Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2642 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beror på vad som är syftet med filmen. Är det för att visa ett helt varv på en bana så är musik bara störande, men är det en ihopklippt film om ett banmöte, en resa eller liknande så är det ju inte fel med lite musik här och var med lagom volym.
_________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
Håller med ![]() Jag la till "kör" så det blev "körfilmer" som ett halvdant förtydligande _________________ ![]() |
Motorljud är bättre än musik men med dåligt motorljud (dålig inspelning av motorljud) så är musik att föredra.
Däckskrik tycker jag alltid är positivt. Vet inte varför.. Nu utgår jag från att filmen visar fordon i rörelse ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
|
I mitt tycke:
9 av 10 amatörproduktioner gör sig bäst utan musik. 9 av 10 amatörproduktioner gör sig bäst att bara visa åket pang på, utan att försöka sig på konstnärliga utvävningar. 9 av 10 amatörproduktioner använder skitmusik. _________________ Jörgen Eriksson |
Blandat med musik och motorljud skall det vara! Jag tycker det höjer stämningen och känslan avsevärt med musik pålagt!
Men motorljudet skall höras minst lika mycket om inte mer och gärna partier i filmen utan musik! Jag tycker nog så här eftersom jag är uppväxt med att titta på crossfilmer som Crusty demons tex där det är med musik hela tiden! |
Instämmer, bra beskrivning. _________________ Calle Olsson ![]() |
Då kommer naturligtvis följdfrågan: Vilka låtar tycker ni det är ok att använda i en bilfilm?
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
Yello, The Race? Det är mycket motorljud i den låten ![]() Edit: och efter att ha kontrollyssnat så inser jag att jag mindes fel. Det är ju inte alls så mycket motorljud i den låten. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
Att enas om vad som är "bra" musik är nog hopplöst. Techno? Art rock? Electro? Visor? Hip-hop? Post punk? Gladpop?
Men att enas om att en gammal supertouring bil, en F1'a en fet V8'a, en... ja ta vad du vill nästan, är skön musik. Det är lättare att enas om ![]() _________________ ![]() |
Problemet med skitmusiken är ju att folk lägger på sånt som är fritt att använda på tuben så filmen får ligga kvar mer än en dag.
Musik kan användas några sekunder i ett intro eller som en övergång, men aldrig, aldrig, aldrig när man visar ett fordon i rörelse mer än enstaka halvsekunder. Har hjärnan en chans att uppfatta vad det är som låter så SKA det vara ljudet från sekvensen som syns. Har man filmat med sunkiga grejer behöver man inte visa det för allmänheten. Däremot, om sunkigheten beror på att det var vad som fanns att tillgå på den tiden när filmen gjordes hamnar man i ett annat läge. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
Musiken från motorn som blir plågad med pålagd skit ja.. Jag tror du läste rätt ;-) /Magnus _________________ Magnus Zotterman |
Rätt vald musik (och ljudeffekter) kan vara väldigt trevligt:
http://www.youtube.com/watch?v=Y4OA5db4Fm8 ![]() _________________ -- |
![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2642 besök totalt |