Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3, ... 219, 220, 221 >> 86 besök senaste veckan (1118109 totalt) |
ja vi ses ju i sommar när jag kör åttor kring din bil! eller inte... |
||
Ang motorn.... så kommer här lite info om min nuvarande:
400 cui Pontiac V8 (6,5L) toppar: lite portade, gjutnummer #62 med 2,11" och 1,77" ventiler kompet ligger kring 11,5:1 Kammen är en Crane Cam kopia av pontiacs Ram Air IV kam (har inte siffrorna i huvet, men den räknas som 'halvvass' ) effekt - mellan tummen o pekfingret 380 - 420 hästar vid 5700 rpm Vrid - mellan tummen o pekfingret 640 Nm - vid 2900 rpm accelerationen på trean är ung som i farsans 170 hästars volvo på ettan... bilen känns fortfarande frisk på sexan... hästkraftsantalet tycker jag räcker har stora problem att få ner greppet i marken vid start, har man dessutom lite tung fot tenderar det att spinna på tvåan och det är inte förrens i mitten på trean som man verkligen kan stampa på... kan ju ha o göra lite med den höga utväxlingen jag har också. teoretisk topphastighet - 309 km/h vid 6000 rpm på sexan... notera att den är högst teoretisk! andra roliga fakta är att om man står 1 m bakom avgasröret känner man fortfarande avgaspulserna slå mot byxbenet... och som någon sa... ljudet är.... beroendeframkallande! har i dagens läge inte insprutningen ditsatt utan spisen kontrolleras av en quadrajetförgasare... Har inte bestämt mig än om sprutet hamnar på denna motorn... eller på en kommande motor! snittförbrukning med fugge vid landsvägskörning är 'inte mer' än 1,7 L/milen... vid gaspådrag hör man nästan hur det gurglar i tanken |
||
Mumma Hoppas vi träffas vid tillfälle så jag får chansen att stå bakom utblåset, hehe låter mycket trevligt!!! Förbrukningen var förstås oxå nåt i hästväg och kanske inte lika roligt Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
"andra roliga fakta är att om man står 1 m bakom avgasröret känner man fortfarande avgaspulserna slå mot byxbenet... "
Det är samma sak på min lilla 1.6 liters startmotor som sitter i Sciroccon... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Anders har ju disskuterat möjligheten med en tysk motor.. kan han redan genomfört planerna? Passar på att lägga en till bygget _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Beror på fälgen kan man säga...från rätt säker källa kan jag lova att 330mm går fint i en 16" fälg om det är rätt sort... _________________ Karl Brag |
||
japp!
samt att corvetteoken bygger rätt mycket på radien från centrum också letar faktiskt efter 16" som bromsarna ryms i... att ha en extra uppsättning däck på |
||
vart ett tag sedan, har lite mycket att göra i plugget... men nästa vecka är det påsk, och då är det lugnt ett tag...
börjar få kalla fötter nu eftersom jag väntar på framfjädrar från staterna... men de har inte kommit än... Och det verkar inte finnas någon som vet var de finns heller... Inga framfjädrar, ingen besiktning Nåja, undertiden kan man pilla med lite andra saker... har i dagens läge inte mycket till dörrsidor och mittkonsoll (jag vet, det ska man inte ha i en banåkabil heller... men detta är som sagt en kompromissbil ) Det är otroligt svårt att få bra bild på det här, men här är en testbit i alla fall... det blir instrumentpanel, del av mittkonsoll, lucka för att täcka stereohålet samt dörrsidor i det svarta guldet... |
||
Mycket fin bil även om jag inte gillar modellen... Jag tycker bättre om 67-68 och 70-73...
|
||
well... idag började arbetet på riktigt...
Har tre veckors ledigt från allt vad plugg heter nu och målet är att bli klar med allt 'småpill' väntar just nu på framfjädrar som jag måste ha till besiktningen och då kan man slå ihjäl tiden med att justera passform på fronten... Så här ser bilen ut just nu... Sjukt ful måste jag erkänna - groteskt underbett! Ska försöka hålla er uppdaterade ang. hur det går.. Någon som har en webkamera liggandes så kan ni se det i realtid! |
||
well...
frontmecket låg nere idag.. har fixat passformen så att kofångaren numera ligger an mot resten av karossen.. mycket snyggare så än 5-10 mm glapp! frontstycket var lite för mycket material på i ena änden... så det kommer att göras om när det blir lite varmare i garaget... Gick lös på inredningen istället... Eftersom gaspedalen sitter så långt från bromspedalen, funderar jag på att ha ett gasreglage på växelspaken... vad tror ni? |
||
Du menar koppling va? Edit: Tjolahopp tjolahej vad morgontrött jag var där ja... I https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Ragnar Burenius |
||
uppdaterat igen... denna gången lite vettigare saker som gjorts
Detta kliptes till av 1mm aluminium en vy till... här har fäststaget (3mm alu) samt luftintagen för bromsarna tillkommit... Detaljstudie av det flödesutformade intaget Försökte först göra en tratt av alun... men klockan gick och gick... så det fick bli så här istället... Luften lär ju räcka i vilket fall som helst... tror jag... Intaget mäter 15 cm brett o 12 cm högt 3" slang.. här är en testpassformsbild på kylarkanalen... kvar är att skruva fast den i nederkant också en bild till.... och ännu en bild.... de övre hålen ska täckas för och det långa spåret har jag nyligen hittat en originallist som ska få sitta där... den är på sjön och kommer hit om ca 2 månader total vikt för alushabraket ca 2,1 kg... får mina nya framfjädrar i veckan, ska se om jag hinner byta dem i helgen... Och ska då även passa på att bygga den andra biten av bromskylningen... EDIT: jo, jag vet att kärran är smutsig! |
||
jaha, dags igen... byggt klart kylsystemet till bromsarna...
bidde så där, det kommer inte vinna några skönhetstävlingar, men vi får väl hoppas att det fungerar istället.. det är en ca 4 mm glipa mellan scoopet och skivan.. Lite bilder: slipat bort pulverlacken färdigkonverterat... Hade inte ork (gjorde båda på en dag... en mycket lång dag... så orken tog slut) att täcka de två sista hålen i plåten. Så här i efterhand känner man ju sig så här över latheten, men men... Om det inte är tillräckligt det jag gjort nu, får man väl börja pula lite med det igen.. monterat o fint... Tro det eller ej, men det är otroligt ont om plats för kylslangen.. Vid fullt styrutslag går hjulen emot slangen lite, men den trycker in slangen under bärarmen samtidigt, så jag hoppas att det räcker... Man lär ju upptäcka om slangen inte håller om ett par dagar kommer det bilder på fjäderbyte... |
||
om det är någon här som är intresserad av att kika på lite fler bilder på bilen så är det som sagt hemsidan som gäller..
http://www.propontiac.com |
||
och igen...
Första provkörningen indikerade att det nedre luftintaget verkade klara (med marginal) att hålla vattentempen nere... även vid stillastående... Sen får man ju se hur det går när det blir lite varmare Nu är de övre grillhålen stängda, resultatet blev rätt bra om jag får säga det själv.. Hoppas vinna lite downforce på framvagnen också.. och den där listen som ska sitta mellan kofångaren o ovandelen... Den är beställd för längesedan.... Men något måste ju så klart strula... Men den är på väg (och med min tur lagom till 2010 eller nåt ) |
||
skreeeeeee, vroooooooooooooom, roooooooooooam, vroooooooooooooooom, skreeeeeeeee, eeeeeeeeh, vroooooooooooooom!!!
om den bara kunde starta när den var varm också så hade jag varit glad och på väg till besiktningen nu! |
||
Well, en liten uppdatering för er som kanske undrar var jag tar vägen..
Bilen är körbar, men det finns lite 'småsaker' samt några 'storsaker' som bör åtgärdas innan bes. Dessa saker skall åtgärdas snarast möjligt, men det kommer dröja eftersom jag åkt på sommarjobb, fom tisdag, uppe i sthlm och bilen får stanna här nere i Lund tills jag kommer tillbaka.. Då, i september, är målet att få kärran besiktigad och körduglig för att ev åtminstone vara med på någon konbana eller banträff innan lappmöglet kommer > min motor är förresten inte helt frisk, pyser ut vevhusventilationen ständigt och varvar man över 5000 rpm så pyser det oljedimma ur oljestickan.. Så nu har jag något att göra i vinter |
||
så här ser den i alla fall ut just nu..
Problem som måste åtgärdas; -motor! > -dåligt vacuum till bromsservot -läcker mellan topp och ena grenröret pga ojämn fläns, -läcker från kopplingshydraliken -ej kalibrerad hastighetsmätare -konstigt klonkljud från bakvagnen då man trycker på gasen eller kliver av.. Verkar vara någon bussning (som är ca 50 mil gamla!) som gett upp och lite annat smått... |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3, ... 219, 220, 221 >> 86 besök senaste veckan (1118109 totalt) |