Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
STP spridarrengöringssoppa, fungerar det?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (13857 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Denna soppa skall utföra underverk med "skitiga" insprutningssystem, men gör det verkligen någon nytta?
Jag tror inte det.
Vad är det för märkliga avlagringar bensin inte rår på men en flaska STP tar bort med glans?

Dessutom, STP-soppan luktar lacknafta, är det månntro så att man får samma "rengöringseffekt" av lacknaftan köpt på Bauhaus för 10 kr?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har hört många som kör med en 50/50-blandning av lacknafta och fotogen istället för att köpa STP eller liknande. Har dock inte provat själv.

På jobbet använder vi nafta i ultraljudstvätten när vi rengör spridare och munstycken.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

SAAB säljer annars en som kostar ca 175 kr för 75 cl den skall tydligen vara bra.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Den här provade jag på min gamla audi med klart märkbart resultat...

http://www.redlineoil.com/products_fueladditives.asp?productID=63

/Mats
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Citat:
SI-1's injector and valve detergent is a concentrated package of the most powerful
high-temperature detergents available to clean gasoline fuel injectors, intake valves and
combustion chambers. SI-1 Complete Fuel System Cleaner can clean injectors to nearly 100%
efficiency in one treatment. The cleansing effect on injector deposits can raise fuel economy
approximately 12% or even greater, depending on the condition of the injectors. Although many
gasolines advertise injector cleanliness, GM presented a paper to the SAE which indicates that
their customers encountered injector plugging with all major brands of gasoline (SAE 861533).
SI-1 also contains detergents and a synthetic upper cylinder lubricant which will help clean the
intake valves, pollution control valves, combustion chamber deposits and carburetors. One
bottle of SI-1 to a tank of fuel can reduce octane requirements by two numbers. SI-1 also
protects the fuel system from rust. One bottle treats up to 100 gallons. Safe for continual use.

Hm.......
Låter lite väl magiskt, tycker jag.
Speciellt de positiva effekterna i förbränningsrummet. Måste vara värmetåliga tillsatser som kan göra underverk under sådana förhållanden.
Tetrametylbly klarade iofs av jobbet att skydda ventilerna, men den tillsatsen lirade väl i en annan division också.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



obs obs obs..

nån känar pengar på er..

alla booster, rengörning och kombinerade booster-rengörning är billiga kemikalier föra dyra pengar..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Just det, därför använder jag det inte heller.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Redlines tillsats funkade kanon för mig och då betalar jag gärna en liten slant för det istället för att koka ihop nåt själv som kanske inte funkar.....
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Ultraljud funkar.
Ganska roligt när man tar lös spridarna och testar dom.
Sen efter rengöring så ser sprutbilden ut som från en ny spridare och dom lämnar runt 15% mer soppa..
Kostar en slant mer men.. man får vad man betalar för
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Gustav Sundberg skrev:
Ultraljud funkar...
Kostar en slant mer men.. man får vad man betalar för

Tur att Tomas har en ultraljudstvätt då.....som man kan använda ibland....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 36



Har hört att redlines produkt ska ge väldigt bra resultat.

Hällde i en flaska STP igår mest för ja hade en ståendes och tyckde det luktade lacknafta mest. stod ingen innehålls förteckning på flaskan heller så förmodligen innehållet den säkert något sådant simpelt

_________________
MVH
Stellan Leibel
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Leibel skrev:
Har hört att redlines produkt ska ge väldigt bra resultat.

Hällde i en flaska STP igår mest för ja hade en ståendes och tyckde det luktade lacknafta mest. stod ingen innehålls förteckning på flaskan heller så förmodligen innehållet den säkert något sådant simpelt


det står väl nafta på dem till och med??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



super7 skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Ultraljud funkar...
Kostar en slant mer men.. man får vad man betalar för

Tur att Tomas har en ultraljudstvätt då.....som man kan använda ibland....


Japp!
Även Mr. Mutter har utrustning för det!
Komplett spridar-renoveringsutrustning med ultraljudstvätt, flödestest och reservdelar
Ska köra mina spridare snart, får se vad som händer före och efter rengöring..
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Min far arbetade en gång på ett företag som blandade ihop dylika kemikalier (jag väljer att inte uppge var) och enligt honom innehöll "insprutningsrengöringen" en blandning av fotogen, diesel, någon form av lacknafta (det finns lite olika). Idén är helt enkelt att hälla i ett annat brännbart lösningsmedel än bensin.

För den som undrar vad kylartätning består av kan jag säga att en av de verksamma ingredienserna är "vattenglas", ett ämne som stelnar vid kontakt med luft.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Det enda som fungerade för min (5 cyl) BMW motor , var 2takts olja , en liten skvätt vid tankningen , nu har jag inte behövt detta undermedel på ett halvår

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



LuddeR skrev:

alla booster, rengörning och kombinerade booster-rengörning är billiga kemikalier föra dyra pengar..


Det stämmer säkert, dessutom stämmer det väldigt bra på en massa olika produkter. För att slippa omaket att åka runt och handla dessa billiga kemikalier (som iofs inte är speciellt billiga om man handlar decilitrar eller litrar endast) så får man betala både för hantering, varumärke, frakter och en faslig massa mellanhänders täckningsbidrag....

_________________
Pär Hylander
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



I dag har mina spridar fått bada i ultraljudstvätten 1timma.

Återkommer senare med resultat.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Wärhner skrev:
I dag har mina spridar fått bada i ultraljudstvätten 1timma.

Återkommer senare med resultat.


En hel timme? Körde ni på låg (utan?) värme?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Pär Hylander skrev:
LuddeR skrev:

alla booster, rengörning och kombinerade booster-rengörning är billiga kemikalier föra dyra pengar..


Det stämmer säkert, dessutom stämmer det väldigt bra på en massa olika produkter. För att slippa omaket att åka runt och handla dessa billiga kemikalier (som iofs inte är speciellt billiga om man handlar decilitrar eller litrar endast) så får man betala både för hantering, varumärke, frakter och en faslig massa mellanhänders täckningsbidrag....



jo det är väl desvärre så..

det gäller att ha lite detetektiv-gener för att veta vad man hittar vart..

lacknafta känner de flesta till..
toluen finns på färg handeln, om du går med på att det är aceton i så kan du köpa cellulosaförtunning.
metanol finns på moddelbils handeln..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Jag använde STP Complete Fuel System Cleaner med mkt bra resultat i min bil, och fler i klubben har gjort detsamma, så det är ingen bluff iaf.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Erik (fd Mooseman) skrev:
Jag använde STP Complete Fuel System Cleaner med mkt bra resultat i min bil, och fler i klubben har gjort detsamma, så det är ingen bluff iaf.


nej ingen bluff funktionsmässigt..

men prismässigt

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
STP spridarrengöringssoppa, fungerar det?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (13857 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande