Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Yokohama A048
4843 besök totalt
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Yokohama A048

Hej,

Undrar hur dessa däck är att åka med på gatan? bilen är ganska lätt och fwd. Kommer inte ha råd att köpa både gatdäck och r-däck i år och behöver då ha ett däck som funkar till både och.

Så vad tror ni är det möjligt eller ska man satsa på något rikigt bra gatdäck istället och isåfall tips på det tas tacksamt emot.

*Tomt i garaget*
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Har kört Yokohama 048 och 032 på gatan på min bil, den är liten lätt och framhjulsdriven. 048 är rätt hala innan de har fått upp temperatur och då körde jag ändå 185 breda 13" däck i Soft och Supersoft. Har även kört Bridgestone RE540 och de är ungefär lika hala som Yokohama däcken.

Vill du ha något som funkar både på gata och på bana hade jag kört Toyo R888. Det är det enda r-däcket jag har haft på min bil som jag skulle kunna tänka mig att leva med till vardags då de greppar fint även när de är kalla och även i kall väderlek. Detta trots att jag numera har 205 breda 15" R888 däck på samma bil, jag kör 195 breda däck bak vilket funkar bra. Det är sjuk skillnad mot andra r däck i kallgrepp. Funderar faktiskt på att bara köra Toyo R888 på Renaulten som jag har som banbil, tidigare har jag haft två uppsättningar fälgar och den ena med gatdäck.

Tänk dock på att köra försiktigt om det är mycket vatten på vägen, framförallt om du har slitna r-däck. Fuktig vägbana är inga problem. Sen bullrar r däcken en del och har hårda däckssidor vilket ger lite halvdålig komfort.

Funkar betydligt sämre att köra gatdäck på bana än Toyo R888 på gatan.

dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

Andreas Millbro skrev:
Har kört Yokohama 048 och 032 på gatan på min bil, den är liten lätt och framhjulsdriven. 048 är rätt hala innan de har fått upp temperatur och då körde jag ändå 185 breda 13" däck i Soft och Supersoft. Har även kört Bridgestone RE540 och de är ungefär lika hala som Yokohama däcken.

Vill du ha något som funkar både på gata och på bana hade jag kört Toyo R888. Det är det enda r-däcket jag har haft på min bil som jag skulle kunna tänka mig att leva med till vardags då de greppar fint även när de är kalla och även i kall väderlek. Detta trots att jag numera har 205 breda 15" R888 däck på samma bil, jag kör 195 breda däck bak vilket funkar bra. Det är sjuk skillnad mot andra r däck i kallgrepp. Funderar faktiskt på att bara köra Toyo R888 på Renaulten som jag har som banbil, tidigare har jag haft två uppsättningar fälgar och den ena med gatdäck.

Tänk dock på att köra försiktigt om det är mycket vatten på vägen, framförallt om du har slitna r-däck. Fuktig vägbana är inga problem. Sen bullrar r däcken en del och har hårda däckssidor vilket ger lite halvdålig komfort.

Funkar betydligt sämre att köra gatdäck på bana än Toyo R888 på gatan.

Jag vågar nästan påstå det omvända. Min bil är iof lite tyngre (1260kg).

Toyo R888 greppade bättre kalla på min bil, men det var nog marginell skillnad. Däremot var slitaget på A048 bra mycket bättre vid gatkörning, och med min bil/körstil mycket bättre på bana. De var så bra att jag knappt körde med mina gatdäck alls iår. Och jag lade knappt 1000 mil på gatan med A048-orna iår.

Jag säger inget om varvtider här, enbart slitage och känsla. Jag har hittat ett nytt favoritdäck thumbs up

Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Tack för era erfarenheter! intressant med motsatta åsikter, jag har kört med R888 och trivs med dem men har hört och upplevt att de slits ganska fort därför är jag skeptisk till att de "orkar" med en så mycket körning som det blir. De kräver också ganska mycket camber, därför började jag fundera på a048 då de ska hålla väldigt bra.

Men R888 är ett säkert val och har ett ok pris. Kan det vara så att det blir stor skillnad med några hundra kilo mer bil?

Min ligger väl på 12-1300kg.

Är det svårt att få värme i yoko? Kommer köra 195/50-16 eller 205:or.

*Tomt i garaget*
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

speedy83 skrev:
Tack för era erfarenheter! intressant med motsatta åsikter, jag har kört med R888 och trivs med dem men har hört och upplevt att de slits ganska fort därför är jag skeptisk till att de "orkar" med en så mycket körning som det blir. De kräver också ganska mycket camber, därför började jag fundera på a048 då de ska hålla väldigt bra.

Men R888 är ett säkert val och har ett ok pris. Kan det vara så att det blir stor skillnad med några hundra kilo mer bil?

Jag skulle nog tro att det inte är enbart vikten som styr detta. Jag vågar nog tro att våra erfarenheter skiljer pga att däcken uppför sig lite olika beroende på stommen/dimensionen tillsammans med bil + chassie. Det kan vara så enkelt att Toyos däck fungerar bättre med din bil, eller tvärtom.

Jag själv har kört 215/45/17 och inställningarna: -3.5 grader camber fram, 2mm toe out. -2 greader camber bak samt 1-2mm toe in.

Hehe, min post hjälper dig inte så mycket. Det enda jag kan konstatera är att A048 passar mig bättre ihop med min bil och körstil.

Edit: Kan inflika att bilen jag kör dessa på är Mini Clubman, alltså FWD

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

dvorak skrev:
speedy83 skrev:

Jag skulle nog tro att det inte är enbart vikten som styr detta. Jag vågar nog tro att våra erfarenheter skiljer pga att däcken uppför sig lite olika beroende på stommen/dimensionen tillsammans med bil + chassie. Det kan vara så enkelt att Toyos däck fungerar bättre med din bil, eller tvärtom.

Jag själv har kört 215/45/17 och inställningarna: -3.5 grader camber fram, 2mm toe out. -2 greader camber bak samt 1-2mm toe in.

Hehe, min post hjälper dig inte så mycket. Det enda jag kan konstatera är att A048 passar mig bättre ihop med min bil och körstil.

Edit: Kan inflika att bilen jag kör dessa på är Mini Clubman, alltså FWD

Jag håller med om att A048 troligen är ett bättre däck väl på banan, upplever R888 som lite mjukare i stommen än Yokohama däcken men jag har inte provkört dem i samma profil.

Med kalla A048 eller 032 får jag köra lite försiktigt i 1-2 varv innan de har ordentligt grepp medan R888 greppar fint redan i första kurvan och endast förbättras något när de blir varma, för att sedan bli riktigt hala.

Just kallgreppet tycker jag är den största skillnaden, den kurvhastighet i första kurvan jag klarar utan några problem med kalla R888 hade resulterat i en ordentlig avåkning med A048 eller A032.

Håller också med om att A048 och A032 troligen har längre livslängd då det är lätt att överköra R888. Min poäng är att du får räkna med betydligt sämre gategenskaper om du väljer A048 eller A032.

R888 är dessutom de ända r-däck jag har haft som skriker vid hård kurvtagning

dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

Andreas Millbro skrev:

Jag håller med om att A048 troligen är ett bättre däck väl på banan, upplever R888 som lite mjukare i stommen än Yokohama däcken men jag har inte provkört dem i samma profil.

Med kalla A048 eller 032 får jag köra lite försiktigt i 1-2 varv innan de har ordentligt grepp medan R888 greppar fint redan i första kurvan och endast förbättras något när de blir varma, för att sedan bli riktigt hala.

Just kallgreppet tycker jag är den största skillnaden, den kurvhastighet i första kurvan jag klarar utan några problem med kalla R888 hade resulterat i en ordentlig avåkning med A048 eller A032.

Håller också med om att A048 och A032 troligen har längre livslängd då det är lätt att överköra R888. Min poäng är att du får räkna med betydligt sämre gategenskaper om du väljer A048 eller A032.

R888 är dessutom de ända r-däck jag har haft som skriker vid hård kurvtagning

Håller med på alla punkter! Jag uppfattar också Toyona som mjukare och lite "svajigare"i stommen. Dessutom har jag också överhettat dem och fått dem att skrika, jag har inte lyckats göra det med A048 än på samma sätt. Men kallgreppet är väl det som gör att de är bra på blött underlag också. Där känns det som att det kan vara svårt att bygga upp värme i A048.

Man kan först tycka att A048 är lite sämre eftersom de inte greppar så bra när de är kalla. Sedan när man väl värmt upp dem så är de riktigt fina.

Det enda jag kan inflika är att jag tycker fortfarande A048 har minst lika bra kallgrepp som ett par gatdäck, så jag hade inte varit orolig att köra med dem utanför banan.

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Exigen som jag skaffade i somras har A048 monterade.
Hittills har jag inte hunnit med någon bankörning med bilen men väl lite slalom. Jag tycker att bilen känns oväntat hal i slalombanan med A048'orna, även om man kör två rundor efter varandra. Om det är så att de faktiskt har sämre grepp innan stommen blivit varm än många andra R-däck kanske jag har förklaringen där...
Har provat en del R-däck tidigare, bl.a. Bridgestone R540S, Toyo R888, Toyo T1R, Toyo R881, Dunlop 02G, MichelinPSC, Yoko A032'or och A038'or. Har iofs kört dessa på ett par olika bilar så det är kanske svårt att jämföra rätt av. Har kört slalom med samtliga ovan tror jag och gillar R888orna bäst då de är ganska konsekventa, uppför sig likadant kalla som varma, bara det att greppet ökar vartefter.
Bäst fäste på bana tror jag nog att MPSC har av de R-däck jag provat, men de är lite lynniga. Som tvåa på bana sätter jag Dunlop och delad trea R888/R540S. Jag gillar karaktären på bana bäst hos R888'orna och Dunlop'arna. Jag åker antagligen fortare några varv med Michelin men roligare och lugnare i längden med R888.

Ska bli riktigt intressant att se hur Exigen uppför sig i slalom (och på bana med för den delen) med R888'orna som åker på till våren... Hade utan tvekan valt att testa Dunlop 03G om de funnits tillgängliga i rätt dimension.

Åsså, för att ge min syn på frågan om R-däck på gatan...:
Jag väljer i alla lägen ett bra "gatdäck" före ett R-däck vid vanlig gatkörning. Klart roligare/trevligare på alla sätt att vardagsåka med "gatdäck".
Fälgar och däck är dyra grejer, och det beror ju såklart på hur mycket gata man åker med bilen men om man har en bil som dubblerar som brux och banåkabil är det IMHo absolut värt att försöka skaka fram pengar till två uppsättningar hjul, en för bana och en för gata.

Rice and shine
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Lars Falk skrev:

Jag väljer i alla lägen ett bra "gatdäck" före ett R-däck vid vanlig gatkörning. Klart roligare/trevligare på alla sätt att vardagsåka med "gatdäck".
Fälgar och däck är dyra grejer, och det beror ju såklart på hur mycket gata man åker med bilen men om man har en bil som dubblerar som brux och banåkabil är det IMHo absolut värt att försöka skaka fram pengar till två uppsättningar hjul, en för bana och en för gata.

I beg to differ...

För att få en bruksbil funka på bana med r-däck krävs oftast max camber vad bilen kan ge...och gatdäck med kanske 3-4 grader camber brukar inte vara så roliga, r-däck däremot beter sig bättre med så mycket camber i min erfarenhet. Lägg därtill tiden att skifta inför varje träff -> funkade inte för mig, r-däcken satt alltid kvar.

(bruksmiata)

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Westfield skrev:
Lars Falk skrev:

I beg to differ...

För att få en bruksbil funka på bana med r-däck krävs oftast max camber vad bilen kan ge...och gatdäck med kanske 3-4 grader camber brukar inte vara så roliga, r-däck däremot beter sig bättre med så mycket camber i min erfarenhet. Lägg därtill tiden att skifta inför varje träff -> funkade inte för mig, r-däcken satt alltid kvar.

(bruksmiata)

Jag skrev inte att jag tycker det är bättre med gatdäck på bana utan att det är bättre med gatdäck på gatan. På bruxbilar brukar inte jag vrida till med 3-4° camber fram. (Har man kommit så långt som till 4° neg camber i sin banhobby vet man nog vad man vill...)
Kalla, spårkänsliga, stumma, högljudda R-däck är enligt min uppfattning ingen hit att bruxa på gatan. Dessutom blir det fort risk för vattenplaning när R-däcken börjar bli lite slitna efter några banträffar. Det finns ganska många banvarv kvar i R-däck som man bara inte kan (får) åka till och från banan med och det blir ju riktigt kass ekonomi om man måste byta "halvslitna" R-däck bara för att man prompt måste envisas med att bruxa dem...

Jag kommer aldrig att fatta faiblessen för att plåga sig med att bruxa R-däck på gatan. Vore det så helgjutet skulle väl alla V70 och Passat ha R-däck som standard.

Rice and shine
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Mycket intressanta inlägg! jag har aboslut lite att fundera över men som det känns just nu blir det ett par bra gatdäck som får funka på banan också men med lite tur hittar jag några beg r-däck under säsongen så jag kan börja skifta.

Är som jag skrivit i en annan tråd sugen på Yoko neova...

*Tomt i garaget*
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Jag körde tidigare med Yokohama A048 på min Corvette, vilket fungerade mycket bra. Bytte sedan till R888 som fungerar minst lika bra. Jag har INGA problem med överhettning, utan däcken bara greppar mer och mer. Då kör jag gärna 10-12 varv i sträck på Mantorp och 4-5 varv på Nürburgring utan problem.

Kör 1:28,1 på Mantorp med min C5 Corvette och 7:56 BTG på Ringen. Däcken är Toyo R888 med gummiblandning GG, alltså Medium Hard som passar tyngre bilar i sprintlopp och alla bilar i långlopp. GGG är mjuka däck som passar lätta bilar och sprintlopp, men inte så bra i långlopp. Sedan finns även SG som egentligen är gjord för fuktig bana, men som av en del används för Autocross och eventuellt korta sprintlopp. Men SG och GGG överhettar snabbt vid felaktig användning.

Min rekommendation: Toyo R888 i gummiblandning GG, om du inte kör en lättviktare. För gatan, absolut GG.
Yokohama A048 går ju också bra. Den finns också i tre gummiblandningar: Soft, Medium och Medium Hard. Rekommenderar Medium Hard till allt utom lättviktare. Soft om du kör Autocross, men inte annars.

Ni som haft problem med överhettning kanske kört på för mjukt gummi?

Superpris på däcken får ni på www.racefactory.se

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

62an skrev:
Jag körde tidigare med Yokohama A048 på min Corvette, vilket fungerade mycket bra. Bytte sedan till R888 som fungerar minst lika bra. Jag har INGA problem med överhettning, utan däcken bara greppar mer och mer. Då kör jag gärna 10-12 varv i sträck på Mantorp och 4-5 varv på Nürburgring utan problem.

Kör 1:28,1 på Mantorp med min C5 Corvette och 7:56 BTG på Ringen. Däcken är Toyo R888 med gummiblandning GG, alltså Medium Hard som passar tyngre bilar i sprintlopp och alla bilar i långlopp. GGG är mjuka däck som passar lätta bilar och sprintlopp, men inte så bra i långlopp. Sedan finns även SG som egentligen är gjord för fuktig bana, men som av en del används för Autocross och eventuellt korta sprintlopp. Men SG och GGG överhettar snabbt vid felaktig användning.

Min rekommendation: Toyo R888 i gummiblandning GG, om du inte kör en lättviktare. För gatan, absolut GG.
Yokohama A048 går ju också bra. Den finns också i tre gummiblandningar: Soft, Medium och Medium Hard. Rekommenderar Medium Hard till allt utom lättviktare. Soft om du kör Autocross, men inte annars.

Ni som haft problem med överhettning kanske kört på för mjukt gummi?

Superpris på däcken får ni på www.racefactory.se

Jag körde faktiskt på GG när jag hade R888. Och medium på A048.

Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Re:

dvorak skrev:

Ja, det har kanske med vikten att göra.

En Mini Clubman är ingen lätt bil. Den väger väl sina modiga 1300 kg fulltankad och med förare. Min Corvette väger 1450 fulltankad och med förare.

Minin har 215/45-17 däck. Corvetten har 285/30-18 fram och 315/30-18 bak. Stor skillnad i däckdimension. Dessvärre är väl 215 det största man få på en Mini, annars skulle den nog må bra av bredare däck.

Vad kan man dra för slutsats av detta?

Har man smala däck på en tung bil, är det kanske bra att att köra Yokohama A048. Har man lite bredare däck funkar Toyo väldigt bra.

Bara min egen slutsats och absolut inget som jag har vetenskapliga bevis för.

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

62an skrev:
dvorak skrev:

Ja, det har kanske med vikten att göra.

En Mini Clubman är ingen lätt bil. Den väger väl sina modiga 1300 kg fulltankad och med förare. Min Corvette väger 1450 fulltankad och med förare.

Minin har 215/45-17 däck. Corvetten har 285/30-18 fram och 315/30-18 bak. Stor skillnad i däckdimension. Dessvärre är väl 215 det största man få på en Mini, annars skulle den nog må bra av bredare däck.

Vad kan man dra för slutsats av detta?

Har man smala däck på en tung bil, är det kanske bra att att köra Yokohama A048. Har man lite bredare däck funkar Toyo väldigt bra.

Bara min egen slutsats och absolut inget som jag har vetenskapliga bevis för.

Det låter vettigt.

Det var som jag skrev lite tidigare: Jag tror (notera tror ) att det är en del skillnad hur de hanterar sig beroende på stomme och bil. Egentligen är ju det bästa är att testa alla olika modeller på marknaden till just sin bil. Iår är jag sugen på de nya Direzzorna.

Själv kör jag 215/45/17 som du skriver. Det är bra mycket tyngre i förhållande till däcksbredden än din bil.

Det ska bli mycket intressant att se hur dessa olika däck beter sig på MGn där det blir bredare däck och lättare bil. Samt även högre profil. På den bilen kommer jag göra precis likadant: Testa alla

Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010

Jag har kört en del på bana men aldrig med egen bil.

Köpte en chippad och banpreppad Porsche 944 Turbo i höstas.

Tänker skaffa en uppsättning hjul med r-däck. Har planerat att köpa A048.

Ni skriver att de håller längre än R888.

Men, hur länge håller r-däck? Ja, jag vet att det påverkas av bilen, körstilen, hur mycket man kör, m.m. Vad jag är ute efter är en uppskattning, mellan tummen och pekfingret, av antal trackdays. Klarar de 1, 2, 5 eller 10 "normala" trackdays?

Göteborg
Här sen Nov 2007

Re:

H-o Blom skrev:
Jag har kört en del på bana men aldrig med egen bil.

Köpte en chippad och banpreppad Porsche 944 Turbo i höstas.

Tänker skaffa en uppsättning hjul med r-däck. Har planerat att köpa A048.

Ni skriver att de håller längre än R888.

Men, hur länge håller r-däck? Ja, jag vet att det påverkas av bilen, körstilen, hur mycket man kör, m.m. Vad jag är ute efter är en uppskattning, mellan tummen och pekfingret, av antal trackdays. Klarar de 1, 2, 5 eller 10 "normala" trackdays?

Det är jättsvårt att säga. Hur många varv innebär en trackday? Hur ser banan ut? Vädret? Hur hårt kör du? Setup på bilen? osv osv osv.

Vad jag brukar räkna med på min bil och med mig bakom ratten: Knappt en säsong. Och jag kör kanske 8 banträffar. plus att jag nog är gnska snäll mot däcken.

Men detta gäller mig, vissa som kör Lutos 7or kan ju ha ett set två säsonger. Jag skulle lätt kunna köra slut på ett set däck på en eller två banträffar ifall jag verkligen vill.

Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Vi kör MSLS (långlopp) med en Volvo S60 Challenge, och den går hårt i 8 timmar i sträck varje rejs. Framdäcken håller 1 tävling och därefter blir de förpassade till bakdäck. Mer än 8 timmars kontinuerlig hårdkörning alltså.

Porschen är ju inte någon riktig tungviktare, men har väl hyfsat breda däck. Där borde Toyo R888 passa perfekt. Jag skulle gissa att du klarar dig en hel säsong på en uppsättning R-däck om du inte är med på väldigt många trackdays.

En nackdel med R-däck är att de hårdnar snabbare än vanliga däck efter att de blivit varma några gånger. Man märker det inte så mycket under säsongen, men 2:a säsongen märker i alla fall jag att däcken blir betydligt halare. Därför byter jag däck varje säsong.

Citera
Däck för banåka
Yokohama A048
4843 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande