Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
EBC Yellowstuff ? Edit: "så här gick det på Mantorp!"
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (45817 totalt)
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Jag var lite sen när jag beställde Ferodo DS2500 till min Crx
och de kunde inte garantera till 100% att jag skulle få dem i tid.

Så jag ringde Mekonomen i Bromma och efter lite överläggningar
så beställde jag nedanstående EBC Yellowstuff.
De ringde till EBC, där någon före detta STCC-kille jobbar,
och han "garanterar" att dessa belägg funkar bra på bana ihop med r-däck.

Saxat från EBC:s hemsida
------------------------------------
........ The "bite" from cold is superb which is uncommon with race materials (normally requiring warm-up)
and makes this a pad which can be safely used on the highway as well as on the race track.
This new formulation was used by numerous championship race and rally drivers in 2004
and is truly a milestone in brake pad material development.
Nominal friction coefficient 0.46 with zero rotor damage and low dust.

Now the official brake pad of the Subaru Challenge
------------------------------------


Den kom igår, så långt är allt väl.
Kostade 1520:- (DS2500 skulle ha kostat 1650:-)
Enligt spec. så har den snarlik friktionskoefficient som DS2500.

Har någon kört med denna belägg?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3379



Benci skrev:
Nominal friction coefficient 0.46 with zero rotor damage and low dust.
Vad är värdet vid varm körda bromsar på bana undrar jag då...

(kör skjälv på DS2500 och är mycket nöjd...)

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Friktionskoeficient är bra om man vill veta om bromsar kommer att bli "lätttrampade" men säger lite om hur beläggen reagerar vid bankörning under extrem upphettning.

Egentligen vill man ha så hög friktionskoeficient som möjligt utan att beläggen fejdar/smälter/smulas...

Frågan är: hur "värmebeständiga" dessa Yellow Stuff är? Green Stuff är inte direkt kända för att vara det...men dessa är gula så det är kanske annat material.

Testa vettja, dom kanske funkar på en bil med bra kylning och låg vikt?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
[quote="Jovani"] Vad är värdet vid varm körda bromsar på bana undrar jag då...[quote]

Lyckades inte hitta info om denna nya kloss, men den gamla Yellowstuff har följande spec:
-------------------------------------------------------
There are two grades of EBC Yellowstuff brake pads, the first (DM 1605) is an entry level track day/race material for saloon cars running treaded tyres on the race track. It is also suitable for cars with slick tyres but their lifetime needs to be monitored.

The second EBC Yellowstuff 'H' (DM 1626) brake pad is created with a harder material than the Yellowstuff 1605 above (hence the 'H'!).

Yellowstuff has an average friction level of m= 0.34,
delivering awesome stopping power right up to 900degC.
-------------------------------------------------------

Den nya Yellowstuff "R" borde inte vara sämre den heller.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Berätta hur det går sen. Du har ju en ganska lätt bil så det borde ju definitivt lira! Men som sagt, keep us posted thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jag är också väldigt nyfiken på hur det kommer funka.

Rent spontant låter det dock för bra för att vara sant. Jag menar, belägg som är skitbra både varma som kalla och varken sliter på skivor eller dammar? Dom kanske håller en livstid också?

Nä, det verkar som rent säljsnack, men det kan ju ändå vara en bra kompromiss mellan bana och gata.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Mkt intressant produktbeskrivning.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Berätta hur det går sen. Du har ju en ganska lätt bil så det borde ju definitivt lira! Men som sagt, keep us posted thumbs up

Nåja, här kommer slutet på min YellowStuff historia.

Jag har idag, 9:e Maj reklamerat klossarna och fått pengarna tillbaka från Mekonomen i Solna. thumbs up

Här är mitt reklamationsbrev till Mekonomen:
Citat:
Reklamation på EBC YellowStuff! 2005-05-09 - Stockholm

Klagomål:
Beläggen är spruckna, det finns urgröpningar på ytan
och har på vissa ställen släppt från metallbakstycket.

Önskar att få bromsklossarna utbytta till annan likvärdig produkt,
allternativt få pengarna tillbaka/tillgodo kvitto.

Förutsättningar:
- Bromsklossarna satt på en Honda CRX Vtec, EE8, under 3/5, 4/5 och 5/5 2005.

- 3/5: Montering och lätt inkörning av klossarna, ca 2 mil med lugna inbromsningar (Stockholm)
- 4/5: Åker till Mjölby, motorväg ca 23 mil, fortsatt inkörning, inga häftiga inbromsningar.
- 5/5: Mantorp bana, bankörning med Hondaklubben (Ej tävling!), totalt ca 22 mil
Körningen var utspridd under hela dagen, från kl. 9:00 till 17:00
och den längsta tiden på banan var ca 20 minuter i stöten.
2 st avkylningsvarv innan varje depåstopp.

- Bromsskivor fram: Brembo Max (slitsad, 262 mm=original storlek), även den köpt på Mekonomen i Solna.
Bromskivorna var rengjorda noga med "thinner",
innan montering av de nya klossarna för att få bort gammal "broms-film".
- Bromsvätska: Motul RBF 600, bytt 3/5.
- Bilen väger ca 1000kg och framfördes på R-däck, Toyo Trampio R881 195/55-R15

Jag har kört banträffar med Brembo Max skiva förr,
i kombination med både EBC RedStuff och med Ferodo Performance belägg,
och alldrig har jag råkat ut för ovannämda problem.

- Bromsklossarna var beställda via Mekonomen i Solna,
i samråd med Xxx Yyyy på GPartners
- Han var införstådd med ovannämda förutsättningar.


och så lite bilder:



_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hmmmmmm!

själv har jag EBC nobrakes (officiella namnet är nog red shit ) på speedstern och alla som kört den har fått en riktig upplevelse av bromsningsfria belägg

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3379



Som jag skrev tidigare Kvalité kostar pengar och även så i detta fall.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jovani skrev:
Som jag skrev tidigare Kvalité kostar pengar och även så i detta fall.


åas är väl 1520:- inte tokgratis det heller

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Som vanligt alltså. Tur i oturen att du fick pengar tillbaka.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur funkade beläggen den tid det varade? Var det bara skit då också?

_________________
Jonas Edling
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det någon som har goda erfarenheter av EBCs belägg?
När det gäller bromsbelägg, bromsvätska och motorolja brukar det alltid finnas förespråkare och fotknölssågare. Det är tyvärr alltid fotknölssågarna som hörs mest....

Edit: La till en bokstav

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Hur funkade beläggen den tid det varade? Var det bara skit då också?

Nej, det var det inte!
Klossen tog ganska bra även när den var varm, om jag kommer ihåg rätt.

Slitaget bedömer jag att knappt 1/3-del gick åt under 22 mil, villket var bra jämfört med andra klossar som jag har kört med tidigare.
Fick svampiga bromsar på slutet av dagen, men det kan ha berott på att jag inte luftade under dagen.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207



Kristian Larsson:

Jag har kört med EBC Redstuff Ceramic under två banträffar under 2004/2005. Beläggen har väl "rullat" runt 700 mil och de är än så länge i förvånansvärt bra skick...

På HPC's träff på Mantorp i torsdags körde jag upp en tank och jag kände inga tendenser till avmattning eller "svampighet" under dagen.

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Kristian Larsson skrev:
Är det någon som har goda erfarenheter av EBCs belägg?
När det gäller bromsbelägg, bromsvätska och motorolja brukar det alltid finnas förespråkare och fotknölssågare. Det är tyvärr alltid fotknölssågarna som hör mest....


Det finns de som kör bana med EBC och det funkar för. Men det är inte speciellt jättemånga.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Verkar oftast som det fungerar bra på lätta bilar (800-900kg) men samtdigt är juh 1000kg inte så mycket mer att det borde göra en sådan skillnad....
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har inget att klaga på hållbarheten på mina red-stuff, men det vore kul om friktionkoefficienten överensstämde med reklamen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har ju kört med grönsaker och jag tyckte dom funkade bra funktionsmässigt.. livslängden på dom funkade inte lika bra åas...

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Kristian Larsson skrev:
Är det någon som har goda erfarenheter av EBCs belägg?

Jepp. Sök lite på greenstuff här på forumet så får du se eldfängda trådar.
Jag körde under två säsonger med greenstuff. Bromsverkan var precis lika god som något annat. Däremot var slitaget ganska rejält. Det gick dock ihop sig med råge för mig därför att beläggen var så billiga. Bilen vägde 1550 och hade 193 hk.

Kristian Larsson skrev:
När det gäller bromsbelägg, bromsvätska och motorolja brukar det alltid finnas förespråkare och fotknölssågare. Det är tyvärr alltid fotknölssågarna som hörs mest....

Dessutom har de allra flesta belakackarna aldrig testat själva, de bara gillar att haka på drevet om att något inte fungerar.
OBS! Smileyn!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Skruva banåkabil
EBC Yellowstuff ? Edit: "så här gick det på Mantorp!"
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (45817 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande