Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 4 besök senaste veckan (14803 totalt) |
Hej alla, måste göra ett inlägg i denna diskussion så att det inte blir fel! Tobias Rosén heter jag för alla som inte vet detta, jag skötte bilen samt byggde upp bilen inför säsongen 2001 då Fredrik sundberg från kalmar ville hyra bilen "raceready". Säsongen började med Chassie nr 002 som testerna inleddes med då vi undertiden hade sär chassie nr 003 som vi precis fått från Australien i en container, Bilen stod som reservibil till Bathurst och hade endast gått två race i Australienska mästerskapet under säsongen innan! Innan dess hade Burt kört bilen i BTCC under ett par race så bilen hade väldigt få timmar på banan det var därför vi beslutade att ta det chassiet till STCC säsongen! Då Fredrik kom direkt ifrån Porsche cupen vilken han vann året innan så hade han svårt att ställa om sej till framhjulsdrift men hade ändå bra framgångar under säsongen i Privatcupen "synsam cup" ej att förglömma att då STCC fabriksteamet samma säsong körde 3 st 99 chasiien med Flash, Rydell o Ekström om jag ej missminner mej samt ett 98 chassie som "Boxarn" körde! 98 an samt 99 orna är MINST 1 till 1,5 sekund snabbare än 97 an vilket gör det svårt att gämföra bilarna då de har helt annorlunda motorer, hjulupphängning , stötdämpare, bromsar samt Aerodynamik! Inställningarna var ju inte så svåra eftersom TWR tagit fram en "grundsetup" för bilen att utgå ifrån och man var aldrig långt idfrån denna! Tyvärr var det svårt för både oss o Fredrik att komma fram till vilket som gick snabbast via PI systemet i bilen då både hans och vår erfarenhet av bilen var vag! Angående spårvidden som också diskuterats så hade bilen både widetrack samt narrow track bärarmar och hubbar vi kört med på tester redan säsongen innan på den bilen som Boström hyrde av oss samma säsong , så det påståendet stämmer inte! Prototypen står inte kvar hos oss i Halmstad men kanske är på väg tillbaka! 003, 001 står kvar hos oss , samt en 96 a 850 och en 95 a 850, Grupp A volvon på bilderna samt Amazonen! För övrigt så talades det om här också om kombin som blivit sedan, Bilen hade smeknamnet "Ringern" för er som vill veta! Tobbe _________________ Tobias Rosén BMW Mini Cooper S -05 Austin TURBO Pickup -69 Austin Cooper S 970cc GRP2 -64 Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport |
||||
Vet faktiskt inte vad smeknamnet kommer ifrån!?! Det kom i samband med ombyggnaden vet jag, bilen användes flitigt för sponsorkörning efter de avslutande testerna iaf! _________________ Tobias Rosén BMW Mini Cooper S -05 Austin TURBO Pickup -69 Austin Cooper S 970cc GRP2 -64 Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport |
||||
I stand corrected. Fick ungefär samma info i ett mail ifrån Fredrik själv.
(skall man vara petnoga var det GT3-klassen han hade vunnit året innan, plus att han var tvåa totalt i GTR) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
lite ot. men som resten utav tråden, lite mer dektevtiv arbete
http://www.supertouringregister.com/ At the end of the season the car was returned to Williams where it remained in storage. In December 2005 the car was due to be auctioned as part of the WilliamsF1 Reserve Collection but the entire collection was brought by an anonymous buyer and the auction cancelled. It's current whereabouts is unknown. vem är denna okända köpare, det verkar finnas lite mer på den auktionen http://www.bonhams.com/cgi-bin/publi |
||||
_________________ -Peder Bäckman- Fiat 500 Abarth 2013 US |
||||
Finns en 850 också http://www.rallycars.info/clas/index http://www.thomdejong.nl/Ex-Rydell.h _________________ Patrik B |
||||
Väcker liv i världens äldsta tråd ![]() ![]() Riktigt intressant läsning Tobias!! Älskar dessa bilar och dess teknik.. Vill absolut inte förvirra någon men jag vill bara få helt klart för mig: Av all historik jag äger så har ni(SPR): *R7-002 (R7-003 är kraschad av Håkan Roos på Knutan-01, drivlinan och sådant sitter i 002.) *R7-004 Körd av Burt-97 och av Richards/Rydell på Bathurst-98 och av Richards i ATCC-98 m.m. (enligt historiken så är denna ett av de chassien Fredrik körde..) *R5-003 (Rydell-95, Brock/Richards i Australien-96 rödlackad, Richards/Scott i ATCC-98 m.m.) *R6-005 (Rydell-96, Richards/Rydell på Bathurst-97, kom till er -98.) "Ringern" är ju till salu igen hos en Holländsk säljare: http://external.autotrader.nl/dealer ![]() Även som de flesta vet så är R6-008 till salu hos Säljcenter för 400papp och även 855 Prototypen för 300lök... S40-Prototypen är kvar nere i Sydamerika och kör omkring med en T5:a under huven... MVH! _________________ Mvh Daniel Reinhard Driver sidan www.volvosupertouring.se Älskar Nürburgring och Rally |
||||
Kan du förklara detta så att "svensson" fattar ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Förenklat så är det ju inte okänt med motorer som "nyper" när de går för varmt, i detta fall är det ungefär tvärt om, de behöver värmas upp för att fungera som tänkt. |
||||
mycket intressant läsning här i tråden.
Detta klipp är mitt favorit klipp från supertouring tiden. Finalen på silverstone 1992 http://www.youtube.com/watch?v=bCij9 _________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 4 besök senaste veckan (14803 totalt) |