Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade. | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 31 besök senaste veckan (77560 totalt) |
Hejaheja!
Kul att läsa lite om bilen. Tror vi ska åka lite shakedown i mitten på april igen på Emmaboda. Du å scotte kanske ska vara med igen? Både Johan å Fege har ju byggt en del i vinter och jag har bytt hela fram och bakvagnen på svarta raggarforden. Mvh från den enda i gänget som inte har en civic _________________ Jimmy Sjöström |
||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Det är ganska klanderfritt projekt det här - alla lösningar är snygga lösningar. Du verkar ju veta vad du håller på med.
Då finns det ju inget man kan skratt... eh, anmärka på och därmed uteblir ju kommentarerna. |
||||||||
Toe in ? Gick en kurs i chassie teknik och toe out var det man skulle sikta på med en fwd bil ,men antar att smaken är som baken. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
Bak tycker jag inte det är något konstigt. kan få en väldigt tailhappy bil med toe out bak _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Tack alla
Jodå, jag tar lite genvägar ibland oxå, men dom dokumenterar jag inte... haha
Bilen har stått sedan superstage.. Jag har inte ens lagat skadorna Fege ställde till med Ja, gärna, återkom med datum så ska jag se om det går att klämma in! Missar hondaklubbens premiär på Mantorp i år nämligen. Det har alltid varit runt 1 maj. Men i år, så lyssnade vi på klubbmedlemmarna som önskade några veckor till att skruva.. Så det hamnade på dotterns födelsedag, 26 maj...
Tack! Original är denna motorn en rätt snäll 1,8 med 169hk. Jag har dock en annan topp (en med större förbränningsrum) för att kunna välja bland fler insug mm. Så jag planade den. ca 11,5:1 i komp hade jag Men vintern 2018 blev det borra motor pga oljeförbrukning, kommer bilder om ett inlägg eller två på det. Blev första överdim, och B16a kolvar kolvar (1,6 vtec 150-160hästars motorn), så hamna kompet på 12,1:1
Det grundar sig i att jag tidigare hade en CRX -89, som är 42cm kortare hjulbas än denna civicen. Där va det ett måste att åka lite toe in bak för att inte den skulle bli orolig i baken. Därför gick jag på det för att jag visste att det funkar. 2017 körde jag alltså med lite toe in. 2018 blev det 0 i toe både fram o bak dock. Och det kändes väldigt bra! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
Va dålig på att uppdatera på Hondaklubben oxå. Så detta inlägget va faktiskt ett enda.
Augusti 2017 va det som lambdasonden brändes. Gjorde inget förän början oktober. Så detta inlägg tar oss från 1 oktober 2017 till mitten november 2017. Redo för att skruva! ur med den och ner i källaren. Tog lådan på vänsteraxeln och motorn under höger armen och gick ner. Frun får skruva... Jag tänker, involvera henne lagom så hon förstår glädjen, men inte vilket ekonomiskt svart hål det är... Men med mitt vakande öga samtidigt som jag klappar lite på Nippon racing i 81,5mm. (gjutna original-kopior) Mycket sot och blött för att ha varit alurena för 110 mil sedan.. samma här... Men inte så farligt med förbrännings som smitit förbi övre ringen. Blocket har gått ca 16000mil. Hade bra komp, och hyffsat bra leakdown (testades innan jag lyfta ur den ur bilen) Men 4an cylinder va suspekt. Precis över det röda strecket är det precis som det rostat.. är som en lång grop, man kan dra nageln i... Hoppas 0,5mm räcker att borra... Men tur jag rev. Lagerna va halvpigga. Troligen gamla synder, då oljan va hur fin som helst. Veven va hur fin som helst. Men på blocket saknades märkningen för vilka lager!! Har skruvat en hel del honda, och det har jag aldrig råkat ut för innan. Satt i alla fall gröna på alla ramlager, förutom mitten som va brunt. Alltså "mitten" av alla lagertjocklekar. King Bearings std tjocklek, komplett sats till hela motorn beställdes. Sedan är det lite aero på väg hem... och lite annat smått o gott... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
Anar att folk väntar på 1,24,12 uppdateringen
Från 15 december 2017 till början på mars 2018 hände inte mycket. Pendlade fortfarande till BorgWarner, 105 mil i veckan, och var sjuka om varandra från 22 december till slutet på februari... Men så fick man ta tag i allt! Fick tillbaka blocket från borrning. 0,5mm räckte för skadan på 4ans lopp. 4an borrade han offsettad... Alltså 0,2 åt ena hållet och 0,3 åt hållet skadan va på... Pressa av och på kolvarna på stakarna. Bästa pressverktyget! Honda original! Kolvbultarna i frysen. Dom va 20,995 vid 21 grader rumstemp. 20,985 vid -22. Sen värma staken 10-15sec per sida med varmluftpistolen så va det lätt o smidigt att press ihop. Sådär ja. I med veven. Alla lager blev bra, lite åt det lösare hållet, men inom tolerans för nya. King Bearings std. Mäta kolvringsgap. 1ans ring bra på alla, åt det tajtare hållet. oljeringarna bra på alla. 2ans ring, lite stort gap, utanför tolerans tyvärr, men har inte tid att göra något åt det. Alla vevlager blev även dom bra. Samtidigt meka jag lite på bromsar och bakvagn. Framoken, tog bort dom från VTi kombin jag slaka och tänkte renovera. På en brukis hade jag inte brytt mig, men klarade inte av att köra med dom på en räser.. Det högra är ett Nissin prelude ok på MC2 (Lucas) okhållare. Det vänstra är Lucas ok på Lucas hållare. "samma" ok, båda till 282mm, men Nissan är från japanbyggda bilar, Lucas från Swindonbyggda (UK)... Värre på framsidan. Nissinoket ligger inte an lika bra mot belägget.. Röda är Nissin. Hade redan fått hem renoveringssats, med nya kolvar, fick säljas vidare. Jag klicka hem två ok från reservdelar24. 2 kolv Legend. 1000kr st bara. (i samma som NSX, men i gjutjärn mot NSX som va i alu) Dags för bakvagnen. Åkt med trummor bak fram tills nu. Sparade ju allt när jag slakta MC2an och tänkte komponera ihop något. Den hade ju 4/114,3 och 260mm skivor. Klicka hem Civic EP2 260mm skivor med 4/100 Tänkte ta nav från EJ9an och kanske svarva eller fräsa någon adapter men... Alla trumbromsar har 28mm axel. Alla skivbromsar har 30mm axel. Klicka hem nya EK4 baknav och va glad.. Tills igår. Alla 260mm har 30mm axel och 51mm breda lager Alla 240mm har 30mm axel och 41mm breda lager. Men bara svarva distanser ju. Lite bilder Gav 5åriga grabben mutterpicka och slägga, han rev! (kanske lite hjälp av pappa ibland..) Lästa på lite om rollcenter och fastnade på Honed Development i Australien. Deras kit, ja jo, men kan ju lika gärna svetsa dit det från början. Risken nu är att baken blir för hård, om jag inte fixar rollcenter fram oxå. 25mm flyttade jag ner infästningen för nedre länkarmen. Sen iväg med dom på blästring och pulverlack. Får lämna resten av hjulupphängningen en annan vinter, fasen så fint och kostade inte många kr. Bakre naven från hovleverantören Reservdelar24. Tillsammans med ARP bultar. Honed development ja... Blev deras BromsServoDelete. Dom hade bra pris på det, så jag kunde inte motivera mig att tillverka det själv. -2,6 kg i fronen är najs! Ej att förväxla med stajling eller dragrace servodelete kitten. Detta är killar som jag. Kör bana och utvecklar grejjer till sina egna bilar som de sedan tillverkar i småskala och säljer. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
Lite dagsfärskt problem innan jag gör fler uppdateringar...
För att få ihop nya bakvagen fick jag beställa nya baknav. Snålade (1000-1200kr per nav..) och köpte på reservdelar24 istället för honda original. Pressade ur pinnskruvarna som satt i. De ligger bredvid på bilden nedan. Men, hålen va lite större än i originalnaven som arp är anpassade till, så arp glappar lite Vilket gör att det inte går att dra fast hjulen. Trots rak-lättringen snurrar de alltså när man ska spänna hjulet. Så jag fick pressa i de korta igen och körde så 2018. Men till i år vill jag ha dit arp då jag har 10mm spacers jag vill åka med. (inte skruvade) Jag ser tre alternativ. 1. Borra ny hålbild, med hål som passar arp. men så är där ju de där stora lättningshålen, alltså kan jag bara rotera hålbilden 22,5º. Blir det för lite material kvar då tro? 2. Körnslag runt befintliga hål så de blir lite tajtare och förhoppningsvis greppar raklättringen då. 3. Borra upp, göra hylsor med krage som man pressar i bakifrån. Fler alterantiv eller vilket ska man satsa på?? _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
1. Hitta ARP-bult som passar de "knurls" som du har i fusknaven (det kan ibland går att tvinga dit bult med lite lite skillnad). Det bör gå att mäta fram vad det är för bilmodell som har de bultar som naven är gjorda för.
2. Skaffa nya nav Jag minns inte om det är nån Mitsu-modell som är vanliga att använda bult ifrån. Det är samma skit med Miatanav, du vet aldrig vad det är för bult som sitter där om du inte pröjsar mera och får originalspec. Det beror ju lite på hur länge som naven lever. Är det en frekvent utbytesdetalj så kan det vara vettigt att konvertera till andra bult. Men om det är nåt som förväntas leva i oändligheten kan det nog vara värt att skaffa originalspecade nav och säja dessa vidare. Allt custom får man ju ta hand som senare på ett eller annat vis (tänk "akutreservdel"), och är dessa detaljer kärnan i hobbyn? |
||||||||
Ja det ska ju låsa rotationen, sen hur mycket det behöver låsa innan friktionen övervinner så svetsloppan inte gör nytta vet man ju inte..
Men att svetsa i kragen bakom känns inte jättebra... Sälja dessa vidare är nog ingen idé, Honda äter typ 0 hjullager... Kvaliten och livslängd på dessa återstår att se Min tanke är mer, fixa så arp funkar på dessa naven, behöver jag byta hjullager någon gång igen, så köper jag original så kan jag flytta över arp då. Därför tänker jag mer åt hållet modifiera befintliga. Tror fan 4 körnslag runt varje, på båda fram o baksida borde räcka... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
hmm
Provar nog körnslag. Funkar det inte så tror jag där är material nog för att borra nya hål 22,5º vridet.. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
bra pris på legend-oken.
jag har typ samma ok på min prelude, men tog mina från en accord v6 cg2. 1600 för båda plus renoveringskit och arbete. tror fan du kom billigare undan! Kan inte uttala mig om pinnbultarna, men körnslag + cylinderlåsning, kanske? bop - som glömt förnya hpc _________________ Fredrik van Lienden |
||||||||
Förstår jag det rätt att arpn aldrig kommer få riktig låsning i naven, förutom nämnda körnslag/loctite? Isåfall, är det inte risk att du ångrar dig när hjulen skall av och körnslaget inte orkar hålla emot en hjulskruv/mutter som gått igenom några värmecycler med bromsdamm etc. och går lite trögt? Lättare att göra det rätt nu, tänker jag?
_________________ Robert Spångberg. Team ARG Nuvarande bil: E36. Nu: 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade. | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 31 besök senaste veckan (77560 totalt) |