Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 13995 besök totalt |
Vilken turbo och varför!?
En fråga till alla kunniga rävar där ute... Motorn 3L rak 6a 24v (åker idag Garrett T04Z 65/67) Kammar insug 260gr 10mm lyft, avgas 240gr 9,7mm lyft, tittar på nya pinnar också. Jag vill höra lite åsikter och erfarenheter vilken turbo jag bör välja och varför? Jag söker ett brett fint register med bra spool för bankörning, till de "kluriga" då är att den bör klara att leverera runt 750-800 Har kikat bla på PT 6266BB, BW EFR 8374 eller Garrett GTX 3582r Skulle som sagt vilja ha lite åsikter från er som är bättre insatta? |
||||
Re:
Du kan ju dra ett pm med info om du inte vill skriva här, så har jag de när jag kliar geniknölarna... |
||||
gtx3582r sitter på polarens s50b30, den är heeeeelt stört bra i responsen, dock tror jag inte den räcker till mer än ca 700 ärliga hästar på din maskin.
6466BB är galet dyr, men bäst i klassen, både på spool och effekt. Borgwarner 9170 är annars en fin snurra med både dump och wg inbyggt (med lilla avgashuset 0.82) Jag hade köpt en gtx3582r, Det är inte effekten som accelererar bilen, det är medeleffekten. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
|
||||
Jag kör GTX3582R med 1.06 Tial hus på min 3.1l 16v motor och det är sjukt bra respons. Perfekt för en banracingmotor. 750 hp är officiellt max för den turbon så ska man vara realistisk så är det väl runt 700 som Erik säger. Sen tycker jag Garretts driftsäkerhet är svårslagen.
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
![]() |
||||
Re:
|
||||
På vilket bränsle ska du köra?
Det går nämligen få ur 750-800hk ur 62mm inducer på E85. Precisionen har bäst mått av de 3st du nämnt för din motor. En turbo som annars skulle kunna vara nått är BorgWarner S300 den med 61.4mm inducer och billetkompressor, då den har bäst mått. Stirra dig inte blind på kullager... _________________ AIexander StenvaII |
||||
Re:
Nån som har nått att säga om BW efr serien i jämförelse med PT o GTX? |
||||
Re:
![]() ![]() Kan ju inte beskylla dig för att jag är sugen på GTXn MEN helt klart ditt fel att jag numera även vill ha tial huset ![]() |
||||
Det bästa är att mappa kompressor kartorna men vet inte Precision har det på sina turbos?
Ang. Tialhuset är det en fin pryl men viktminskningen är minimal. V-band är trevligt men kan ibland också vara en riktig pina. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
And kullager, det är det enda som gäller 2014 om man ska få rätt respons och transientsvar, den som påstår nåt annat har fel.
Kör gtx!!! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Precision 6466bb gen1 orkar med 900whp, med störd respons, helt överlägsen i prestanda. Håller med om vband, skitskönt ibland men ett helvete kan det också vara _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Inga 900rwhp tyvärr i nån bänk sömvisar för mycket ja kanske det. Kolla vad tillverkaren anger inte dröm bänk siffror
En ge2 listar 900hk i maskin.. 900 på hjulen är 1000-1050hk i dom flesta bilar.. det klarar den ej _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Ok jag skrev lite missvisande, navhästar. Polaren bromsade 886whp hos ppf i dynapacken. =) _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
|
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 13995 besök totalt |