som är framtaget för att användas ihop med befintliga packningar:

Mekanisk reparation - Tätningar - Packningsbehandlare N°3

På motor och växellåda. För tätning/ behandling av flänsar med gamla och nya förformade kompressionspackningar. Lämplig för delmontering efter reparationer.

*Förbättrar tätningsfunktionen hos gamla och nya förformade packningar (papper, kork, filt osv.)
*Långsamt härdande pasta
*Bildar en permanent flexibel, ej härdande film
*Lämplig för delar som kräver demontering

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Hej !
Tips ang att bara limma lådan, schimsa om och kolla spelen noga.
Gjorde det på min låda inför 2014 utan att kolla över schimsningen och redan första träningen så nöp växellådan totalt på utgående axeln.
Sen schimsades den om och åter limmades med vanliga loctite blåa silikonen = läcker inte en droppe thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Andreas T skrev:
Hej !
Tips ang att bara limma lådan, schimsa om och kolla spelen noga.
Gjorde det på min låda inför 2014 utan att kolla över schimsningen och redan första träningen så nöp växellådan totalt på utgående axeln.
Sen schimsades den om och åter limmades med vanliga loctite blåa silikonen = läcker inte en droppe thumbs up


Menar du att du inte har några papperpackningar alls?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Inte en enda packning thumbs up
Mycket enklare om det skulle bli problem på tävling, bara att limma och trycka ihop om något gått sönder

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Jag beställde en ny packningssats och när jag provmonterade packningarna så tror jag att jag hittat anledningen till att växellådan läckte tidigare - hålbilden stämde inte riktigt med de nya packningarna och vid närmare undersökning så var det troligen samma med de gamla. Detta har inneburit att packningspappret korvat sig (om än så lite) vid vissa skruvar med resultat att det inte blivit tätt... Vips fram med håltången och finjustera hålen så passade de bättre. Tog ändå det säkra före det osäkra och applicerade ett tunt lager tätningsklet på packningarna - vill gärna slippa ta ut motor och växellåda igen innan motorbytet ska bli av.

Igår kväll fick jag till slut utgående axel att passa ihop med överväxeln - efter minst en timmes försök och massvis med justeringar av läget på splines i överväxeln.



Detta var det svåraste momentet av växellådstätningen - resten är bara vanliga lock som skruvas från utsidan. Sen kommer det spännande momentet att fylla lådan med olja och hoppas att den håller tätt denna gången.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Hur kort kardanaxel blir det med så lång växellåda? Ser inte ut att få plats mer än nån decimeter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Hur kort kardanaxel blir det med så lång växellåda? Ser inte ut att få plats mer än nån decimeter.


Ca 78 cm mellan knutkorsen... Växellådan är lång, men jag misstänker att kameran även förvrängt verkligheten något.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Klart det blir tätt den här gången. thumbs up
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Visst blev växellådan tät! thumbs up
Dock blev jag efter att jag bytt alla packningar och monterat ihop den igen påmind om ett problem som jag märkt redan innan jag lyfte ut växellådan ur bilen - nämligen att tvåans växel inte gick att få i... thumbs down Läste på lite om saken men inget hjälpte så enda lösningen var att demontera hela lådan igen för att se vad som var fel. Fick kontakt med en väldigt erfaren växellådsmekaniker och lämnade hela rasket till honom förra söndagen och i måndags vid lunch fick jag ett meddelande om att den var färdig att hämtas. Farsan hade visst lyckats få synknavet till tvåan en splines fel - var visst lätt hänt men jag blev väldigt förvånad över att han inte märkte detta innan han monterade ihop allt...

Nåväl, nu är allt som det ska och jag funderar på vilken typ av fett man kan använda för att smörja splinesen på lamellen. När jag bytte koppling för några år sedan på en annan bil följde där med lite fett men nu har jag inget. Samma för pilotlagret i vevaxeln där ingående axel lagras. Nån som har något förslag?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Sonett7 skrev:
Visst blev växellådan tät! thumbs up
Dock blev jag efter att jag bytt alla packningar och monterat ihop den igen påmind om ett problem som jag märkt redan innan jag lyfte ut växellådan ur bilen - nämligen att tvåans växel inte gick att få i... thumbs down Läste på lite om saken men inget hjälpte så enda lösningen var att demontera hela lådan igen för att se vad som var fel. Fick kontakt med en väldigt erfaren växellådsmekaniker och lämnade hela rasket till honom förra söndagen och i måndags vid lunch fick jag ett meddelande om att den var färdig att hämtas. Farsan hade visst lyckats få synknavet till tvåan en splines fel - var visst lätt hänt men jag blev väldigt förvånad över att han inte märkte detta innan han monterade ihop allt...

Nåväl, nu är allt som den ska och jag funderar på vilken typ av fett man kan använda för att smörja splinesen på lamellen. När jag bytte koppling för några år sedan på en annan bil följde där med lite fett men nu har jag inget. Samma för pilotlagret i vevaxeln där ingående axel lagras. Nån som har något förslag?


till splinsen hade jag MoS2....men bara väldigt väldigt tunnt....
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Jo, det vet jag! thumbs up MoS2 finns i gömmorna. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering i tråden... Motorn är tillbaka i bilen igen och så all kringutrustning. De senaste veckorna har jag fokuserat på sånt jag vill ha klart innan jag försöker starta motorn som att lufta bromsarna och kopplingen och även att gå igenom fram och bakvagn för att leta efter lösa skruvar eller muttrar. Fick belastat framvagn och bakvagn för att kunna spänna alla bussningar utan att det kändes alldeles för vanskligt.



Det senaste steget fram mot en möjlig start var att kolla att motorn kunde bygga upp oljetryck på startmotorn. Motorn renoverades och byggdes ihop gissningsvis runt 2003 och som tur var använde pappa monteringsolja så den bör ha klarat att stå oanvänd så länge. Fyllde olja och nötte på startmotorn ett antal gånger utan resultat men efter att ha fyllt oljebolagen, oljefilter och även bakvägen till oljepumpen så var där ett bra oljetryck - dessvärre upptäckte jag också att en av anslutningarna till oljebolagen inte höll tätt och att slangen till oljetrycksmätaren har sprickor i sig så det blir lite oljesanering av motorrummet nu.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
I samband med att jag torkade rent efter den spruckna slangen till oljetrycksmätaren så började jag snegla på slangarna till oljekylaren - misstänker att de också är från 1967... Även om de INTE är från 1967 så är de som nyast från 1987 när bilen togs in i Sverige och med tanke på att den motorrenovering som farsan gjorde kostar ca 100 ggr mer än två nya slangar så bestämde jag mig för att byta ut dem.

När jag kom ut i garaget igår för att demontera slangarna för att kunna lämna dem till en lokal slangfirma för kopiering (jo det finns billiga på Ebay, men de verkar vara billiga av en anledning!) så upptäckte jag en ganska stor ny oljefläck under motorns bakkant. thumbs down Rullade in under bilen för att inspektera var läckan kommer ifrån och är torrt och fint runt ventilkåpan, oljetrycksventilen och slanganslutningarna i bakkant på motorn - då återstår bara en sak... packboxen bakom svänghjulet!

Har således det stora nöjet att lyfta ut motorn igen för att byta den packboxen men jag passade på att beställa även den främre så kan jag kolla om den också bör bytas innan motorn åter tillbaka.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Sonett7 skrev:
I samband med att jag torkade rent efter den spruckna slangen till oljetrycksmätaren så började jag snegla på slangarna till oljekylaren - misstänker att de också är från 1967... Även om de INTE är från 1967 så är de som nyast från 1987 när bilen togs in i Sverige och med tanke på att den motorrenovering som farsan gjorde kostar ca 100 ggr mer än två nya slangar så bestämde jag mig för att byta ut dem.

När jag kom ut i garaget igår för att demontera slangarna för att kunna lämna dem till en lokal slangfirma för kopiering (jo det finns billiga på Ebay, men de verkar vara billiga av en anledning!) så upptäckte jag en ganska stor ny oljefläck under motorns bakkant. thumbs down Rullade in under bilen för att inspektera var läckan kommer ifrån och är torrt och fint runt ventilkåpan, oljetrycksventilen och slanganslutningarna i bakkant på motorn - då återstår bara en sak... packboxen bakom svänghjulet!

Har således det stora nöjet att lyfta ut motorn igen för att byta den packboxen men jag passade på att beställa även den främre så kan jag kolla om den också bör bytas innan motorn åter tillbaka.


The joy of driving British!

Minns hur jag jagade läckor på min Marcos så att när den äntligen blev torr, då menar jag snustorr.
Blev jag tvungen att dubbelkolla att det fanns både olja ,flöde och tryck.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
cat7even skrev:
Sonett7 skrev:
I samband med att jag torkade rent efter den spruckna slangen till oljetrycksmätaren så började jag snegla på slangarna till oljekylaren - misstänker att de också är från 1967... Även om de INTE är från 1967 så är de som nyast från 1987 när bilen togs in i Sverige och med tanke på att den motorrenovering som farsan gjorde kostar ca 100 ggr mer än två nya slangar så bestämde jag mig för att byta ut dem.

När jag kom ut i garaget igår för att demontera slangarna för att kunna lämna dem till en lokal slangfirma för kopiering (jo det finns billiga på Ebay, men de verkar vara billiga av en anledning!) så upptäckte jag en ganska stor ny oljefläck under motorns bakkant. thumbs down Rullade in under bilen för att inspektera var läckan kommer ifrån och är torrt och fint runt ventilkåpan, oljetrycksventilen och slanganslutningarna i bakkant på motorn - då återstår bara en sak... packboxen bakom svänghjulet!

Har således det stora nöjet att lyfta ut motorn igen för att byta den packboxen men jag passade på att beställa även den främre så kan jag kolla om den också bör bytas innan motorn åter tillbaka.


The joy of driving British!

Minns hur jag jagade läckor på min Marcos så att när den äntligen blev torr, då menar jag snustorr.
Blev jag tvungen att dubbelkolla att det fanns både olja ,flöde och tryck.




Lite "underredsbehandling" kommer jag nog aldrig ifrån, men detta var lite väl mycket...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Var upptagen större delen av lördagen men lyckades tjuva till mig några timmar på kvällen och dessutom förmiddagen idag vilket resulterade i att motorn numera är ute ur bilen igen - andra gången på några månader så det gick klart snabbare denna gången.



Hittade lite olja under vevaxeln men ska ta bort hela bakplåten för att kunna byta packboxen och kan då även inspektera den papperspackning som gömmer sig där. När jag beställde delar i veckan var jag inte medveten om alla låsbleck som gömde sig bakom svänghjulet så nu blir det en ny beställning och fördröjning för jag misstänker att jag inte hinner få delarna till nästa helg.

Positiva saker är att farsan verkar ha lämnat iväg vevaxel, svänghjul och koppling på balansering för tryckplattan visar ganska tydliga tecken på att vara viktjusterad, dessutom är startkransen på svänghjulet också ny! thumbs up


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Fick nedan bild mailat till mig idag av en föredetta kollega

Saxat från boken Tidernas sämsta bilar:


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Ha ha ha... Ja inte f-n kvalar den in bland tidernas bästa bilar i alla fall!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358


Trådstartare
Efter en del strul så vaknade gammelbilen ikväll upp ur djupsömnen som varat sedan 1987. En läckande oljetrågspackning, trilskande flottar eller mindre kylarvattenläckage hindrade inte mig från att köra in kamaxel och tryckare i kväll (till grannarnas stora glädje kan man tänka) - 20 minuter på runt 2000-2500 rpm.

En stor milstolpe är nådd.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



thumbs up thumbs up thumbs up

Ett steg i rätt riktning !
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
40 besök senaste veckan (78141 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande