Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Tidig Volvo S40 Super Tourer
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (14803 totalt)
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 42



P.P. skrev:
En fundering över S40:n

Fredrik Sundberg körde ju en S40 i privat regi i STCC ett år. Bilen var hyrd av Greger Pettersson och West Coast racing mekade. Tyvärr strulade allt i inställningsväg, vad man än gjorde så reagerade inte bilen som den skulle. På slutet av säsongen fick man reda på varför, då någon med lite inside info tittade på bilen och konstaterade att detta var prototypen, och att man därför inte haft någon aning om vad och inom vilka gränser man skulle göra saker inställningsbara.

Så när man gjort en så enkel grej som att kolla upp vad Volvoteamet själva körde med för spårvidd började allt plötsligt lira bättre. Men då var säsongen nästan slut, och alla så trötta på skrotet att det inte blev någon fortsättning. Bilen däremot borde nog stå lagrad någonstans i Halmstad, och frågan är då om det är den vi ser på filmen?



Hej alla, måste göra ett inlägg i denna diskussion så att det inte blir fel!
Tobias Rosén heter jag för alla som inte vet detta, jag skötte bilen samt byggde upp bilen inför säsongen 2001 då Fredrik sundberg från kalmar ville hyra bilen "raceready".
Säsongen började med Chassie nr 002 som testerna inleddes med då vi undertiden hade sär chassie nr 003 som vi precis fått från Australien i en container, Bilen stod som reservibil till Bathurst och hade endast gått två race i Australienska mästerskapet under säsongen innan! Innan dess hade Burt kört bilen i BTCC under ett par race så bilen hade väldigt få timmar på banan det var därför vi beslutade att ta det chassiet till STCC säsongen!
Då Fredrik kom direkt ifrån Porsche cupen vilken han vann året innan så hade han svårt att ställa om sej till framhjulsdrift men hade ändå bra framgångar under säsongen i Privatcupen "synsam cup" ej att förglömma att då STCC fabriksteamet samma säsong körde 3 st 99 chasiien med Flash, Rydell o Ekström om jag ej missminner mej samt ett 98 chassie som "Boxarn" körde! 98 an samt 99 orna är MINST 1 till 1,5 sekund snabbare än 97 an vilket gör det svårt att gämföra bilarna då de har helt annorlunda motorer, hjulupphängning , stötdämpare, bromsar samt Aerodynamik!
Inställningarna var ju inte så svåra eftersom TWR tagit fram en "grundsetup" för bilen att utgå ifrån och man var aldrig långt idfrån denna! Tyvärr var det svårt för både oss o Fredrik att komma fram till vilket som gick snabbast via PI systemet i bilen då både hans och vår erfarenhet av bilen var vag!
Angående spårvidden som också diskuterats så hade bilen både widetrack samt narrow track bärarmar och hubbar vi kört med på tester redan säsongen innan på den bilen som Boström hyrde av oss samma säsong , så det påståendet stämmer inte!
Prototypen står inte kvar hos oss i Halmstad men kanske är på väg tillbaka!
003, 001 står kvar hos oss , samt en 96 a 850 och en 95 a 850, Grupp A volvon på bilderna samt Amazonen!
För övrigt så talades det om här också om kombin som blivit sedan, Bilen hade smeknamnet "Ringern" för er som vill veta!

Tobbe

_________________
Tobias Rosén
BMW Mini Cooper S -05
Austin TURBO Pickup -69
Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Intressant läsning Tobias thumbs up

Varför kallades den ringern?



och vad det gäller Super Touring-registert så är det långt ifrån komplett, det är ju det de arbetar med kontinuerligt.

_________________
Johan Meissner
Citera
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 42



Johan Meissner skrev:
Intressant läsning Tobias thumbs up

Varför kallades den ringern?



och vad det gäller Super Touring-registert så är det långt ifrån komplett, det är ju det de arbetar med kontinuerligt.


Vet faktiskt inte vad smeknamnet kommer ifrån!?! Det kom i samband med ombyggnaden vet jag, bilen användes flitigt för sponsorkörning efter de avslutande testerna iaf!

_________________
Tobias Rosén
BMW Mini Cooper S -05
Austin TURBO Pickup -69
Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

I stand corrected. Fick ungefär samma info i ett mail ifrån Fredrik själv.

(skall man vara petnoga var det GT3-klassen han hade vunnit året innan, plus att han var tvåa totalt i GTR)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Team_hink_racing

Här sen Mar 2004
Inlägg: 404



lite ot. men som resten utav tråden, lite mer dektevtiv arbete

http://www.supertouringregister.com/register/vehicle/114.php

At the end of the season the car was returned to Williams where it remained in storage. In December 2005 the car was due to be auctioned as part of the WilliamsF1 Reserve Collection but the entire collection was brought by an anonymous buyer and the auction cancelled. It's current whereabouts is unknown.

vem är denna okända köpare, det verkar finnas lite mer på den auktionen
http://www.bonhams.com/cgi-bin/public.sh/pubweb/publicSite.r?sContinen . . . .
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Här en en till salu


http://www.rallycars.info/

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
AerodyneGhost
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 133




_________________
Patrik B
Citera
850racing
Göteborg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 184



mini2fast4u skrev:
P.P. skrev:
En fundering över S40:n

Fredrik Sundberg körde ju en S40 i privat regi i STCC ett år. Bilen var hyrd av Greger Pettersson och West Coast racing mekade. Tyvärr strulade allt i inställningsväg, vad man än gjorde så reagerade inte bilen som den skulle. På slutet av säsongen fick man reda på varför, då någon med lite inside info tittade på bilen och konstaterade att detta var prototypen, och att man därför inte haft någon aning om vad och inom vilka gränser man skulle göra saker inställningsbara.

Så när man gjort en så enkel grej som att kolla upp vad Volvoteamet själva körde med för spårvidd började allt plötsligt lira bättre. Men då var säsongen nästan slut, och alla så trötta på skrotet att det inte blev någon fortsättning. Bilen däremot borde nog stå lagrad någonstans i Halmstad, och frågan är då om det är den vi ser på filmen?



Hej alla, måste göra ett inlägg i denna diskussion så att det inte blir fel!
Tobias Rosén heter jag för alla som inte vet detta, jag skötte bilen samt byggde upp bilen inför säsongen 2001 då Fredrik sundberg från kalmar ville hyra bilen "raceready".
Säsongen började med Chassie nr 002 som testerna inleddes med då vi undertiden hade sär chassie nr 003 som vi precis fått från Australien i en container, Bilen stod som reservibil till Bathurst och hade endast gått två race i Australienska mästerskapet under säsongen innan! Innan dess hade Burt kört bilen i BTCC under ett par race så bilen hade väldigt få timmar på banan det var därför vi beslutade att ta det chassiet till STCC säsongen!
Då Fredrik kom direkt ifrån Porsche cupen vilken han vann året innan så hade han svårt att ställa om sej till framhjulsdrift men hade ändå bra framgångar under säsongen i Privatcupen "synsam cup" ej att förglömma att då STCC fabriksteamet samma säsong körde 3 st 99 chasiien med Flash, Rydell o Ekström om jag ej missminner mej samt ett 98 chassie som "Boxarn" körde! 98 an samt 99 orna är MINST 1 till 1,5 sekund snabbare än 97 an vilket gör det svårt att gämföra bilarna då de har helt annorlunda motorer, hjulupphängning , stötdämpare, bromsar samt Aerodynamik!
Inställningarna var ju inte så svåra eftersom TWR tagit fram en "grundsetup" för bilen att utgå ifrån och man var aldrig långt idfrån denna! Tyvärr var det svårt för både oss o Fredrik att komma fram till vilket som gick snabbast via PI systemet i bilen då både hans och vår erfarenhet av bilen var vag!
Angående spårvidden som också diskuterats så hade bilen både widetrack samt narrow track bärarmar och hubbar vi kört med på tester redan säsongen innan på den bilen som Boström hyrde av oss samma säsong , så det påståendet stämmer inte!
Prototypen står inte kvar hos oss i Halmstad men kanske är på väg tillbaka!
003, 001 står kvar hos oss , samt en 96 a 850 och en 95 a 850, Grupp A volvon på bilderna samt Amazonen!
För övrigt så talades det om här också om kombin som blivit sedan, Bilen hade smeknamnet "Ringern" för er som vill veta!

Tobbe


Väcker liv i världens äldsta tråd sorry om de blir OT
Riktigt intressant läsning Tobias!! Älskar dessa bilar och dess teknik..
Vill absolut inte förvirra någon men jag vill bara få helt klart för mig:
Av all historik jag äger så har ni(SPR):

*R7-002 (R7-003 är kraschad av Håkan Roos på Knutan-01, drivlinan och sådant sitter i 002.)

*R7-004 Körd av Burt-97 och av Richards/Rydell på Bathurst-98 och av Richards i ATCC-98 m.m. (enligt historiken så är denna ett av de chassien Fredrik körde..)

*R5-003 (Rydell-95, Brock/Richards i Australien-96 rödlackad, Richards/Scott i ATCC-98 m.m.)
*R6-005 (Rydell-96, Richards/Rydell på Bathurst-97, kom till er -98.)

"Ringern" är ju till salu igen hos en Holländsk säljare: http://external.autotrader.nl/dealer/CarsImages.aspx?did=1000033&s . . . . låååång länk hihi

Även som de flesta vet så är R6-008 till salu hos Säljcenter för 400papp och även 855 Prototypen för 300lök...
S40-Prototypen är kvar nere i Sydamerika och kör omkring med en T5:a under huven...

MVH!

_________________
Mvh Daniel Reinhard
Driver sidan www.volvosupertouring.se
Älskar Nürburgring och Rally
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Andreas Lidström skrev:

Externa motorvärmare och gasollåga direkt på blocket då en start innan vatten/oljan var 60 grader betyder ras...eller iaf en för stor risk för ras.


Kan du förklara detta så att "svensson" fattar ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20107



KristianAE86 skrev:
Andreas Lidström skrev:

Externa motorvärmare och gasollåga direkt på blocket då en start innan vatten/oljan var 60 grader betyder ras...eller iaf en för stor risk för ras.
Kan du förklara detta så att "svensson" fattar ?
Materialval och toleranser som är optimerade endast för drifttemp, inte kallstart.

Förenklat så är det ju inte okänt med motorer som "nyper" när de går för varmt, i detta fall är det ungefär tvärt om, de behöver värmas upp för att fungera som tänkt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



mycket intressant läsning här i tråden.

Detta klipp är mitt favorit klipp från supertouring tiden. Finalen på silverstone 1992

http://www.youtube.com/watch?v=bCij9mYIokA&playnext=1&list=PL8 . . . .

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
Bilder o videos
Tidig Volvo S40 Super Tourer
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (14803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande