Våra race- och banåkarbilar
Kobolt Runabout mk1 -?? (200311: Den blev kortare)
1 besök senaste veckan (31838 totalt)
<<   1, 2, 3
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 469


Trådstartare
knotan skrev:
Det är en vanlig långmutter /skarvmutter du svarvat rund? Som sedan dras fast. Med låsmuttet på andra sidan??

Enkelt och smart thumbs up


Så kan man göra förstås, men man kan också köpa dem färdiga:

https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1600_16 . . . .

Och, ja, låsmutter kommer sitta på spindelleden:

https://rejsa.nu/im/user/1423/2019-02-12-21-26-53_20190202_181248_m.jp . . . .

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4940



Snyggt. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 733



Jag behöver göra nya, längre bärarmar till mitt bygge och letar bussningar. Dom du har passar nästan... (Jag har 50 mm innermått i mina bärarmsfästen, bussningarna är 46. Antingen brickar jag upp 4 mm eller den dyra, krångliga vägen - svarvar nya rostfria hylsor som är 50 mm...) Innermåttet är 1/2" såg jag - tänker du köra M12 eller har du 1/2" skruvar!?
Fiffig camberjustering som sagt! Vad är det för ytterdiameter på långskruven/innerdiameter på ditt rör?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 469


Trådstartare
elCrillo skrev:
Jag behöver göra nya, längre bärarmar till mitt bygge och letar bussningar. Dom du har passar nästan... (Jag har 50 mm innermått i mina bärarmsfästen, bussningarna är 46. Antingen brickar jag upp 4 mm eller den dyra, krångliga vägen - svarvar nya rostfria hylsor som är 50 mm...) Innermåttet är 1/2" såg jag - tänker du köra M12 eller har du 1/2" skruvar!?
Fiffig camberjustering som sagt! Vad är det för ytterdiameter på långskruven/innerdiameter på ditt rör?


Ja, vi använder M12 för länkarmarna.

Ytterrör för camberjustering: http://hoftware.com/KoboltRunabout/ritningar/Wishbone upper joint tube Kobolt 3.pdf



_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 469


Trådstartare
Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!"

Arvids svar: "Vadå, vi har ju bara punktat dit fyra plåtbitar?"

Bilderna för väl tala som vanligt.






















_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 469


Trådstartare
...

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 469


Trådstartare
Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° ( ).

Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphängningen. Det har varit svårt att hitta en M18x1.5 gängstång som betecknas svetsbar, så det kan hända att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera...

För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdämpare i åkhöjdslängd och monterade diff och drivaxlar =>

I monterat läge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade länkarmslängder ska det gå att använda standard-Sierra-längd på drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta långt innan vi byggd länkarmsjiggar och länkarmar. Men vi kanske ändå har råkat titta på de icke korrigerade måtten? Tiden fanns tyvärr inte att undersöka detta närmare just denna gång.

Fram då? Jo flytten av övre länkarmsinfästningarna gick bra, men när vi provmonterade länkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad så långt det gick sa redan ögonmåttet tydligt att cambervinkeln var positiv.

Med samma totala längd på övre länkarm som i CAD:en ger 0° camber får vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak är troligtvis att vi använder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp.

Men detta är väl normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sång".)

Så nästa gång vi har byggträff kommer måttstockarna gå varma, och kanske både metall och ritningar revideras.

---



Nya styrdelar


Kan styrväxeln passa här?



---



Länkarmar och spindel bak


Med drivaxel och dummy-stötdämpare på högersidan


Så här stort avstånd är det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, på högersidan. På vänstersidan är det än värre... För mycket i båda fallen!

---


Delbar bakre del av nya länkarmsinfästningsjiggen fram




Jiggen på plats och övre länkarmsfästen flyttade


Utan jigg



Hjulupphängning fram vänster provmonteras


Ehurm... inte så bra.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 469


Trådstartare
Arvid har fullt upp i plugget denna termin så vi har tagit ett planerat längre uppehåll i byggandet fram till sommaren. Det hindrar inte mig från att klura på ändringarna som behövs av övre länkarm fram på grund av flyttade infästningar och upptäckten att den minsta cambervinkeln blir ca +2°.

Efter mycket räknande och provande av olika längder kom jag fram till en som ger ett camberjusteringsspann på ca +1° till -3°.

Förresten, är ni på Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout.




Före, med flyttad infästning.


Modifierad jigg.


Modifierad länkarm. Jo, fyrkantsröret är bara tillfälligt, det ska sitta ett bockat runt rör där egentligen.


Frigång mot en bakfjäder fram... Check!




_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Kobolt Runabout mk1 -?? (200311: Den blev kortare)
1 besök senaste veckan (31838 totalt)
<<   1, 2, 3