Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25 >> 28 besök idag (148525 totalt) |
Fan... måste ju snart flytta söderut ju _________________ Magnus Thomé |
||||||
du är så välkommen! _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Ja, Magnus, det där är en no-brainer. Du kommer vara i gott sällskap med andra väl påställda fyrhjulsdrivna rökmaskiner. Jag säger till inför nästa Gymkhana! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Sådär! Vi har snidat ihop lite bromssköldar med uttag för 2,5" kylslang som passar till alla Miata NA/NB/NBFL både med och utan ABS om man inte har byggt om alldeles för mycket. Gör underverk för uthållighet och slitstyrka! De passade fint på mina 1.6-bromsar, passar fint med mina nuvarande 1.8 Sport-bromsar och även med Wilwood-ok. Om någon tycker att de skulle behöva en uppsättning, så skicka ett PM.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Bilen lever! Den är påställd och det som skulle göras under vintern har gjorts. Det hela avslutades med en ombyggnation av avgassystemet som hängde lite för långt ner på mitten för att få plats med förstärkningarna. Allt som allt gissar jag att bilen nu gått upp 30 kilo i vikt under vintern...
I morgon är det konbana! Hoppas det inte trillar av alltför många grejer. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Ja, och bilen börjar ju bli till åren. Inte mer än rätt att tillåta viss viktuppgång under vintern. Ses i morgon! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
_________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Äsch, ökat marktryck är bara bra för varvtiderna i konbana Ses imorgon _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Tack för alla lyckönskningar! Just nu känns konbana fjärran. Vi har två cm snö på marken här på höjderna, fast vädertjänsten säger att det ska vara 9 grader i eftermiddag.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Skönt att höra! Solen har kommit fram här också och det börjar torka på uppfarten. Fortfarande fullt med snö på gräsmattan dock, men där ska man ju inte köra sportbil! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Helt rätt! Sol i Göteborg med _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Säsongen har kickstartat ordentligt. Efter konbanan för två veckor sedan har det varit åka på Falkenbergs motorbana i förra veckan och i morgon blir det Kinnekulle. På Falkenberg gick det ungefär lika fort som förra året fast det var betydligt svårare att få temp i däcken, så något var väl rätt och äntligen har bilen börjat understyra! Inte för att jag gillar understyrning, men hur jag än har skruvat tidigare så har bilen överstyrt. Därför är tanken att försöka labba fram bättre balans på Kullen. Återkommer!
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Vad har du för diff i den? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Torsendiff från en Miata -99. Den kan naturligtvis påverka balansen och gör nog bilen mer överstyrd i långa farter (chikanen efter långa rakan på Falkenberg), men jag är inte säker på hur mycket den påverkar i högre farter. Hur går dina tankar? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Efter Kullen-uppdatering:
Nja, det var väl en sådärupplevelse. Jag har tidigare haft svårt att komma överens med Kullen. Konstigt, då banan på pappret passar bilen perfekt. Hur som helst fick jag tre pass i torrt och tiderna sjönk hela tiden och jag började hitta lite flyt. Sedan kom regnet och med hårda Kumho som var svåra att få temp i redan innan regnet blev det väldigt halt. Inte nog med det, bilen kändes oförutsägbar och lurig, något jag inte känt tidigare. Min lilla bil och jag brukar komma väldigt bra överens, men inte denna gången. Efter två pass i regnet plockade jag ihop och åkte hem med sammanbiten min, tänkandes att det är bättre att bryta nu än att pressa så jag får slut på talang och det blir dyrt. Vädret blev visserligen bättre, men jag hade tappat humöret. Igår skruvade jag isär bilen och kikade om det var något uppenbart konstigt, men inget direkt. Ska smörja upp framoken lite och ska justera chassiet lite till, men jag har inga uppslag. Dock är det långt till nästa körning, så jag har tid att smälta intrycken lite ytterligare och lägga pannan i djupa veck och allt sånt där. Sedan är det väl bara på det igen. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Kalla Kumho i blött är en skräckupplevelse som inte har nåt som helst med bilens skick eller inställningar att göra.
Att du lyckades hålla dig från hårda saker, och att du gav upp i tid får du se som en seger |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25 >> 28 besök idag (148525 totalt) |