| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Golvfärg garagegolv - erfarenheter ?
|
2 besök senaste veckan (15209 totalt) |
|
Elisen och jag flyttar in nytt hobby-garage vi vilja fräscha upp golvet innan vi börjar umgås - det är ett målad betong-golv som är slitet och har sin spill av diverse vätskor, färgen sitter bra
En bra rengöring är en bra start... Någon som har erfarenheter av bra färg ? - Feltemas 2k ? - Hagmans ? - Kanske skall vara en-komponet eftersom man målar över befintlig(okänd) ? Tack Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Jag har erfarenhet av dålig
Betongolja blandat med pigment, flagar av jättelätt. Om man tappar en tejpbit på golvet och den hamnar med klistersidan neråt (och det är ju oftast) så tar den med sig färgen när man tar bort den.. Vet inte varför det gör så, men kan inte måla om över för då måste jag slipa om hela golvet.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Biltemas 2k har jag använt och är riktigt nöjd änsålänge, efter en vinters rejält mek så är det enbart "grovt våld" som fått färgen att skadas, dvs som att dra tunga metallstycnen med skruvar ner i färgen eller missfärgning av bromsvätska som inte torkats upp.
I övrigt väldigt prisvärd, lätt att sopa/moppa av och få det rent och snyggt igen
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Passar på och spånar vidare i den här tråden, är inte precis ett hobbygarage utan en verkstad med omålat/obehandlat betonggolv, vill frächa upp så billigt som möjligt, men ha en någelunda hållbar färg.
Tips? Även om någon känner till någon firma som lägger någon riktigt hållbart ytskikt. Har funderat på klinker men hur håller det i en verkstad? Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||
|
Alcro Marmoflor orginal använde vi i industrihallen på jobbet. En arbetskamrat till mig använde samma färg i sitt garage. men en sån färg så är det viktigt med underarbete/härdning tydligen. Om han tappar någon skarp metallbit så går en flisa ur golvet.
_________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||||
|
Re:
Mina föräldrar har det i den källardelen som är utsatt för hårdast slitage sen säkert 20-25år tillbaka, syns inget som helst slitage alls på det, så det rekomenderar jag varmt. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Har arbetat 6 år med målarfärg.
Det dom flesta missar är att i ett sånt här läge är det vad som är målat med innan som avgör vad som är bäst. Det som är bäst vid nytt golv är inte alltid detsamma med befintlig färg. Ta loss en bit färg och åk till en seriös färghandel. Dom kan avgöra typ av färg och säga vad som är bäst. Bor du i stockholm rekommenderas måleributiken i alvik Förutom detta är generellt tvåkomp såklart hårdare. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Jag har biltemas 2k i garaget, ena halvan är målad direkt på betong,den andra ovanpå Nordsjö Nuretan olja. sitter bra på bägge men då har jag en en betongyta som är lite struktur på, den är riven men inte polerad.
Biltemas är bra pang för pengen, ytan blir bra och färgen håller för mekaniskt våld. Biltemas är såpass billig, ca 500:- för 20m2, finns säkert ännu bättre. Men för stålarna gör den jobbet. Expoy är naturligtvis ännu bättre men då är det andra pengar. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Vad bör man tänka på innan man målar på ett gammal garagegolv som är nersölat med olja i år tionden naturligtvis avfettat och så vidare
Kännas som om man aldrig kommer att få golvet rent från oljan. Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||
|
Jag målade mitt första garagegolv med den dyraste 2K-färg som gick att uppbringa. Inte f-n höll det. >
I mitt nuvarande garage; 'har jag lagt ett homogent plastgolv (Tarkett Granit) det tål allt förutom Aceton. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Samme ? her.... Har fåt ny garage. Inte mycket olie, men garaget er 50 år gammal, så kliniskt rent bliver det aldrig. Går det bra med biltemas 2K? _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||||
|
Re:
_________________ Johan Lekås |
||||
|
Re:
Det tål dubbdäck om man har manuell låda (vrider man på ratten med låsta hjul; 'blir det ytliga repor). 'kostar ~ 300:-/m². _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Hur är det då med fuktgenomsläpp på feltemas färg? Någon som vet?
Jag kommer att flytta in i ett nytt hus nu i april och har funderat på att måla golvet i garaget, som finns i källaren. Målas det inte nu innan jag flyttar in alla prylar och bilarna så lär det väl aldrig inträffa. Men besiktningsmannen påpekade noga för mig att OM man gör det måste man vara noga med att färgen "andas" och släpper igenom fukt, annars tränger fukten upp i väggarna på huset istället. Är förmodligen mest relevant för oss som har garaget i källaren.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Det släpper då inte igenom vätska uppifrån och ner.
möjligtvis släpper den igenom fukt i ångform. men troligen inte. oxan olja kan ju vara ett alternativ, tyvärr är den ju mörk. nordsjö nuretan olja hade jag förut, funkar också bra, lite sämre tålighet än biltemas 2k. http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Källare...
Jo, färg är inte enkelt då, lägg klinker som andas - lägger man en tät färg så binder man fukt i plattan, färgen kommer sannolikt att resa sig efter ett tag - lägga plastgolv i källare är inget bra alternativ, kan sluta med tillväxt under plm. Tät färg kan även hitta på dumheter på gammal betongsulor då man har en viss fuktvandring genom en gammal oisolerad sula - klinka istället, använd lite kraftigare grejer än vanligt fix o fog. Seriösa firmor vet vad som funkar. _________________ Jonas Bostrand |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2 besök senaste veckan (15209 totalt) |