Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 -75 Blue Carbon
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
34 besök senaste veckan (170785 totalt)
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Nu på plats. Lätt och smidigt......nope. Men till sist.
Dock mycket kvar att göra.



_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Mera detaljer. Vilken tid det tar. Men det är ju ingen överaskning.
"Bakplåten", lite design av oljeledningar, någon elkoppling, sedan tror jag faktiskt jag startar motorn innan jag går på isolering matta och inredning.







_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Så gjorde jag en snabb fix oljepumps primer.
Funkade då jag fick 20 psi på stubben.
Folkispumpen höll inte 100% tätt men det duger för att ge motorn en fin oljeskjuts innan start.




_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Mer motorbilder.....en dag så ska den startas också.
4 X vacummmätare och en remotestartknapp.



_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
http://youtu.be/J3Td2bSz9Sw

Hon lever.
En bit kvar men alltid gott att få höra den.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 383




_________________
Ulf Danielsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Gött, såg att du kör med 104 mm borr, är dom cylindrarna så känsliga som man läser överallt eller kör du med nickies?
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Riktigt grymt! En provstart är ingen liten milstolpe, grattis!
Vad ligger effekten på? Om man går på utseendet så bör den ha minst 1000-1500hk

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Gött, såg att du kör med 104 mm borr, är dom cylindrarna så känsliga som man läser överallt eller kör du med nickies?

Jag har kört ett par uppsättningar gjutjärn 103 mm cylindrar. Inte kanon men inte så dåliga som de flesat säger, tycker jag.
Den tidigare motorn hade 103 mm kinesiska al cylindrar med nicasils. Mycket bra.
Samma sak här. 104 mm kines nicasil.
Dock inte LM engineering Nickies.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Skip skrev:
Riktigt grymt! En provstart är ingen liten milstolpe, grattis!
Vad ligger effekten på? Om man går på utseendet så bör den ha minst 1000-1500hk


100 literhästar hoppas jag på.
dvs. 241 hk. Då blir jag jättenöjd!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



Kul att se framsteg!
240 hästar vore ju kanon. thumbs up

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Lågvarvskryt?
500-600 varv med mycket hög duration och 16mm lyft.
Annat skryt får vi vänta med men hoppas det kommer med senare.

http://youtu.be/SRFD4zKGM3k

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Gött, såg att du kör med 104 mm borr, är dom cylindrarna så känsliga som man läser överallt eller kör du med nickies?


Frallans komprimerade cylinderhistoria.
Tyckte om din fråga Mats och ballade ur på svaret. Jag har haft en del till kolvar/cylindar men detta får räcka som svar för nu.

Nuvarande 104 mm kines nicasil.



2005-2010 i min 2732 cc motor
103 mm kines Nicasil med vanliga JE kolvar.
Gick fyra säsonger som rena rama bantaxin i Holland efter att jag sålt motorn.



Nästa motor som ligger och sakteliga växer i motorstödet....98 borr. Stålfoder med gjutet alumnium som kylflänsar. JE kolvar....lätt övertryck i insuget.



Mina äldsta 103 gjutjärn. 2732 cc motor. 1995-2002 cirka.
Gick i alla fall att köra ner till Italien och vara med som min vardagspendelbil i ett par år.
Dessa var med både som förgasare, turbo och sedan en väldigt kort stund som turbo som matade in i min Autorotor. Men då sa min kolvringar upp och blev mjuka som smör. Kunde faktiskt böja dem som ståltråd utan att de gick av. Skumt....
Cylindrarna var hyfsat runda och såldes till Danmark där de fått ett nytt liv med nya JE kolvar efter honing.
Alltså inte så dumma i kvaliteten.



Mina 98 mm Oettinger/Mahle Nicasil 1975-1990
Gick med Wade kompressor i en 2520 cc VW motor



Äldst men fräckast!
Mina 90 Mm Mahle Oettinger Nicasil med Porsche 2.7 kolvar. 1976- till idag. Lever och ska användas inom kort igen i min dragster.
Observera krympta stålförstärkningsringar på ovandelen.




_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Min cockpit.
Varv, shiftlight, oljetryck, 4 kanals CHT, Plex wideband filter Knock monitor, oljetemp och så hastighet till 160 km/h.
Lite mer kunskap men om det går fortare vet jag inte. Kanske mer tillförlitlig och roligare.
Spännade tider.





_________________
Fredrik Reichel
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Frallan2 skrev:
Plex wideband filter Knock monitor

Har du nån erfarenhet av den?

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
https://www.facebook.com/video.php?v=689015191190604&set=vb.157944 . . . .

Fick den förra veckan. V2 är precis släppt.
Tveksamt att den funkar perfekt på en luftkyld motor men jag provar.
Köpte dubbellgivar modellen.

Kan tänka mig att "låna" ut den i framtiden. Inte funderat färdigt på hur, men det ger sig senare.
Om några veckor så har jag lekt lite och vet mer. Bla på rullande landsväg.
Fast överladdat är ju mera rätt intressegrupp, egentligen.

Länken ovan är till HP Academy när de provar den. Trevliga grabbar och de ger rätt intryck. Kolla gärna även andra av deras tuning sessions.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Jag har den andra varianten med en givare. Det som är lite svårt
är ju att ställa i tröskeln när det är spik den hör på gatan, i broms bänken
är det ju en annan sak thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Ahh, kul. Så då är du hyfsat nöjd eller läser jag något annat?
V2 kommer med option på en eller två givare.
Den har en del andra uppdateringar mot V1 men jag har inte läst in vilka.
Ingen billig leksak.....

_________________
Fredrik Reichel
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Jag är nöjd.
Räddar den en motor eller 2 så har den ju betalat sig...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
NU!

Äntligen inkörd och med ett par kilometer under bältet i fantastiskt höstväder. T-shirt och nästan 20C.
Saknar turbotrycket...eller nått sånt. Den vaknar inte vid 4000 varv utan går nästan in i väggen. Men visst går lambda mätaren över i höger.
Jag har ökat både lågfart och huvudmunstycke och det syns direkt på mätaren och känns lite bättre.
Inga rysningar av spark i ryggraden ännu men det kommer.
Annars får det bli turbomotorn som står vid sidan om.




Den här gillar jag!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Grymt frän !

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 -75 Blue Carbon
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
34 besök senaste veckan (170785 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande