Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Utan olja när det svänger?!
5659 besök totalt
Clio197
Hässleholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 54


Trådstartare
Jag har planerat in körning på Knutstorp den 30/5 och har fått en varning från farsan att det " sliter som fan " att köra på bana.. Och de kan jag klart förstå men hur stor " risk " är det för ras.?! Knutstorp är ju rätt svängig och med mkt nivåskillnad.. Finns det ngt man kan ha extra koll på så att motorn inte suger " tomt "... Vill ju gärna inte komma hem o meddela om ett ras.. Farsan har själv tävlat massvis på banor runt om i sverige o kör även en del på bana dock med Lamborghini där det är mer gjort för bana än min Clio Sport 197... Men men! Tips och ideer mottages hjärtligast!

Fortsatt trevlig helg! Pierre

_________________
Pierre Gardebrand
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Kör bara....
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Mats Karlsson skrev:
Kör bara....

... efter att du har sett till att oljenivån är på max. thumbs up

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Clio197
Hässleholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 54


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Kör bara....


TACK Ja jag kommer ha sten koll på sakerna mellan passen de kan ni vara lugna över

_________________
Pierre Gardebrand
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Clio197 skrev:
Lamborghini där det är mer gjort för bana än min Clio Sport 197


Det ställer jag mig faktiskt rätt tveksam till

Fräscha vätskor och på rätt nivå så bör det inte vara några problem. thumbs up

edit: Jag skulle tro, utan att ha någon statistik, att motorras på en så pass ny bil som inte är trimmad och som är servad som den ska är extremt ovanligt även när den pressas hårt på bana.

_________________
Martin Öberg
Citera
Clio197
Hässleholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 54


Trådstartare
obizzz skrev:
Clio197 skrev:
Lamborghini där det är mer gjort för bana än min Clio Sport 197


Det ställer jag mig faktiskt rätt tveksam till

Fräscha vätskor och på rätt nivå så bör det inte vara några problem. thumbs up

edit: Jag skulle tro, utan att ha någon statistik, att motorras på en så pass ny bil som inte är trimmad och som är servad som den ska är extremt ovanligt även när den pressas hårt på bana.


Så du menar att Lambon är sämre för banan än min clio sport Hahaha jaja vi säger de!

Men jag tror nog att om jag bara har koll på sakerna och inte lägger mig på taket så ska nog oljan vara på sin plats...

_________________
Pierre Gardebrand
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Du missuppfattade mig lite tror jag. Påstår inte på något sätt att en nyare Lamborghini är bortkommen på banan, men det är inte dess huvudsakliga användninsområde.

Det jag tänkte på att jag tror en större del av Renaulsports kunder använder sina bilar till att köra på bana än motsvarande andel för Lamborghini och detta vet deras respektive utvecklingsavdelningar om. När såg du senast en Lambo med bur monterad från fabrik?

_________________
Martin Öberg
Citera
Clio197
Hässleholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 54


Trådstartare
obizzz skrev:
Du missuppfattade mig lite tror jag. Påstår inte på något sätt att en nyare Lamborghini är bortkommen på banan, men det är inte dess huvudsakliga användninsområde.

Det jag tänkte på att jag tror en större del av Renaulsports kunder använder sina bilar till att köra på bana än motsvarande andel för Lamborghini och detta vet deras respektive utvecklingsavdelningar om. När såg du senast en Lambo med bur monterad från fabrik?


Vi har helt enkelt olika åsikter om denna sak. Jag har aldrig sett en Renault med bur från fabrik heller..
Jag har kört en del lambo ferrari o porsche och jag tycker nog att dom är mer " racing " byggda än en Renault bara för att den har " Sport " i modellbeteckningen..

_________________
Pierre Gardebrand
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Clio197 skrev:

Jag har aldrig sett en Renault med bur från fabrik heller..


R26R har bl.a bur från fabrik

_________________
Nils Erixon
Citera
Clio197
Hässleholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 54


Trådstartare
NErixon skrev:
Clio197 skrev:

Jag har aldrig sett en Renault med bur från fabrik heller..


R26R har bl.a bur från fabrik


Där ser man.. Ja jag kan inte renault speciellt bra men att påstå att Renault bygger sina bilar för bana och att Lamborghini inte skulle göra de är bara obegåvat!

_________________
Pierre Gardebrand
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skulle vilja påstå att det är få "vanliga" bilar som i standardskick lämpar sig så bra för att åkning både på "gata" och bana som RenaultSport bilarna.
Det är inte en slump att det kryllar av Cliosporter och Meganer på banträffar i hela Europa. De är snudd på de allra vanligaste banbilarna i rimlig prisklass.

Du kan vara helt lugn för att en viktig punkt i kravspecen för CliOSporten är just att funkar bra på bana. Renaultsports chassigubbar har lagt många timmar på att utvärdera och anpassa chassit för att bilen inte ska göra bort sig på bana.

De flesta av RenaultSport bilarna byggs i en särskild "lågseriefabrik" i Dieppe just eftersom de skiljer sig en del från de vanliga modellerna på en massa punkter.

_________________

Rice and shine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Clio197 skrev:
NErixon skrev:
Clio197 skrev:

Jag har aldrig sett en Renault med bur från fabrik heller..


R26R har bl.a bur från fabrik


Där ser man.. Ja jag kan inte renault speciellt bra men att påstå att Renault bygger sina bilar för bana och att Lamborghini inte skulle göra de är bara obegåvat!


och vad kan herrn om Lamborghini

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Lars Falk skrev:
Jag skulle vilja påstå att det är få "vanliga" bilar som i standardskick lämpar sig så bra för åkning både på "gata" och bana som RenaultSport bilarna.
Det är inte en slump att det kryllar av Cliosporter och Meganer på banträffar i hela Europa. De är snudd på de allra vanligaste banbilarna i rimlig prisklass.


Det var precis det jag ville få fram, om jag var lite klumpig i mitt sätt får du ursäkta.
Det lät lite på dig i första inlägget som att Renault inte hade en tanke på att de skulle köras på bana.

Jag har absolut inte påstått att Lamborghini inte är byggda för att klara av bankörning (det vore ju rentav pinsamt).

Vi pratar dessutom om bilar i helt skilda prisklasser, det får man ha i åtanke.

Trådens huvudämne är hursomhelst besvarat, klart som tusan man kan köra en Clio 197 på bana den är ju till viss del byggd för det.

_________________
Martin Öberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Nikel skrev:
Clio197 skrev:
NErixon skrev:
Clio197 skrev:

Jag har aldrig sett en Renault med bur från fabrik heller..


R26R har bl.a bur från fabrik


Där ser man.. Ja jag kan inte renault speciellt bra men att påstå att Renault bygger sina bilar för bana och att Lamborghini inte skulle göra de är bara obegåvat!


och vad kan herrn om Lamborghini


Vad kan du själv?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



MaZ skrev:
Nikel skrev:
Clio197 skrev:
NErixon skrev:
Clio197 skrev:

Jag har aldrig sett en Renault med bur från fabrik heller..


R26R har bl.a bur från fabrik


Där ser man.. Ja jag kan inte renault speciellt bra men att påstå att Renault bygger sina bilar för bana och att Lamborghini inte skulle göra de är bara obegåvat!


och vad kan herrn om Lamborghini


Vad kan du själv?


Massor. Jag har spelat GTA

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Jag tror Martin menar att där Lamborghini har gjort en sportbil där komfort faktiskt spelar roll på vägen till glasskiosken, har Renault gjort avkall på densamme för att göra en bil för banåkarentusiasten.

Två skilda huvudsyften, vitt skilda priser.

Lamborghinin skulle förmodligen gå fortare på banan än Clion, men jag skulle tro att i slutet av dagen har Clioföraren haft roligare!
om inte annat så har Clioföraren roligare när han hämtar bilen efter service thumbs up

... men vad vet jag som kör Ford?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



MaZ skrev:
Nikel skrev:
Clio197 skrev:
NErixon skrev:
Clio197 skrev:

Jag har aldrig sett en Renault med bur från fabrik heller..


R26R har bl.a bur från fabrik


Där ser man.. Ja jag kan inte renault speciellt bra men att påstå att Renault bygger sina bilar för bana och att Lamborghini inte skulle göra de är bara obegåvat!


och vad kan herrn om Lamborghini


Vad kan du själv?


De har gjort en rad fina traktorer

De sportigare bilarna från lambo ser väl aldrig en bana, de används på rivieran (alternativt avenyn eller strandvägen) för att plocka upp blonderade damer med airbags Puttrandes på ettans växel och tomgångsvarv blir det inte mycket slitage.

_________________
Roland Johansson
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



obizzz skrev:
Clio197 skrev:
Lamborghini där det är mer gjort för bana än min Clio Sport 197


Det ställer jag mig faktiskt rätt tveksam till

Fräscha vätskor och på rätt nivå så bör det inte vara några problem. thumbs up

edit: Jag skulle tro, utan att ha någon statistik, att motorras på en så pass ny bil som inte är trimmad och som är servad som den ska är extremt ovanligt även när den pressas hårt på bana.


Motorras på nyare bilar behöver inte vara ovanligt. På Bob Bondurant's Racing School använder man bl. a. Corvette C6r. På bilarna för vanliga kurser använder man hårdare bromsbelägg men däcken är standard. Man har provat att uppgradera däcken med flera motorras som följd. För bättre däck krävs det torrsumpssmörjning. Man har även Corvetter med torrsumpssmörjning för avancerade kurser. Ska väl tilläggas att motorrasen har inträffat när det är en instruktör som kört.

_________________
Hans-Olof Blom
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Rolle Scirocco skrev:
De sportigare bilarna från lambo ser väl aldrig en bana, de används på rivieran (alternativt avenyn eller strandvägen) för att plocka upp blonderade damer med airbags Puttrandes på ettans växel och tomgångsvarv blir det inte mycket slitage.

Eftersom vi ändå är ute och svävar och pratar om annat kan jag inte låta bli att citera senaste pressreleasen från von Braun om nya Lamborghini Aventador.
von Braun skrev:
Kvaliteten är hög och ca 8000 mil räknar man med att kunna ta ut på en koppling trots 690 NM i vridmoment och 700 hkr!

Skall vi gissa på att man kör försiktigt och får ha ganska stor plånbok för att hålla en sådan bil i trim.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Renault kör original tråg och baffling även på sina fabriks 197 Cup tävlingsbilar som går på slicks. Så du kan vara helt lugn.

Det är dock en bra idé med oljekyl eller iaf en oljetemp mätare, åtminstonne 172/182 blir varma väldigt snabbt på bana. (det är i princip samma motor som i 197/200)

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Clio197
Hässleholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 54


Trådstartare
Här hade det hänt saker! Jag är oerhört tacksam för alla svar.. Och nu för att besvara några av diskutionerna...

Min farsan har och har ägt en del Lambosar..Jag är absolut ingen expert på dessa bilar för de men nog går dom fort både på gata och bana så långt är vi ju alla överens. Jag kan dessutom service kostnaderna som inte är lika roliga som på clio bilar... Dessa går självklart inte att jämföra med en clio bil.. Det skiljer ca 1.2 mille i ny pris lixom... Men jag förstår er absolut och jag ser fram emot min dag på bana med min clio!

Kan bara åter igen tacka för all respons och jag ber om ursäkt som jag har verkat arrogant eller spydig.. Jag är bara en liten snorunge 23 år vill säga!

MVH

_________________
Pierre Gardebrand
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Utan olja när det svänger?!
5659 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande