Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 1.8T -75
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 19, 20, 21   >>
16 besök senaste veckan (162889 totalt)
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Trozzo skrev:
Har precis läst hela tråden, och jag måste säga att det är ett imponerande bygge, Ser kanon fint ut. Lycka till med resten

Tackar! Alltid kul att få glada tillrop

Citera
Rasmus.O
Mörrum||Blekinge
Här sen Mar 2006

Läst igenom hela tråden nu..Riktigt festlig mk1 thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Setrab oljekylare med oljefilterförflyttare inhandlad, hade ganska hög oljetemp (ca 120-130 grader) på mantorp i somras så detta borde vara en effektiv kur.
Jag blir tvungen att flytta filtret eftersom framvagnsbalken ligger väldigt nära så jag kommer inte få in oljekylaradaptern mellan filterhållaren och filtret.

Ska bara hitta någonstans att placera oljekylaren så den får effektiv kylning...

I helgen ska jag montera bort en bärarm så DLI Teknik kan svarva bussningar till mig får se om jag plockar bort drivaxlarna samtidigt. Mina inre drivknutar ska bytas i vinter.

Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Förra helgen hände det lite saker med bilen.. Bärarmarna blev borttagna tillsammans med frambromsarna och spindlarna.
När jag började plocka ner sakerna så märkte jag att säsongen har helt klart krävt sina offer. Bland annat så har det blivit väldigt varmt för dom stackars bromsarna, okhållarna såg ut att ha blivit eldade.
Färgen var sprucken och allt såg väldigt tråkigt ut jämfört med i våras när det monterades ihop. Jag måste antingen fixa bromskylning eller större bromsar eller både och...

Den bakre Powerflexbussningen till bärarmen på höger sida hade vridits sönder och var full av sprickor... Inte underligt att bilen kändes lite ostabil på slutet av säsongen... Det blir delrinbussningar från DLI Teknik till våren, Powerflex håller ju helt klart inte ihop.

Hjullagret höger fram har sett sina bästa dagar (också helt nytt i våras) och behöver bytas. Drivknutarna mår inte heller bra. Dom inre hade jag räknat med att dom skulle vara dåliga då dom var beggade när jag satte in dom i våras med båda yttre var också dåliga och dom var nya i våras byte där med, undrar vad det kostar med lite fläskigare saker?

Att göra listan har precis växt lite, nu ser den ut så här:
* Byta hjullager (Höger fram)
* Lämna in bärarmar + bussningar för tillverkning av delrinbussningar
* Köpa nya drivknutar
* Korta ner drivaxlarna då dom bottnar
* Dra ny kylning från fronten till kylaren
* Fixa bromskylning av nåt slag (slang från fronten?)
* Hitta plats för samt montera oljekylaren
* Köpa nya fälgar då mina BBS är sålda
* Köpa nya bromsbelägg i reserv
* Ev köpa nya frambromsar
* Ev köpa nya coilovers (KW 3)
* Titta på att tillverka stag till rambenen under motorn

Tur att det är långt till våren

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Raz skrev:
Hjullagret höger fram har sett sina bästa dagar (också helt nytt i våras) och behöver bytas. Drivknutarna mår inte heller bra. Dom inre hade jag räknat med att dom skulle vara dåliga då dom var beggade när jag satte in dom i våras med båda yttre var också dåliga och dom var nya i våras byte där med, undrar vad det kostar med lite fläskigare saker?

* Titta på att tillverka stag till rambenen under motorn

Du har väl en riktig diff i växellådan och inte original öppen diff?

Hade själv problem med att både inre och yttre knutarna dog efter ungefär en dags bankörning med öppen diff, men en quafie(torsenvariant)diff i så upphörde slitaget på knutarna.
Fråga mig inte exakt hur men en enkel gissning är att småsläpp på hjulet även långt ut på rakor försvann och att dessa ryck gör livet hårt för knutarna.
När jag bytte knutar och monterade diff bytte jag dock bort standardskräpfettet som medföljer i damasksatser etc med Valvoline heavydutyfett också.

Stag till rambenen skulle ju gå att tillverka något, har ju originalmallen

Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:

Hade själv problem med att både inre och yttre knutarna dog efter ungefär en dags bankörning med öppen diff, men en quafie(torsenvariant)diff i så upphörde slitaget på knutarna.
Fråga mig inte exakt hur men en enkel gissning är att småsläpp på hjulet även långt ut på rakor försvann och att dessa ryck gör livet hårt för knutarna.
När jag bytte knutar och monterade diff bytte jag dock bort standardskräpfettet som medföljer i damasksatser etc med Valvoline heavydutyfett också.

Jo det sitter en Peloquin diff i lådan och den monterades i våras. Ska prova att ha annat fett i knutarna, tack för tipset!
Jag har redan ett stag mellan rambenen idag men jag vill ha ett kryss. Ska se vad jag kan hitta på under vintern

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Raz skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Jo det sitter en Peloquin diff i lådan och den monterades i våras. Ska prova att ha annat fett i knutarna, tack för tipset!
Jag har redan ett stag mellan rambenen idag men jag vill ha ett kryss. Ska se vad jag kan hitta på under vintern

original har fungerat bra (Scirocco 16v alltså) och den går mellan främre bärarmsinfästningarna och har cirka 15cm in från varje sida en sträva till torpedväggen typ.

Västra Frölunda
Här sen Aug 2005

Hur många kusar har du i motorn?
Vad tycker du om Mitsubishiturbon? Själv har jag en TD04-19T och ska mappa motorn framåt våren. Hoppas jag kommer upp i 350 hk. Sen får det vara bra

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:

original har fungerat bra (Scirocco 16v alltså) och den går mellan främre bärarmsinfästningarna och har cirka 15cm in från varje sida en sträva till torpedväggen typ.

Det är nåt sånt jag tänkte pilla ihop, idag har jag bara ett stag som går mellan rambenen.

Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Freddan72 skrev:
Hur många kusar har du i motorn?
Vad tycker du om Mitsubishiturbon? Själv har jag en TD04-19T och ska mappa motorn framåt våren. Hoppas jag kommer upp i 350 hk. Sen får det vara bra

Runt 270hk visade bromspappren på. Laddar 1.1 Bar max.
Effekten har flyttats upp i registret med den nya turbon så det är lite turbolagg men det är en mycket trevligare turbo är originalgrejerna.

Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Bärarmar + spindlar är inlämnade till DLI Teknik för svarvning av delrinbussningar men ev så blir det rörbärarmar istället och då pratar vi uniballs/ledlager istället
Jag måste bestämma mig vad det ska bli...

Igår lade jag handpenning på ett par AP Racing 4-kolvs ok som jag tänkte använda nästa säsong. Jag har haft lite problem med värmeutveckling och snedbelastade belägg pga 1-kolvs oken jag använder nu. Större bromsok och bromskylning ska förhoppningsvis lösa dom problemen.

Är det någon som vet hur man brukar dra bromskylningen på golf ettor? Har letat lite men inte hittat några bra bilder.

Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Det blev lite tid i garaget förra helgen. Den vanliga blandningen av framgång och motgång...
Jag har rätt mycket roliga saker att montera till den nya säsongen bland annat sellholms coilovers runt om och nya bromsar fram.

Nya inre drivknutar. Dom gamla var helt slut efter 2 säsonger på bilen. Jag måste även byta en yttre knut men det får bli nästa veckas jobb.

Nya lager i spindlarna (helt onödigt skulle det visa sig...)

Sellholms pinbultar monteras i navet.

DLI Teknik har svarvat till en uppsättning bussingar i delrin. Mina powerflex bussningar tålde inte påfrestningarna sen jag monterade i diffbromsen. Den bakre bussningar har gått sönder.

På plats

Sen började jag se vart jag ska sätta min nya oljekylare. Kylare och intercooler plockades bort, tänkte montera oljekylaren framför intercoolern om det finns plats.

Provmontering. Den här placeringen kräver att intercooler och kylare flyttas bakåt 4 cm och det medför lite extra jobb. Måste kolla om jag inte ska placera oljekylaren under stötfångaren innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

Under tiden så påbörjade jag monteringen av mina nya stötdämpare bak. Lossade H&R benen

*Borta*

Här står sellholmsbenen och väntar...
Jag kunde dock inte montera dom eftersom fjädermuttern måste skruvas upp lite och jag inte hade med mig verktygen

Främre fjäderbenen monterades

Ställbara över fjäderbenslager

Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Arbetet i garaget fortsatte i helgen.

Var tvungen att leta upp ett par spindlar i gömmorna och renovera upp dom med nya lager och lite färg.
Själva navet är aningen för stort på mina andra spindlar (som jag bytte lager i förra helgen ) och därför gick inte bromsskivorna över navet. Plockade även över pinnbultarna.

Stort nav vs litet nav

Tillverkade ett par fästen till oljekylaren

95% av kylaren kommer i hålet, nu ska jag bara komma på nåt smart sätt att leda luften dit. Stötfångaren sitter ju precis framför hålet.

oljefilterflyttaren, ett måste annars skulle oljefiltret tagit i balken.

Hann även få på mina Sellholms dämpare bak.

Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Det var inte mycket intresse för min lilla Golf, inte en enda kommentar på dom senaste uppdateringarna

Har beställt nya bromsbelägg till mina Bremsport ok från PEAN Sweden. Det blev Carbotech belägg igen. Gillade dom förra säsongen thumbs up

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Åååh, stackars Per, jag får skriva desto mer istället ! :-)

Gillar pinnbultarna till naven, ska nog sno den idén... thumbs up
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Re:

Mats Karlsson skrev:

Jag gillar också den idén!
Har Sellholms dessa pinbultar på lager eller?
Vad är det för kvalitet på bultarna?
Funderar på om man kanske skall tillverka egna...

Anledningen till att jag inte skriver så mycket i din tråd att är att jag inte vill sabba den totalt med hur fint bygge jag tycker det är
Sedan skapar din tråd en massa ångest då min bil bara står i garaget och väntar på att få lite omvårdnad.

Kör hårt! thumbs up

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Dom är verkligen JÄTTEkorta själva dämparna i Sellholmbenen.
Hoppas att alla är i gott skick?

De är väl custom väl.
För i de där benen går väl inte insatsdämpare i?
Vet att Sellholm har ben till VW där det går i orginalstorlek på insatser.

Är det pga justermöjligheter du byter?

Raz skrev:
Främre fjäderbenen monterades

Sitter det ingen fjäderbricka mellan hjälpfjäder och huvudfjädern?
Det kan vara lite obra då fjädern kan gå av eller snedbelasta själva dämparen!
Bara en tanke.

Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Åååh, stackars Per, jag får skriva desto mer istället ! :-)

Ja du kan ju inte bara sno ideer utan att skriva nåt

jurkko skrev:

Jag gillar också den idén!
Har Sellholms dessa pinbultar på lager eller?
Vad är det för kvalitet på bultarna?
Funderar på om man kanske skall tillverka egna...

Anledningen till att jag inte skriver så mycket i din tråd att är att jag inte vill sabba den totalt med hur fint bygge jag tycker det är
Sedan skapar din tråd en massa ångest då min bil bara står i garaget och väntar på att få lite omvårdnad.

Kör hårt! thumbs up

Det är Sellholms pinbultar och dom hade dom på lager när jag beställde. Vet inte vad det är för kvalite på dom faktiskt, ring och hör med dom.
Dom kostade ca 100kr st med mutter inkl frakt. så det kanske lönar sig att göra egna om man har möjlighet.

Lillen skrev:
Dom är verkligen JÄTTEkorta själva dämparna i Sellholmbenen.
Hoppas att alla är i gott skick?

De är väl custom väl.
För i de där benen går väl inte insatsdämpare i?
Vet att Sellholm har ben till VW där det går i orginalstorlek på insatser.

Är det pga justermöjligheter du byter?

Sitter det ingen fjäderbricka mellan hjälpfjäder och huvudfjädern?
Det kan vara lite obra då fjädern kan gå av eller snedbelasta själva dämparen!
Bara en tanke.

Dämparna är jäkligt korta, det är bilsteindämpare i grunden med sellholmsfjädrar.
Dom kommer från en racegolf som jag har köpt så dom fungerar garanterat på Golf Mk1.
Nej det går inte i några insatsdämpare, det här är 40mm dämpare.

Jo det ska sitta en styrbricka där men det följde inte med en sådan. Ska tillverka en sån innan jag kommer sätta ner bilen på hjulen igen.

Jag byter eftersom mina H&R dämpare är alldeles för mjuka för att köra på bana med. Dom här dämparna och fjädrarna är avstämda för Golf Mk1 och mycket hårdare.

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

En sak jag kom på när jag såg pinnbultarna var att hoppas du skruva ner dom helt i navet.
För annarts får du problem med att muttern bottnar inna fälgen sitter fast.
Hade det problemet på min Polo för massa år sen.

och snälla.
Ta bort färgen på anläggnigs ytor till bromsskivorna på naven och mot fjäderbenen.
Du minns väl vad som hände på Bug Run med din bil.

Stockholm
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Jani Hast skrev:
En sak jag kom på när jag såg pinnbultarna var att hoppas du skruva ner dom helt i navet.
För annarts får du problem med att muttern bottnar inna fälgen sitter fast.
Hade det problemet på min Polo för massa år sen.

och snälla.
Ta bort färgen på anläggnigs ytor till bromsskivorna på naven och mot fjäderbenen.
Du minns väl vad som hände på Bug Run med din bil.

Pinnbultarna är nedskruvade så långt det går, det var någon som inte gick att skruva hela vägen ner.

Spindlarna är inte målade i anläggningsytan mot fjäderbenet, har fortfarande Bugrun 2008 i minne..

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

vad är det för cylindrar i din sellholm bromsvåg? storleken

Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 1.8T -75
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 19, 20, 21   >>
16 besök senaste veckan (162889 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande