Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ringens framtid?
1990 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ringens framtid?

Jag är med i "Ringers" och där kom det för ett tag sedan ett inlägg från en som är med i den nybildade säkerhetskometen för Ringen.
Nu är min Engelska inte den bästa, men som jag fattade det så ligger den allmänna åkningen illa till om inte olycksstatistiken sjunker under 2003, då hotar dom med att stänga banan.
För nu är inte Ringen beroende av oss privata längre, för våran körning kostar på grund av alla olyckor vi ställer till med. >
Nu har bilföretagens tester på Ringen ökat så mycket att det har blivit ekonomiskt lönande bara med dom. Bl.a. ska Jaguar bygga ett testcenter utanför Ringen, för att använda banan för sina tester.
Jag har funderat på det här, och blir det här av och det bara blir möjligt att åka turistbuss med guide runt banan på veckosluten, (hemska tanke) då får man leva på minnen och titta på sina videoband från Ringen.
Är det någon annan som har hört något om det här, eller har tolkat meddelandet annorlunda än vad jag gjorde.

Lennart The old Man

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Där ökade paniken lite smått om att "inte hinna ner i tid".
VLN-cupen lär ju få utökat deltagande om ngt sådanthär urbota dumt träder i kraft.

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Inte för att jag varken har någon erfarenhet från banan eller har några fakta tror jag att det kunde hjälpa statistiken om hojåkarna bannlyses från banan.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart,

Jag tolkade det inte lika drastiskt som du men en av anledningar men visst finns risken för en stängning. Man skall dock inte glömma bort att även om själva Nürburgring Gmbh går runt utan oss så är det tveksamt om turistnäringen i övrigt i regionen gör det. Detta borde vara skäl nog för att politiker inte skall våga stänga den, speciellt med med den ekonomi som Tyskland har för tillfället.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
Inte för att jag varken har någon erfarenhet från banan eller har några fakta tror jag att det kunde hjälpa statistiken om hojåkarna bannlyses från banan.

mvh
Daniel

Ja men det skulle slå hårt mot turistnäringen i övrigt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Lennart,

Jag tolkade det inte lika drastiskt som du men en av anledningar men visst finns risken för en stängning. Man skall dock inte glömma bort att även om själva Nürburgring Gmbh går runt utan oss så är det tveksamt om turistnäringen i övrigt i regionen gör det. Detta borde vara skäl nog för att politiker inte skall våga stänga den, speciellt med med den ekonomi som Tyskland har för tillfället.

Intressant Johan! Att man bara tänker "runt sin egen gård" (Själva banan i detta fallet.) är ju typiskt svenskt... Jag får helt enkelt bege mig ut i europa och köra lite mer bil så att jag lär mig se helheten! Turism var ordet!

OT EDIT: Som uppvuxen ett par mil från "Den heliga Mossen" i småland har man slagits ett par gånger över hur mkt alla stortävlingar måste ha inbringat till kommunen i PR, skattepengar samt arbetstillfällen. Snackar man sedan med ngn, företrädelsevis racingintresserad, person från utlandet och de har lite svårt att veta var man kommer ifrån är det INGEN som inte vetat EXAKT, efter att man nämnt denna bana. Här i Sverige har vi nog inte riktigt insett vilket historiskt värde denna bana har. Läste om en engelsman som köpt ngn klassisk sportvagn. "Ska bli fint nu när man är pensionär. Ska roa mig med att åka alla de klassiska banorna med denhär bilen. Så som Spa, Ringen, "Mossen"(!!!), Monza..."

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

området runt Ringen är att betrakta som Norra Norrlands inland när det gäller arbetstillfällen. thumbs down
Visst, Köln etc. ligger inte så långt bort, men området lever mycket av de turister man
lyckas locka dit, och där är Ringen en viktig faktor. Jag tror man får svårt att stänga banan helt och hållet för turiståkare,
men förväntar mig definitivt att man gör något åt (o)säkerheten.

Hojåkare är ju rätt väl väl representerade i kraschstatistiken...

Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
johann skrev:
Lennart,

Dom hade ju uppe det på Ringers om turistnäringen, men då svarade Mr Frison att vi får inte glömma att även testerna drar dit en väldigt massa folk som måste bo någonstans. Så helt öde lär det inte bli, men tänk att ha hotellet 75% bokat under 5 dagar eller 100% under en helg.
Jag är faktiskt orolig för hur det skall gå med Ringen, för en sak är klar att blir det inte mindre olyckor i år så måste dom nog göra något drastiskt åt det.

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

nrbgring och gotland

Pulsen 180 blodtrycksfall svartnar framför ögonen kippar efter luft Ringen läggas ner för privatåkning?

Gotland har en turistsäsong som sträcker sig över 4 till 8 veckor
Med MC/bil åkare +internationella åkare bil tester etc säsong 4-8 MÅNADER antar att ams om detta blir av.

Ett sämre scenario är väl att utländska banåkare driver upp priserna
Att som vi gör kunna åka för ett antal hundra kronor per gång skulle få engelsmän att gråta av lycka.

Johan Lundberg
För övrigt anser jag att nurburgring skall hållas öppen för allmänheten

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Är det inte typiskt... när man äntligen börjar få vitring på den gamla ringen så kanske vi blir bannlysta

Jag har bara hunnit passera avfartsskyltarna från Autobahn på en resa ner till Hünsruck Rally -94

och om det är någon som tycker att det kan vara drygt att köra med "racern" långa sträckor så kan jag meddela att det inte var särskilt upphetsande att dra släp på autobahn i 90 km/h heller

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
johann skrev:
Lennart,

Dom hade ju uppe det på Ringers om turistnäringen, men då svarade Mr Frison att vi får inte glömma att även testerna drar dit en väldigt massa folk som måste bo någonstans. Så helt öde lär det inte bli, men tänk att ha hotellet 75% bokat under 5 dagar eller 100% under en helg.
Jag är faktiskt orolig för hur det skall gå med Ringen, för en sak är klar att blir det inte mindre olyckor i år så måste dom nog göra något drastiskt åt det.

Självklart drar testerna folk men jag är övertygad om att de extra intäkter som ges av turismen är det som får det att gå runt.

Är det verkligen fler olyckor nu för tiden?
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag resonerar så här:

Bilindustrin testar på Ringen för att man i marknadsföringen ska kunna säga just att den är utvecklad på Nurburgring. Anledningen till detta är ju att det är en legendarisk bana som alla känner till. En starkt bidragande anledning till att den är legendarisk är just turistkörningen. Så om man stoppar den blir banan inte så intressant, bilindustrin slutar testa och sen har man ingenting.

Hoppas höga vederbörande resonerar så också...

JohanR

Mantorp
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Jag resonerar så här:

Bilindustrin testar på Ringen för att man i marknadsföringen ska kunna säga just att den är utvecklad på Nurburgring. Anledningen till detta är ju att det är en legendarisk bana som alla känner till. En starkt bidragande anledning till att den är legendarisk är just turistkörningen. Så om man stoppar den blir banan inte så intressant, bilindustrin slutar testa och sen har man ingenting.

Hoppas höga vederbörande resonerar så också...

JohanR

Ett uns av utslaggivande faktor vid hårdtest har väl banan oxå va...

Anders Bj
Stockholm
Här sen Nov 2002

Detta har ju stötts och blötts en del, men mc/pb separation är ingen dum ide. Nu är det väl i och för sig så att det är väldigt mycket singelolyckor också. Frågan är om separationen avhjälper det.

Ett stängt Ringen är en olycka i sig thumbs down

Jag tror precis som Lennart skriver, att få ner olyckorna är det som gäller även om en "nollvision" är utopisk.

Anders
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Egentligen tycker jag det är rätt löjligt att gnälla på hu farligt det är.

Kolla hur många skidåkare som dör i laviner eller hur många bergsklättrare och alpinister som stryker med varje år!

Ringen är ju ofarlig i jämförelse och ingen tvingar ngn att köra där.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Huaa.
Stänga nu när jag bestämt mig för att börja köra där. Är inte troende men
i kväll ska jag be en bön.

janne nagy

Jan Nagy
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Titta här:

http://www.nurburgring.org.uk/whoops/index.html

En av anledningarna till att jag ska gå vårkursen.

janne nagy

Jan Nagy
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

janne N skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Titta här:

janne nagy

Undrar om det inte kraschas mer på Scuderia?
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

johann skrev:
janne N skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Titta här:

janne nagy

Undrar om det inte kraschas mer på Scuderia?

Då kan jag iaf skylla på instruktörerna.

janne nagy

Jan Nagy
Citera
Allmänt banåkaforum
Ringens framtid?
1990 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande