Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på bra diff?
1 besök senaste veckan (8281 totalt)
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Tips på bra diff?

Hej,

Jag håller på med ett nytt projekt och letar efter diffar som kan vara något att ha. Har letat mycket men hittar inte något riktigt intressant. Bmw diffar är det jag kan bäst så där har jag rätt bra koll. I dagsläget lutar det åt en M3 E92 Diff med en diffpacket från KK automobile. Detta verkar vara fina diffpacket med 75% låsning vid gas.

De saker jag letar efter är diffar som klarar mycket effekt och är lätta. Detta är dock inte M3 E92 diffen. Håller bra men tung.

Tanken är att den skall klara runt 1000nm och väga så klart så lite som möjligt. Det måste vara ett diffpacket som är avsedd för slicks.

Utväxling har jag tänkt mellan 3,5 - 3,9

Har tänkt att kolla på Maktrak diffar ochså, dock dyra. Har tänkt runt 40kkr komplett.

Någon som har några bra tips?

Här sen Feb 2003

Drextler till BMW säger ja

Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Tack, ska kolla direkt!

Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008

Jag kör med Gripper diff. Och har kört sönder många andra innan.
Lifetime warranty!! De tycker jag säger en hel del!
M3 3.0 188. 3.73utv och 800wnm volvo rödblockare. 280/68-18 slicks.
Även bra pris.

Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Har du kollat med Mats på Unik vad han tar för sin bakaxel för Supercar? Justerbar förspänning utifrån samt rullagrade ramper.

Jag åker med 210 axel med Gripper diff, fungerar bra men en nackdel är ju vikten ifall man inte behöver den för då är det på rätt ställe.

Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Raymond: Tack för tipset! Verkar som många kör med Gripper.

Niklas: Tack! Har han någon hemsida? Bra med exakt vikt på din klump, gissade på att det var mellan 40-50kg. Jag tror inte M3 E92 väger rätt jämnt med den du har.

Planen var nog att komma ner lite till i vikt. Maktrak väger 22kg eller Hollinger har en fin som väger 30kg som verkar tåla lite stryk. Dock är inga av dessa billiga och för tillfället lite över min budget.

Kan vara smart att kolla begagnad marknaden på riktiga racing diffar. Hade gärna kommit under 30kg. Men det där med Supercar diffarna låter väldigt intressant.

Denna är ju en dröm.

Mvh

Forshaga
Här sen Dec 2002

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

E90/92 diffen väger ca 47kg så det skiljer inte så mycket. En diffinsats till 210 passar i huset.

http://unicus.se/

24kg

Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008

Re:

Niklas Sandström skrev:
E90/92 diffen väger ca 47kg så det skiljer inte så mycket. En diffinsats till 210 passar i huset.

http://unicus.se/

24kg

Pris??

Mantorp 1.23.17
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011

Ford 8.8 irs budget alternativ till bmw.

Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008

Väger inte e36 188 diffen ca 30kg?
Och hvem kör sönder den på effekt och inte Kopplings härjande?
De enda jag har kört sönder är lsd grejerna. Men jag kör med tilton Kopplings ventil så det slirar lite.

Great value for money!!
Da kan du jo använda pengarna på nått annat:)

Eller om du har för mycket Albins st6 transaxle:)
[/url]

Mantorp 1.23.17
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Neptune Racing skrev:
Väger inte e36 188 diffen ca 30kg?
Och hvem kör sönder den på effekt och inte Kopplings härjande?
De enda jag har kört sönder är lsd grejerna. Men jag kör med tilton Kopplings ventil så det slirar lite.

Great value for money!!
Da kan du jo använda pengarna på nått annat:)

Eller om du har för mycket Albins st6 transaxle:)
[/url]

Köp

Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Tack för tipsen!

Den där verkar vara lite över min budget, men fin Sedan vet jag inte om det känns rätt att ha växellådan bak. Känns mer optimalt att flytta bak motorpacketet med växellådan. Detta är en skillnad som jag vill göra mot judd 134 bilen. Den hade en Hewland låda bak med integrerad diff. Och motorn flyttades bara bakåt några få cm. Jag tänker så att det bästa måste vara att centralisera vikten i mitten av bilen. Jag menar alltså att 50-50 om man nu vill ha det, går ju att uppnå på olika sätt. Man kan ha kvar motorn på en relativ orginal placering och sedan flytta vikt bakåt. Jag tror mer på att uppnå samma resultat men med så mycket vikt som möjligt centralt, i den mån det går.

Har skickat en förfrågan till unic så får vi se vad de säger. Verkar vara fina diffar.

Mvh

Här sen Feb 2003

50/50 är inte alltid bäst

M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010

Re:

Supramannen skrev:

Göran malmberg hävdar i sin väghållningsbok att mer vikt bak, tex 40/60 skulle vara bättre än 50/50 på en bakhjulsdriven bil.

Här sen Feb 2003

Re:

M.Broberg skrev:
Supramannen skrev:

Göran malmberg hävdar i sin väghållningsbok att mer vikt bak, tex 40/60 skulle vara bättre än 50/50 på en bakhjulsdriven bil.

Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Det är jag helt med på. Tänkte mer på att 40/60, 50/50, 55,45 eller oavsätt hur viktfördelningen är mellan axlarna så går detta att åstadkomma på många olika sätt. Jag vill ha så mycket vikt som möjligt så central jag bara kan. Om det är rätt eller fel återstår att se.

Ang diff. Fick svar från Unic. Den diffen verkar vara riktigt fin och lätt. Priset är nog vad man får ge för en riktigt renodlad racing diff som denna. Jag specificerade 1000nm som vrid också. Många brukar dra sig när det gäller dessa vrid.

Mvh Kallentoft

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Kallentoft skrev:
Det är jag helt med på. Tänkte mer på att 40/60, 50/50, 55,45 eller oavsätt hur viktfördelningen är mellan axlarna så går detta att åstadkomma på många olika sätt. Jag vill ha så mycket vikt som möjligt så central jag bara kan. Om det är rätt eller fel återstår att se.

Ang diff. Fick svar från Unic. Den diffen verkar vara riktigt fin och lätt. Priset är nog vad man får ge för en riktigt renodlad racing diff som denna. Jag specificerade 1000nm som vrid också. Många brukar dra sig när det gäller dessa vrid.

Mvh Kallentoft

Vad låg en diff på? Vet vad han ska ha för en komplett 4WD drivlina.

Om du bortser från vikten kan en BMW 210 klump med en Unic diffinsats vara intressant (priset var inte så roligt där heller iofs) För Ulf Jonsson på Fixit vet jag skulle köra fram ett par extra hus som använder lameller och dylikt från diffarna som Unic gör åt Koenigsegg så den lär ju hålla för vridet.

Citera
Skruva banåkabil
Tips på bra diff?
1 besök senaste veckan (8281 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande