Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 GTi -97 - Mek in i det sista och haveri på Kinnekulle
103 besök idag (29398 totalt)
1, 2, 3, 4, 5   >>
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Tycker här är alldeles för lite Peugoter hör på rejsa så får bidra med mitt strå.

Bilen köptes in oktober 2010 med rasad kamrem. Hade kommit över en motor billigt med kammar, smidda kolvar och stakar, lite godis i tråget och det var nog allt. Lite ung och dum så köpte man den och hade inga planer att öppna den. Motorn hade dock dokumenterad ungefärliga körtider men ändå. Bilen var en liten snik GTi utan AC och taklucka så jag tackade och tog emot!


Håller på att riva ner bilen



Min bror lyckades komma över en firma, Unik Racing, som sandgjuter egna insug så ett originalinsug skickades upp och två 48mm separata spjällhus beställdes.


Insuget gjorde att jag fick modifiera och fixa så servopumpen kunde flyttas ner till där AC-kompressorn satt tidigare (denna bilen var dock utan AC)




All ljudisolering och mattor åkte ur

Motorn lades i och ett sprut införskaffades våren 2011, motorn startade upp men det hade varit så intensivt de tidigare veckorna så jag tröttnade och la projektet på is. Jag föll i princip på mållinjen..




Original grejrör

Åren gick, andra bilar blev roligare. Det var (och är fortfarande) häftigt med stance och för ett år sedan drog jag igång projektet igen för det sög i bankörartarmen efter att min bror kört en eller två säsonger med sin 106 som trimmats lite under resans gång. Sista setupen var 160hk på 1.6 liter 8v.

Året började med ny generatorjustering för original åkte bort, och en rem inhandlades i rätt längd.



Nya hårdare bussningar från Baker BM inhandlades och skulle installeras. Blir uppgradering till alu till nästa år tänkte jag för detta blev för mjukt ändå. Typ hockeypucksgummi.



Fixade bearbetade spindlar så man kan justera cambern med chims



En bättre begagnad styrväxel från Citroen Xsara VTS monterades, denna ger 2.2 till 2.3 varv mellan ändlägena istället för 3.



Luftbox á la 306 maxi style



Anpassning för spjällhusen



Och grillen kapades lite i för att få in mer luft till boxen




En ny lägre kylare fick beställas och det landade på en 205 turbodiesel-kylare som är nästan dubbelt så tjock som min 306 och precis lagom hög för att passa på originalstället utan för mycket modifieringar.




Elhissar och kablage åkte ur. En rejäl lättning för kablaget gick hela vägen bak till under baksätet med centrallåsstyrning och allt det.


Dags för lite godis till motorn nu.

Mindre remhjul, bränslerör och ett luftfilter till boxen.

Ramplamelldiff inhandlades från Tran-x


Och lite plojmålning


Var över i London och passade på att handla ett lättat svänghjul som väger in på 3.6 kg istället för original 7.2



Vid det här laget hade våren kommit och gått, sommaren hade nästan kommit och gått också. Men i augusti var det dags för mappning!

Väldigt nervös var jag.. men det gick jävligt bra. Var ute hos PSI motor och Mattias var riktigt glad när vi körde ut en runda för att se hur mappen var och jag har nog aldrig haft ett så stort leende tidigare. Lyckan var total



Lyckan höll dock bara en månad och jag tog bilen till jobbet. När jag kom dit så började den rycka konstigt när jag backade. La i ettan och körde fram, körde inget längre. Sen kom det igen. Stängde av motorn och försökte starta den igen. Den gick runt ett par varv men sedan tog det tvärstopp.. Bara att börja riva och jag hoppades något hade kilats fast vid kopplingen.





Denna skruven hade lossnat från spjällhusen innanför luftfiltret.. Jag får skylla mig själv för jag inte hade loctiteat dem för jag skulle ju ändå dela på dem en gång till, trodde jag..

Jag slängde ur motorn ur min bruksbil som gått 27k mil och la in en som gått 10k mil mindre. Tänkte jag skulle ha denna motorn att bygga på om jag behöver.

Lite information om bilen i korta drag:

Motor
Kompförhållande på12-12.5:1 och mappad på BF98.
Levererade 226hk@7800 231Nm@6200
XU10J4RS gjutjärnsbotten med alutopp
Cat cams 4903108 - IN / UT 236 / 233° (vid 1mm) 12.00 / 11.20mm
carillo H-profilstakar
JE kolvar 87 mm, så motorn är på 2044cc
extra skvalpskott i oljetråg (kopia av GR N )
mirafrästa säten o ventiler
0.5mm planad topp
48mm separata spjällhus
Filterbox á la 306 maxi
Hårdare motorbussnigar
4 puckad fjädrad lamell
Gr N tryckplatta
3.6 kg svänghjul
AN-kopplingar med catchtank under bagaget.
Walbropump

ECU master

Flyttad servopump, ingen AC.

Växellåda
Original 6 växlad
5.23 i slutväxel (topphastighet runt 220km/h vid 8000rpm)
Tran-x ramplamelldiff

Chassi
GAZ GHA med 600lbs/inch (ca 100N/mm)
Original krängare fram
3 grader neg camber hubbar
4 deg ställbara topplagningar tillverkade för maximal caster.

Torsionsbakaxel
25.5mm stavar
hybridkrängare (28.5 som smalanar av vid en axeltappen till 25.4)
Bearbetade bärarmar för 3 grader neg camber
Stumma bakvagnsupphängningar

Glasfiberhuv
Annars är bilen lättad. Minimalt med inredning och ljuddämpningsmattor är borta, även under torkarmotorn och lika så bakom instrumentbrädan.
Extra låga stolsunderreden med två skalstolar.
Oreca-65mm djup moccaratt

Just nu håller jag på att fundera om vad jag ska göra med motorn. Se denna tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97396


Och en video från mappningen finns här:



Jag har troligen missat en hel del, men det är bara att fråga på eller så kommer jag kanske på det under tiden

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 746



På tiden att den dök upp här.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se

Tack till: FR Autosport, Finess, Kewlar&Carbon
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 794



Vilket jävla tråkigt ras! Men 226hk på 2044cc är inte dåligt! thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Här är lite bilder hur bilen ser ut också.










Här är min hjulinställning, något konstigt är det på ena sidan på framaxeln


_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Motorn är delad och cylindern är lite skadad. Dock inga bilder på det. Härifrån är det antingen 88mm kolvar eller bygga på ett block som står bredvid. Påverkas blocket något med åren? Blocket som står bredvid har gått 27000mil men det gör kanske inget?


Nedan är ett par bilder på en GrA-kopia av oljefällan. Är inget jättestort problem på just dessa motorerna om man kör original på bana, värre är det med de gamla 205 GTi-motorerna.





Original oljefälla i tråget


Gamla grejerna som ligger till jag bestämt mig för vad jag ska göra.



Och original veven. Är redan bra balanserad från fabrik. Denna veven har8 motvikter men om jag väljer att köra 92mm vev från diesel så är där bara 4 fast smidd.



Här är specen som jag ev planerar att köra på:


_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Dök upp en grej på posten idag som jag egentligen inte beställt. Men har länge funderat att byta ut mina gamla huvlås mot aerocatch och få låsbara huvlås. Sagt och gjort så slängde jag dit dem i brist på annat





Har även börjat snega och se om där finns någon tävling eller klass som passar min bil. Närmast verkar timeattacknu's pro street serie, men tror inte jag kan vara med och tävla i toppen. Men det hade varit kul ändå

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Kolvar och stakar är beställda enligt specen två inlägg upp, borde komma om ett par veckor.

88mm, +5cc dome och en komphöjd på "snåla" 24.5mm
164mm stakar
Trimetal-lager till stakarna och ramlager med spår för smörjning 360 grader runt istället för original 180 grader. Bilder kommer när delarna kommit

Jag har gått lite fel väg, eller har jag? Jag började med att bestämma vilket komp jag ville ha och har inte egentligen bestämt kammar. Jag överväger att (efter velat fram och tillbaka i någon månad) att köra med kammarna i specen ovan och prova det.
Kommer jag få problem med för högt tryck med kammarna?

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2704



Väldigt trevligt tråd & bil - hoppas du kommer i mål med bilen.

_________________
Tony Jonsson
----------------
Master of Disaster.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Tack, det hoppas verkligen jag med. Kommer kosta lite över budget bara men sånt som händer ^^

Grenrör, är det någon som har koll på det? Original kommer bli lite klent så ska köpa ett nytt, eller bygga?

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Dags att försöka få till en diskussion här, om det går

Har tittat lite på ett grenrör. Den infon jag har idag är:

Collecteur 4/2/1
Primär OD=42,4 t=1.5
Sekundär OD=48,3 t=1.5
Och som mynnar ut i OD=76

Tyvärr vet jag inte längden, varken "P1, P2 eller P" men bifogar en bild.
P=700 +-100mm?

Någon som har en uppskattning på avstämningsvarvtal?

Sen blir det ett rostfritt avgas på det också.

Avgasventilerna är 31mm och kammarna kommer öppna runt 63 grader (0.1mm) före BDC


_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Varför inte slc klass 1b?
Max 2,5 liter och fri trimning!
8 timmars race och det gäller att ha tillförlitlighet!
Utslaget på antal timmar och serviceavgift blir det i närheten av 550 kr/ timme!
Sen tillkommer ju naturligtvis bränsle, däck och bromsar!

_________________
Erik König
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
König skrev:
Varför inte slc klass 1b?
Max 2,5 liter och fri trimning!
8 timmars race och det gäller att ha tillförlitlighet!
Utslaget på antal timmar och serviceavgift blir det i närheten av 550 kr/ timme!
Sen tillkommer ju naturligtvis bränsle, däck och bromsar!


Intressant, läste igenom reglementet för klass 1. Jag hittar ingen information om klass 1b. Kommer bli lite smått enerverande med E85 i tanken istället för bensin
Har planer att bygga bil för roadsport eller annan serie med min bror inför 2016 istället och hålla denna för trackdays och lite gata kanske

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 235



Häftigt bygge, Alexander. Vi funderade länge på att bygga vidare på Peugeot men det verkade enklare att köra Honda. Så nu kör vi Honda.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med någonting tekniskt men jag kan plita ned några uppskattande ord: snygga fälgar och bra inpassning med skärmarna; tufft insug - är det himmaluat?

_________________
Jens Trulsson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Gamla klass 2 är 1b nu och 1a är Max 2 liter och original insug och Max 180 HK.

_________________
Erik König
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Per Hansson
Norrtälje
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7244



Alex H skrev:
Här är lite bilder hur bilen ser ut också.




....
Grymt snygga fälgar! Vad är det fö'ting?

Kul projekt f ö. Följer. thumbs up

_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
The Cartorialist skrev:
Häftigt bygge, Alexander. Vi funderade länge på att bygga vidare på Peugeot men det verkade enklare att köra Honda. Så nu kör vi Honda.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med någonting tekniskt men jag kan plita ned några uppskattande ord: snygga fälgar och bra inpassning med skärmarna; tufft insug - är det himmaluat?


Tack för de orden! har alltid sagt att jag skulle göra något sådant här med en Peugeot, har haft ett PR funderingar på andra märken också men det är något annorlunda med att bygga på detta.
Insuget är en kopia av Maxi-insuget som har blivit modifierat av mig och hjcc och sen lackat bara för en plojgrej. Hade lika gärna kunnat vara svart

König skrev:
Gamla klass 2 är 1b nu och 1a är Max 2 liter och original insug och Max 180 HK.


Nu så, klass två är på 2.3 liter, är 1b på 2.5 nu? Finns det något uppdaterat reglemente? Annars kanske man ska köra RC i klass 1a om det tillåts

Pär Hansson skrev:
Alex H skrev:
Här är lite bilder hur bilen ser ut också.


[img]https://rejsa.nu/im/user/18274/2014-12-07-14-08-25_image.jpg[/img

....
Grymt snygga fälgar! Vad är det fö'ting?

Kul projekt f ö. Följer. thumbs up


Tack Pär! Kul att du följer då jag sett dina grejer på PSC för många år sedan

Fälgarna heter XXR 527 och mäter 15x8.25 ET0. Väger runt 7kg om jag minns rätt. Är egentligen budgetfälgar så jag hoppas de håller för lite bankörning

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Per Hansson
Norrtälje
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7244



Alex H skrev:
Pär Hansson skrev:
Alex H skrev:
Här är lite bilder hur bilen ser ut också.


[img] https://rejsa.nu/im/user/18274/2014-12-07-14-08-25_image.jpg [/img]

....
Grymt snygga fälgar! Vad är det fö'ting?

Kul projekt f ö. Följer. thumbs up


Tack Pär! Kul att du följer då jag sett dina grejer på PSC för många år sedan

Fälgarna heter XXR 527 och mäter 15x8.25 ET0. Väger runt 7kg om jag minns rätt. Är egentligen budgetfälgar så jag hoppas de håller för lite bankörning
Jo, jag var väl lite aktiv där ett tag kanske.

Tyvärr gör jag lite halvhjärtade försök att sälja 309:an igen. Hoppades att lusten och finanserna skulle vakna igen, men....

Ang fälgarna: Budget vet jag väl inte, men grymt pris på http://stancetech.se/index.php?route=product/category&path=59_62_6 . . . . . Har du gjort om navet, eller fanns det 4 x 108 när du köpte?

_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Alex H skrev:
Pär Hansson skrev:
Alex H skrev:
Här är lite bilder hur bilen ser ut också.


[img] https://rejsa.nu/im/user/18274/2014-12-07-14-08-25_image.jpg [/img]

....
Grymt snygga fälgar! Vad är det fö'ting?

Kul projekt f ö. Följer. thumbs up


Tack Pär! Kul att du följer då jag sett dina grejer på PSC för många år sedan

Fälgarna heter XXR 527 och mäter 15x8.25 ET0. Väger runt 7kg om jag minns rätt. Är egentligen budgetfälgar så jag hoppas de håller för lite bankörning
Jo, jag var väl lite aktiv där ett tag kanske.

Tyvärr gör jag lite halvhjärtade försök att sälja 309:an igen. Hoppades att lusten och finanserna skulle vakna igen, men....

Ang fälgarna: Budget vet jag väl inte, men grymt pris på http://stancetech.se/index.php?route=product/category&path=59_62_6 . . . . . Har du gjort om navet, eller fanns det 4 x 108 när du köpte?


De finns i 4x108. De har kanske en hand full fälgar med det bultmönstret och de är inte vanliga att hitta. Köpte mina från UK

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 746



Alex H skrev:

Sen blir det ett rostfritt avgas på det också.



Jädra coolt grenrör. Ett sånt skulle man ha.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se

Tack till: FR Autosport, Finess, Kewlar&Carbon
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 269


Trådstartare
Briby skrev:
Alex H skrev:

Sen blir det ett rostfritt avgas på det också.



Jädra coolt grenrör. Ett sånt skulle man ha.


Det är inte så att du redan har ett? haha
Ditt är monterat på bilen?

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 746



Alex H skrev:

Det är inte så att du redan har ett? haha
Ditt är monterat på bilen?


Mitt är redan på plats. Passade som en smäck. Beydligt enklare att komma år och skruva fast jämfört med GTI16 grenröret. Tyvärr så tar mitt växellänkage i så håller på och flyttar på det.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se

Tack till: FR Autosport, Finess, Kewlar&Carbon
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 GTi -97 - Mek in i det sista och haveri på Kinnekulle
103 besök idag (29398 totalt)
1, 2, 3, 4, 5   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >