| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
rengöring av bromsok (hur göra och vad tänka på)?
|
2 besök senaste veckan (6648 totalt) |
|
Som jag nämnde i min bil-tråd har jag plockat av ett av bromsoken (aluminium-ok, om det nu gör någon skillnad) från bilen och plockat isär det. När det nu ändå är isärplockat och så är det ju lika bra att man gör rent det ordentligt och målar, men vad behöver jag tänka på? Förutom det uppenbara i att det vore dumt att blästra i cylinderloppet (rätt ord?) och genomföringarna för glid-pinnarna (återigen, finns garanterat ett bättre ord, men i vilket fall har jag inte fått ur o-ringarna där så det vore nog jätte-obra att blästra där inne). Hur får jag oket så rent det bara går? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Alu-grejor kan du med fördel glasblästra eller med fin aluminiumsilikat.
För att få stopp på all framtida ärjning kan du med lika stor fördel låsa ytan med Hagmans CA primer (Epoxy), men du får snabba dig att köpa en burk för dom skall lägga ner produktionen av denna underbara gegga. Sen kan du måla dom med vilken färg du vill. Det bettar fint på CA primer. Ska du förbi Göteborg så kan jag göra jobbet! _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
tack för tipset
nu ska jag ju inte till gbg-området på ett tag, så jag får försöka klara av det själv
Bultar som korroderat(?) och sitter fast, har ni något tips där? just ligger oket o vilar i varmluftsugn _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
citronsyra??? |
||||
|
Blästra och epoxygrunda!
Det är det enda som verkligen is the shit. Det finns säkerligen många genvägar, men genvägar är ofta senvägar. Som sagt, jag kan göra jobbet åt dig. Skall förbi Skaraslätten snart, kan plocka upp dom då.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Blåslampa eller svetslåga brukar bita fint _________________ Tomas Liljestrand |
||||
|
sparkar upp den här lite eftersom jag skaffat mig nya begagnade bromsok till fieron. Fortfarande glidok i aluminium iofs, men för större och ventilerade skivor.
Men nu är det så att jag fick ett "jättebra" förslag om vad jag skulle använda för att få bort gammal skit: MEK. Inte bara det att det tog bort smutsen, det tog bort färgen också. Och jag tror att det påverkade ytan på gjutgodset som numer är svart Någon som kan förklara vad det svarta är? Behöver jag blästra bort allt nu innan jag lackar?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
Vart får man tag i MEK? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Har inte beställt nytt sedan jag började jobba för ett antal år sedan, så jag vet inte riktigt vart det är inhandlat. vi använder det (mestadels) för labbändamål så det är inte direkt strykande åtgång edit: kan ha beställt från labservice... _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Är det mek som i mek peroxid?
isof handlas det av de som säljer polyester. exvis http://www.seasea.se/Article.aspx?Ar _________________ John Nilson |
||||
|
Butanon, bättre känt som metyletylketon, MEK eller etylmetylketon, CH3C(o)CH2CH3.
Det användes förr som kemtvättvätska men förbjöds pga att det inte var så snällt mot kroppen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Kul, sökte lite på var man kunde handla det, och fann lite ot att livsmedelsverket tillåter
5 mg/kg etylmetylketon i fetter och oljor 20 mg/kg etylmetylketon i kaffe och te så jag får väll prova att använda mer kaffe i garaget?
_________________ John Nilson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (6648 totalt) |