Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
Köpes: Billig äldre laptop.
1, 2   >>
2629 besök totalt
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3796


Trådstartare
Köpes: Billig äldre laptop.

Hej,

Letar efter en äldre fungerande laptop som har seriell port, prestanda och batteriets funktion har ingen betydelse! Ju billigare desto bättre!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5750



Har ev en gammal P3 700Mhz med just seriellport, usb, PCMCIA. Funkar och har laddare mm men dock inget fartmonster.

Intressant?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7931



Ny laptop kostar ju bara från 3333 på Mediamarkt. Och då får du litet sprutt + win7.

_________________
T 0 N Y J 0 N S S 0 N
Grace, Space and Pace.
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Re:

Kolja skrev:
Ny laptop kostar ju bara från 3333 på Mediamarkt. Och då får du litet sprutt + win7.



men antagligen ingen seriell ingång.

finns adaptrar usb ---> till seriell som fungerar sisådär med gammla sprut (som jag gissar att TS ska ha det till)

och isf så finns nya 10.1" laptops med 2 års garanti på elgiganten för 2390:-


min dam har en HP 6732b som är ett år gammal typ. den har seriell. det va en billig budgetdator det oxå. kolla dustin eller sök på blocket efter den datorn.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20637



Re:

bullen! skrev:
finns adaptrar usb ---> till seriell som fungerar sisådär med gammla sprut (som jag gissar att TS ska ha det till)
Det är rätt kämpigt att hitta en UBS-Seriell som är stabil och ok (iaf inte alls självklart och lite svårdebuggat).

Den som DIYautotune säljer fungerar tom under Ubuntu till Tunerstudio thumbs up . Jag minns inte vilket chipset det är i den (så man kan sålla fram samma här hemma).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2408



Har nog ngn gammal ibm pre lenovo hemma!
Pris? Skulle inte tro det men den måste hämtas!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3796


Trådstartare
Jag har 3 nästan nya laptops hemma, men ingen har seriell port och jag får de inte att fungera överhuvudtaget med USB adapter! Jag ska ha den tilltänkta burken i garaget endast för att kunna köra Carsoft program med, då vill jag inte ha win 7 heller!

robber, absolut! PM:a priset! Prestanda har noll betydelse!

cat7even, menar du att jag får den om jag hämtar den?! Kan hända att jag ska till uppsala och Stockholm nästa vecka.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 326



Kör Win7 med Seriell -> USB till mitt VEMS sprut, utan problem.. Bara lite input

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3796


Trådstartare
Re:

salis skrev:
Kör Win7 med Seriell -> USB till mitt VEMS sprut, utan problem.. Bara lite input


Med skit bakom spakarna så funkar det inte! Jag satsar på den enklaste vägen och hoppas få det att fungera!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 326



Re:

Abbe o skrev:
salis skrev:
Kör Win7 med Seriell -> USB till mitt VEMS sprut, utan problem.. Bara lite input


Med skit bakom spakarna så funkar det inte! Jag satsar på den enklaste vägen och hoppas få det att fungera!


Tycker jag låter som en bra ide! Man ska inte göra det jobbigare än vad det är thumbs up

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



har du testat PC-card till seriell brukar funka bättre än usb-seriell
ska testa detta på min nästa vecka just för att köra carsoft

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3796


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
har du testat PC-card till seriell brukar funka bättre än usb-seriell
ska testa detta på min nästa vecka just för att köra carsoft


Det jävliga är att ingen av min burkar pc-card plats!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207



Har Ni testat denna? => http://www.dustinhome.se/pd_5010031619.aspx?

Funkar i alla fall klockrent till mitt NIRA I3+ (på en Lenovo T510 med Windows 7). Bara ett tips...

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 138



Nu vet jag inte vad en sån kostar, men om man har en dockningsstation till datorn så brukar man kunna få en seriellport även om det inte finns på själva datorn.

_________________
Robbie Kerr
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3796


Trådstartare
Focus RS, det är just en sån jag har, mest troligt att jag inte lyckats att få det att fungera!

Robbie, jag har tänkte på det men då jag inte har det så TROR jag att det skulle bli dyrare för mig än att köpa en äldre laptop, jag har ingen användning av dockningsstation annars heller!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207



Re:

Abbe o skrev:
Focus RS, det är just en sån jag har, mest troligt att jag inte lyckats att få det att fungera!

Robbie, jag har tänkte på det men då jag inte har det så TROR jag att det skulle bli dyrare för mig än att köpa en äldre laptop, jag har ingen användning av dockningsstation annars heller!


ok. Skumt! Hoppas det löser sig...

ja, det kan ju vara SBS. Läser man recensionerna så är ju de flesta nöjda i alla fall...

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3796


Trådstartare
Re:

Focus RS skrev:
Abbe o skrev:
Focus RS, det är just en sån jag har, mest troligt att jag inte lyckats att få det att fungera!

Robbie, jag har tänkte på det men då jag inte har det så TROR jag att det skulle bli dyrare för mig än att köpa en äldre laptop, jag har ingen användning av dockningsstation annars heller!


ok. Skumt! Hoppas det löser sig...

ja, det kan ju vara SBS. .


Det säger jag inte emot!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 326



Nu vill ja inte låta som någon besserwisser, men det skall väll "bara" vara att:

1: Installera drivrutiner för sladden (beroende på operativsystem)

2: Ställa in så att den får rätt seriell ports nr, 1,2,3 etc, som sprutet vill ha?

Eller..

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2565



Löser det sig inte så lägg ett PM till mig, då kanske jag kan få tummen ur och gå ner i källaren och kolla. Rensade ut 5-6 st gamla laptops för ett tag sen, men känner jag mig själv rätt så har jag säkert sparat någon godbit :-)

_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20637



Re:

salis skrev:
2: Ställa in så att den får rätt seriell ports nr, 1,2,3 etc, som sprutet vill ha?

Eller..
om det är Com1,2,3,...,14 i operativet skiter sprutet högaktningsfullt i (men det är en fördel om programvaran försöker prata på den port som är ansluten till sprutet).

Det är inte jättetrivialt att verifiera att serieporten funkar som den ska, det är ju inte alls sällsynt att folk gnäller på att spruten är trasiga bara för att senare upptäcka att serieporten inte är aktiverad i operativet.

Läs på lite och gör ett loopback test innan du ger upp:
Tex http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/3450
Innan detta fungerar så är det ju drivrutiner och inställningar som är problemet.

Sen gäller det att prata med inställningar som sprutet tycker om (tex 115200,8,N,1).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3796


Trådstartare
Jag är tacksam för alla tips! thumbs up

Edit: när jag tänker efter blir osäkrert på om jag har gjort detta (eller om jag gjort det rätt):

2: Ställa in så att den får rätt seriell ports nr, 1,2,3 etc, som sprutet vill ha?

Vill någon beskriva det lite enkelt hur man gör så jag kan verifera det? thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
SÄLJES
Köpes: Billig äldre laptop.
1, 2   >>
2629 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande