Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
3 besök senaste veckan (10156 totalt) |
Hej
Har surfat en del på detta forum, och tänkte jag kunde laga en tråd om min bil. Jag är norsk, så ni får ursäkta min norsk-svensk ![]() Bilen startade livet som en 520iA, och var komplett ombygd til '91 M5 när jag köpte den. Da var den slik: ![]() Startade riva den innom kort, och här är lite byggbilder: Mycket kabel at riva ut. ![]() ![]() Motor tilpasning: [URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/Foto0112.jpg.html] ![]() Grenroret: ![]() ![]() Innsugsbygge: ![]() ![]() ![]() Strax klar för lack: ![]() Nylackad: ![]() [URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/DSC_0358.jpg.html] ![]() Montering av deler, och provmontering av fälgar: [URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/DSC_0690.jpg.html] ![]() ![]() ![]() Nya innsugsplaner. ITB's från S54 ![]() ![]() Slik var bilen första året, Bilder från en reportag i Gatebil magazine. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2jz'n bromsades til 894whp på E85 vid 1,8bars ladd. Toppen var portad och bygd av Twins Turbo i USA, med oversize ventiler, HKS 280 kammar osv. Mycket fin topp. Fikk inte mer effekt med Precision pt7175 snurran som sto på ![]() ![]() Körning på Vålerbanen, med low-boost. Ljudet är lite off track.. https://www.youtube.com/watch?v=870nCUjH_J4 Körde väl så vidt 1,5 sesong med denna spis. Blev lite trött på turbo-lag, så motoren plockades ur och såldes. S38b38 handlades in, och byggandet startade över... ![]() Passade jo lite bättre än 2jzan ![]() ![]() Besökte PPF en liten tur och mycket godis blev med hem ![]() Precision 66mm wastegate och pt8284 turbo ![]() Maxxecu ![]() CP-kolvar med HD-bult, stakar, Cooperring pakning, stödgördel, ventilfjädrer osv... ![]() ![]() ![]() ![]() Första utställning: ![]() ![]() Gillar motorrummet mycket bättre nu än med 2jz ![]() Oslo Motorshow: ![]() ![]() Bromsade bilen hos PPF. Strulade på lite först pga otäta avgasventiler. Men stor tack till PPF som ställde upp, och måndag var bilen i dynon igen, med nyslipade ventiler, och fresade ventilsäten ![]() [img]https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10592954_10153289123600663_8184834423946808538_n.jpg?oh=3800b281b16af0d826a67c9267b94dae&oe=550C3E37[/img] Resultatet blev 1060whp oc 1113wNm ![]() ![]() https://www.youtube.com/watch?v=uN089ekmMes Meningen med denna bil har varit långa powerslides och mycket däckrök. Men har i senare tid fått ögonen upp för lite mer time attack typ körning. Och skal göra lite ändringar på bilen i vinter för fort-åkning.. Skal bygga splitter, vinge och diffusor tänkta jag. Och bygga om bromsar lite. Och styrning. Och kanske få på slicks. Kör nu med e34 M5 framvagn med styrväxel från h-styrt e46 m3. Men funkar inte helt bra, mindre sväng än org e34, samt lite ostabil med samma man går av gasen i hög fart. Så frågan är: Byta hela framvagnen til E46 och få "wishbone" typ framvagn? Eller bygga tilbaka til E34 M5? Dom är jo absolut fina och köra fort med std. _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||
|
||||
Hehe ![]() ![]() _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||
Det håller jag med dig helt om, sjukt snygga.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
http://forum.savarturbo.se/viewtopic
Här har du en som bytt från snäcka till kuggstång på en BMW 635 som har mkt lika framvagn. Om jag minns rätt, fick han också mindre styrvinkelutslag..... ![]() Mkt läcker M5 E34 ![]() ![]() /Kent _________________ Kent Ohlsson |
||||
_________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||
Blir bra det!
Byt framvagn helt till en e39 eller e46, blir inte bra att styrväxel konvertera e34. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
http://www.gsbildeler.no/bilder/8416
Så där ser den ut, och alt är gjutet alu som inte vil svetsas. Ända sättet är å kappa bort silen och gänga upp innv i röret, men det är lite för tunna väggar till at det blir bra. Vil jo inte den ska lossna vid vibration _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
3 besök senaste veckan (10156 totalt) |