Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23, 24 >> 21 besök idag (33169 totalt) |
Kul att ses _________________ Johan Lekås |
||||
Mindre camber fram känns som en bra idé av döma på hur däcken ser ut. Gummikorvarna brukar väl hamna där däcket inte längre har så bra kontakt så det ser ju ut som du bara använder halva däckbredden aktivt.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
||||
Har du en idé vart du lämnade kameran? Jag ska dit på fredag och kan leta efter ditt självförtroende och kamera! Jag tänker att med mer fart i kurvorna så sliter du däcken jämnare fast pytteliten camber kanske hjälper
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
Av egen erfarenhet så tror jag att ditt problem ligger i att du vände på däcken, som att köra på halva däcksbredden _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Jag tror det kan ligga nått i det Gjorde samma på dessa framdäck som suttit på andra fälgar. Har en bit grusväg innan jag är hemma och det syns ju rätt så väl vars däcket är slitet... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jag snor en bild från Johan Lekås, precis till höger om 100m-skylten ser man "mitt" spår...
GoPro'n försvann ju, men långt tidigare stod jag på Jula och jämte kassan hade de billiga 249:- kameror. Varför inte? En så kan man ju sätta på dumma ställen utan att det gör ont... Så en bit in på dagen satte jag en på fästet till framljusen, så enda filmen med RaceChrono blev det här. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Senaste kvällarna har ägnats å det roligaste jag vet, bromsar.
För att få på 13'-fälgarna bak behövs spacer och nya fjädrar till handbromsen på bromsoket. Försök få på den här jevfla fjädern... När jag höll på så tog jag loss bromsoket för att se om det gick lättare, men det gjorde det inte. Istället råkade jag trycka ut bromskolven så mycket det gick (nästan) och såg att bromsbeläggen på ena sidan var lövtunna. Så lika bra att byta mot det som fanns på hyllan. Men det gick ju inte, för att trycka in kolven i oket behövs ett bromskolvsverktyg, det var i verkstan (alla tre uppsättningar ). Efter mycket slit fick jag dit fjädern på ena sidan, andra sidan höll jag på med i en timme utan att lyckas få dit fjäderjäkeln innan jag gav upp för kvällen. Kvällen efter tog det 30 sekunder att få dit den. Bromsbeläggen blev det jag köpte i all hast för att ha i reserv för länge sedan, Biltema. Så det sitter där nu. Men är det Mintex 1144 eller Ferrodo DS2500 jag ska beställa? Jag lutar åt Ferodo... Bara en länkarmsinfästning kvar att lösa... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Inte mycket har hänt, måndagarna har varit upptagna med jobb så Gröndal har inte kunnat besökas som jag ville.
Men lite har hänt. Jag har tyckt att frambromsarna har tagit lite sämre, så även om det är mycket kvar kanske lika bra att byta beläggen och testa en annan blandning i de. Om inte annat så rensar de t skallen från annat en stund, speciellt som jag köpte fel belägg. De var lite för stora. Miniträff med Miata/Mercedes/Westfield-gänget, praktiskt när jag kan rulla ut ur garaget och sen hela vägen dit utan att starta motorn. Elsystemet uppförde inte sig, en liten kontakt hade hoppat lös. När ändå det var borta så blev det dags att sätta dit en ny backspegel på förarsidan, den gamla var lite lös och visade inget. Jag kunde bara spänt upp den, men varför när det fanns kolfiberspeglar på hyllan? Samma storlek, men lite högre upp och längre ut. Nu ser jag ju saker bakom mig! Bil & Bulle besöktes en tidig morgon, Rejsa-kändis: En Marcus!!! Vill-ha-begäret är stort. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Vadå när du blir omkörd eller.. Det är faktiskt bra att ha koll bakåt det kan ju komma nån //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Lösningen på att backspegeln ibland lagt sig ner och jag inte sett något har varit att ligga i vänsterfil på motorvägen och följa hastighetsrytmen (och köra ikapp de framför om jag hamnar efter... ). Nä, men jag hade den i mitten och på högersidan kvar om vänster backspegel vek ner sig, mest nervöst på motorväg och "döda" vinkeln som blev väldigt stor på vänster sida. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Mats Karlsson's tråd med funderingar på tomgång fick mig att googla och hittade lite som jag borde undersöka, även om motorn inte dör längre när jag stannar vid ett rödljus så är droppar i i varvtal ibland. "Poffandet" (avgassmällar) vid motorbroms finns kvar, märks när motorn är genomvarm.
Från: http://forum.saabturboclub.com/showt
Att göra i vinter: Undersöka om/hur boxen får hastighetssignal. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Nästa rolighet, efter gårdagens lilla nöjestur (3mil i lugnt tempo för att rensa huvudet) roade jag mig med att mäta lite temperaturer.
Vattenkylaren till IC: 10 grader IC, anslutningen vid silikonslangen mot spjällhuset: 43 grader Hur varm är inte insugsluften om den värmer IC'n till 40 grader? Men jag tror felet ligger i vattensystemet/pumpen, ibland kaviterar bara vattnet och pumpas inte runt. Enklaste är att slå på IC-pumpen först innan motorn och lyssna på den, det räcker att slå av och sen på om den kaviterar. Men tänkte jag på det igår? Nope. Kylare: 68 grader, samma som på mätaren men då hade bilen stått ett tag på tomgång. Under hela turen kom tempen knappt över 70, om jag inte stod still. Jag tror jag borrade för stora hål i termostaten... Bromsar: Bilen bromsade bra, inga tecken på att låsa upp bak vid hårda inbromsningar, etc, etc. Mätt efter kraftig inbromsning från ...eehhh... på den privata testbanan... 150km/h och sedan kört 1km i 70km/h och 2km i 40km/h. Bakbromsar mätt på skivan: 94 grader Frambromsar mätt på skivan: 17-22 grader WTF? Antingen ligger bromsarna på bak lite utan att märkas när jag hissar upp den och snurrar på hjulen eller så bromsar den inte fram? Men bilen bromsar bra??? Nåja, en till sak att titta på i vinter. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Min bil med 90 graders termostat (omoddad) kommer inte heller upp i 90 grader vid körning. Ligger runt 75 grader även när det är 15-20 grader ute och når 90 bara när man står på tomgång vid rödljus eller liknande. Kylsystemet är inte underdimensionerat iallafall. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Antagligen inte alls, men jag märker ingen skillnad från när den har kommit upp i temp. Samma beteende med avgassmällar vid motorbroms så fort den blivit genomvarm oavsett om det är 70 eller 90 grader. Den drar bra iaf, på en motorvägspåfart igår låg jag bakom en bil som höll 60km/h ( ) och då blev det att gå direkt över i vänsterfil och gasa på. Drar som vanligt på 2'an, 3'an och eftersom jag inte kunde hålla mig även 4'an. Därav 150km/h på avfarten, det är inte långt emellan påfart/avfart: _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Bagageutrymme finns det inte så mycket utav, faktiskt inget alls. Jag har tidigare skrivit om att göra en bagagelåda, enkelt att forma i plast/frigolit och sedan gjuta glasfiber på. Men jag vill ju lära mig något, men jag blir mest konfunderade och idiotförklarad (av mig själv).
Jag ville testa CAD, eller iaf något bättre än TinerCAD som jag använt innan. Efter ett gäng timmar känns det som jag jag missat något fundamentalt, men jag är ju mer att bara hoppa in och lära mig än att plöja böcker och sen testa. Så här ser det ut, en Body i FreeCAD Body utgörs av 5 sketcher: 1 som extruderas i längsled 2 stycken som blir "gavlarna" 2 stycken som blir hållare på kortsidorna, en rektangel som går ut bara. En gavel med rundade hörn Sen har jag gjort "Pad" på all sketcher för att få tjockleken Men hur i... gör jag för att få rundningen i övergången mellan olika "sketcher"? Där går jag bet och fattar ingenting, Skulle jag ha en "Part" istället med flera "Bodys" (en Body per Sketch, istället för som nu en Body med alla sketcher) som jag skulle gjort en "Assembly" av? Här någonstans börjar det bli grekiska.... och jag misstänker att jag gjort något grundläggande fel i strukturen. Youtube-videos är antingen för lätta (dvs de visar en enstaka detalj) eller så är de dölånga med en oengagerande indier (80% av alla bra FreeCAD-visdeos på detaljer är gjorda av indier) där det tar sju svåra år att komma fram till något. Jag vill ju bara ha rundade hörn. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Vet inte hur det fungerar riktigt i gratis cad programmen men antingen gör man i shet metal ( ungefär som att bocka plåt från ett ark) eller brukar man göra en sketch extrudera den så det blir en stor solid klump som man antingen gröper ur med ett shell kommando eller en urgröpning kommando. Sen lägger man fillets på alla vassa kanter man vill. Klart som korvspad?
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23, 24 >> 21 besök idag (33169 totalt) |