Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
15 besök idag (627906 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 45, 46, 47  Nästa>>
   
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13696



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2011 15:00     Re: Citera

oje skrev:
ButterflyRacing skrev:

Som vanligt...vill jag varna för att dra för mycket rör..och bygga för stadigt, framför hjulaxleln.
En för stum kaross, kan medföra skador på innre organ vid olycka.


Det har du rätt i. De sista två rören skall egentligen bara hålla fjäderbenstornen på plats vid infjädring.
Boxstern hade en liknande förstärkning, så det är nästan original .

Bra med konstruktiv kritik thumbs up mer sådant!


Rören till tornen är ju böjda...så dom är ok.
Det var den främre fyrkantsbalken som jag tycker är tilltagen i överkant.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2011 20:54     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Rören till tornen är ju böjda...så dom är ok.
Det var den främre fyrkantsbalken som jag tycker är tilltagen i överkant.


Det har du rätt i. 2mm gods hade varit fullt tillräckligt, men jag hade helt enkelt inget bättre hemma.
om jag tyder Boxsterns krockstruktur rätt så skall rambalkarna tar upp krockenergien och tvärbalken skall leda in och fördela kraften mellan rambalkerna. Vid den gröna tvärbalken framför fötterna skall det sen vara stopp. Den gröna tvärbalken i sin tur stödjer sig mot tröskeln.
Jag hoppas verkligen att jag aldrig måste prova detta i verkligheten.



och ett exempel på hur det kan ser ut efter krocken: 997 GT3RS

PS: Innre organ - tänkte du på plåtar som är jobbiga att byta ut eller på delar som t.ex. föraren ?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jan 2011 22:46     Citera

Buren växer.


Jag är väldigt sugen att ger cyberoid en match , men som vanligt finns det annat som jag borde lösa innan jag kan bygga klart buren.
Just nu vill jag får ratt och pedaler på plats för att ser vart jag kan sätta röret bakom instrumentbrädan.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Cyberoid
Göteborg



Här sen Okt 2003
Inlägg: 1862



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jan 2011 23:16     Re: Citera

oje skrev:


Jag är väldigt sugen att ger cyberoid en match




Keep up the good work! Jag har ju medvetet hållit mig ifrån garaget en tid för att du ska ha en chans

Nu börjar det ju faktiskt se ut som en bil (igen).


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frallan2
Skåne



Här sen Sep 2006
Inlägg: 799



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jan 2011 23:58     Citera

Mycket trevligt läsande och dreglande på snygga välgenomtänkta lösningar.
Att du dessutom delar med dig som du (och en del andra hjältar gör på rejsa.nu) är fantastiskt.

Du och så många andra i Sverige är otroligt duktiga.
Jag tror inte det finns ett land i Världen som har så många duktiga bilbyggare per innevånare som vi.

Tack!


_________________
Fredrik Reichel
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2011 23:05     Citera

Det är sant att det finns många duktiga bilbyggare i sverige. Hade jag bod kvar i tyskland hade jag aldring ens kommit på idén att starta ett sånt projekt.
Rejsa och en del av mina kollegor har varit otroligt inspirerande - på gott och ont

Burbygget är pausad just nu. Jag måste först hitta rätt position för pedalstället och rattstång.

Tyvärr är Boxsterns originalposition 3-4cm "fel". Jag har hittad 3x 1cm på olika ställen för att flytta ratten mitt framför stolen. En bieffekt är att avstandet mellan pedalerna krymper med 1cm .

Höjden verkar bli lågom.


Som man kunde ser i första bilden fick jag kapa ett stort hål "lådan" för torkarmotor och friskluftinsläp. Lite bockad plåt och det ser rätt OK ut igen.


När genomföringarna för rattaxel och broms är flyttade kan jag äntligen börja med buren...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2011 21:47     Citera

Äntligen några rör punktade på plats.

Tight mot tankpåfyllningen,...

... mot bakspegeln...


... Och mellan pedalarna.


Men det verkar som allting kommer får plats.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
johanz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 567



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2011 16:56     Citera

Gött jobbat.

Jag trodde du var på expedition ca 130mil från garaget.......men det hade jag nog fått om bakfoten :-).

/Lillchefen


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2011 23:02     Citera

Ja, du har misuppfattad nåt: Jag är 160mil från garaget.
Uppdateringen är egentligen redan en vecka gammalt.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Mar 2011 22:02     Citera

Hemma igen har jag fortsatt med buren. Bara 12 rör kvar ...


Mycket tid gick åt för att hitta rätt stolsposition och att hitta en smart lösning att kombinera Porsche stolsunderede med Recaro stolarna.
Nu har jag ritad klart. Blir utskuren i 3mm plåt och sedan kan jag äntligen kolla hur det funkar i verkligheten.

Anledning att jag vill använda Porsches underrede är att jag får både höjd- och längsjustering.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
arvidab
Bjuråker



Här sen Sep 2006
Inlägg: 108



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2011 23:03     Citera

Härligt att se bilen växa fram thumbs up Fan vad man saknar att ha ett luftkyltvwracebygge att pilla på...

Känner igen det där med backspegeln


_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2011 22:13     Citera

ja, bakspegeln fick jag kapa sönder lite vid infästningen - hoppas den sitter tillräckligt fast.

Det tog mycket tid att mäta in röret under instrumentbrädan, eftersom det håller infästningen för både pedaler och rattstång. Det finns fortfarande lite justermöjligheter, men jag kan i alla fall fortsätta med buren.

Tyvär möter tvärröret inte framstötarna. Jag kommer kompletera det hörnet med en liten trekantsplåt.

Nästa är krysset i dörren. Här gäller det att har plats för stol, bälte och fönstervev.
På bilden är krysset i högsta läget. Jag var lite tveksam till krysset, men det verkar hyffsad smidigt att tar sig in och ur även i det "högsta läget". Skall öva lite när krysset är ditpunktad.


Är Don Lorentzo nöjd nu ?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33502

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2011 23:19     Citera

Alltså..... jag kan knappt bärga mig till att få se den rulla thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Apr 2011 23:04     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Alltså..... jag kan knappt bärga mig till att få se den rulla thumbs up

+1
optimisten i mig tror att jag kan köra efter sommarn nästa år. Realisten säger att det dröjer minst 2 år till




Att det måste vara så mycket pill med detaljer. Varför är det så svårt att göra ett snyggt kryss ???

...bara 2 kvar


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
The Snowman
Hillerstorp/Gnosjö



Här sen Okt 2009
Inlägg: 37



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2011 14:34     Citera

Gillar detta bygge stenhårt! thumbs up

Gissar på att detta bygge är något liknande så som ditt slutresultat kommer bli?
http://www.aftonbladet.se/bil/article12841066.ab

//d


_________________
Daniel Backstig

Klassikern - BMW 2000 1969, retroracing månne?
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2011 16:45     Re: Citera

The Snowman skrev:
Gissar på att detta bygge är något liknande så som ditt slutresultat kommer bli?
http://www.aftonbladet.se/bil/article12841066.ab


Ja det stämmer. Tyvärr har han hunnit före mig.
Det finns lite bilder av "konkurentbilar" tidigare i tråden.

Bugstern var även med på autoblog.com. Jag antar att aftonbladet har hittad den där.
http://www.autoblog.com/2011/04/04/porsche-boxster-vintage-volkswagen-bug-bugster/

Här är länken till den officiella hemsidan
http://www.bugster.at


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GustafW
Göteborg



Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Apr 2011 20:07     Citera

Citat:
optimisten i mig tror att jag kan köra efter sommarn nästa år. Realisten säger att det dröjer minst 2 år till


Ja, vi får väl se vem som bli klar först ;-)

ps. Ser ut som du fått bra koll på hur man "notchar" rör thumbs up


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Apr 2011 21:58     Re: Citera

GustafW skrev:
Ser ut som du fått bra koll på hur man "notchar" rör thumbs up
Japp, det blir förvånansvärt bra, men tar tid.

Jobbar vidare efter devisen "ett rör om dagen". Jag börjar blir trött på rör - tur att bara diagonalen i taket och diagonalen eller krysset i bakrutan är kvar.





_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DavidL
GBG



Här sen Apr 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tipsa Facebook   Inlägg  28 Apr 2011 21:20     Re: Citera

oje skrev:

Är Don Lorentzo nöjd nu ?

Nej, stolen sitter på tok för långt bak

Passar rören efter bockning?

Ser fram emot att få se den!


_________________
David Lorentzson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2011 22:47     Re: Citera

DavidL skrev:
Nej, stolen sitter på tok för långt bak


oroa dig inte! Den kommer vara justerbart i höjd och längsled, men tror inte att du får köra

Nu är alla rör på plats och halvsvetsade

Det blev bara ett rör i bakrutan. Det kommer vara ett helvete att skruva motor iaf.

När alla rör satt på plats började jag leta efter fler ställen som kunde förfinas med lite rör

Det här var verkligen sista röret.

Bara helsvetsning kvar och sedan är det bröllop Jag kan knapt vänta...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Maj 2011 23:22     Citera

Nu är byggställningen borta. Äntligen !
Kaross och platta är ihoppunktade.


Dags för storstädning och att kolla om huvar, dörrar och skärmar fortfarande passar.


Dörren och till och med fönstervevet går fritt


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
15 besök idag (627906 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 45, 46, 47  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.142 sec)
Webbrowser render:
sec