Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
16 besök senaste veckan (8915 totalt) |
Vad bestämmer skatten på ett amatörbyggt fordon, och hur hög brukar den vara?
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
https://www.transportstyrelsen.se/sv
Min slutsats är att om man inte mäter utsläppen så är det bara vikten som styr. _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
Nja, det är inte riktigt så enkelt.
Sedan ett antal år tillbaka så får amatörbyggt fordon skatt baserad på en CO2-uträkning. Från Transportstyrelsen: --------- Så beräknas den koldioxidbaserade fordonsskatten Skatteberäkningen för fordon som beskattas efter hur mycket koldioxid de släpper ut består av två delar: ett grundbelopp och en koldioxidkomponent. För dieselfordon tillkommer även bränslefaktor och miljötillägg. Grundbelopp Ett grundbelopp på 360 kronor/år tillkommer alltid. Koldioxidkomponenten 22 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111 gram/kilometer vid blandad körning 11 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111gram/kilometer vid blandad körning för fordon som kan drivas med alternativa drivmedel (etanol, E85, naturgas eller biogas). Bränslefaktor För dieseldrivna fordon ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,37. -------------- För bilar där man inte mäter CO2-utsläppen görs istället en beräkning. Jag fick en modell för det från TS 2011, jag tror den är samma idag; Manuell bensin: CO2=27.0350+(0,0780*tj.vikt)+(0,5270*effekt) Automat bensin: CO2=21,6960+(0,1020*tj.vikt)+(0,3290*effekt) Manuell diesel: CO2=-0,6120+(0,0980*tj.vikt)+(0,1130*effekt) Automat diesel: CO2=-5,8350+(0,1040*tj.vikt)+(0,2060*effekt) Tar man ett enkelt exempel, en bil med 1000 kg tjänstevikt och 100 kW, bensin med manuell låda, så får man en CO2-komponent på 157,735. Skatten 22 kr/gram ska beräknas på delen över 111 gram, dvs 157,735-111=46,735 - alltså 22 x 46,735 = 1028,17 kr Total skatt blir då 1028,17+360 = 1388,17 kr För den som väljer att "maxa" 15 kW/100 kg i en bil med automatlåda och bensin blir det dyrare... drygt 248 gram ger total skatt på 3374 kr... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Det är upp till försäkringsbolaget, olika bolag agerar olika. Normalt sett kvalar ett amatörbyggt eller ombyggt fordon in för någon form av entusiastförsäkring om man vill.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
SFRO fick beräkningsmodellen i höstas och om inget ändrats så går det att räkna ut.
Lagrådsremissen innehåller själva bonus-malus-systematiken och beräkningsmodellen för CO2-utsläppen finns här; https://www.transportstyrelsen.se/sv Jag har gjort en excelsnurra som räknar men vågar inte ta 100% ansvar för att den räknar rätt. Ingående data är motoreffekt, fordonsår, totalvikt, bränsle (bensin/diesel/E85), växellåda (automat/manuell) samt drivning (2/4 hjul). Eftersom det är totalvikt som styr utsläppsberäkningen "vinner" lätta bilar med låga lastvikter. En bil med 1000 kg totalvikt, 141 kW, manuell låda osv bör landa på drygt 1000 kr i skatt med dessa regler. Samma bil med 1500 kg totalvikt bör landa runt 2200 kr de första tre åren, sedan 1059 kr/år. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Ger E85 lägre premie? går det att få fram hur många % ?
Vad kostar mest av automat eller manuell låda? Påverkas skatten även om man bygger ett ombyggt fordon eller är det bara amatörbyggt? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
E85 sänker skatten i och med att den ger ett lägre CO2-värde i beräkningarna. Men det är inte rak procentsats, formeln ser ut så här;
CO2 etanol = -1,828+(CO2_bensin*0,979) Tar man en bil med 1500 kg totalvikt och 141 kW så ger det CO2 109 g/km på bensin och 104,9 g/km på E85. Automatlåda ger högre beräknat CO2-utsläpp. För själva skatten påverkar även tjänstevikten, räknar man på 1300 kg i exemplet så blir skatten de första tre åren cirka 3500 kr/år för bensinbilen. Den stora skillnaden med E85 är att något "malus" inte ska tas ut, dvs där betalar man den lägre skatten direkt. Samma bil som ovan med E85 skulle då landa på runt 2300 kr/år i skatt. Så för amatörbyggen är det ju helt klart attraktivt att köra E85. Ombyggt fordon påverkas inte alls av bonus malus (i alla fall inte äldre bilar, det blir ju intressant om man bygger om en 2019 års modell kanske). För de flesta är det fortfarande viktbaserad skatt och tyvärr verkar besiktningsorganen ha agerat olika när det gäller hur skatten ändras. Normalt sett ska ändrad tjänstevikt påverka skatten, liksom byte av bränsle, men tittar jag på mina gamla kunders bilar ser jag ingen röd tråd. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Stort tack till Gustaf för grymt bra info! Har en liknande fundering. Nu är risken stor att det är en omöjlig fråga att svara på, eftersom det inte prövats. Men om någon vet är det nog Gustaf.
Anta att man kompletterar en bensin-/dieselbil med elhybrid liknande Prius plugin. Finns det någon info om hur det påverkar skatt? Eller har ingen försökt det än. Konvertering till endast el är ju inte ovanligt, och ger väl förmodligen skatt mots grundbelopp 360kr. Men hybrid? Gummibrännare får ursäkta. Ur en miljömupps och statligt perspektiv, syftar skatten till att verka för sänkta utsläpp. Då skulle det bara bra om miljötrimmning skulle kunna ge sänkt skatt. I nuläget påverkas ju inte skatten om man sänker luftmotståndet med 25%, men kanske om man sänker vikt/totalvikt? T ex om man reggar ner lastvikten för en skåpbil vid ombyggnad. Hade varit coolt om det fanns möjlighet att mäta co2 under en körcykel och få skatten bestämd exakt :-) (hoppas ingen tycker att jag svurit i kyrkan) _________________ Niclas Vestman |
Jag skulle nog säga att reglerna för det du frågar om är högst oklara.
Den elbil som jag har besiktat och som jag har koll på (Audi A2) har fått skatten sänkt till endast grundbeloppet, 360 kr (en originabil ligger på cirka 1086 kr). Men det är en ren enbil. Bilar med CO2-baserad skatt (som i inlägget ovan) har ju formler för att räkna ut skatten med hybriddrift, så rimligen bör en hybridkonvertering sänka skatten i normalfallet. För äldre bilar med enbart viktbaserad skatt så ändras det också. Men jag kan tänka mig att det inte är 100% automatik i sänkt skatt...i alla fall inte baserat på CO2-beräkning. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Själv hade jag gissat på att co2 bestämdes med praktiska körcykeltest, för typning av tillverkarnas nya modeller. Men som du skrivit tidigare görs ju co2 bestämning för ombyggda bilar med schablonberäkning. Så det är väl inte omöjligt att man skulle kunna få gehör för det i ett pilotfall. Onekligen en uppmuntrande tanke.
Dessutom borde det gå mycket enkelt och ganska exakt att mäta/beräkna, vilken påverkan på förbrukningen ett hybridsystem skulle få. Det är nog främst en fråga om hur smidigt byråkratin fungerar. Men sfro har ju lyckats extremt bra på just den punkten. Stort tack för engagerade och kunniga svar! _________________ Niclas Vestman |
Sorry, hade missat länken du postade tidigare i tråden. Den ger ju faktiskt nästan glasklara svar. 1) man kan presentera dokumentation på regbesiktning. 2) Godkänns inte dessa kan man ansöka direkt hos skatteverket, som gör en bedömning om rimlighet såvida man kan presentera ett vettigt underlag. 3) Det finns färdiga formler både för hybrid samt plug-in hybrid. Dessa tar hänsyn till om basfordonet är diesel eller bensin. Verkar som om det går alldeles utmärkt!
Tack igen, du är grym! _________________ Niclas Vestman |
Frågar i en gammal tråd, men hur ser det ut nu inför 2025 med skatten på amatörbyggt fordon med E85 inför årets regbes. Hur kan man räkna utv detta eller stämmer din formel fortfarande Gustaf?
_________________ ![]() Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
Det är en ny beräkningsmodell och dessutom har man beslutat att ta bort bonusen (från 1 februari) för E85 dvs det är inte längre lika stor vinst att regga med E85.
Anledningen till det är förstås de firmor som importerat amerikanska pickuper mm som E85/flexifuelkonverterats för att komma undan malusbeskattningen. Har man ett bygge som byggbesiktats (eller slutbesiktats) av oss på SFRO kan man ta kontakt med mig för hjälp med en beräkning av vad skatten bör hamna på. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
16 besök senaste veckan (8915 totalt) |