Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
16 besök senaste veckan (19019 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5595



JohnC skrev:
Jag har blundat för detta och istället glidit ned i stolen på ett sätt som givit mig en falsk trygghet men likväl så hade jag högst troligt slagit i hjälm och därmed huvud i en krasch. Den nya och förhoppningsvis något "smartare" John 2.0 har därför beslutat i att investera i en helsvetsad bur från KBT


Krya på dig

Och en till sak men det gissar jag att du har koll på, sittställningen i stolen.
Jag hjälper en kompis och skruvar lite rally bil, han kraschade på Sydsvenska 10år sen
kartläsaren spräckte mjälten.... fast smällen tog på förarsidan, Stefan var bara lite öm i kroppen.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Så fantastiskt skönt att höra att du fick den hjälp du behövde för att det skulle gå bra . Å att du nu verkar vara på benen .

Förstår helt å hållet detta med å omvärdera saker . Och man tänker lätt annorlunda efter att nästan strukit med . Jäkligt bra att uppdatera säkerheten . Som 2.0 är man gärna lite smartare

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1510

Namndispens
Namndispens

Det var tråkigt att läsa att du blev så illa skadad, men glädjande att du överlevde och som det verkar bli rätt så återställd! Brukar läsa dina tävlingsrapporter med stor behållning. Lycka till med rehabiliteringen

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41592

Forumägare
Forumägare

Oj jösses! Hoppas rehabiliteringen rullar på riktigt bra framöver.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8049



Usch vilken tråkig läsning, hoppas du kryar på dig men skynda långsamt och lyssna på kroppen.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5088



Jag är glad att vi har dig kvar John! Du har väldigt mycket sunt tänk att dela med dig av och jag ser fram emot att följa säkerhetsarbete 2.0.

Likt andra önskar även jag en framgångsrik rehabilitering, låt det ta tid och gör det ordentligt hela vägen fram!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4113



Oj, vilken hemsk berättelse, skönt att du klarade dig och är på väg tillbaka.

från mig.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1051



Huu!
Som "nybliven" hojåkare som mest glider omkring (enligt egen utsago) får du gärna utveckla vad som hände i hojfrågan. Jag har aldrig kört omkull på gata så jag kan ha ett viss mått av odödlighet som smyger sig på.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
För att utmana mig själv i rehabutmaningen så bokade jag in nästa års två Europatävlingar.

Spa Summer Classic 2024 26/27/28 April 2024

RED BULL RING CLASSIC - 7/8/9 June 2024

Vad gäller bur och burbyggande så har jag haft en första kontakt med Poppo på KBT och reservspåret är engelsk bur och hitta certifierad svetsare som kan lösa själva hantverket att få in den. Huvudspår är dock Poppo och en inhemsk lösning. Bra tankar med att inte ha ett kryss längst upp om man i värsta fall måste plockas ut den vägen. Vad gäller stol så måste jag läsa på lite när det gäller optimal placering eller åtminstone hur man inte skall göra.


Tackar också för de uppmuntrande orden om ett snabbt tillfrisknande. Det kommer tyvärr inte gå fort men jag är väldigt motiverad, vilket är en bra grundförutsättning och jag är dessutom inte svår att få att träna, vilket är en annan bra grund för att få det att funka.

Läkarnas estimat är cirka 300 dagar för att var tillbaks i samma form som innan krasch. Mitt är 150 dagar

Viktigast är att inte bryta ihop vid bakslag och de duggar tätt när man har många skador.

Jag kämpar på så ses vi på banorna 2024! Uppdatering om bur kommer följa!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5595



JohnC skrev:
Vad gäller stol så måste jag läsa på lite när det gäller optimal placering eller åtminstone hur man inte skall göra.

i stället för att läsa på slå JP en signal.
https://simpson-europe.com/sv/


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3694



OJ!! Hade hoppats få en sammanfattning av något av dina fantastiska race och fick en rehabplan i stället. Jag ställer mig i ledet och önskar fullt tillfrisknande.

Då jag också älskar MTB (som resten av min fam) så har jag full förståelse för att minimera skador även där. Tyvärr blir det ofta så att man skaffar nya skydd alltefter man krachat på nya sätt. Jag har numera alltid knäskydd, ryggkydd (inbyggt i ryggsäck som jag alltid bär) och när det är lite mer seriöst nerförsåkande full face hjälm.

Bra morot att du redan boka in tävlingar till nästa säsong. Kan tänka mig att S2:an och CUP:en hjälper till med motivationen också.

Vad det gäller installation av bur har jag inget att tillägga övriga förslag du har fått. Kan du få den svetsad i A- & B stolpar av certad svetsare är det såklart ett plus.
Att du redan har all personlig säkerhet som krävs ink. stol med "öronlappar" räknar jag med.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Ja, livet kan ändra sig fort och det var en jäkla resa du råkade ut för. Jag fattade nog inte förrän långt senare hur mycket stryk du fick. Näe, det går fort nog med fyra hjul så du gör rätt i att skippa hojen i fortsättningen!

Härligt att höra att du använder olyckan som motivationshöjare inför nästa säsong!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Tråkig läsning om din olycka! Lycka till med rehabiliteringen, du verkar ju ha viljestyrkan att komma tillbaka i form igen.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Måste bara skicka ett stort lycka till i rehabiliteringen Om jag får gissa tror jag det kommer gå bra, motivation brukar göra gott på framdriften

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
MrQuiet
Oslo, Norge
Här sen Sep 2023
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Det var kjedelig å hore at du har vært utsatt for en så voldsom ulykke. Godt det kom noen som fikk tatt hånd om deg og varslet. Og lykke til med rehabiliteringen!

Når det gjelder bur så har jeg fått bygget et FIA-sertifisert bur i min 944. Dette er i henhold til FIA's 2022-regler for GT-racing. Jeg bygger denne bilen nå, og skal være klar for racing i 2024-sesongen. Meld fra om du er interessert, og onsker flere bilder tilsendt.

Dette buret er bygget av JH Linnerud: https://www.facebook.com/JHLCages

[/img]

_________________
Sigmund Overeng
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2157



Brrrr! Herregud där hade du tur, fan vad skönt att det gick bra!
Helt rätt prioriteringar!
Märkligt vad en smäll kan få en att tänka till, har märkt samma sak.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6058



MrQuiet skrev:
Det var kjedelig å hore at du har vært utsatt for en så voldsom ulykke. Godt det kom noen som fikk tatt hånd om deg og varslet. Og lykke til med rehabiliteringen!

Når det gjelder bur så har jeg fått bygget et FIA-sertifisert bur i min 944. Dette er i henhold til FIA's 2022-regler for GT-racing. Jeg bygger denne bilen nå, og skal være klar for racing i 2024-sesongen. Meld fra om du er interessert, og onsker flere bilder tilsendt.

Dette buret er bygget av JH Linnerud: https://www.facebook.com/JHLCages

[/img]


Tre saker som jag reagerar på med din bild.
1 bältessträvan som sitter så långt bak när det i dag pratas om att bältena ska vara så korta som möjligt.

2 en svetsad bur som har demonterbara strävor.

3 bakre stöttorna som sitter på hjulhusen, ser alltid så fel ut när man sätter en bärande del av buren på en av dom svagaste plåtarna bak i karossen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
MrQuiet
Oslo, Norge
Här sen Sep 2023
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


J.Schuman skrev:
1 bältessträvan som sitter så långt bak när det i dag pratas om att bältena ska vara så korta som möjligt.

Dette er ihht. FIA sin beskrivelse "Transverse members fitted on the main rollbar or between the backstays may be used for the safety harness mountings in accordance with Article 253-6.2". Det er i tillegg krav til at skulderbeltene går horisontalt bakover, eller maks 20 deg ned fra horisontalt. Bygger man beltefestene veldig nærme stolryggen, så blir det fort feil om bilen skifter eier, og den nye eieren har en helt annen rygglengde en hva buret var bygget for. På bildet ser du stolen montert så den passer meg, på 178cm med korte ben og lang rygg.

J.Schuman skrev:
2 en svetsad bur som har demonterbara strävor.

Dette er fordi bilen skal kunne godkjennes av Statens Vegvesen for bruk på veien. Hvor jeg må demontere den overste streveren når den skal brukes på veien. Det er uansett i tråd med FIA sine krav, som tillater demontérbare dorstrevere.

J.Schuman skrev:
3 bakre stöttorna som sitter på hjulhusen, ser alltid så fel ut när man sätter en bärande del av buren på en av dom svagaste plåtarna bak i karossen.

Bakoverstreverne har som jobb å sikre at hovedboylen ikke vipper fremver eller bakover, så FIA setter krav til at disse skal ha en vinkel på minst 30 deg fra vertikalt. I tillegg er det krav til at buret totalt sett ikke har en utstrekning utover opphengspunktene til hjulopphenget. Og ikke foran/bak hjulakselen. Så da er det ikke mange stedene der bakoverstreverne kan monteres til karosseriet som er innenfor reglene.


_________________
Sigmund Overeng
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
16 besök senaste veckan (19019 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande