Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Mx5 - Nr:61 - Roadsport C | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (66104 totalt) |
Nu har nya leksaker inhandlats!
Blivet stolt ägare till 1080kg Miata (redan vart en sväng förbi lastbilsvågen som stämde oerhört bra, iallfall de plus 80kg som hoppade på och av vågen ) Så här såg den ut precis vid inköp. och bak. Efterssom Ebay är ens bästa vän Så tänkte jag välkommna bilen till 2000 talet. Bort med allt orange och på med vitt. Innan. Blå och Grön blev snabbt vänner Fick värma glasen fram då de inte va gula lampor utan gul plast i lamporna. Blev mycket snyggare nu men inte så mycket snabbare Jag har ett par vita sidoblinkers över då min bror (Blå) kom på att hans bil inte har sidoblinkers Listan har snabbt blivit lång på vad man VILL HA! tex bur, dämpare, fjädrar, däck, fälgar, stol, ratt m.m. Ratten har jag bytt mot en lite mindre som även sitter lite längre ifrån brädan och närmare mig, så nu har mina 197cm med långa ben gott om plats. (Bilder kommer) På listan finns nu även en sitta stil stol. Tanken med bilen är att den inte skall vara riktigt bra på nåt men mycket kör glädje almänt. Här behöver jag lite hjälp! Däcken är torra och gamla: Antigen skos dessa om med Toyo Proxes TS-1 (Lätvikts gat R däck) eller så köps Miata org fälgar/nya lättvikts fälgar i 14-15" och förses med samma däck. Måste bara väga de som sitter på bilen. Nu till det riktigt svåra dämpare, fjädrar och chassi. Dämparna som sitter på nu är tyvärr väldigt slitna då det gungar och bottnar på den minimala fjädringsvägen bak. Jag vill inte gå allt för långt ifrån orginal då jag fördärvar säkerligen mer än jag förbättrar. På bruks bilen Saab 9-3 -99 har jag Koni justerbara med orginal fjädrar och 15" alufälgar och skillnaden va som natt och dag jämfört med org. En väg att gå är Koni justerbara (mjukare till vardags och hårdare vid ban dagar) och org fjädrar, orginal chassi (bussningarna känns väldigt bra för sina 8500mil.). Sen lära mig köra och känna efter näsata steg när och om det behövs Tex kanske lite styvare fjädrar. Sen finns det en uppsjö av fult justerbara coilovers i varierande kvalite. Dessa går att ställa in till bilens org värde och ger mer möjligheter i framtiden. Vilka märken skall man titta på eller betalar man mycket för färggran aluminium? Fördelen här ser jag att man kan köpa fjädrar till ett vettigt pris om man vill laborera med olika hårdheter. Här vill jag gärna ha tips om vad som är beprövat Så denna säsong skall det hinnas med 1. Färska däck. 2. Nya dämpare /ev fjädrar. 3. Riktig hjulinställning. 4. Stort plus om jag får tag i en bur, annars är detta perfekt vinter göra. D2 coilovers för 8k. http://www.streetperformance.se/mx-5 Koni gula justerbara har jag hittat för 4,5k på ebay. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Driftingdäck? _________________ Magnus Thomé |
||
Tanken finns helt klart
Underlättar även grymmt mycket när man justerar coilovers och krängare m.m då de e cyckeldäcks smala http://www.youtube.com/watch?v=HPh90 _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Nu är bilen igång och allt verka lira!
http://www.youtube.com/watch?v=W7Wqm Börjat med lite mappning på den säkra sidan av tändningstabellen då jag inte har något annat att jämföra med och ingen utrustning att höra spikningar. Vart i göteborgs området skall man vända sig för att mappa en 1,8 sug motor @9krpm med megasquirt? Har de utrustning att detektera spikningar? Det som är lite kämpigt är att jag köpte motorn färdigt så jag vet inte exact vad som sitter i... Det jag tror/vet är att det är en Bottendelen från en standard 1,8L från 2001 (högre komp än tidigare modeller pga andra kolvar) Allt som är gjort i motorn är räknat på av Musen på topptrim. Portad topp av toptrim Kamaxel av Enem avstämt grenrör och 2,5"system med race cat. Här en lite bilder på min nuvarande snälla tändningskurva, lambda mål och bränsletabellen är felaktig i denna bild. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Aaah !!!! Det där lät inte som en vanlig tråkig 1,8. Riktigt trevligt sound. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
|
||
Tack för svaren!
Nu har jag talat med både Civinco och VEMS. De va jätte trevliga och verkade kunna sin sak, båda två sa att megasquirt inte va deras favorit Men den passar mina krav och budget utmärkt. Sen kan jag förstå de som bygger en motor för 100k har lite andra krav. Priset skilljde lite grann och det jag läst på nätet har båda goda omdömen. Då jag anser att min bil är ganska lätt mappad för de som kan plus att jag kommer göra så mycket jag kan själv kommer nog priset styra en del. Om inte någon sitter på en stor varning. Målet är inte varenda lite hk utan en fin kurva (med så många hästar som möjligt ) och en bränsle ekonomi så man kan åka cabbat hela sommaren. Vtec gänget hittar jag inte?!? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Både Peter på Civinco och Jörgen på VEMS är goa och duktiga gubbar
Kanske missade det men kommer toppen kommer från en -98 eller nyare? Med eller utan variabel kam? Hoppas få se bilen ryta i verkligheten snart _________________ Peter Antonsson |
||
Megasquirt är inte dåligt (tex världens snabbaste Pro Twin Bike kör MS) men man gillar givetvis det system man är bäst på. Jag har byggt och mappat över 100 MS under 8 års tid och ser ingen anledning att kör med nått annat, dock kan tändningsbiten ställa till det lite om man kör med mer än en spole, inte så att det inte funkar men utgångarna är lite känsliga om man gör fel vid inställning/installation. Insprutningsdelen är där sällan problem med. Skulle man ändå lyckas sabba nått så är en fördel att den går att laga, det kan man glömma med dom flesta dyrare alternativen.
Jag har tyvärr bara bänk till MC, men gatbilar brukar jag mappa på 2-3 timmar på vägen (om allt är rätt från början) eller hyra in mej på en bil-dyno/motor-dyno Synd att det är lite långt från GBG till Eslöv bara.. men jag har en del kunder från Stockholm och det är ju längre _________________ Jörgen Lindskog |
||
Motorn är från 2001 och jag tolkar att kammen är låst till högre rpm enligt det jag kunnat fiska fram här på rejsa.
Niklas L verkar har byggt motorn och här diskuteras just låsning av kammen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det blir mappning inom en vecka eller två, förmodlen tre för jag e petig . Den är redan ute på vägarna med laptoppen i högsta hugg Mappning kommer ske på bänk då det är kul att kunna se effekten av de ändringar man gör och få ut en fin effekt kurva För att inte tala om behålla körkortet med alla fullgas repor Kan vara dyrt till Eslöv när första tanken gick på liter över 2 liter milen Men jag tackar för erbjudandet! Jag har några kompisar som kör med megasquirt och det har fungerat bra där med. Jag har inte haft ett enda problem med instalation och mappning med denna hittills. Plus att jag kör med bilens orginal grejer så som spolar m.m för att slippa krångla Men medans vi är inne på MC så har en arbetes kamrat blivet lite nyfiken på det här med mappning. Han har en Triumf Daytona 595 -98 och är främst ute efter en finare effekt kurva då den org är taskigt mappad på mellan register / låg last från fabrik. Och några extra hästar tackar han inte nej till Kan man mappa om org ecu eller är det power commander piggy back system som gäller? Jag är inte påläst inom detta utan det han har hittat på nätet nämner power commander. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
En 595a har jag haft, trevlig hoj. Jo, jag tror att man kan mappa om original boxen även på en 98a men är inte helt säker utan att kolla upp det (nyare Trajjor kan man i alla fall), ganska trögjobbat eftersom man inte kan mappa i real tid, men det funkar. Det första han kan göra är att köra till ett Triumph center och få den senaste fabriksmappen inlagd.
Kollade upp det, finns mappar att hämta till 595 så då funkar det tydligen. Jag kör med tune eco och ODB II adapter när jag mappar Trajjor http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/li _________________ Jörgen Lindskog |
||
Nuuu är det dags för lite bilder
Ingen speciell ordning... Startfältet hemma hos päronen, lagom nöjda Lite skillnad på krängare bak Och fram. Troll science infinite energy Jag har förstått detta med tyskstuk nu Med inspiration från Chris Harris. http://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY Chriss Harris demonstrerar! Nyan Cat live Ljuddämpare och slutrör på plats, mycket diskret och snyggt. Tack Magnus! Innan motorbyte, luft filter boxen är urtagen. Jag vet att det ser ut som jätte mycket plats till en turbo Japan stuk . Lättarbetat. Oljekyl hittar på plats. Trångt med sandwich adapter, olje tryck, temp och termostat styrd oljekylare. Va givitvis mycket lättare att göra detta med motorn ur bilen! Men i efterhand glömde jag byta org olje tryck och det billiga sensorerna fick bytas ut 25 raders med termostatstyrning, här skall det räcka och bli över. Nya motorn på plats! Ser inte värre ut än ett öppet filter har hittat dit Bränsle tryck @ 3 bar. Håller org pumpen för detta i längden? Lite häftigare kylare. Det skymtas ett rött fiddy filter till tomgångsmotorn och lite bling bling rör från biltema för insuget. Man hadde velat städa bort alla kolkanister m.m men vad gör man inte för miljön. Här är det en grej som skall ordnas. Avstämd grenrör Sitta still stolar har hittat på plats och gör det ännu lättare för mina nästan 2meter att kliva in och ur Djupratt med en spacer så knäna får plats, och greppvänlig mocka. Viktigt! Idag blir det att göra klart mätarna i kupen och ta en provtur _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Vet precis vart dina "päron" bor är granne med dem kan man säga.
Är lite nyfiken på en Miata men har lite problem med sittställningen. Har sett att din bror några gånger i den silverfärgade (om det nu är din bror å inte du?) ni är ju inte direkt kort personer. Skulle det kunna vara så att man får skika lite på bilarna och skaffa sig en uppfattning om hur det är att sitta i en sådan utan att få klastrofobi?? _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||
Det är mig du har sett då. Jag bor 3 minuter från päronen och det är billig parkering där Jag har den gröna miatan, tjejen den silvriga som vi använder som brukis och brosan en blå, finns några att välja på . Det är bara att hojta till nästa gång så får du komma och provsitta. Jag är 197 med långa ben och har modifierat den gröna så jag sitter riktigt bekvämt nu. Sparcosprint stolar, riktig djupratt och en 30mm spacer på ratten så den kommer närmare kroppen, pedalerna är justerade mot golvet (tjänar 20mm men allt bygger på) så nu får bena plats. Den silvriga är nästan org då det är orginal stolar och ratten som är bytt mot en lite mindre bara och den kan jag erkänna är ok att sitta i men hadde kunnat va bättre. En djupare och mindre ratt gör mycker för mina långa ben _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Det där med ratten närmare är viktigt som f-n.
Har lånat min polares gamle Porsche cabbe några gånger å den är det inte nå vidare justering på ratten heller. Nu har han dock bytt ratt, med en rattdistans när jag ska köra den som gör jättemycket för känslan. Har du kört Lotus Elise någon gång, kan tänka mig att Miatan har ungefär samma utrymme som den i original. Kommer trava in på dina föräldrars tomt och tala om att vi "möts" hör här nästa gång. Brukar se den silvrige när ni parkerar nere vid vändplatsen hos "oss". _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||
Ser ut att bli en kul bil. Men luftfiltret sitter ju precis ovanför grenröret?
Dra ner det i höger framskärm eller var det nu är möjligt) så lär du slippa att förlora minst 20 hk... "Hot air intake" är det sista en Miata med sugmotor behöver.. _________________ /Gustav Sandler |
||
Vrod: Det är bara att klampa in!
Gusa: Ser värre ut än vad det är. Men det är inte optimalt. Sitter snet upp framför grenröret. Har ~30grader insugstemp förutom när jag står still och det skjuter upp. Men värme sköld m.m är på gång. En framskärm på en miata finns knappt _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Se om detta hjälper att sänka temperaturen i motorrumnet. Är värmesköld utanpå detta något att ha eller kommer det inte göra någon skillnad?
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Nu sitter luftfiltret fram i kofångaren 20-30 grader insugs luft vid 15-20 grader utomhus temperatur
Allt verkar lira, bilen är mappad, här än en liten smak prov vi tog häromdagen Dvs bilen är klar för ljugnbyhed med MX5 klubben! Förutom motorkuddarna som är helt slut, 3ans synkringar skrapar, lambda styrningen gör som den vill, en corner weight och hjul inställning som behövs. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Mx5 - Nr:61 - Roadsport C | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (66104 totalt) |