| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera frostplugg
|
15 besök senaste veckan (15000 totalt) |
|
Montera frostplugg
Ska plocka bort motorvärmaren på bilen. Kommer behöva montera en ny frostplugg där värmeelementet varit monterat. Är det bara att knacka den på plats eller bör man kleta på lagerlåsning elelr liknande innan den knackas på plats? |
||||||
|
När jag gjorde det så skrapade och slipade jag ordentligt rent. Sedan på med biltemas packnins silikon på kanterna och sedan i med frost pluggen.. funkade i sommras iafal
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||
|
Re: Montera frostplugg
Bara knacka i efter ordentlig rengöring. Du måste få bort alla eventuella rostflagor etc om du vill få det tätt. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
jag fegade också...egentligen skall det inte behövas tätningsmassa som rolle/clarre antydde.. men bättre med två plåster än ett o jag körde med packningsklister.
Vad lite försiktig bara...lätt att knacka in den för långt _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
För att lösa sista problemet kan man tillverka ett dorn som är nästan lika stort som frostpluggen, då knackar man inte in pluggen för långt
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
En hylsa i lämplig storlek fungerar väll lika bra??? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Man gör en sån här dorn av nån lämplig spillbit på jobbet om man nu har den förmånen:
_________ I ---- I banka-banka åt det här hållet => ---- _________I fin ascii-bild va :-) "Spetsen" längst till höger trycker på frostpluggen och har en dia som är mindre än pluggen "ansatsen" straxt till vänster som har större dia än hålet för frostpluggen och funkar som stopp när pluggen är lagom långt inne. Själv körde jag med en liten hammare och nån drivpinne för att slå in pluggarna, men jag blev lite kallsvettig två ggr ....när det såg ut som om pluggen ville fara igenom hålet. edit... den fina acsii-bilden som tog en icke oansenlig tid att göra, blev inte så bra när den kom upp på forumet, men jag tror texten förklarar tillräckligt _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Nej, inte i närheten. En hylsa i rätt storlek är kalas fulmek för att knacka eller pressa ur tex yttre lagerbanor. Men när du vill smälla/knacka, trycka in en frostplugg vill du träffa hela utan och inte bara ytterkant. Alla frostpluggar jag träffat på (och hål av dem) har en tryck inte in för långt kant. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag hade inte en aning om att någon tätning behövdes. Jag bytte alla frostpluggarna när motorn renoverades, 3 av 8 höll tätt. :P
Slog i nya med någon permatex flänstätning så gick det bättre. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Montera frostplugg
|
15 besök senaste veckan (15000 totalt) |